Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av streken, mandag 23. september 2013, klokken 23:45

« forrige - neste »

streken

Hei!

Jeg har vært ivrig tilskuer på dette forumet i lang tid, og svarene jeg har funnet her har hjulpet meg godt på veien frem mot å anskaffe elbil. Tusen takk så langt.
Tirsdag 10/9 hentet jeg en ny Leaf Acenta, og jeg har på fem døgn kjørt 830km (tanken min er at har man først kjøpt elbil, så må man bruke den).

Leafen er super, jeg har intet å utsette på den, og jeg anser meg som svært kresen når det kommer til bil. Nydelig komfort, gode seter, inspirerende kjøreegenskaper... Rekkevidden på motorvei kunne selvsagt være bedre, men ellers er den god nok.

Denne helgen har jeg kjørt langtur: fra jobb på Fornebu til Ringebufjellet torsdag kveld (260km). Startet med 87% batteri, kom frem til Minnesund med 17%. Hurtigladet i 30min til 91%, kjørte videre til Gjøvik i godt tempo (på svingete veier er bilen en nytelse). Ladet der fra 50% til 87% på 15min før siste lading på Lillehammer (15min opp til 90%). Og der startet utfordringen; jeg hadde ikke mer enn 70km foran meg, men skulle opp nesten 900 høydemeter. Kjørte meeeget pent og pyntelig oppover Gudbrandsdalen, hadde 50% batteri ved ankomst Ringebu. Derfra og opp fjellet viste strømforbruket seg å være langt lavere enn hva Jurassictest mente jeg skulle bruke, og jeg kunne legge pedalen i gulvet og suse oppover fjellsiden med det største gliset om munnen jeg kan tenke meg.

Hjemturen i dag (290km) gikk i samme tempo som det pleier å gå med fossilbilen, men nå i kraftig regnvær og stiv kuling midt imot hele veien. Strømforbruket var lavere enn fryktet, selv om jeg måtte lade like mange ganger som på vei opp. Av en eller annen grunn tok hurtigladingen lenger tid i dag enn på torsdag, til tross for samme utetemperatur. Batteritemperaturen var omtrent den samme begge dager. Eneste forskjellen var regnværet. Noen idé om årsak til forskjellen i ladetid?

Hurtigladingen har gått veldig bra, men et tips til Statoil Minnesund er å få montert en kortterminal ute på hurtigladeren. Det var i ettermiddag så lang kø ved kassene at det tok ti minutter å få betalt for strømmen. Ti minutter jeg kunne ha brukt på å gå tur med hunden eller annet fornuftig i stedet.

Eneste problem til nå: den dårlige samvittigheten for fossilbilen... Nå står den bare der og henger med frontlyktene når jeg kommer hjem. Og slik det ser ut nå vil det gå lang tid før den får seg en kjøretur ;)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Elmo

Sitat fra: streken på søndag 15. september 2013, klokken 22:18
Eneste problem til nå: den dårlige samvittigheten for fossilbilen... Nå står den bare der og henger med frontlyktene når jeg kommer hjem. Og slik det ser ut nå vil det gå lang tid før den får seg en kjøretur ;)
Og når du en dag skal bruke den så har den flatt batteri :o  (BTDT)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Popper

Morsomt å lese.
Skal snart ut på langtur, og fint å få bekreftet at det funker bra:)

Leaf Tekna 2013
Har en X i ermet #888

Øyvind.h

Sitat fra: streken på søndag 15. september 2013, klokken 22:18
Hurtigladingen har gått veldig bra, men et tips til Statoil Minnesund er å få montert en kortterminal ute på hurtigladeren. Det var i ettermiddag så lang kø ved kassene at det tok ti minutter å få betalt for strømmen. Ti minutter jeg kunne ha brukt på å gå tur med hunden eller annet fornuftig i stedet.
De har valgt samme idiotløsning på Statoil Økern også. Ganske åpenbart at de ikke vet helt hva de driver med..

Ellers: grattis med ny bil! Elbil er utrolig gøy og fascinerende :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Allman

Hei "streken",

Bra innlegg + bilde.

Dette er veldig interessant, vurderer Leaf men er usikker på "langturer" Oslo - Hamar (om det blir for upraktisk/tidkrevende/risikabelt).

Oslo - Minnesund er ganske behagelig nå som veiarbeidet er ferdig (4 felter og 100 km/h grense hele strekningen).

Spørsmål:

  • Hva var snitthastigheten med Leaf opp/ned E6 mellom Oslo og Minnesund? 75 km/h, 80 km/h, 90 km/h, 100 km/h eller over?

  • Hvordan var det med forbikjøringer? Fikk du kjørt forbi lastebiler, trailere, osv. eller droppa det for å spare batteri?

  • Hvordan kjørte du opp bakkene? I "normal" fart, dvs. 100 km/h eller redusert hastighet? Hva med den krevende bakken ved Maxbo på Hvam? (rett etter Olavsgård)

  • Hva brukte du når det gjelder "Drive", "Brake" og "ECO" modus?

Allman




aho

#5
Hei,

Jeg kjører til fra jobb hver dag fra Slependen (IKEA) til Gardermoen + en "levere i barnehagen " på ca 5 km. Totalt er det 8 mil en vei.
Jeg har frem til nå ladet til 80% og kommer opp til gardermoen med ca 15% igjen. (jeg lader på jobb). Grunnen til at jeg vil nevne dette er at jeg har blitt positivt overasket. Jeg hørte mye om voldsomt forbruk over 100 km/t. Normalt setter jeg CC på 110 etter avkjøringen til Lillestrøm. Så har jeg stort sett samme hastighet opp alle bakker. Dette går greit. Fra Slependen til Oslo er vel gjennomsnittet 90.

e Golf 2016 - Sandvika

Allman


streken

Sitat fra: allman på tirsdag 24. september 2013, klokken 11:11
Hei "streken",

Bra innlegg + bilde.

Dette er veldig interessant, vurderer Leaf men er usikker på "langturer" Oslo - Hamar (om det blir for upraktisk/tidkrevende/risikabelt).

Oslo - Minnesund er ganske behagelig nå som veiarbeidet er ferdig (4 felter og 100 km/h grense hele strekningen).

Spørsmål:

  • Hva var snitthastigheten med Leaf opp/ned E6 mellom Oslo og Minnesund? 75 km/h, 80 km/h, 90 km/h, 100 km/h eller over?

  • Hvordan var det med forbikjøringer? Fikk du kjørt forbi lastebiler, trailere, osv. eller droppa det for å spare batteri?

  • Hvordan kjørte du opp bakkene? I "normal" fart, dvs. 100 km/h eller redusert hastighet? Hva med den krevende bakken ved Maxbo på Hvam? (rett etter Olavsgård)

  • Hva brukte du når det gjelder "Drive", "Brake" og "ECO" modus?

Allman

Så lenge du starter med fulladet batteri i Oslo og tar en hurtiglading på Minnesund, så kan du fint holde fartsgrensen+.
Jeg kjørte sakte oppover (dvs. 90-95 på speedometeret), mest fordi jeg var helt fersk i bilen (hadde eid den i to døgn), batteriet gikk fra 62% til 17% fra Alna til Minnesund. Tror jeg ville ha brukt mindre nå to uker senere.
Da jeg kjørte tilbake fra Minnesund hadde jeg cruise på 105-110, mens i den lange bakken opp fra Olavsgård gikk det fortere (jeg lå i venstrefilen, for å si det sånn).
En forbikjøring eller tre gjør ikke den store forskjellen over en såpass lang distanse, så det er bare å la det stå til og nyte draget.

Dette med elbil er en tilvenningssak. Det skumle for min del er at det går fortere og fortere fordi jeg ser at batteriet holder lenger enn ventet.
Vanligvis kjører jeg i ecomodus, mest fordi jeg synes det er mykere og mer behagelig. Drive bruker jeg når jeg skal akselerere ut på motorveien eller bare kose meg litt ekstra, brake er greit på svingete/bratt vei, litt for skummelt i Operatunnelen siden (jeg tror) bremselyset ikke lyser til tross for ganske god fartsreduksjon.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Allman

Hei "streken",

Takk for bra og detaljert svar. Høres bra ut. :-)

Ut fra det du og andre skriver er nok Oslo - Hamar overkommelig med Leaf + hurtiglading ca. halvveis.

Jeg tenker slik at største risikomoment på blir hurtigladeren på Minnesund, men det er et eget kapittel ref. "Spørsmål om hurtigladere..." tråden. Kort oppsummert: kun en lader (ingen redundans), den kan være i ustand (worst case) eller opptatt (3 biler i kø = ca. 1 time venting) - noe man må leve med inntil det installeres flere hurtigladere på Minnesund eller Nebbenes.

Allman

streken

Eller så kan du bruke hurtigladeren ved Gardermoen, og heller kjøre litt ekstra sakte nord for dette. Bør uansett holde godt så lenge du tar det pent :)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA