Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første model s ulykke i Norge

Startet av Jak, mandag 23. september 2013, klokken 16:13

« forrige - neste »

Jak


Hei,

som snart ny eigar av elbil lurar eg på om det er ein lineær auke av rekkevidde med stigande utetemp (dvs x % auke i batterikapasitet ved y auke i grader C)?
Eller er det slik at det er når du fell under f eks 5+ eller 0 grader at rekkevidden verkeleg stuper?

Olsleaf

#1
Tror ikke temperaturen har mest å si for rekkevidden. Sørger man for å passe på å lade batteriet så har temp ikke så mye å si. Med mindre det er minusgrader, da kan det forsvinne litt energi. Det som spiller inn er bruk av varme anlegg, vinterhjul, vinter føre eller våt vegbane, vind og fart. ( Bruker mer i 90 enn i 70). Blir bilen stående lenge i minusgrader uten bruk og lading forsvinner det energi fra batteriet.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Batteriprodusenten GS Yuasa sin egen batteritest viser at batteriet yter 86% ved -25 grader i forhold til +25 grader. Om det er helt lineær vet jeg ikke. Som Terolsen skriver så er det andre ting som trekker ned. Erfaringsmessig mister jeg 20 km rekkevidde så snart vinterdekkene kommer på, det skyldes altså kun dekkene. Varmeapparatet krever sitt, men i kulda blir også kulelagre og akslinger tregere fordi oljer og fett stivner.

Sitat fra: Terolsen på søndag 15. september 2013, klokken 21:08
Blir bilen stående lenge i minusgrader uten bruk og lading forsvinner det energi fra batteriet.
Dette er ikke riktig, for lithium-batterier har omtrent null selvutlading. Det som skjer er at etter kjøring så er batteriet varmere (fordi høyt strømtrekk + kupévarme vil varme det opp), men når bilen står parkert, kjøles de ned. De yter derfor dårligere ved oppstart igjen (Tesla eiere omtaler dette som vampire drain), men man har bare tilsynelatende mistet ladning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

noto

Det er ikke det samme som Vampire Drain. Vampire drain er forbruk av strøm når bilen ikke er i bruk. CPUer og annet trekker vedlikeholdsstrøm. Med siste SW-versjon 5.0 (som er installert på biler levert i Norge) er det innført en "sleep mode" som reduserer Vampire Drain fra ca. 3 kWh til ca. 0,5 kWh pr døgn.

tomrh

Sitat fra: noto på søndag 15. september 2013, klokken 22:31
Det er ikke det samme som Vampire Drain. Vampire drain er forbruk av strøm når bilen ikke er i bruk. CPUer og annet trekker vedlikeholdsstrøm. Med siste SW-versjon 5.0 (som er installert på biler levert i Norge) er det innført en "sleep mode" som reduserer Vampire Drain fra ca. 3 kWh til ca. 0,5 kWh pr døgn.
Ok, dette kan Tesla-eiere mye bedre enn jeg. Takk for korreksjonen! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: noto på søndag 15. september 2013, klokken 22:31
Det er ikke det samme som Vampire Drain. Vampire drain er forbruk av strøm når bilen ikke er i bruk. CPUer og annet trekker vedlikeholdsstrøm. Med siste SW-versjon 5.0 (som er installert på biler levert i Norge) er det innført en "sleep mode" som reduserer Vampire Drain fra ca. 3 kWh til ca. 0,5 kWh pr døgn.

Min bil har 5.5 men jeg vet ikke hva forskjellen er. Har jo aldri hatt 5.0 å sammenligne med...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: noto på søndag 15. september 2013, klokken 22:31
Vampire drain er forbruk av strøm når bilen ikke er i bruk. CPUer og annet trekker vedlikeholdsstrøm.
I trillingene er dette forsvinnende lite, men noe er det jo for klokka og stand-by til remote control osv. Noen som vet hvor mye strøm det er snakk om?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Sitat fra: tomrh på mandag 16. september 2013, klokken 08:19
I trillingene er dette forsvinnende lite, men noe er det jo for klokka og stand-by til remote control osv. Noen som vet hvor mye strøm det er snakk om?

I C-Zero og iOn er det ikkje klokke, eller fjernstyring av varme/AC - så her blir forsvinnende lite enno mindre :-)  - Må jo vere nokon fordeler også :-)

Det har vore nevnt på at 12 V batteri kan gå tomt etter lengre tid parkering, så det kan vere ting som peker mot at DC-DC ikkje slår inn automatisk. På eldre PSA var det dette som tappa ned hovedbatteriet.

Om det stemmer at 12 V ikkje blir lada via DC-DC når bilen står parkert uten lading vil det ikkje bli tappa strøm frå hovedbatteri i det heile, men etter ei tid vil trillingen bli "død" pga. tomt 12 V.

Fordel: Det er enkelt og lade opp / byte eit 12 V batteri, i motsetning til hovedbatteriet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA