Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av larghio, fredag 20. september 2013, klokken 22:46

« forrige - neste »

larghio

Hei alle sammen

Har nå vært en fornøyd leaf eier i en måned og kjørt den 3000km (2013 acenta kjøpt hos nissan hønefoss)

Forrige fredag dukket det opp et merkelig problem som har vedvart siden.
Når jeg plugger inn den orginale ladekablen i bilen begynner den å lade, men etter noen sekunder  så så hører jeg releet klikker i ladekabelen.  både charge og ready lampene slukkes og tennes igjen. bilen piper sånn som den gjør når du stikker i ladekabel. sånn holder det på annenhvert sekund.

Det oppfører seg slik i alle stikk jeg har prøvd i vår trafokrets (meg og nabo). mens alle andre steder fungerer det normalt.
Har prøvd en annen orginal ladekabel med samme resultat.

Når jeg forsøkte med en opel ampera ladekabel  så lader bilen greit. men når bilen er ferdig ladet begynner relet i denne også å klikke på og av annenhvert sekund.

Den eneste måten jeg kan få bilen til å lade normal er hvis jeg lader bilen med orginal kabel og stikker ampera ladekabelen i nabo kontakt uten å være tilkoblet bil. da virker alt som normalt. med det samme jeg tar ut kontakten til ampera laderen begynner orginal laderen som er  å klikke igjen

elektriker har sett på annlegget vårt og finner ingen jordfeil eller noe annet rart.
Vi har prøvd å ta sikringene på alt utenom kontakten med ladekabel tilkoblet uten at det hjalp
nissan hønefoss finner ingen feil på bil
nettleverandør setter opp logging på strømnettet vårt i dag for å se om det er noe "fortyrrelser"

Noen som har forslag til hva dette kan være? :)


knnygar

Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

larghio

ja. 230v  2v spenningsfall under last. lik spenning mellom faser og jord

vi diskuterer det også på http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=14308&p=325177#p325177

X-Trail

Tror det er dårlig kontakt på godsledning til PDM. Du får besøke forhandleren din og få det sjekket :)
Stolt eier av ELise♡

larghio

Da burde jeg vel ha problemer over alt. Det er kun hjemme jeg har feil. Har hatt bilen hos nissan, de finner ingen feil. energiverket har nå satt inn en strøm kvalitets måler, vi får se hva den viser. alt fungerer forøvrig med den satt inn. samme sekundet jeg drar den ut begynner bilen å tulle igjen.
merkelig!

larghio

Har nå byttet ladekabelen som var med bilen. med en 2011 model. Det virker fint med den

Elisabeth

Akkurat det samme problemet fikk jeg når jeg prøvde å lade på jobb for noen uker siden.  Både det grønne og det gule lyset blinket i noen sekunder og jeg kunne høre klikkingen inni kladden. Den har ladet fint hjemme helt til i dag, nå vil den ikke starte ladingen og det er bare det grønne lyset på kladden som blinker. Dette er fustrerende da leafen er min eneste bil!
Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

Haahov

#7
Hvis det er det grønne lyset som blinker, så kan det være jordingsfeil, eller kontakte forhandler. Tolker det som en feilmelding på at det er noe galt med kladden.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

vangli

Var borti noe som ligner hos en annen Leaf eier for en måneds tid siden med to forskjellige kladder. Husker ikke helt hvilke lamper som blinket/ikke blinket, men også et av de blå lysene i frontvinduet blinket. Det viste seg at ladetimeren var aktivt og dermed sperret for lading på tidspunktet hvor en forsøkte å lade.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Kjetil.je

Hei

Fant du ut av dette til slutt? Jeg har samme problem på jobben. Det samme har kollega med Leaf, så det ser ut til å være noe med stømnettet. Problemet er ikke alltid tilstede, så jeg mistenker det er noe i bygget som lager feilen når det går. Stort bygg, så umulig å finne ut av.

Jeg tenkte å løse problemet med en ny 16 ladekabel.

X-Trail

Løser seg med en ladekladd med snillere jordfeilsøk. Er det norsk euroleaf så ta kontakt med forhandler.
Stolt eier av ELise♡

Kjetil.je

Ok. Takk for det.
Da bør det jo også fungere å kjøpe en 16A ladekabel, så går det litt fortere og.

emil

Sitat fra: Kjetil.je på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:23
Ok. Takk for det.
Da bør det jo også fungere å kjøpe en 16A ladekabel, så går det litt fortere og.

Bare fordeler med sånt :)

Så lenge du passer på at det ikke blir varmgang i schuko-kontakten.

nofuelno

Sitat fra: Kjetil.je på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:23
Ok. Takk for det.
Da bør det jo også fungere å kjøpe en 16A ladekabel, så går det litt fortere og.
Du kan jo prøve en av våre justerbare 16A kabler fra Charge Amps. Mange lykkelige LEAF eiere har en slik.
30 dager åpent kjøp !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

trondi

Sitat fra: nofuelno på lørdag 14. mars 2015, klokken 00:31
Sitat fra: Kjetil.je på torsdag 12. mars 2015, klokken 08:23
Ok. Takk for det.
Da bør det jo også fungere å kjøpe en 16A ladekabel, så går det litt fortere og.
Du kan jo prøve en av våre justerbare 16A kabler fra Charge Amps. Mange lykkelige LEAF eiere har en slik.
30 dager åpent kjøp !

Har denne selv, og er utrolig glad for dette. Ingen kladd, god kvalitet og super rask i forhold til dem "kladde" laderne. Aldri noe trøbbel.
Sørlending nylig konvertert til elbiltrenden med foreløpig rekkevidde angst for våre vanlige 6-8 Oslo-Kristiansand turer i året.

USA import Nissan Leaf 2012. 34000km
Charge Amps 16A.
87% SOH

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA