Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av raathass, søndag 22. september 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Belloq

P85 2014

Coachen

Skjønner at bakdørene vil bli en ulempe for dem som skal kjøre pirattaxi ;-)
Men for meg som går under betegnelsen småbarns familie så er denne løsningen perfekt.
Barna går aldri ut av bilen uten at vi foran også skal ut og åpenheten uten bjelkene gjør plassering i barneseter enda enklere.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Tesla-man

Sitat fra: Belloq på fredag 01. november 2013, klokken 16:20
http://www.dn.no/dnBil/article2706097.ece

Fra artikkelen:
"Men tungen må holdes rett i munnen når dørene skal lukkes, slik at bakdøren ikke dundrer inn i fordøren. Karosseri- og lakkskader er nemlig ikke momsfrie, selv for en elbil. "

Vel, så er det avklart. Ikke særlig smart løsning altså.

Egentlig rart og skuffende at BMW skal lage en Bestemor-Duck bil a-la alle de andre små el bilene.  BMW kan lage bil, men dette er jo helt på jordet.  Om en sammenlikner med ytelser, batterikapasitet og teknisk innovative løsninger på en Tesla Model S så er jo BMW allerde totalt akterutseilt allerede ved lansering.  De kan sikkert leve en del på  sin merkevare, men kundene er ikke trofaste når de blir ledd av.  Her må virkelig BMW komme opp med noe langt bedre.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Coachen

Det er jo bare å se på tallene deres og anmeldelsene som renner inn så skjønner man at BMW er inne på noe med denne bilen...
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

#19
Kjære Tesla-man,

Det finnes sikkert et eget forum for deg/dere her inne. Hvis du skal slenge dritt, så kan du gjøre det blandt dine likesinnede der. Hvis du tror at i3 står tilbake teknisk for den "amerikaneren" du snakker så varmt om, så har du allerede avslørt din svært manglende kunnskap. Nå er det ingen (inkl. aksjemegler-blekkas anmelder), som har sett produksjonsutgaven av i3 enda (lanseres 16/11), så inntil da er det ingen konklusjon på dørløsning mht. "feil bruk". Hvis dere tror at BMW har planer om å slippe ut noe som fører til lakkskader pga. dørbruk, vel så tro det da...

Og du Tesla-man, hils gutta og si at BMW er latterlig lett (bare litt over tonnet..fnis), den kan lades full på 6-8 timer på 16A-kurs (ikke 24 timer) og den har helt nøyaktig rekkeviddeindikator, som tar hensyn til vær, vind, trafikksituasjon, lastevekt, topografi etc. - alt dette er faktisk noe som er meget viktige egenskaper for el-bil, så du bør kanskje bremse ned Bestemor Duck-kommentarene dine til biler som er "for store til å kunne parkeres", trenger proprietær hurtigladteknolgi (fordi batteriene er så store at de trenger utstyr på størrelse med busser for at det skal gå fort nok), og som ikke har elementære førerhjelp-system som f.eks nødbremsing og aktiv cruisecontrol med stop&go... De fortjener den tittelen. Husk: rekkevidde er ikke alt her i verden, ihvertfall ikke til daglig bruk ;-)

valvolainen

Sitat fra: bromm på lørdag 02. november 2013, klokken 11:28

Hvis du skal slenge dritt, så kan du gjøre det blandt dine likesinnede der.

den kan lades full på 6-8 timer på 16A-kurs (ikke 24 timer)
biler som er "for store til å kunne parkeres", trenger proprietær hurtigladteknolgi (fordi batteriene er så store at de trenger utstyr på størrelse med busser for at det skal gå fort nok), og som ikke har elementære førerhjelp-system som f.eks nødbremsing og aktiv cruisecontrol med stop&go... De fortjener den tittelen. Husk: rekkevidde er ikke alt her i verden, ihvertfall ikke til daglig bruk ;-)

Men jammen var det ikke endel drittslenging fra deg også.

Nå er det jo ganske tåpelig å klage på at bilen bruker for lang tid å lade og har for stort batteri vel?
Proprietær hurtiglader er det jo bare fordi det ikke finnes noe standard som er rask nok i utgangspunktet. Og da må man jo lage en.
Men, dette ble off-topic.
Blir spennende med dørene.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

bromm

#21
Sitat fra: valvolainen på lørdag 02. november 2013, klokken 11:37

Men jammen var det ikke endel drittslenging fra deg også.

Nå er det jo ganske tåpelig å klage på at bilen bruker for lang tid å lade og har for stort batteri vel?
Proprietær hurtiglader er det jo bare fordi det ikke finnes noe standard som er rask nok i utgangspunktet. Og da må man jo lage en.
Men, dette ble off-topic.
Blir spennende med dørene.

Hvis man roper useriøst ut i skogen så får man gjerne svar... Man kan sikkert mene hva som helst om både Tesla og BMW i3, men å kaste utsagn om at sistnevnte er lite gjennomtenkt blir "way off target".

BMW begynte allerede i 2007, la ned Formel 1-satsningen og flyttet på 2 milliarder € før de satte igang verdens største prøveprosjekt for biler (Mini-E og Active-E). Dette har resultert i utviklingen av i3, og det er så mye nytt med denne bilen, at det faktisk er vanskelig å få oversikten over alt.

Det jeg sa om batteri og hurtiglading er ikke tull - det vil snart være mange hundre Combo/CHAdeMO-ladere rundt omkring i landet, og kanskje vil det bli satt opp noen flere Superchargers for Tesla også (selv om det koster litt mer). Men de fleste av oss skal vel lade hjemme, og de fleste av oss skal også bare kjøre i underkant av 10 mil daglig...

Jeg gjentar gjerne: rekkevidde er ikke alt her i verden, ihvertfall ikke til daglig bruk !

Tesla-man

Sitat fra: bromm på lørdag 02. november 2013, klokken 11:28
Kjære Tesla-man,

Det finnes sikkert et eget forum for deg/dere her inne. Hvis du skal slenge dritt, så kan du gjøre det blandt dine likesinnede der. Hvis du tror at i3 står tilbake teknisk for den "amerikaneren" du snakker så varmt om, så har du allerede avslørt din svært manglende kunnskap. Nå er det ingen (inkl. aksjemegler-blekkas anmelder), som har sett produksjonsutgaven av i3 enda (lanseres 16/11), så inntil da er det ingen konklusjon på dørløsning mht. "feil bruk". Hvis dere tror at BMW har planer om å slippe ut noe som fører til lakkskader pga. dørbruk, vel så tro det da...

Og du Tesla-man, hils gutta og si at BMW er latterlig lett (bare litt over tonnet..fnis), den kan lades full på 6-8 timer på 16A-kurs (ikke 24 timer) og den har helt nøyaktig rekkeviddeindikator, som tar hensyn til vær, vind, trafikksituasjon, lastevekt, topografi etc. - alt dette er faktisk noe som er meget viktige egenskaper for el-bil, så du bør kanskje bremse ned Bestemor Duck-kommentarene dine til biler som er "for store til å kunne parkeres", trenger proprietær hurtigladteknolgi (fordi batteriene er så store at de trenger utstyr på størrelse med busser for at det skal gå fort nok), og som ikke har elementære førerhjelp-system som f.eks nødbremsing og aktiv cruisecontrol med stop&go... De fortjener den tittelen. Husk: rekkevidde er ikke alt her i verden, ihvertfall ikke til daglig bruk ;-)

ooops, tråkket jeg på noen fan-boys tær ;D

Gidder ikke krangle om dette - alle kan jo lese og vurdere sjøl. 
Ro ned pumpa og nyt lørdagen

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

bromm


Coachen

Kun hurtigladning som de fleste Tesla eiere må belage seg på kan vel umulig være sunt for batteriet i lengden?
Har snakket med endel "bilfolk" og de fleste mener dette.
Syntes Tesla``en er en fantastisk bil men at BMW I3 passer best for folk flest er jeg ganske sikker på
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

jkirkebo

Sitat fra: Coachen på lørdag 02. november 2013, klokken 14:13
Kun hurtigladning som de fleste Tesla eiere må belage seg på kan vel umulig være sunt for batteriet i lengden?

Øh, hva mener du nå? De fleste vil vel hurtiglade ganske så sjeldent. Jeg har hurtigladet mye i forhold til snittet, men det står bare for ca. 25% av ladingen hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Hvordan noen mennesker klarer å vinkle stort batteri til noe negativt! Hahaha.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sven erik

henger folk enn  i gjen med at elbil kun er by bil   denne dør løsningen  er forsåvitt  fin  men for de som kjører med unger over 10 år og  andre  voksne i bilen  er det håpløst at  får dørene må opp før en tar opp bakdøren  det er ikke en løsning jeg vil ha   jeg har kjørt en sån bil i ca 14 dager å ble gal  en måtte passe på at  bakdøra står siklig i gjen  for å få i gjen for døra  en må nesten ut  for at de bak skal ut ++++  det er  lettere for de bak å komme ut av bilen det er eneste + med sånne dører

Bent

Sitat fra: Coachen på lørdag 02. november 2013, klokken 14:13
Kun hurtigladning som de fleste Tesla eiere må belage seg på kan vel umulig være sunt for batteriet i lengden?
Har snakket med endel "bilfolk" og de fleste mener dette. (...)

Grunnen til at Tesla holder igjen på effekten på superladerne er nettopp at de må utvikle løsninger som gjør at de kan lade på høy effekt uten å skade cellene som bieffekt. Dette stiller store krav til strømstyring og kjøling og er et pågående forskningsfelt hos dem. Derfor kom de først med 90kW, så 120kW, og nå 135kW på superladerne. Det er nok ikke slutt på effektøkningen ennå.

Tesla selv har sagt at superlading ikke skader batteriene. Når "bilfolk" tror noe annet så er nok det fordi det Tesla gjør er nyskapende og særdeles vanskelig, og det er ingen som har giddet å dytte særlig mye penger inn i denne typen løsning før nå.
Tesla Roadster, 25Mm

Tesla-man

Litt off-topic ift. adkomst til baksete, men at "bilfolk" har noe videre greie på lithium-ion batterier mer enn andre er vel like lite trolig som at jeg har det. 
Det vi bør kunne anta med rimelig stor sikkerhet er vel at dem som forsker på-, produserer og selger slike har en viss anelse - og de gir altså 8 års garanti uavhengig av kjørelengde og antall ladesykler eller bruk av hurtiglader etc.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA