Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av raathass, søndag 22. september 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Sonus på onsdag 20. november 2013, klokken 07:27
Det syns 6-åringen min også, men det var dumt at han ikke kunne sveive ned vinduet eller gå ut selv.

Av med selene -> åpne fremdøra og vips så ordner 6-åringen resten selv (også når hun/han skal inn, hvis de ferdes alene på den alderen) ;)

Leaf_2014

Sitat fra: Snart-i3 på mandag 18. november 2013, klokken 21:06
Samtidig er det en bil på 4 meter, det er ikke god plass til et barnesete i en bil på størrelse med en Polo.
For et par kan bilen være egnet, også for de som ønsker et baksete en gang i blant. Som familiebil er den ganske liten.

Har selv en Aygo (3m40) og ungene sitter veldig bra med skikkelige barneseter (dersom man har unger bakovervendt er det selvfølgelig noe helt annet).
Leaf 2014

Gnilre

Sitat fra: Skjervesbu på onsdag 20. november 2013, klokken 13:34
Har selv en Aygo (3m40) og ungene sitter veldig bra med skikkelige barneseter (dersom man har unger bakovervendt er det selvfølgelig noe helt annet).
Jeg har hatt sønnen min i bakovervendt barnesete i en Toyota Aygo frem til 3,5 års alder i baksetet på passasjersiden. I baksetet på førersiden har vi hatt et forovervendt sete til en 6-åring. Da har det riktignok vært litt dårlig plass i passasjersetet, men jeg som er 183 fikk plass der. BMW i3 er vel rene ballsalen i forhold til en Aygo ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Obba

Jeg synes egentlig baksetet i i3 har ganske OK plass. Det var ikke veldig problematisk å komme inn selv om forsetet ikke ble lagt ned. Ungene hadde bra plass og dersom forsetene legges ned er det enklere å komme til og hjelpe med festing av bilbelter etc enn i de fleste biler. Selv jeg som er 190cm hadde OK plass i baksetet, men det forutsetter at de i forsetet ikke senker setet helt til gulvet for da blir det knapt med beinplass. Jeg ville nok foretrukket 5 sitteplasser og normale bakdører, men dørløsningen er ikke noe som er avgjørende for min del. Det var også utstilt en Mini Cooper Clubman i lokalene med samme type bakdør som i3 så dette er ikke en unik løsning.

Vind

#49
Det var helt uproblematisk med bakdørene.  Man skal kløne ganske mye for å greie å skade dem ved å lukke bakdøren først og så smelle igjen fordøren.  For det første åpenr bakdrøren seg litt, om  man ikke holder på den.

Se på bilen som en to dørs - med svært god tilgang til baksetene.  Fungerer fantastisk.  4 dører på denne lille bilen ville vært mye dårligere løsning.

Man skal heller ikke glemme at denne dørløsningen sparer vekt, og det betyr lengre rekkevidde :-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

RuneW

Sitat fra: Vind på søndag 24. november 2013, klokken 20:11Man skal heller ikke glemme at denne dørløsningen sparer vekt, og det betyr lengre rekkevidde :-)

Hvor mye vekt sparer man egentlig? Stivheten/styrken denne man mister ved å fjerne denne stolpen må vel tas igjen på annet vis?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

bromm

#51
Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 15:52
Hvor mye vekt sparer man egentlig? Stivheten/styrken denne man mister ved å fjerne denne stolpen må vel tas igjen på annet vis?

Man har kunnet "fjerne" midtstolpen fordi hele monocouqen er laget i karbonfiber - dette er så lett i seg selv at den fint kan løftes og bæres av 2 personer (!). Det er faktisk en integrert midtstolpe i fremre del av bakdøra som også er laget av karbonfiber, så det er ikke helt riktig at den ikke har midtstolpe - den er bare integrert i bakdøra...

RuneW

Sitat fra: bromm på mandag 02. desember 2013, klokken 16:55
Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 15:52
Hvor mye vekt sparer man egentlig? Stivheten/styrken denne man mister ved å fjerne denne stolpen må vel tas igjen på annet vis?

Man har kunnet "fjerne" midtstolpen fordi hele monocouqen er laget i karbonfiber - dette er så lett i seg selv at den fint kan løftes og bæres av 2 personer (!). Det er faktisk en integrert midtstolpe i fremre del av bakdøra som også er laget av karbonfiber, så det er ikke helt riktig at den ikke har midtstolpe - den er bare integrert i bakdøra...

Ok, så alt pratet med at man sparer vekt pga manglende midtstolpe er egentlig bare tøys? Det er karbonfiber-konstruksjonen som gjør bilen lettere enn tilsvarende (el)biler?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Vind

Sitat fra: RuneW på tirsdag 03. desember 2013, klokken 13:56
Ok, så alt pratet med at man sparer vekt pga manglende midtstolpe er egentlig bare tøys? Det er karbonfiber-konstruksjonen som gjør bilen lettere enn tilsvarende (el)biler?
Nei - man har ikke fjernet midtstolpen for å fjerne vekt, men for at man lettere skal komme til baksetet.  Skulle man hatt tradisjonell dør ville den blitt liten og rar.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

RuneW

Sitat fra: Vind på søndag 24. november 2013, klokken 20:11
Man skal heller ikke glemme at denne dørløsningen sparer vekt, og det betyr lengre rekkevidde :-)

Sitat fra: Vind på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:08
Nei - man har ikke fjernet midtstolpen for å fjerne vekt, men for at man lettere skal komme til baksetet.

Ok, så du mener at man ikke har fjernet midtstolpen for å fjerne vekt - men at man allikevel gjør det (fjerner vekt) som en slags bieffekt? Du bruker jo vekten som et argument for denne dørløsningen for bare et par-tre poster siden...

Sånn på si: Tipper du kommer ca 15 meter lenger med vekten du sparer på denne dørløsningen, men det er klart - alle monner drar  :)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Sitat fra: bromm på mandag 02. desember 2013, klokken 16:55
Sitat fra: RuneW på mandag 02. desember 2013, klokken 15:52
Hvor mye vekt sparer man egentlig? Stivheten/styrken denne man mister ved å fjerne denne stolpen må vel tas igjen på annet vis?

Man har kunnet "fjerne" midtstolpen fordi hele monocouqen er laget i karbonfiber - dette er så lett i seg selv at den fint kan løftes og bæres av 2 personer (!). Det er faktisk en integrert midtstolpe i fremre del av bakdøra som også er laget av karbonfiber, så det er ikke helt riktig at den ikke har midtstolpe - den er bare integrert i bakdøra...

Dette burde kanskje vært en egen tråd, men hvordan vil man fikse bilen etter en evneutell kollisjonsskade?

bromm

#56
Sitat fra: RuneW på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:29
Sånn på si: Tipper du kommer ca 15 meter lenger med vekten du sparer på denne dørløsningen, men det er klart - alle monner drar  :)

Du er jo allerede i ferd med å forstå både det med enklere adgang (i forhold til 2-dørs), og lettere vekt pga. karbonfiber, som nettopp tillot det forrige... Men det med vekt tror jeg folk i "susende Leaf'er" skal ta litt alvorlig - i3 er tross alt like tung som en Leaf UTEN batteripakken - det vil kunne ha en dramatisk effekt på rekkevidde under tunge forhold (som f.eks vinter, bykjøring og kuppert terreng)...

bromm

Sitat fra: emil på tirsdag 03. desember 2013, klokken 15:54
Dette burde kanskje vært en egen tråd, men hvordan vil man fikse bilen etter en evneutell kollisjonsskade?

For lette karosseri-skader er svaret enkelt: alle paneldeler er i termoplast, og de kan byttes ut for småpenger per del (har sett noen har nevnt 100-150€ per panel). Hvis man skader deformasjonssoner eller CFRP-strukturen, så blir det fort mer alvorlig - men det er det jo for vanlige biler også, som gjerne ender opp med kondemnering i slike tilfeller. CFRP skal kunne repareres ved å kutte ut stykker med erstatninger som limes inn, men det er ukjent om dette koster mer enn å gjøre samme operasjon med vanlig bilstål...

RuneW

Sitat fra: bromm på tirsdag 03. desember 2013, klokken 19:49
Sitat fra: RuneW på tirsdag 03. desember 2013, klokken 14:29
Sånn på si: Tipper du kommer ca 15 meter lenger med vekten du sparer på denne dørløsningen, men det er klart - alle monner drar  :)

Du er jo allerede i ferd med å forstå både det med enklere adgang (i forhold til 2-dørs), og lettere vekt pga. karbonfiber, som nettopp tillot det forrige... Men det med vekt tror jeg folk i "susende Leaf'er" skal ta litt alvorlig - i3 er tross alt like tung som en Leaf UTEN batteripakken - det vil kunne ha en dramatisk effekt på rekkevidde under tunge forhold (som f.eks vinter, bykjøring og kuppert terreng)...

Med sine 4 seter stiller i3 i iMiev-klassen (som forøvrig har 4 dører hvis vi skal snakke om enklere adgang).

Det er vanskelig å ta det alvorlig å vekt-sammenligne i3 med Leaf som er en større og annen type bil (femseter).

Regner vi vekt per seteplass kommer de to bilene likt ut (og, ja, jeg bruker alle fem setene i bilen min).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Sonus

Den manglende B-stolpen er vel også kanskje årsak til den noe dårligere "side impact pole" resultat i EuroNCAP sin test? (6.6 på side impact pole og Weak mtp skader på overkropp).

Tror nok det er bedre å se på I3 som en to dørs med god tilgang til baksetene for de som ofte har baksetepassasjerer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA