Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første model s ulykke i Norge

Startet av Bjoris, tirsdag 24. september 2013, klokken 10:27

« forrige - neste »

Bjoris

Er det noen som har fått utlevert sin 60 kw? Forstår det er svært få som har "tatt sjansen" på denne utgaven. Jeg vakler mellom å tenke at vi faktisk kan leve godt med en slik og ha 60.000 til andre ting og å tenke at når en første kjøper... Det er jo typisk norsk å velge fra øverste hylle i alle sammenhenger!

Det hadde vært meget interessant om noen har mottatt og testet praktisk rekkevidde på denne

Det lengste strekket vi kjører er 150 km til fjells.

Av denne rekkeviddeberegneren så rekke vi jo veldig fint frem med 60 kw, 48% igjen vs 61% igjen med en 85 kw. Dette sier meg at vi uansett må få ordnet med lademulighet der oppe og i såfall er vi godt dekket...

Lange bilturer vil nok kanskje bli mindre aktuelt, men det skal jo være fult mulig også i en 60kw ifht SC. Da må en isåfall investere i 12.750 for å få tilgang og dermed er forskjellen 47.250, da begynner det å bli "en pølse i slakte tiden" som vi sier her vestpå...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cowboystrekk

Les på clubben. David nolan og noen på youtube har lagt ut mye nyttig. Jeg har levering desember og vet ikke om noen som får den noe særlig før det. Ulemper er naturlig nok litt dårligere batterigaranti og rekkevidde, men 60 er mer økonomisk en 85. Leste noen som hadde livstidsforbruk på 160 W km og noen turer ned på 120, noe som tilsvarer 50 mil rekkevidde. Forsikringa er ofte billigere og :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TEK

En tanke kan være at batteriprisen vil falle relativt mye etterhvert, sammenlignet med andre komponenter.
Da er det like greit på gå for 60kwh nå, og oppgradere til en 120kwh til "halveprisen"
om 5-8år.

Jeg har selv valgt 60kwh, mye utstyr, og mener det holder lenge, også iforhold til konkurenter, ca 3 gangern!

NB brukte ganske mye tid på å fylle opp fossilbilene mine igår (søndagspris), skal bli deiling å bare sette i kontakten hjemme!

el-snorre

Sitat fra: TEK på mandag 16. september 2013, klokken 09:19
En tanke kan være at batteriprisen vil falle relativt mye etterhvert, sammenlignet med andre komponenter.
Da er det like greit på gå for 60kwh nå, og oppgradere til en 120kwh til "halveprisen"
om 5-8år.

Huska at du får moms påslag om du bestiller ny batteripakke.
Jeg ville valgt full pakke av hensyn til høyere pris ved salg og lettere salg, ikke minst om avgiftene kommer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Anew

Har selv ca. 20 mil til hytta og har bestilt 60kWh-modell uten supercharger. Budsjettet mitt tillot enten en helt strippa 85 eller en godt utstyrt 60. Jeg syns valget var lett, selv om kjenner på et snev av range anxiety mtp. de 3-4 turene i året jeg gjør opp til fjellet i kaldt vær.

Jeg har en følelse av at årsaken til at "alle" kjøper 85kWh-biler er at det er early adopters med nok av penger som naturlig nok ligger først i løypa. Det er mange i Norge som har et kjøremønster hvor 60 er mer enn nok.



VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

laumb

60kWh pakken holder for meg.
Sånn sett har jeg bestillt 85kWh da på sikt, forventer jeg i worst case scenario 30% reduksjon i batterikapasiteten, (85*0,70) noe som gir meg en fullverdig 59,5kWh bil på sitt "verste". :)

Anew

Angående reduksjon i kapasitet over tid - jeg oppdaget nettopp denne:

"A Battery Replacement Option will be available for purchase soon. The option allows you to pre-purchase a new battery to be installed after eight years for a fixed price: $10,000 for 60 kWh batteries and $12,000 for 85 kWh batteries."
(http://www.teslamotors.com/models/facts)

Har ikke sett dette omtalt før, så det er kanskje nytt? Forøvrig så vil nok 30% tap innen batteriets garantiperiode medføre nytt batteri.

VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

TEK

Jeg tror/håper et eventuelt mva påslag i 2017 blir spist opp av prisfallet på batteri. Uansett trenger jeg ikke 85kwh, men selvsagt "nice to have".

Usikker her , men hørt at batteriet koster ca 80 000, men også har noen sagt 200 000.

Noen som vet?

Bent

Sitat fra: el-snorre på mandag 16. september 2013, klokken 09:32
Sitat fra: TEK på mandag 16. september 2013, klokken 09:19
En tanke kan være at batteriprisen vil falle relativt mye etterhvert, sammenlignet med andre komponenter.
Da er det like greit på gå for 60kwh nå, og oppgradere til en 120kwh til "halveprisen"
om 5-8år.

Huska at du får moms påslag om du bestiller ny batteripakke. (...)

Litt avhengig av avgiftspolitikken og egen lommebok så kan det jo være at å "oppgradere til 120kWh" betyr å selge gammelbilen og kjøpe ny momsfri bil med 120. Spread the love. :D
Tesla Roadster, 25Mm

OleJA

Sitat fra: TEK på mandag 16. september 2013, klokken 10:48
Usikker her , men hørt at batteriet koster ca 80 000, men også har noen sagt 200 000.

80.000,- er dersom du forhåndsbetaler et batteriskifte om 8 år allerede nå. I praksis er dette et veddemål mellom deg og Tesla på at batteriene følger trenden med 8% prisnedgang pr. år, og at du ikke har vraket bilen, eller Tesla gått konk innen den tid.

Justert for disse faktorene så er trolig en nåpris på 200K'ish på batteriene ikke veldig feil, men det er vel egentlig ingen som vet dette helt sikkert.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Bjoris

Sitat fra: TEK på mandag 16. september 2013, klokken 10:48
Jeg tror/håper et eventuelt mva påslag i 2017 blir spist opp av prisfallet på batteri. Uansett trenger jeg ikke 85kwh, men selvsagt "nice to have".

Usikker her , men hørt at batteriet koster ca 80 000, men også har noen sagt 200 000.

Noen som vet?

Det er nok mye dyrere enn 80.000. Isåfall ville det jo vært veldig enkelt å velge en 60 kw. Om en kunne bytte til 85 kw direkte for bare litt mer enn 85 koster i dag ville jo vært fint! Ellers enig, det ville jo vært veldig greit å visst hva prisen er i dag. Det hjelper jo lite om prisene halverer seg på 5 år om prisen i dag er 200.000!

Jeg tror uansett at det eneste riktige i dag er å velge noe en vet at en er godt dekket med...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

christian1986

Sitat fra: OleJA på mandag 16. september 2013, klokken 11:25
Sitat fra: TEK på mandag 16. september 2013, klokken 10:48
Usikker her , men hørt at batteriet koster ca 80 000, men også har noen sagt 200 000.

80.000,- er dersom du forhåndsbetaler et batteriskifte om 8 år allerede nå. I praksis er dette et veddemål mellom deg og Tesla på at batteriene følger trenden med 8% prisnedgang pr. år, og at du ikke har vraket bilen, eller Tesla gått konk innen den tid.

Justert for disse faktorene så er trolig en nåpris på 200K'ish på batteriene ikke veldig feil, men det er vel egentlig ingen som vet dette helt sikkert.
Samt at en ikke får byttet før det er gått 8 år. Hvis en i tillegg ser på at batteriet fint bør klare minst 1000 sykluser før det går i stykker, så blir dette et veldig dårlig veddemål for oss som forbrukere.

Tesla gjør jo ikke dette for å tape penger ;)

Balrog

Etter å ha brukt 4 timer på Gardermoen-Oslo fordi Fortums hurtigladere både på Jessheim og Frogner var ute av drift kan jeg vanskelig se for meg at noen elbileiere noensinne vil tenke: Faen - jeg kjøpte for stor batteripakke...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Bjoris

Prisene mellom disse modellene i dag gir jo en indikasjon vil jeg tro. De beregner seg vel en fortjeneste i % som er ganske lik på begge bilene, dvs selvsagt kan de ha valgt å tjene mer på den ene enn den andre, men la oss anta at de har samme %vis fortjeneste og at SC prisen er reell. Da koster 25 kw ekstra, kr. 47.350,- eller 1894 pr kw. 85 kw koster da 160.990,- ex mva. 201.000 inkl mva. Ved innbytte har en jo et batteri som har en verdi også, men 200.000 er nok kanskje et bra estimat. med 8% reduksjon pr år gir det nesten en halvering om 5 år, dvs kr.  100.000 for et nytt 85 kw om 5 år og så spørs det hva du får for ditt gml 60 kw batteri.

Ingen åpenbar god butikk å vente, men det kan jo være ok om alternativet er å ikke få kjøpt bilen nå...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Cobos

Går alt etter planen får jeg min S60 levert imorgen. Mistenker at det er om ikke den første så ihvertfall en av de første S60 levert i dette landet. Jeg gikk for S60 av prisgrunner og fordi jeg ikke kjører langturer. Jeg hadde egentlig planlagt en godt utstyrt S40 eller ribbet S60. Jeg tror det hadde gått rimelig greit med S40. Jeg gikk vel sånn sett på en smell og endte med en godt utstyrt S60 istedet. :)

Hytta vår er omtrent samme høyde som vi bor i og 90km unna. Tipper det går fint både fram og tilbake uten lading, hvis jeg ikke går bananas på motorveien ut mot Lillestrøm, selv på vinteren.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA