Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av raathass, søndag 22. september 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Jone

For mitt vedkommende skal i3'en erstatte vår (to-dørs) Fiat 500 som "konebil" og nr 2 bil. Våre 2 unger på 6 og 10 fyker inn og ut av Fiat-baksetet med største selvfølgelighet. I3'en blir nok enda enklere å komme seg inn og ut av, spesielt siden vi slipper den himla lange fremdøra...

Jeg ser på i3'en som en praktisk 2+2 seter med artige bakdører, ikke som en 4-dørs 4-seter.

Vind

Sitat fra: RuneW på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:19
Med sine 4 seter stiller i3 i iMiev-klassen (som forøvrig har 4 dører hvis vi skal snakke om enklere adgang).

Det er vanskelig å ta det alvorlig å vekt-sammenligne i3 med Leaf som er en større og annen type bil (femseter).

Regner vi vekt per seteplass kommer de to bilene likt ut (og, ja, jeg bruker alle fem setene i bilen min).
Før du definerer klasser ber jeg om at du tar en tur til en BMW forhandler og prøver en i3.  Jeg har kjørt ganske mye Miev, og jeg har kjørt Leaf noen ganger.  Denne bilen (i3) er faktisk i en helt annen klasse kjøremessig, kvalitetsmessign og komfortmessig.  Leaf er selvfølgelig også mye bedre enn iMiev kjøremessig.

Men om du må ha 5 seter så er nok Leaf det beste alternaitvet om du ikke skal ha Tesla, men det skal bli spennende når Golf kommer.  Fokus er nok ikke ett alternativ for de fleste - der er Leaf bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tesla-man

Sitat fra: Vind på søndag 24. november 2013, klokken 20:11
Det var helt uproblematisk med bakdørene.  Man skal kløne ganske mye for å greie å skade dem ved å lukke bakdøren først og så smelle igjen fordøren.  For det første åpenr bakdrøren seg litt, om  man ikke holder på den.


Kan du forklare dete litt bedre? 
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Vind

Her var vel forklaringen  blitt omvendt.  Temaet var om man lukker fordør før bakdør - blir den da skadet om man smeller igjen bakdør.  Vi prøvde det i praksis hos forhandleren.  For det første er det veldig unaturlig, dessuten fester ikke fordøren seg før man lukker bakdøren.  Så meningen med svaret var at dette er ikke ett stort problem.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tesla-man

Ok, takk for svar, men det ER altså mulig å få skade?

(Har ikke fått sett på bilen enda, men er veldig skeptisk til denne løsningen. Kanskje jeg blir positivt overrasket??)

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Obba

Sitat fra: Tesla-man på fredag 13. desember 2013, klokken 15:44
Ok, takk for svar, men det ER altså mulig å få skade?
Det ER nok mulig men jeg tror du skal jobbe ganske mye for å få det til. Som jeg skrev tidligere i denne tråden: I følge BMW skal 'plastkarosseriet' tåle at bakdørene treffer fordør (selv om døren slås hardt igjen). På fabrikken har de testet med å la en i3 stå i to måneder mens bakdøren konstant ble dunket i fordør uten at det ble varige lakkskader.

LMOR

Og så slipper du bulker fordi setebeltsfestet kommer i klem :-) Og mindre risiko for småbulker når andre dører slår inn osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

i3_X5_730



Kan ikke se at den samme problemstillingen har vert like heftig debattert på RX8'en ... som tross alt har vert en stund på markedet ...  :o

Vind

Ikke bare Mazda Rx8, men Mini Clubman har hatt løsningen i mange år. 





Man må se på fordelene ved dørløsningen fremfor en 3 dørs bil:  Lettere ved trange parkeringsplasser - ingen stor fordør som ved en ren 3 dørs.  Svært enkelt å komme inn og ut.

Dette er ikke en stor familiebil, men en liten bybil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jorgensen

NAF testet Opel Meriva for et par år siden, og dette er en bil med samme løsning på bakdørene, og de skrev:
Dette er nemlig den suverent mest praktiske bilen for alle som daglig sliter med ryggknekker-øvelsen å få unger inn og ut av barnestoler, skikkelig festet i seler og klager over bakseter uten utsikt. Bakdører som åpner "feil vei", løser alle disse problemene.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Thomas Parsli

Man må vel ikke åpne fordørene for å få åpnet bakdørene på Opel Meriva?
Er ikke Opel Meriva større en BMW i3?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

Sitat fra: Jorgensen på mandag 16. desember 2013, klokken 10:19
NAF testet Opel Meriva for et par år siden, og dette er en bil med samme løsning på bakdørene, og de skrev:
Dette er nemlig den suverent mest praktiske bilen for alle som daglig sliter med ryggknekker-øvelsen å få unger inn og ut av barnestoler, skikkelig festet i seler og klager over bakseter uten utsikt. Bakdører som åpner "feil vei", løser alle disse problemene.
Meriva dørene er i prinsippet like, men her er det B stolpe - og setebeltet til fører er festet i den.  Så de kan ikke direkte sammenlignes.  Men at det er lett tilgang til baksetet i i3 (når døren er åpen) er ikke noen tvil. Tildigere i denne tråden (eller en annen) er det flere som har prøvd å feste barneseter og barn uten store problemer. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

i3_X5_730

Jeg opplever det samme i i3 som i X5'en vår. Barna er vandt til at jeg stopper bilen, går ut, åpner bakdøren og trekker 2 seterad fremover FØR barna får lov å gå ut fra 3'dje seterad. Slik kommer det til å bli med i3'en også. Faste prosedyrer, faste rammer! Jeg liker faste rammer ... og det gjør barna også.  8) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA