Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Mila, lørdag 21. september 2013, klokken 10:05

« forrige - neste »

Mila

Sitat fra: Zneip på lørdag 14. september 2013, klokken 09:40
Sitat fra: Mila på lørdag 14. september 2013, klokken 01:52
Er det noen som har vurdert den ekstra takhøyden? Dere som ikke har valgt pana. Savner dere de ekstra centimeterene? Kan en person på 185 sitte bak uten å føle seg most mot taket?

Personer på 185 skal ikke sitte bak - de skal sitte foran eller kjøre sin egen Tesla ;) Spøk til side: Husk at bakseteplassen har måtte lide pga den aerodynamiske formen på bilen. Synes bakseteplassen er bra til å være en "sportsbil" jeg ;)

Det har du helt rett i, men når man bor i Oslo og halve bekjendtskapskretsen ikke har egen bil så fylles baksetet opp av voksne mennesker når vi skal på hyttetur osv :) Da betyr takhøyden litt for valget. Derfor jeg lurte på om noen høyere mennesker har testet baksetet uten panoramatak iforhold til med panoramatak :)
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

sn0le

Sitter i samme båt som trådstarter.

En kollega av meg anbefalte ikke soltak.
Fare for blending av de som sitter bak, samt at det blir "kaldt" hvis man sitter med hodet veldig nært glasset.
Er selv 194 på strømpelesten så jeg vil nok ha topplokket ganske nært soltaket.
Dog var dette hans erfaringer fra en Avensis, ikke fra en TMS.

Hva med støy utenfra?

Noen som har testet TMS med panoramatak og TMS uten panoramatak og kan komme med gode råd?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

janmb

Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk selv. Aller mest på grunn av at jeg er veldig prippen på at jeg skal ha god lysskjerming og generelt misliker for mye lys i alle sammenhenger.

Før prøvekjøring var jeg veldig innstilt på at jeg ikke skulle ha glasstak.

Etter å ha sett og prøvd bilen, i dagtid og med sterkt solskinn, ble jeg helt omvendt og definitivt skal ha soltaket. Det er så mørkt og skjermer lys så godt at jeg langt ifra opplevde det som plagsomt i det hele tatt - og da har jeg vondt for å se at noen andre skulle finne det for lyst også. Jeg pleier å være helt i ytterkant for toleranse av lys.

Har bare kjørt bil med glasstak så støy kan jeg ikke sammenligne. Jeg synes bilen var stille og fin med (p85+), men så har jeg en litt uvanlig bakgrunn med veldig støyende bil fra før og synes vel antakelig derfor at alle biler er en støymessig befrielse i forhold  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tesla-man

Selv droppa jeg glasstaket. For mange historier om lekkasjer og støy.  Bruker det heller ikke på bilen jeg har i dag, gardina stort sett trukket igjen.

Skistativ vil jeg gjerne ha. Da kan vel et med magnetfester brukes. Da står det heller ikke påmontert hele vinteren - lett å fjerne.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

rene

Hvor bra fungerer magnetstativ på aluminiumstak?

laumb


rene


Tesla-man

#22
ahhh...selvfølgelig.  Får nøye meg med skipose da ;D
....eller går det med sugekopper kanskje??
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

pej

Jeg har prøvekjørt både med og uten og valgte uten tvil UTEN. Takhøyden er null problem (jeg er 196) da takhimlingen følger takprofilen. Vi snakker ikke om cm, men kun tykkelsen på taktrekket. Kanskje 5mm. Det faktum at du heller ikke kan trekke for en garidn, slik jeg idag gjør i dieseldyret, gjør at barna bak opplever at sola blir plagsom. (mulig det er enda mer sota glass på teslaen, men jeg opplevde det ikke sånn på prøvekjøringen)

Jeg tror nærmest alle demobilene på Alnabru har glasstak, så jeg leide bilen til AVIS i Drammen et døgn for å teste uten pano.tak.

Generell Støy, særlig i tuneller, varme i kupé, osv veier også mot glasstak.

Men om man må ha takboks? Ja da MÅ man jo også ha glasstak.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Gjermund

Uten, mer rotasjonsstivhet, mindre mikkmakk som kan ryke, mindre som kan føre til lekkasjer, slipper sola i hodet og irritasjonen av et vindu i taket, bedre isolert og jeg skal ikke ha noe på taket uansett.

Andre folk liker tydeligvis å ha et vindu i taket, ikke jeg. Jeg hadde valgt uten om det var dyrere uten også.

Sjøhyene

Jeg valgte soltak kun pga muligheten for skiboks. Har følelsen av det har blitt sånn for mange.
Ser vi bort i fra det med skiboksen hadde det vært et vanskelig valg kun om soltaket var tilnærmet gratis.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Stiania79

...for all del - ikke glem at bilen er produsert i CALIFORNIA hvor solen skinner 360 dager av året... og de har ikke noe problem med panoramasoltaket.

MEN som mange skriver - smak og behag. Jeg har en A4 Avant idag med panoramasoltak (kr 16 150) og det har jeg ikke angret på en eneste gang. Ungene mine på 4 og 6 år liker å titte ut og jeg elsker den åpne og fine følelsen. Tenker at på fine sommerdager så kjører jeg med taket oppe og nyter "the sound of silence"...

Takstativ mulighet er også et sterkt argument for panotaket og vel, tror du iallefall får igjen 50% av disse pengene den dagen du skal selge. Har iallefall sett at biler som BMW 5 serie og Audi A6 selger godt MED panotak. Og de første 5 årene har du uansett GARANTI for at dette ikke skal lekke...

men noe mer lyd og "hassle" kan du selvfølgelig få - det gjelder jo ALT ekstra du putter på bilen...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

TesLars

Oslo
Black Model S

RoadRunner

Sitat fra: Tesla-man på mandag 11. november 2013, klokken 23:31
Selv droppa jeg glasstaket. For mange historier om lekkasjer og støy.
+1.
Vanlig tak fungerer knallbra. Besluttet å ikke ha skistativ/takboks på denne bilen (har da Buddy med hengerfeste for slikt  :D)
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Oreo

Ser ikke problemet.
Jeg ville ikke bestilt en bil med det gamle typen soltak, men panotak er noe annet. Om du ikke liker det og ikke har bruk for takstativ, vel da er saken grei.
Jeg har pano og legger nesten ikke merke til det.


Sent from a mobile device
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA