Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av raathass, søndag 22. september 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Leaf_2014

#30
Sitat fra: sven erik på lørdag 02. november 2013, klokken 15:12
for de som kjører med unger over 10 år og  andre  voksne i bilen  er det håpløst

I3 er vel ikke ment som konkurrent til Tesla S. Men: jeg har testet baksetet i Tesla og holder det for å være sannsynlig at i3-baksetet kan være bedre å sitte i (time will show) for voksne. Selv med mine 180cm er det knapp takhøyde i Tesla og ved en evt krasj treffer hodet taket, ikke nakkestøtta.
Leaf 2014

elektrolux

Denne diskusjonen holder et sjeldent lavt nivå, og som vi ikke er vant med på dette forumet.

Det blir som smaken og baken; Noen foretrekker ei nett og stram bak, andre ei mer fyldig ei. Begge fungerer for brukeren, og vi kommer ingen vei med å påstå at den ene er bedre enn den andre. Det blir vi bare uvenner av.

Her har vi gjerne framhevet våre preferanser, men unngått å rakke ned på andre sine.

Slik jeg ser det trenger vi ikke mer synsing i denne tråden. Dukker det opp en designfeil der f.eks baksetet fylles av snø fra taket hver gang en åpner bakdøren med nysnø på taket skriv gjerne om det, eller andre ting som kan dukke opp.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

johncl

Dette med dørene var det første jeg også reagerte på når jeg så løsningen. Det er litt variabelt med når kidsa kommer seg inn og ut av bilen så den kan ikke være designet som en typisk familiebil men mer som en ungdomsbil hvor baksetene blir av og til brukt. Den har nok mye annet bra i design og utførelse kjenner jeg BMW rett (har en 318i selv), men prismessig burde den kanskje lagt godt under Leaf'en som er mye mer praktisk totalt sett for en familie. Utstyrskabalen blir man også svært svimmel av, men dette er vel mer regelen enn unntaket i bilbransjen - nok et område jeg syntes Leaf virker enklere med 3 modeller.

Så sorry, jeg har ventet på i3 en stund før jeg besluttet noe, men det blir nok en Leaf på oss. Maybe next time. ;)
Perlehvit Leaf 2014

Coachen

Eneste fordelen jeg ser Leaf har er noe mer bagasjeplass.
Min BMW I3 skal brukes i en typisk småbarnsfamilie med barn på 2 og 6 år, ser ingen ulemper med dør løsningen.
Utseendet og kjøreegenskapene til I3 gjorde valget enkelt for meg i EL bil kampen.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Thomas Parsli

Er det ikke like greit å innrømme at man har så lyst på BMW i3 at litt teite/upraktiske løsninger er til å leve med?
Eller at kjøreegenskapene og utseende er viktigere enn fungerende dører? :D

Jeg synes det er en morsom bil, faktisk så morsom at jeg kommer til å stoppe opp når fler enn to personer skal ut/inn av bilen!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Coachen

Med småbarn så går man alltid ut av bilen selv når barna skal ut men jeg ser jo at dette vil endre seg om noen år når barna blir større og skal kjøres til det ene og det andre men tviler på at dette vil irritere meg nevneverdig :-)
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Obba

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 10:02
Sitat fra: Belloq på fredag 01. november 2013, klokken 16:20
http://www.dn.no/dnBil/article2706097.ece

Fra artikkelen:
"Men tungen må holdes rett i munnen når dørene skal lukkes, slik at bakdøren ikke dundrer inn i fordøren. Karosseri- og lakkskader er nemlig ikke momsfrie, selv for en elbil. "

Vel, så er det avklart. Ikke særlig smart løsning altså.
Dette stemmer ikke i følge BMW. Var på lanseringen i Stavanger i dag. I følge BMW skal 'plastkarosseriet' tåle at bakdørene treffer fordør (selv om døren slås hardt igjen). På fabrikken har de testet med å la en i3 stå i to måneder mens bakdøren konstant ble dunket i fordør uten at det ble varige lakkskader.

Kjell Leaf

Sitat fra: Obba på lørdag 16. november 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 10:02
Sitat fra: Belloq på fredag 01. november 2013, klokken 16:20
http://www.dn.no/dnBil/article2706097.ece

Fra artikkelen:
"Men tungen må holdes rett i munnen når dørene skal lukkes, slik at bakdøren ikke dundrer inn i fordøren. Karosseri- og lakkskader er nemlig ikke momsfrie, selv for en elbil. "

Vel, så er det avklart. Ikke særlig smart løsning altså.
Dette stemmer ikke i følge BMW. Var på lanseringen i Stavanger i dag. I følge BMW skal 'plastkarosseriet' tåle at bakdørene treffer fordør (selv om døren slås hardt igjen). På fabrikken har de testet med å la en i3 stå i to måneder mens bakdøren konstant ble dunket i fordør uten at det ble varige lakkskader.
Men tungvint er det uansett å måtte åpne døren foran for å kunne åpne bak når noen skal inn eller ut av baksetet. det er det uansett om man har BMW briller med tykke Colabunner. Hilsen lykkelig  BMW og Leaf eier.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

bromm

#38
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 16. november 2013, klokken 15:45
Sitat fra: Obba på lørdag 16. november 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 10:02
Sitat fra: Belloq på fredag 01. november 2013, klokken 16:20
http://www.dn.no/dnBil/article2706097.ece

Fra artikkelen:
"Men tungen må holdes rett i munnen når dørene skal lukkes, slik at bakdøren ikke dundrer inn i fordøren. Karosseri- og lakkskader er nemlig ikke momsfrie, selv for en elbil. "

Vel, så er det avklart. Ikke særlig smart løsning altså.
Dette stemmer ikke i følge BMW. Var på lanseringen i Stavanger i dag. I følge BMW skal 'plastkarosseriet' tåle at bakdørene treffer fordør (selv om døren slås hardt igjen). På fabrikken har de testet med å la en i3 stå i to måneder mens bakdøren konstant ble dunket i fordør uten at det ble varige lakkskader.
Men tungvint er det uansett å måtte åpne døren foran for å kunne åpne bak når noen skal inn eller ut av baksetet. det er det uansett om man har BMW briller med tykke Colabunner. Hilsen lykkelig  BMW og Leaf eier.

Jeg velger heller å se realiteten i dette, istedet for lage oppstyr om "feil bruk". Her har man altså en bil med 1,5 dør på hver side, og det er MYE bedre enn å ha 1 (som hadde vært alternativet for å unngå den tunge B-stolpen, som igjen hadde ødelagt rekkevidde, som igjen hadde laget oppstyr i et annet forum osv). Overskriften på denne tråden starter egentlig ganske bra: "Adkomst bakseter" - for det er DET den halve døren gir. De fleste innleggene er imidlertid bare en masse fjas om hvordan dører skal lukkes, og synsing om hvordan de skal lukkes for ikke å lage skade etc. Grow up, people - det blir ingen skader, og hvis man ikke klarer opplæringen på dørene for denne bilen, så blir nok Connected Drive-konseptet helt umulig å lære seg for de samme individene  ;)

Jeg synes kanskje høydepunktet var da en Leaf-eier med navn Parsli skrev at han ville stoppe opp og se på i3-folk når de skal inn/ut av bilen (he-he). Som Leaf-eier ville jeg nok heller ha prøvd å unngå stop/start mest mulig, for de 1,5 tonnene suger batteri når man skal få de igang fra standstill, særlig etter å ha betraktet vektbesparende finesser på andre biler  ;) ;) ;)

Obba

Sitat fra: bromm på søndag 17. november 2013, klokken 01:09
Jeg velger heller å se realiteten i dette, istedet for lage oppstyr om "feil bruk". Her har du i realiteten en bil med 1,5 dør på hver side, og det er MYE bedre enn å ha 1 (som hadde vært alternativet for å unngå den tunge B-stolpen, som igjen hadde ødelagt rekkevidde, som igjen hadde laget oppstyr i et annet forum osv). Overskriften på denne tråden starter egentlig ganske bra: "Adkomst bakseter" - for det er DET den halve døren gir. De fleste innleggene er imidlertid bare en masse fjas om hvordan dører skal lukkes, og synsing om hvordan de skal lukkes for ikke å lage skade etc. Grow up, people - det blir ingen skader, og hvis man ikke klarer opplæringen på dørene for denne bilen, så blir nok Connected Drive-konseptet helt umulig å lære seg for de samme individene  ;)
En del av oss som vurderer denne bilen som har småbarn og da er adkomst og funksjonen til baksetene ganske relevant. Nei, jeg tror kanskje ikke 5 åringen vil være helt stødig i Connected Drive-konseptet og det kan være at dørene også blir lukket i feil rekkefølge. Da er det greit å vite at dette ikke kan gi lakkskader.

Selv om du synes det er fjas kan det være relevante problemstillinger for andre. Det må være lov å stille kritiske spørsmål også til BMW i3 ;)

bromm

Selvfølgelig skal det stilles kritiske spørsmål, og ja denne dørløsningen er spesiell. Men når den blir betegnet som en direkte feilkonstrukjon av enkelte, så må noen prøve å forklare hvorfor dette er gjort slik det er (vekt, B-stolpe og bilens oppbygning forøvrig).

Mange benytter faktisk barnesikringen på bakdørene til vanlige 4-dørs biler, slik at barn ikke skal løpe ukontrollert ut. De må faktisk ut av bilen for å få ut ungene (!) Så det finnes flere sider av dette.... I praksis handler det bare om ekstrajobben med sikkerhetseler - resten er bare flisespikkeri, for etter en stund så går resten av seg selv. Jeg testet selv en produksjonsmodell i går, og man kan enkelt dra igjen bakdøra fra forsetet, selv om den er helt utslått...


Kjell Leaf

#41
Sitat fra: Tesla-man på lørdag 02. november 2013, klokken 12:18
Sitat fra: bromm på lørdag 02. november 2013, klokken 11:28
Kjære Tesla-man,

Det finnes sikkert et eget forum for deg/dere her inne. Hvis du skal slenge dritt, så kan du gjøre det blandt dine likesinnede der. Hvis du tror at i3 står tilbake teknisk for den "amerikaneren" du snakker så varmt om, så har du allerede avslørt din svært manglende kunnskap. Nå er det ingen (inkl. aksjemegler-blekkas anmelder), som har sett produksjonsutgaven av i3 enda (lanseres 16/11), så inntil da er det ingen konklusjon på dørløsning mht. "feil bruk". Hvis dere tror at BMW har planer om å slippe ut noe som fører til lakkskader pga. dørbruk, vel så tro det da...

Og du Tesla-man, hils gutta og si at BMW er latterlig lett (bare litt over tonnet..fnis), den kan lades full på 6-8 timer på 16A-kurs (ikke 24 timer) og den har helt nøyaktig rekkeviddeindikator, som tar hensyn til vær, vind, trafikksituasjon, lastevekt, topografi etc. - alt dette er faktisk noe som er meget viktige egenskaper for el-bil, så du bør kanskje bremse ned Bestemor Duck-kommentarene dine til biler som er "for store til å kunne parkeres", trenger proprietær hurtigladteknolgi (fordi batteriene er så store at de trenger utstyr på størrelse med busser for at det skal gå fort nok), og som ikke har elementære førerhjelp-system som f.eks nødbremsing og aktiv cruisecontrol med stop&go... De fortjener den tittelen. Husk: rekkevidde er ikke alt her i verden, ihvertfall ikke til daglig bruk ;-)

ooops, tråkket jeg på noen fan-boys tær ;D

Gidder ikke krangle om dette - alle kan jo lese og vurdere sjøl. 
Ro ned pumpa og nyt lørdagen
Jeg syns du Tesla-Man har full rett til å si hva du mener om i3.
Men en ting kan jeg si deg, mange Tesla eiere har så mye problemer med sin nye bil som ingen andre bileiere ville godtatt. Noen ser jeg er forbanna på Tesla med god grunn, mens mange forsarer Tesla med nebb og klør.
Ingen ny BMW blir levert med rattet skjevt montert, panser som spriker flere mm mer på ene siden, samme med skjeve lister skjevt monterte dører osv. (typisk USA).
Setene har også lite støtte i forhold til valg du kan gjøre på en BMW, ikke kan du få andre seter heller, ikke kan du justere lårstøtten på de, du kan heller ikke få seter med kjøling eller massasje.  Biler som stadig avbryter ladingen av seg selv og eieren kommerr til bil med lite strøm og tomt 12V batteri som gjør at bilen ikke kan startes (på Nissan Leaf får man tekstmelding om ladingen blir avbrutt, men ikke på Tesla).
Tesla er en morsom bil, men kvaliteten er som om den fremdeles er på prøvestadiet, og ikke tro at det er verdens mest avanserte bil heller, den kan ikke leveres med cruise control med avstandsholder engang, noe man kan få på de simpleste BMW.  ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Snart-i3

Tilbake til adgang bakseter.
Var og så på bilen på lørdag, og jeg var der en time i dag (mandag).
Det har vært diskusjon med kona angående tilgang til baksete. Jeg ser at de fleste som prøver å sette seg inn ikke vipper frem forsetet. Fant mekanismen i dag. Når dette gjøres (utløsermekanismen sitter bak nakkestøtten på setet) er tilgangen grei, men det er noe uvant. Det er litt bevegelsen du gjør i en 2-dørs bil, fordi setet slutter litt bak døra.
De som ikke ønsker å gå ut av bilen for å slippe ut noen bak, bør kjøpe en annen bil. Jeg antar at det er lettere å sette inn barn i baksetet enn en vanlig 4-dørs bil. Det er stor åpning. Samtidig er det en bil på 4 meter, det er ikke god plass til et barnesete i en bil på størrelse med en Polo.
For et par kan bilen være egnet, også for de som ønsker et baksete en gang i blant. Som familiebil er den ganske liten. Samtidig er ikke rekkevidden lang nok til å være en familiebil.
Jeg har tenkt å kjøpe den som pendlerbil/dagligbil og beholder en større bil til tilhengeren og helgeturene. Alternativet er kun en Tesla, men da mangler jeg hengerfeste og 4-hjulsdrift. Har også en Audi A2 som er nøyaktig like stor og med 4-dører. Litt lettere og sette seg inn i, men jeg ser at baksetet er veldig lite i bruk.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

bromm


Sonus

Sitat fra: bromm på onsdag 20. november 2013, klokken 00:32
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=738751882819187&set=a.738751659485876.1073741879.148967578464290&type=1&theater

Fin utsikt her  ;)

Det syns 6-åringen min også, men det var dumt at han ikke kunne sveive ned vinduet eller gå ut selv.

Når du først er kommet inn er det overraskende god plass i baksetene. Iallefall når jeg på 176 har justert forsetet slik jeg vil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA