Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade og forvarme på 10A

Startet av Sippern, fredag 20. september 2013, klokken 13:05

« forrige - neste »

Sippern

Hei.
Jeg bor på Jar i Bærum og har tatt meg (dårlig betalt) jobb i Horten. Tesla er mao uaktuelt. Har noen her på forumet rekkeviddeerfaring m Leaf i hastigheter rundt 100 km/t +? Har barn i skolealder hjemme så reisetid er viktig. Distansen jeg pendler er 90 km. Trenger jo ikke akkurat mate på i Lierbakkene og la oss si at kona låner bilen når det er kaldere enn -5. Tror jeg på julenissen her?

klumpen

Pendler 60km hver vei. Kjører med 80% batteri. På sommeren har jeg 3-4 streker når jeg er fremme, men på vinteren har jeg 1-2. Ligger i 100++ på sommerstid.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

TB

Tips er denne websida: http://www.jurassictest.ch/GR/

Den tar hensyn til signing, og regenerering i unnabakkene. Viser at Jar-Horten gir lite rom for ekstra forbruk til varme. Sommer skal det gå, men vinter må du lade - som jo er litt upraktisk om du må lade kvar dag. Er fleire hurtigladere i Drammen no, så det er jo mulig.

Som du skriv, Tesla S klarar det fint...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Zero-talent

Pendler sju mil, og bruker ca 55% av batteriet på det nå som det fortsatt er varmt. Men med nesten bare motorvei er jeg redd det blir snaut på vinteren. Tipper jeg ligger rundt 18-19 kwh/100 km på motorvei når jeg holder fartsgrensa. Du har ca 22kwh tilgjengelig på batteriet, så det kan gå, men da må du regne med å lade til 100% både hjemme og mens du er på jobb for å være sikker på å komme hjem. Og på vinteren blir det kanskje vanskelig å rekke fram. Men det er andre her med lenger erfaring som kanskje har testet så lang pendling, så sjekk litt videre.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

emil

Har 7 mil til jobb og av disse er det vel ca 30km med 100km/t og tilsvarende i 80/90. Har ikke målt noe i % enda, men setter cruisecontrollen på 110 100km/t på motorveien og har litt avhengig av vær og føre normalt sett 3-5 streker (~40-60km) igjen på måler når jeg parkerer. Gjør da ikke noen større forsøk på å kjøre økonomisk.

Cowboystrekk

Det er jo ikke værre enn å faktisk holde fartsgrensa, gjøre noen små økotips som å bruke det kjedelige batterisparemoduset på Leafen, være snill med varmeanlegget, bruke setevarmere istedet, fylle 10% mer luft i dekkene både sommer og vinter (om vinter sier faktisk flere bilprodusenter at du skal fylle det og se bort ifra tallene i manualen). Vil tro det skal gå greit. Greide faktisk å få jobbleafen opp i over 18 mil (gammel versjon) med stort sett kjøring i 70, jevn fart, sparemodus, 20% ekstra lufttrykk, ikke AC, vinterstid vil jeg tro godt over 10 er realistisk for min del, men skjønner jo at kjøring i 100 er litt tøffere for batteriene :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sven erik

hei du bruker  bare noen få min  lenger ved  legge deg i 90 km  men du sparer masse strøm i forhold til å ligge i 100 eller mer  og husk  max lovlig er 100 km  om du ligger i 90 vil du ikke bruke mer en kanse 3 min lenger tid for du får jevnere fart

timingbeltkiller

#7
Husk at jo seinere du kjører, jo lengre range har du.
+ jo nærmere ligger kjørte km speedometerfarten.

På strekningen til Horten er mye motorvei hvor du med fordel
kan ligge i fred og ro med lav fart i høyrefila uten å sjenere øvrig trafikk.

Var jeg du, ville jeg satse på 5-6 kvarters kjøring på de 9 milene.

Er du forøvrig lenge nok i jobb i Horten til å få fulladet batteriene til hjemturen?

BTW:
Slitasjen på bilen øker nærmest kvadratisk med farten.
Verdt å ta med seg dersom du har den økonomien du antyder.
Det er forskjell på nye dekk hver 30-40 K km
og hver 80-100. Tilsvarende med andre slitedeler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA