Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Eblogg, onsdag 25. september 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Eblogg

Sitat fra: Kito76 på mandag 07. oktober 2013, klokken 23:25
Espri: anbefaler at du fyller spylevæske før levering. Sparer nok mange hundrelapper :)

Vet du hva Kito? Den tror jeg var gratis. Den stod uåpnet i bagasjerommet da jeg hentet bilen og var ikke spsifisert på fakturaen. Hadde ihverfall ikke noe valg. Måtte ta den med :)
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Jafo

Med tanke på prisen for service i forhold til hva som faktisk gjøres på en el-bil, vil jeg ikke kalle den dunken med spylervæske gratis, bare "uspesifisert" :)

Eblogg

Sant nok, men tror ikke det var den de tok mest betalt for. Det morsomste argumentet de hadde var at det var 4 timer batteridiagnostikk av kr.....ett eller annet pr. time som de ikke tok betalt for. Da jeg spurte om det satt en mann på en stol i 4 timer og så på at diagnostikken kjørte, måtte de vedgå at nei, det gjorde det ikke. Den gikk uten tilsyn over natta, og da var det vel kanskje ikke grunn til  ta betalt for de timene likevel?

Men rapport fikk jeg ikke.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

erik e

Ho-Ho,her var det mye tullprat. Diagnosen tar ikke mange min.. Det er jo lading av batteriet som tar tid. Fra under 40% til fullladet,for og "kjøre testen" "riktig". Noe ganger må kansje batteriet "Tappes",men det er jo fort gjort med full varme/AC og høy hastighet.  Opplading klarer bilen min helt selv. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 27. september 2013, klokken 08:16
Verkstedet lover heldigvis å ta batteritesten nå uten ekstra kostnader, de har alltid vært veldig greie å ha med å gjøre.
Da har jeg fått resultat av testen. Batteriet kom ut med 44,7 Ah! Og det etter 44.621 kjørte kilometer, noe som verkstedet mener er utrolig bra. Ut i fra en tidligere forklaring på målte verdier er dette resultatet helt suverent. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Eblogg

Sitat fra: tomrh på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:56
Sitat fra: tomrh på fredag 27. september 2013, klokken 08:16
Verkstedet lover heldigvis å ta batteritesten nå uten ekstra kostnader, de har alltid vært veldig greie å ha med å gjøre.
Da har jeg fått resultat av testen. Batteriet kom ut med 44,7 Ah! Og det etter 44.621 kjørte kilometer, noe som verkstedet mener er utrolig bra. Ut i fra en tidligere forklaring på målte verdier er dette resultatet helt suverent. :)

Har du mulighet til å legge ut en fotokopi av denne testen, evt. sende meg en PM? I følge verkstedet jeg brukte var det ikke mulig å kjøre ut en slik rapport og det var heller ingen andre verksteder som gjorde dette i følge dem. Kunne vært fint å fått lært dem opp litt.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Mr.Zero

Sitat fra: Eblogg på fredag 11. oktober 2013, klokken 01:25
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:56
Sitat fra: tomrh på fredag 27. september 2013, klokken 08:16
Verkstedet lover heldigvis å ta batteritesten nå uten ekstra kostnader, de har alltid vært veldig greie å ha med å gjøre.
Da har jeg fått resultat av testen. Batteriet kom ut med 44,7 Ah! Og det etter 44.621 kjørte kilometer, noe som verkstedet mener er utrolig bra. Ut i fra en tidligere forklaring på målte verdier er dette resultatet helt suverent. :)

Har du mulighet til å legge ut en fotokopi av denne testen, evt. sende meg en PM? I følge verkstedet jeg brukte var det ikke mulig å kjøre ut en slik rapport og det var heller ingen andre verksteder som gjorde dette i følge dem. Kunne vært fint å fått lært dem opp litt.

Jeg får trolig batteribilen min tilbake fra service i dag. Vektla viktigheten av en utskrift av batteristatus - og det skulle jeg få. Legger den ut her hvis alt går etter planen... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Eblogg på fredag 11. oktober 2013, klokken 01:25
Sitat fra: tomrh på torsdag 10. oktober 2013, klokken 23:56
Sitat fra: tomrh på fredag 27. september 2013, klokken 08:16
Verkstedet lover heldigvis å ta batteritesten nå uten ekstra kostnader, de har alltid vært veldig greie å ha med å gjøre.
Da har jeg fått resultat av testen. Batteriet kom ut med 44,7 Ah! Og det etter 44.621 kjørte kilometer, noe som verkstedet mener er utrolig bra. Ut i fra en tidligere forklaring på målte verdier er dette resultatet helt suverent. :)

Har du mulighet til å legge ut en fotokopi av denne testen, evt. sende meg en PM? I følge verkstedet jeg brukte var det ikke mulig å kjøre ut en slik rapport og det var heller ingen andre verksteder som gjorde dette i følge dem. Kunne vært fint å fått lært dem opp litt.
De hadde visst ikke mulighet for utskrift, så verksmesteren tok noen bilder av skjermen på diagnoseapparatet og sendte meg. Det er IMAG0088.jpg som viser sluttresultatet ser det ut som.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Akk ja, da gikk det ikke som planlagt.. Ingen utskrift... :-\  ???  :(
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Etter batteritest går tester til en "side" som avslutter testen. Dette er en en test som tas når batteriet er fulladet.  ???  Jeg har to slike utskrifter .  Etter 1 år og etter 2 år (20-40 000 km.)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

Hallo igjen !  Det er vel nok info. når jeg har ladestatus,timer , km og ingen feilkoder. All info. om div.ting som bare eksperter kan tyde er vel bare for fagfolk ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Eblogg

#41
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 11. oktober 2013, klokken 16:09
Akk ja, da gikk det ikke som planlagt.. Ingen utskrift... :-\  ???  :(

[/quote]
De hadde visst ikke mulighet for utskrift, så verksmesteren tok noen bilder av skjermen på diagnoseapparatet og sendte meg. Det er IMAG0088.jpg som viser sluttresultatet ser det ut som.
[/quote]

Takk. Da fikk jeg ihvertfall en indikasjon på hvordan en slik test ser ut. Det jeg ikke skjønner er det at de hevder å ikke kunne printe den ut. Jeg har aldri vært borti et dokument som ikke kan printes ut ever. Om ikke printeren har streika da. Tipper de kjører dette på en Windows maskin uten å være noen ekspert på området. Her kan man i verste fall bruke snipping tool å printe ut en fotokopi av siden. Tar jeg feil?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kito76

Jeg fikk først oppgitt en pris på ca kr 3600,- for 1.service, men betalte ca kr 3200,- tilslutt. Toppet spylervæske før levering og har hørt at de tar betalt ved tom/halvtomt nivå. Fikk utskrift av test på batteriene.

kohedin

Så med andre ord, de kan lese av men ikke skrive ut status på batteriet. Da er vel bare å be de skrive ned hva statusen er, i Ah, hvis jeg har forstått det korrekt og legge det ved i servicepapirene

Som nybil er Ah 47-48 Ah
Ved service 1 er Ah y
Ved service 2 er Ah z
osv

Ved 38,4 Ah er man nede i 80% av maks kapasitet, og batteriet er da ifølge produsenten selv å anse som ubrukelig (http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4-elbilforeningen-diverse/114-kjopsveiledning-elbilmatrisen (Se kolonne 5 "Vedlikehold" under "Batteri", samt forklaring på siste side: Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og må repareres eller skiftes ut. Innenfor garantiperioden på leverandørens regning forutsatt at brukerveiledningen følges. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.

Det er ihvertfall svært aktuelt for meg å vite på den årlige servicen, hvor mye % det er igjen på batteriene.

Man skal selvsagt stole på verkstedet, men garantien hjelper jo ingenting hvis du ikke har noen papirer på hva status faktisk er og det blir en tvist. Hva om du har 79% igjen av kapasiteten etter 59 mnd av nybilgarantien, uten å vite det?


erik e

Hallo! Ikkeno andre ord,les div. innlegg om igjen. Det er flere som har utskrift.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA