Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Artikkel om den nye Think i Teknisk Ukeblad

Startet av Silkefot, søndag 11. februar 2007, klokken 21:52

« forrige - neste »

Silkefot

Som far til to små poder har jeg et høyt ønske om å bygge en liten bil til dem og et nesten like høyt ønske om at den skal gå på strøm. De skal kunne kjøre med den fra de er 4 til det ikke er kult lengre så vi prater ikke store bilen her ;D. Den kan ikke koste for mye så det meste må kunne plukkes fra andre avdankede doninger som f.eks. gressklippere (hjul, styring osv.).
Chassiet blir ikke det største problemet og det meste henger som vanlig på mine meget små kunnskaper innen elmotorer og batterier. Jeg ser for meg at gamle bilbatterier måtte være lurt å bruke da de er billige og ofte blir kastet når en celle er dårlig hvilket ikke har så mye å si for mine poder. Da kan jeg også bytte et utladet batteri med et fulladet og siden de ikke er avhengig av rekkevidden blir kanskje ikke byttet så omfattende.  ::) 

Motoren og regulering er vel det jeg har mest spørsmål rundt. Hvor får jeg tak i noe enkelt som går på 12V? Og som er kraftig nok? Gammel truckmotor? Og hvordan regulerer jeg det hele? 
???

Jeg regner med at noen her har hatt et lignende prosjekt selv og det vil jeg gjerne høre om! Alle ideer og forslag mottas med takk :) Lav kostnad (~gratis) settes spesielt stor pris på.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

bosonic

#1
Har du besøkt evalbum og sett alle de "rare" småbilene som (til dels) er bygget med enkle midler?
http://www.austinev.org/evalbum/type/MINI   

Ian Hopper sine kjøretøy er jo spesielt fine, x-finer forsterket med metall eller jern er en sikker vinner.

Her er skjema på en motorregulator for "olaelbil" på 36V:
http://evchallenge.swantafe.wa.edu.au/mini.asp

En enkel 12 Volt regulator finnes jo i batteridriller, men det kan være vanskelig å tilpasse til bilens gasspedal. Et forslag er å montere et hjul direkte på en slik batteridrill (da med ekstra støttelager på hjulakslingen).
Dersom du kan tenke deg å "lodde sammen" elektronikken til regulatoren selv har jeg kretser du kan bruke!

Å bruke gamle bilbatterier innebærer en viss risiko da syren renner ut av batteriet dersom bilen velter. Det absolutt sikreste er å bruke tette AGM eller gel batterier. Uansett hvilken type blybatterier som brukes må det være god utlufting der hvor de er montert.
      

Andre linker:
http://www.olabil.no/
http://buggies.builtforfun.co.uk/index.php   

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Silkefot

Takk, jeg har nå lest gjennom alt materialet du viste til. Ser at det er flere som ønsker å se sine poder kjøre rundt i en elektrisk doning  :D Du har rett i at Ian Hoper sine kjøretøy er fantastiske, spesielt likte jeg hans arbeidstegning på kombinert motor og diff er jo både enkel og genial selv om bare motorene kommer opp i 1000 kroner... Skulle fortsatt ønske jeg visste om ett sted der man kunne få tak i brukte elmotorer!
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

El rayo

Forsøk et sted de selger/reparerer handicap-utstyr. Utrangerte elektriske rullestoler kan ha brukbare motorer og motorstyring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Har en ombygget rullestol komplett med lader til salgs i Stavanger. Den er din for 3000 NOK.

Den klatrer opp de bratteste bakkene, og er brukt til å dra akebrett og ski.

Trenger litt reperasjon av styringen. Kontakt Robortk@hotmail.com

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Hei Silkefot,
jeg har en kasse med forskjellige motorer av det slager du trenger,  Kjekt å ha,  men det har lett for å bli for mye.
Finn ut hva du skal bygge, så løser det seg.

AGM batterier er nok det sikreste, og med den rekkevidden du nevner kan det gjøres med skrotbatterier fra batteriretur. AGM batterier blir ofte skiftet når de er tomme for vann. Dersom de åpnes og en fyller på litt vann og lader, kan de leve litt til. 
Jeg har gjort det på 12 voltbatteriet på Think'en.

Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

AGM trenger kanskje litt forklaring: Absorberende Glassfiber Matte.
Separatoren i disse batteriene er en glassfiberduk som både hjelper til med å holde den aktive massen på plass, og holder på syren slik at denne ikke skvalper rundt i batteriet. Det samme er tilfelle med gelebatteriet, men disse er vanligvis litt tregere når det gjelder store strømmer.
Begge typene kan brukes i rullestol ved flytransport, da det ikke er fare for syresøl ved ulykker. Noen eksempler: 12 V batteriet i Think,  Optima, Exide orbital,  Hawker batteriene i Kewet. Jeg tror de små røde i White Zombie,
og  den nye serien med småbatterier hos Biltema er AGM.
Ettersom disse batteriene er vedlikeholdsfrie, og har en relativt begrenset mengde syre, vil de etter en tid miste vannet i elektrolytten. Syrekonsentrasjonen stiger, motspenningen stiger, og batteriet mister derfor kapasitet fordi laderens spenning blir for lav i forhold til motspenningen i batteriet.    Resultatet blir at batteriet har høy spenning, men er ikke i stand til å levere strøm, fordi det er tørt.

Batteriene er egentlig forseglet, men under dekselet har de små ventiler som slipper ut overtrykk ved lading. Disse kan tas av, og det blir mulig å etterfylle med litt destillert vann. Etter et par ladesykluser kan batteriet virke en stund til.

Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#7
Bare noen viktige korrigeringer Henning;

AGM og Gel batteriene har riktignok en del likheter, men de er vesentlig forskjellige på en noen punkter. Gel kan som du nevner ikke levere så store strømmer som AGM. Gel tåler ikke hurtiglading og skal normalt ha lavere ladespenning enn AGM-batterier. Batteriene er ikke alltid merket med hvilken type de er og en er da avhengig av datablad.
Både AGM og Gel batteriene er ventil regulerte rekombinasjons batteirer, på engelsk:VRLA,valve-regulated lead-acid.
Den største uretten som blir gjort mot AGM og Gel batteriene er bruk av feil ladespenning og utilstrekkelige ladere!
Å benytte en tradisjonell lader uten elektronisk styring er helt forkastelig.
Både AGM og Gel batterier MÅ lades med en konstant spennings lader av god kvalitet.
Det er imidlertid ikke mange av de elektroniske batteriladere som er gode nok da de leverer altfor "urein" strøm. Spesielt AGM batteriet er følsomt for dette.

AGM og Gel er overlegne det vanlige "våte" blybatteriet, men tåler langt fra samme "mishandling" ved lading.
Å etterfylle et AGM batteri med vann er etter min mening en tvilsom affære, men bevares dersom batteriet er utrangert så kan det jo forsøkes for å brukes til å drive en Ola bil. En viss fare for syresøl er allikevel tilstede.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Sitat fra: bosonic på søndag 04. mars 2007, klokken 02:00
Å benytte en tradisjonell lader uten elektronisk styring er helt forkastelig.
Både AGM og Gel batterier MÅ lades med en konstant spennings lader av god kvalitet.
De sa det samme på Sønnak da jeg kjøpte nytt batteri til fossilbilen. Det var nok for å selge en lader som kostet mer enn batteriet. Den mekaniske regulatoren som sitter i bilen er langt fra intelligent og med konstant spenning! Spurte på Sønnak om jeg måtte justere ladespenningen, men det trodde han ikke. "Datablad, det finnes ikke."

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Når det gjelder "Olaelbil" skal en vite at det finnes regler om vekt,  hastighet og mye annet .
Et eksempel er  "Elektrisk Assistert sykkel"  Dette er en tråsykkel med påmontert elektrisk motor. Denne skal være koblet slik at motoren ikke starter uten at pedalene er aktivisert. Makseffekt er omkring 300W og topphastighet "assistert" 25 km/t.
En annen gruppe er rullestol, Her har topphastighet tidligere vært 10 Km t men jeg tror den er endret.
Leketøy, skal ha en maksimalvekt på ca 25 kg og topphastighet på 6 km/t.
Gokart for barn brukt på lukket område under tilsyn kan gå 12 km/t.

For å få riktige  data er det best med en telefon til vegdirektoratet, da disse spesifikasjonene endres stadig vekk.

Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Silkefot

Jeg hadde i grunn ikke tenkt meg at ungene skulle vise seg offentlig med olabilen og på tomta mi er det jeg som bestemmer hvor fort den får gå  ;D

En kasse med motorer som Hens har vel kanskje jeg også om noen år! Av det dere skriver virker det jo som om det tåler å tenkes flere ganger over hvordan jeg skal gjøre det med batterier. Ser som nevnt over at Clas Ohlsson har en del "vedlikeholdsfrie" typer som ikke koster alt for mye. Disse bør vel holde til dette bruket.

Det klør allerede i fingrene etter å starte!
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Ken

#11
Sorry men jeg må nok demper gleden her litt. Jeg tror at de bestemmelsene gjelder også på privat eiendom. Big Brother ser deg :o Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Du verden for et fryktelig land vi lever i :o
Jeg er helt sikkert en stor lovbryter uten å vite om det, da jeg ofte tar meg en klatretur i de fine eiketrærne på tomta.  :-\ Det er helt sikkert ikke lov å klatre i trær i Norge. :'(

Stå på Silkefot, bruk sunn fornuft og la den oppvoksende slekt få ha det litt moro ute med fart og spenning 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

bosonic

Nå Silkefot, har du snekret sammen El-Ola-Bil til podene?
Ta en titt på denne enkle konverteringen av en tråbil:
http://www.austinev.org/evalbum/1443   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Silkefot

Nei, min bedre halvdel mener det er det dårlig bruk av tid og ressurser  ;) Jeg har dog tenkt mye og til og med nesten kjøpt en ATV med defekt motor for litt ombygning. Har ganske god tid til å bearbeide den bedre halvdelen siden den eldste poden nettopp har fyllt 4... I mellomtiden går det an å forberede seg! Føler at den største utfordringen ligger i det elektroniske, det mekaniske jeg ikke får gjort selv kan jeg alltids få fikset på jobben ;D

Ser at jeg har de fleste delene til noe lignende den i lenken du sendte...

Lovens lange arm er jeg som sagt mindre bekymret for!
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA