Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan lade Spm

Startet av Roger (NO), søndag 22. september 2013, klokken 14:49

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: OddB på torsdag 02. januar 2014, klokken 11:38
Inverteren lager vekselstrøm med variabel frekvens med flere hundre kW ? Hvis den leverer 16kHz ved 200kmt vil du få en hvisling på 8kHz rundt 100kmt. (8 kHz tilsvarer en s-lyd når du snakker) ved 50kmt får du da ca 4 kHz som tilsvarer en høy plystretone, så dette kan vel oppleves som en "jetmotorlyd"..
Hvorfor skulle den ha en frekvens over 60 ganger det som passer med turtall på motoren?
I vanlig hastigeter rundt 80 km/t er frekvensen som passer med ca 6000rpm 100Hz.
Flere hundre kW er kun under full akselerasjon, ved jevn hastighet ca 80 er effekten effekten mellom 15 og 20 kW. Runt 40 km/t er frekvensen omtrent det du har i stikkontakten hjemme.
(Jeg antar at motoren er 2 polet for å få den så liten som mulig i forhold til ytelsen, men om den skulle være 4 polig, noe jeg ha vondt for å tro, blir det 200 HZ ved ca. 80 km/t)
Dersom det er høyfrekvent støy fra elektronikken er det fra lader så den ville en merke ved lading, ikke kjøring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Ups...regnefeil ! Minutter vs sekunder :P
Da falt teorien min pladask ... men for å komme fra DC til AC 0-260 Hz må man kanskje bruke switching på høyere frevenser. Hva som foregår i detalj inni Inverteren vet ikke jeg. Børstestøy fra motoren det ihvertfall ikke ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Restusj

SitatJeg har også en mer lavfrekvent romling som jeg hører når jeg akselerer opp bakker bakker fra 40-60 km/t. Forstår at andre også opplever dette, og ser ikke på det som et problem. Alle roterende mekanismer har et turtallsområde som ikke er optimalt.

Det er nok dette jeg hører. Det plager ikke, men man hører etter enhver lyd som kommer...
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

Griffel

Hva sier elbilen?
Det finnes en lyd som bilindustrien ikke helt har bestemt seg for.
TU:

Sitat
Fuglelyder, raslende løv eller hvining – lydingeniørene jakter på den rette elbilstøyen.

Folk forventer en eller annen form for lyd fra en bil, når de har vokst opp med «brum brum» fra bensinbiler, sier lydingeniør Christoph Meier i Daimler

Tesla-sjef Elon Musk tok i fjor sommer til orde for at elektriske biler bør ha en målrettet lyd mot eventuelle myke trafikanter når de dukker opp, i stedet for å måtte støye syntetisk hele tiden.

Fra før har bilprodusenter som Renault, Toyota og Nissan lagt til kunstige lyder slik at folk skal høre at bilene kommer kjørende.

EU vurderer lovgivning som kan gjøre kunstig lyd påbudt for alle elektriske biler når de kjører i lave hastigheter.

På den andre siden er det de som mener at et påbud om syntetisk bromming vil føre til at elbilene mister et fortrinn.
Hele artikklen:
http://www.tu.no/industri/2014/01/02/skal-elbilene-kvitre-eller-brumme-i-2014
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

I bilens barndom var det vel påkrevd at den hadde en ledager som gikk foran med lykt for å hindre at folk og dyr ble skremt.. ? Dette går sikkert over...
Jeg hører da elbilene som sniker seg rundt på parkeringsplassene i gangfart bare på dekkstøyen.
Og i dag er vel de fleste fotgjengere i praksis stokk døve, pga ørepropper fulle av musikk i ørene  ?

espen1976

Lyden fra motoren er noe av det beste med bilen. Må regne med litt lyd når flukskondisen spyr ut 1,21 Jiggawatts :-)

OleT

Sitat fra: Johnny på torsdag 02. januar 2014, klokken 12:04
Den turbinlyden er noe av det kuleste med hele bilen 8) ...
"Millennium Falcon", lyd med tilhørende effekt. Like gøy hver gang. :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Postman pat

Kjørte med baksetene nede idag og fikk mye mer sånn fly og hvinelyd. tenker nok at hattehylle tar av endel av lyden under normal kjøring.   andre har snakket om det tekniske, så dette er kun en akkustisk kommentar!
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA