Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høyoppløslige musikkfiler i Tesla S

Startet av sindrej, torsdag 19. september 2013, klokken 19:59

« forrige - neste »

sindrej

Begynte å reflektere over medias relativt konsekvente omtale av Model S som en luksusbil.  Hva er egentlig en luksusbil ?  Model S mangler jo mye utstyr som er helt vanlig for bilene den sies å konkurrere mot.  Setene er også kjipere.  Det er færre valg.  Har vel ikke hørt at BMW 5-serie omtales som "luksusbil" !?

Når jeg hører "luksusbil" så tenker jeg i retning Bentley eller Rolls for den saks skyld.  Tesla'n er ikke veldig dyr og den er ikke veldig godt utstyrt, den har ikke veldig godt baksete for direktøren med frue  ... hvorfor da begrepet "luksusbil" ?

Skal dette begrepet liksom være med på å bygge om imagen om at Model S er en bil for rikinger ?

Nuvolari

Sitat fra: sindrej på torsdag 12. september 2013, klokken 12:47
Begynte å reflektere over medias relativt konsekvente omtale av Model S som en luksusbil.  Hva er egentlig en luksusbil ?  Model S mangler jo mye utstyr som er helt vanlig for bilene den sies å konkurrere mot.  Setene er også kjipere.  Det er færre valg.  Har vel ikke hørt at BMW 5-serie omtales som "luksusbil" !?

Når jeg hører "luksusbil" så tenker jeg i retning Bentley eller Rolls for den saks skyld.  Tesla'n er ikke veldig dyr og den er ikke veldig godt utstyrt, den har ikke veldig godt baksete for direktøren med frue  ... hvorfor da begrepet "luksusbil" ?

Skal dette begrepet liksom være med på å bygge om imagen om at Model S er en bil for rikinger ?
.

Vi på forumet her har i lang tid blitt fortalt at tms ikke er en premium bil. Media kaller det nå en luksusbil.

Vanskelig for folk dette her tydeligvis.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tjobben

 ;D
Men helt ærlig, det bryr meg mindre hva folk omtaler den kommende bilen min som.
Min egen opplevelse derimot er det som betyr noe. Og i forhold til hva jeg kommer fra så oppleves den helt klart som premium (99' A6). Dog kanskje ikke luksus. Har en venn med en helt enorm Jaguar XJ lang utgave fra 2011 med en utsyrsliste lang om et vondt år, bla. massasjeseter.
Da snakker vi luksus :)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

sindrej

#3
Sitat fra: tjobben på torsdag 12. september 2013, klokken 13:43
Har en venn med en helt enorm Jaguar XJ lang utgave fra 2011 med en utsyrsliste lang om et vondt år, bla. massasjeseter.
Da snakker vi luksus :)
Det er mer det jeg og tenker ja :)

Og nei; det spiller ingen rolle for meg ihvertfall, jeg bare synes det er snodig.  Ang premium eller ikke så er vel det stort sett bare foxy som mener den ikke er det.  Selv om jeg også synes opplevd kvalitet ikke er premium på den ene bilen jeg har vært inni.  Håper min vil føles bedre.

Epleskreller

Vi hadde et medlem med navn Foxy som var veldig ivrig til å snakke ned Tesla (og aksjen) tidligere. Her er en eldre tråd om emnet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5709.0.html
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eclipse

"Amerikansk Luksusbil" er faktisk det nye ordet media bruker i debatten for å vekke janteloven til live. Det er tydeligvis verre for noen at det er avgiftsfritak på "Amerikanske luksusbiler" enn på en Japansk....
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

sindrej

Sitat fra: eclipse på torsdag 12. september 2013, klokken 14:21
"Amerikansk Luksusbil" er faktisk det nye ordet media bruker i debatten for å vekke janteloven til live. Det er tydeligvis verre for noen at det er avgiftsfritak på "Amerikanske luksusbiler" enn på en Japansk....
Ja, jeg også tror det er nettopp det som er tilfellet her.

gjerten

Luksus er vel strengt tatt et begrep som vi selv kan definere.
Når jeg går fra en -97 BMW 320i Touring til en Model S Performance Plus, så tror jeg at vil oppleve det som "luksus". Jeg vil heller ha den svære skjermen med kontakt mot verden enn et massasjesete.
Hva media måtte mene er sånn sett lite relevant.
En som kommer fra en Aston Martin vil sikkert ikke ha like høy luksusfølelse som meg, men jeg tipper det blir noen Aston Martin-eiere som vil ønske å prøve noe helt nytt som ikke sluker døde dinosaurer til frokost.

Norleif

Media bruker begrep som "premium" og "luksus" for å fyre opp under folks misunnelse (ikke at det skal så mye til her på berget), og skape negativ stemning -som i sin tur selger flere aviser, gir flere "page views" eller får folk til å dvele litt før de skifter videre til neste kanal. Kun bussiness og inntjening med andre ord.

Tenk på stakkars journalisten som ikke får lov å kjøpe Tesla selv, siden ektefellen har andre prioriteringer, eller av andre grunner ikke vil/kan ta seg råd til en. Klart misunnelsen begynner å koke. "Kan ikke jeg få, så skal jammen ikke de andre få heller", så skrives den ene sure artikkelen etter den andre i håp om at politikerne kan la seg presse til å i det minste legge på avgift på disse "premium", "luksus", eller "unødvendig påkostede" elbilene.

Dette er ikke bare harmløse grinebitere, så jeg mener at slike uttalelser bør konfronteres. Tenk om de skulle oppnå det de ønsker, og "folk flest" ser på eiere av Model S som kjipe avgifts-snikere og ikke reflekterte miljøbevisste pionerer som bytter primærbilene sine fra eksosbøtter til fremtidens miljøteknologi. Da er det ikke lenge før dagens incentiver forsvinner som dugg for solen, og Tesla vil bli den første som får gjennomgå.

TS


For meg er bilen i underkant av Premium på mange områder, og ikke i nærheten av luksus. 

Men, det er så mye annet der som ikke de andre bilprodusentene kan tilby.
En helt ny måte å tenke bil på. 
Lydløs
moderne brukergrensesnitt
ingen gir
lavt tyngdepunkt
skikkelig sprek uten å spy ut giftig eksos.
Endelig lager noen en bil jeg har lyst på.

(Hadde jeg vært ute etter luksus, hadde bygget den om for 300.000,-  ;)

For mange av oss kan regnestykket forsvares med lave driftsutgifter, men vi tar en høy risiko med å kjøpe den første egenutviklede modellen til en ny bilprodusent.

Jeg tipper at 80% av salget ikke hadde funnet sted i dag om vi kun hadde lagt på 25% mva .

Dette hadde resultert i at TM ikke hadde bygget ut SC slik de nå gjør EU.
Norge har gitt TM selvtillitt.

Visjonen om en utslippsfri bilpark hadde blitt fjern fordi det i hovedsak ville være  ivrige "køsnikere" og miljøaktivister hadde kjøpt elbiler..

Nå må de etablerte bilprodusentene faktisk konkurrere med noen som mener alvor .. 
Da hjelper ikke å selge biler med både fossilmotor, drivstofftank , stor batteripakke, 8 trinns girkasse og stusslig elmotor..

De må gå ALL IN som TM. Start nye selskaper, så slipper de å ta hensyn til de som jobber med fossilteknologien..
(BMW overfører dette til M avdelingen etterhvert .. )





Å nei, det er ikke en luksusbil!!



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Gjermund

Hva noe kalles i media er kun avhengig av hva som selger.

cdabel

Jeg tror vi kan trygt kalle TMS en luksusbil når man bruker en Porsche Carrerra som oppheng for dens ladekabel.

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/really-possibly-one-worlds-most-expensive-charging-cable-hanger
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

luffe

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

timingbeltkiller

"In truth, stitch-for-stitch and stalk-for-stalk, the Model S isn't a luxury car at all. It's well-built and comely, even inside, and it does have a desktop-sized screen in its dash, but against the Mercedes-Benz S Class and BMW 7-Series, the Model S comes off as more of an up-market mainstream sedan in materials and design. Think premium Accord rather than Audi A8."

SEE http://www.motorauthority.com/news/1086476_tesla-model-s-isnt-a-luxury-car-so-stop-comparing-it-to-them
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA