Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: betale for deler fra et seriøst firma før det firma sender det

Startet av Kenneth Waal, lørdag 21. september 2013, klokken 13:13

« forrige - neste »

luffe

Enig med Noto her. Model S har flere målgrupper, alt fra familiebil til leketøy.
På norske veier har ikke jeg bruk for 420 HK, da hadde jeg heller spandert 30.000 på å leie en superbil på bane i tyskland e.l.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

noto

Vi har samme fornuftige grå fargevalg også ser jeg  :)

Alpha

Har bare kjørt Performance-bilen så kan ikke uttale meg om standardbilen. Dog synes jeg Performance-modellen leverte kreftene på en imponerende måte med maks krefter omtrent fra det øyeblikket pedalen treffer teppet. Likevel var den merkbart tregere enn dagligbilen idag, så jeg ville ikke bestilt den uten Performance-pakken. En Performance++ hadde kanskje vært noe for meg? ;)

Øyvind.h

Sitat fra: noto på lørdag 14. september 2013, klokken 13:37
Hvis alternativet ditt til å kjøpe Tesla er en Skoda Octavia eller å beholde den gamle bilen noen år lengre bestiller du Standard Model S. Hvis alternativet er en Panamera eller Audi/BMW i samme klasse går du for P.
Støtter denne. Har kjørt både perf og non perf. Mye mindre forskjell enn fryktet, selv om den er merkbar fra 0-60kmt (ca).

Har du høye krav til ytelse og skal kjøre aktivt, velg p85+. Skal du ha familiebil med rå ytelser, men allikevel særdeles stille og komfortabel: velg S85.

Jeg ville valgt S85 på nytt med 19" selv om jeg potensielt kunne kjøpt en P85 cash med diverse beløp som uventet har akkumulert seg siste året :)
Men jeg er 30 og langt fra gjeldfri!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på fredag 13. september 2013, klokken 22:49
2) Det skal være tørt for å få ut de kilowattene som skiller.
Det er et veldig godt poeng.... Får hjulspinn i 50-60kmt med S85 når det er vått. Blir deprimert om jeg skal kjøre og det ikke er tørt. Får jo ikke utnyttet kreftene!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kenneth Waal

#20
     664.150 (P85)
-    589.450 (S85)
=     74.700

(Prisene er med dagens priser på tesla - noen priser er høyere enn da jeg bestilte , regner med man får de til de prisene som var da jeg bestilte)

Det er 74.700,- for ca 50hk og en rød søm i setene.
Jeg synes tekstilsetene er penere enn skinnsetene, men får ikke til å bestille tekstil med Performance.

Jeg har i tillegg ombestemt meg å bestilt "Perlehvit / Multibelegg" istede for svart. Grunnet at man ikke ser finstøvet/fingermerker etc. på hvit som på svart. Har selv en svart 09 Audi A4 nå, og den ser ikke ut etter en dag, så jeg vil prøve noe nytt.

Sendte mail til Heidi på Onsdag, men hun var ikke tilbake på jobb før den 16/9 - håper hun svarer meg på mandag så jeg rekker å endre på bestillingen.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

noto

Forskjellen er større enn de 50 hestene. Se på dreiemomentet. Poenget er likevel at det er uten praktisk nytte. Standard Model S aksellererer plenty raskt nok og toppfarten er nokså lik.

Kenneth Waal

Det er klart Performance er en bedre bil når det kommer til ytelse enn S85, men trenger man det?
Det er fortsatt ca 370 hk i S85, og det er nesten 3. gangen det som er "vanlig" i en bil.
Trur ikke man kommer til å synes den går dårlig selv om man ikke har performance.

Jeg har råd til å kjøpe Performance, men har en del kompiser som har fått sine S85, og de sier at jeg ikke trenger å ha performance. Det er 75.000,- spart. Da kan jeg eller bruke litt extra på sommerfelgene med god samvittighet.
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

Tuxedo

Sitat fra: Alpha på lørdag 14. september 2013, klokken 17:28
Har bare kjørt Performance-bilen så kan ikke uttale meg om standardbilen. Dog synes jeg Performance-modellen leverte kreftene på en imponerende måte med maks krefter omtrent fra det øyeblikket pedalen treffer teppet. Likevel var den merkbart tregere enn dagligbilen idag, så jeg ville ikke bestilt den uten Performance-pakken. En Performance++ hadde kanskje vært noe for meg? ;)

Og dagligbilen din er...?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

Kenneth: pristillegget er ca 70.000 når du trekker ut luftunderstellet etc. Men du får karbon dash/spoiler og rød søm/alcantara på seter og i tak om det passer din smak.

Snaut 90k diff om du ikke egentlig ville kjøpt noe annet enn effektøkningen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kenneth Waal

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. september 2013, klokken 19:50
Kenneth: pristillegget er ca 70.000 når du trekker ut luftunderstellet etc. Men du får karbon dash/spoiler og rød søm/alcantara på seter og i tak om det passer din smak.

Snaut 90k diff om du ikke egentlig ville kjøpt noe annet enn effektøkningen.

Jeg skal fortsatt ha luftfjæringen, og alt av utstyret man kan velge. Eneste jeg ikke bryr meg om lengre er Performance pakken med rød søm, mere hk/nm og carbon spoileren. Jeg trur 362hk holder i massevis til mitt forbruk med kjærring og 2 unger. :)

Man får mye annet for ca 70.000,- enn litt bedre ytelse i en bil som allerede har en vanvittig kraft.

Når jeg bestilte bilen så tenkte jeg "Når jeg først bestiller en så dyr bil, så vil jeg virkelig slå på stortromma å bestille kun det beste" - men etter litt prat med flere som har prøvekjørt S85 og P85, så er ikke forskjellen såå stor at det er et must å ha p. (..Har jeg latt meg fortelle).
Tesla Model S Performance

85 kwh - Tech-Pakke - Parkeringsassistent - Panorama - Lydpakke - Lyspakke - Sikkerhetspakke - Barneseter

RunarBT

#26
Sitat fra: Kenneth Waal på lørdag 14. september 2013, klokken 20:08
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. september 2013, klokken 19:50
Kenneth: pristillegget er ca 70.000 når du trekker ut luftunderstellet etc. Men du får karbon dash/spoiler og rød søm/alcantara på seter og i tak om det passer din smak.

Snaut 90k diff om du ikke egentlig ville kjøpt noe annet enn effektøkningen.

Jeg skal fortsatt ha luftfjæringen, og alt av utstyret man kan velge. Eneste jeg ikke bryr meg om lengre er Performance pakken med rød søm, mere hk/nm og carbon spoileren. Jeg trur 362hk holder i massevis til mitt forbruk med kjærring og 2 unger. :)

Man får mye annet for ca 70.000,- enn litt bedre ytelse i en bil som allerede har en vanvittig kraft.

Når jeg bestilte bilen så tenkte jeg "Når jeg først bestiller en så dyr bil, så vil jeg virkelig slå på stortromma å bestille kun det beste" - men etter litt prat med flere som har prøvekjørt S85 og P85, så er ikke forskjellen såå stor at det er et must å ha p. (..Har jeg latt meg fortelle).

Eg gjekk for perf. og trur eg ville angret om eg gjekk for standard som eg egentlig hadde planlagt. Kjørte heim i går med 9mil rekkevidde, og bilen var litt daff..Noken som vet om det er jevnt slappere ytelse med mindre strøm på batteriet, eller om dette først setter inn ordentlig under f.eks. 30%?

Eg koser meg i hvert fall når den er fulladet og potent. Men skal sies at eg ikkje har testet standard enda. Og det viktigste, fra 50km/t og opp er de like spreke og det er her hovedmoroa er!!!;-) gled deg som ein unge, uansett om det er standard eller performance.;-)

eledille

Jeg har plenty med plass til mer lån på huset. Men jeg har også andre ting å bruke penger på. Når da P er umulig å skille fra std hele vinterhalvåret og hver gang asfalten er våt, og bilen er så kjapp uansett, så synes jeg 70k er for mye. Ymmv.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 14. september 2013, klokken 19:48
Sitat fra: Alpha på lørdag 14. september 2013, klokken 17:28Likevel var den merkbart tregere enn dagligbilen idag, så jeg ville ikke bestilt den uten Performance-pakken. En Performance++ hadde kanskje vært noe for meg? ;)

Og dagligbilen din er...?

Ja, det lurte jeg også på!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

tsladaytrader

Jeg blir mektig imponert om dagligbilen din gjør 0-100 på under 3,9 sekunder, jeg har hatt ett kjøretøy som gjør 0-100 km/t på under 3,9 sekunder... Men det var ingen bil, det var en 1100 kubikks Ducati...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA