Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-psykosen

Startet av Eblogg, onsdag 25. september 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: erik e på søndag 13. oktober 2013, klokken 18:13
Hallo! Ikkeno andre ord,les div. innlegg om igjen. Det er flere som har utskrift.

Det kan virke som om det er mjau-eiere som har fått utskrift. Er det noen zero- og iOneiere som har fått utskrift, mon tro? De bruker samme diagnosesystem..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

uppis

Nå har jeg hatt første service (20.000km/1år) på 2012 i-Miev hos Motorforum Asker&Bærum. Her fikk jeg god service og utskrift av diagnostikk. Anbefales. MF Lillestrøm svarte aldri på forespørsel om utskrift.
2012 i-Miev

bruisepristine

Hva kostet service hos Asker? Jeg kjøpte hos MF Lillestrøm men vurderer Asker til service siden de virker mer kundeorienterte.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

uppis

Sitat fra: bruisepristine på onsdag 16. oktober 2013, klokken 10:58
Hva kostet service hos Asker? Jeg kjøpte hos MF Lillestrøm men vurderer Asker til service siden de virker mer kundeorienterte.
Jeg betalte litt over 3400,- Dette er ca. 400kr,- rimeligere enn MF LIllestrøm skulle ha. Og, ja, MF A&B er definitivt mer kundeorienterte enn MF Lillestrøm.
btw: brukte bare ca.20min inn til Oslo sentrum med buss fra MF A&B.
2012 i-Miev

kohedin

Hmm
Opplever nå at min 2011 MIEV med 20.000 kjørte kilometer oppgir at maks rekkevidde igjen ved full tank/16 streker er 40 KM, når klimaanlegget er skrudd på ca 80% av maks. Skrur jeg av klimaanlegget helt og holdent, sitter jeg med 80 KM.

Er det normalt?  Jeg forventer selvsagt ikke at den gir meg 150 KM, men 80 KM på full tank synes jeg var urovekkende, og en halvering til 40 KM med klimaanlegg påslått er enda verre. Det er jo ikke skikkelig kaldt enda.

Har klar over at gjenstående kilometer regnes ut fra snitt av siste X antall KM, men det endrer seg svært lite.

emagic

Sitat fra: kohedin på fredag 18. oktober 2013, klokken 16:14
Hmm
Opplever nå at min 2011 MIEV med 20.000 kjørte kilometer oppgir at maks rekkevidde igjen ved full tank/16 streker er 40 KM, når klimaanlegget er skrudd på ca 80% av maks. Skrur jeg av klimaanlegget helt og holdent, sitter jeg med 80 KM.

Er det normalt?  Jeg forventer selvsagt ikke at den gir meg 150 KM, men 80 KM på full tank synes jeg var urovekkende, og en halvering til 40 KM med klimaanlegg påslått er enda verre. Det er jo ikke skikkelig kaldt enda.

Har klar over at gjenstående kilometer regnes ut fra snitt av siste X antall KM, men det endrer seg svært lite.

Sikker på at du ikke grisekjører?  Vi får vel ganske konsekvent ca 40km mer på guessometeret når kona har kjørt den noen dager enn når jeg har kjørt den noen dager... :-(

emagic

kohedin

Jeg må nok måle det litt mer over tid med bevisst kjøring, for å eliminere vekk mannegrisekjøring som en medvirkende faktor..

Men nå det er sagt: La oss si -10 grader, minimalt bruk av klimaanlegg (anskaffet kupevarmer), og pen konekjøring i by og rett utenfor, la oss si stort sett 40 til 70 soner - hva kan forventes av rekkevidde da? Jeg ville tro 60-70 KM. Får se litt vekk fra guessometeret og heler måle faktiske kjørte kilometer.

En annen ting: Er det slik at en strek er en strek, eller er det noen som erfarer at det spises opp fortere på slutten eller starten. Hvis man har konsekvent kjøremønster og kjøreforhold,  er det jo en smal sak å finne ut hvor mange KM en strek varer.

feks 16 streker = 80 KM, eller hver km utgjør 1,25% eller hver strek = 5 KM


Mr.Zero

Sitat fra: kohedin på fredag 18. oktober 2013, klokken 21:13
Jeg må nok måle det litt mer over tid med bevisst kjøring, for å eliminere vekk mannegrisekjøring som en medvirkende faktor..

Men nå det er sagt: La oss si -10 grader, minimalt bruk av klimaanlegg (anskaffet kupevarmer), og pen konekjøring i by og rett utenfor, la oss si stort sett 40 til 70 soner - hva kan forventes av rekkevidde da? Jeg ville tro 60-70 KM. Får se litt vekk fra guessometeret og heler måle faktiske kjørte kilometer.

En annen ting: Er det slik at en strek er en strek, eller er det noen som erfarer at det spises opp fortere på slutten eller starten. Hvis man har konsekvent kjøremønster og kjøreforhold,  er det jo en smal sak å finne ut hvor mange KM en strek varer.

feks 16 streker = 80 KM, eller hver km utgjør 1,25% eller hver strek = 5 KM

Den første streken varer alltid litt lengre enn de resterende! Har kjørt alt fra 4 til 16,5 km på den. 25 varme, stein harde sommerdekk, ny asfalt, egg under foten, tørr veibane, vindstille, moderat fart..gir mange km... Derimot; mange blå, mye snø, lite luft i dekka, hard fyring, motvind, aktiv kjøring...og vips kommer man ikke så veldig langt, nei...
Kjører du identisk tur hver dag så jevnt som mulig, vil du fremover oppleve det triste syn at disse strekene blir mindre og mindre effektive. Men så kommer vår og varme.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: kohedin på fredag 18. oktober 2013, klokken 16:14
Opplever nå at min 2011 MIEV med 20.000 kjørte kilometer oppgir at maks rekkevidde igjen ved full tank/16 streker er 40 KM, når klimaanlegget er skrudd på ca 80% av maks. Skrur jeg av klimaanlegget helt og holdent, sitter jeg med 80 KM.
Kjører du med vinterdekk? Det stjeler ca. 20 km rekkevidde fra fullt.

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:07
Den første streken varer alltid litt lengre enn de resterende!
Jepp. Har målt det, den varer 15% lengre enn de andre strekene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kohedin


[/quote]
Kjører du med vinterdekk? Det stjeler ca. 20 km rekkevidde fra fullt.
Sitat
Jepp, og der kom vel forklaringen jeg trengte ja. Så bottom line, 40 KM på vinterstid er ikke unormalt, men burde være mulig å tyne ut kanskje 60-70 med fornuftig kjøring og avskrudd klimaanlegg.


tomrh

Sitat fra: kohedin på lørdag 19. oktober 2013, klokken 07:54
Sitat fra: tomrh på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:33
Kjører du med vinterdekk? Det stjeler ca. 20 km rekkevidde fra fullt.
Jepp, og der kom vel forklaringen jeg trengte ja. Så bottom line, 40 KM på vinterstid er ikke unormalt, men burde være mulig å tyne ut kanskje 60-70 med fornuftig kjøring og avskrudd klimaanlegg.
Nei, 40 km er uansett altfor dårlig, de verste vinterdagene klarer vi 55-60 km selv med full varme. 40 km er hva guessometeret sier, men mål hva du faktisk kjører fra fullt til tomt en gang. En annen ting er at bilen av og til bør kjøres ned til nær skilpadde for at guessometeret skal kalibrere seg riktig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Haahov

Sitat fra: tomrh på lørdag 19. oktober 2013, klokken 08:51
Sitat fra: kohedin på lørdag 19. oktober 2013, klokken 07:54
Sitat fra: tomrh på fredag 18. oktober 2013, klokken 23:33
Kjører du med vinterdekk? Det stjeler ca. 20 km rekkevidde fra fullt.
Jepp, og der kom vel forklaringen jeg trengte ja. Så bottom line, 40 KM på vinterstid er ikke unormalt, men burde være mulig å tyne ut kanskje 60-70 med fornuftig kjøring og avskrudd klimaanlegg.
Nei, 40 km er uansett altfor dårlig, de verste vinterdagene klarer vi 55-60 km selv med full varme. 40 km er hva guessometeret sier, men mål hva du faktisk kjører fra fullt til tomt en gang. En annen ting er at bilen av og til bør kjøres ned til nær skilpadde for at guessometeret skal kalibrere seg riktig.
Er ganske sikker på at det er en myte at guessometeret blir kalibrert ved å kjøre batteriet helt ned. Uansett vil det å dyputlade batteriet unødvendig kunne skade, så hold det over 20% hvis mulig og la optimalt ikke bilen stå over tid utenfor vinduet 80-40%. Dvs. ikke parker den og la den stå flere timer med kun de siste strekene igjen.

Min erfaring  med varme etter 20.000 km er at det uansett er oppstarten av varmeapparatet som tar mye strøm, så du kommer betydelig kortere ved å kjøre 20 km etapper med pauser så vannet i varmeren blir kaldt enn hvis du kjører alt i en etappe. Anbefaler å isolere tank og rør som hjelper noe. Ved sistnevnte burde du komme rundt 70-80 km på en vinterdag -10 ved forsiktig kjøring. Uten bruk av varmeapparat mellom 90-100. Jeg synes for min del at vinterhjula har lite å si på rekkevidden, det er kulda som "tar" batteriet.
Har et fast punkt hvor jeg ut av en rundkjøring holder 25 km/t peiler nåla på "c" på eco feltet og ser hvor fort jeg kommer opp i 60km/t i våres kom jeg faktisk fortere opp i 60 med vinterhjul enn når jeg byttet til sommerdekk.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Haahov

Sitat fra: erik e på lørdag 19. oktober 2013, klokken 18:03
Har du samme dekk dim.
Ja, det har jeg: 145/65 R15 175/55 R15 på begge. Har Yokohama vinterdekk.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

tomrh

#59
Sitat fra: Haahov på lørdag 19. oktober 2013, klokken 11:22
Jeg synes for min del at vinterhjula har lite å si på rekkevidden, det er kulda som "tar" batteriet.
Har helt ferske data på dette. La om forleden dag. Alt annet uendret, akkurat samme temperatur, føre og vindforhold men brukte 8 streker der jeg dagen før brukte 6. Dette kan kun skyldes dekkene. Akkurat samme erfaringen i fjor. Mulig du har supre vinterdekk og/eller elendige sommerdekk mhp. rullemotstand slik at forskjellen blir liten? Jeg har Dunlop Enasave 2030 og Continental ContiWinterContact som fulgte med bilen.

Se også her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5753.msg91122.html#msg91122
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA