Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Bowers, torsdag 19. september 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Bowers

Den hadde en 150HK EL-motor og kostet det samme?


Det er et spørsmål jeg stadig stiller meg selv og jeg sliter med å bli enig (med meg selv) ;)

Bakgrunnen er at i denne prisklassen er det en hel del premiumbiler å velge mellom.
La oss ta ca 600.000.- som et utgangspunkt da det er et nivå jeg tror veldig mange Model S kjøpere havner på.

Da kan man få en godt utstyrt BMW 5-serie, MB E-klasse, Audi A6 osv osv...
Jeg har selv erfaring med disse 3 modellene.

Så... prismessig så kan man med større visshet vite hva man får igjen for disse etter f.eks 3 år enn med TMS da markedet ikke har eksistert lenge nok.

Når det kommer til opplevd kvalitet på bilen så er TMS etter min personlige mening ikke i nærheten av hva disse byr på. Kvalitet på seter, nakkestøtter, knirking, støynivå i kupeen i fart, lys, lyden av å lukke døren (Ja, det har noe å si for underbevisstheten) osv osv...

Samtidig har TMS en stor bonus midt i bilen. Skjermen, speedometer osv gir et utrolig kult utrykk og er mer enn litt morsomt å leke med. Vel og merke hvis/når bugs, DAB-dekning osv er fikset.

Og til slutt... sikkert den største bonusen for de fleste... man kan kjøpe en 4-5 sekunders bil i norge uten å bli fullstendig ranet av staten.

Sluttregnskapet etter 3-4 år er nok ikke veldig forskjellig i mitt tildelle uansett om jeg velger fossil eller el.
Drivstoffutgifter osv utgjør en forsvinnende liten del av det totale bilregnskapet over tid. Verditapet på bilen står for den aller største utgiften og siden det selvsagt er usikkerhet rundt verditapet på en TMS pga begrenset levetid på batterier, norges dårligste nybilgaranti og mye skepsis rundt elbil i markedet så kan vinningen brått gå opp i spinningen for alt vi vet i dag...

F.eks en BMW kan jeg selge etter 3 år med resterende 2 års nybilgaranti og over 110.000km til neste eier.
En TMS må jeg selge etter 3 år uten garanti og trolig noe slitasje på batteriene som forøvrig har 8 års garanti uten at noen vil/kan opplyse om garantert restverdi på batteriene.
(Kjører ca 25-30k i året)

Så mitt spørsmål til meg selv og dere blir til slutt...  Er det verdt å leve med en litt begrenset opplevd kvalitet (amerikansk) og noen ulemper mht lading, svakere lys, usikkerhet rundt verditap osv for å ha +/- 400HK og en flott skjerm å leke med?

Redigert: Beklager at jeg ikke spesifiserte at jeg mente en 150HK EL-motor. Samme rekkevidde.

RunarBT

#1
Mitt svar er eit klart nei. At det er ein premium bil er kun ein bonus, eg kjøpte den først og fremst pga. driftsøkonomi, sikkerhet, ytelser og plass. (Miljø og premium var bonus)

..ville aldri kunnet forsvare å bruke så mykje penger, når det i tillegg kjem drivstoffutgifter m.m. og ein kan få ein bensinbil som duger fullgodt til rundt halve prisen. (300k)

Som bensinbil mister ein også frunken, kollisjonssikkerheten blir dårligere, støy og eksos.. må på bensinstasjonen for å fylle jevnlig osv.

teslaslaven

Nei.

Ville aldri hatt en bil med under 200 hestekrefter (med mindre du snakker om go-cart).

Trege biler gjør meg deprimert.

Lokführer

Jeg kjøper TMS pga "hele pakka." Flott bil, el bil, rask, gode insentiver, miljø, bakhjulsdrift, den kule skjermen.
Ville aldri vurdert den hvis den hadde fossilmotor, med mindre prisen var langt lavere. Jeg synes ikke interiøret er i nærheten av premiumsegmentet, kjørbarhet derimot, uovertruffen!
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

luffe

Mitt svar er et klart JA (tror vi egentlig er enig RunarBT, men jeg tolker det slik at det fremdeles er snakk om EL-drivverk...)

I disse dager der misunnelsen er så kraftig i media, tenker jeg at det hadde vært like greit at det kun var 150 HK. Da hadde vi sluppet gnålingen fra de konkurrende fossilene :-[
For meg er det egentlig en normalpriset bil hvis jeg regner på totalkostnad for bilholdet over 5 år. Men jeg får så uendelig mye mer for pengene enn en 2 år gammel Passat ;D

Pluss at vi (forhåpentligvis) hjelper Jorden å bli frisk.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

laumb

Ville du kjøpt Model S hvis den var helt lik som den er i dag - men med ytelsen til en Leaf?

Epleskreller

Sitat fra: laumb på torsdag 12. september 2013, klokken 12:42
Ville du kjøpt Model S hvis den var helt lik som den er i dag - men med ytelsen til en Leaf?

Tror nok det, dersom rekkevidden var den samme.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

#7
JA !
..med et litt annet utgangspunkt enn Bowers, så blir regnestykket et HELT annet.
150 E-hester ville uansett ha blitt en oppgradering fra mine 120 "slappe" dieselshester.
Noen bytter ut premiumbiler hvert tredje år, andre av oss klarer seg med standardbiler til rusten tar dem . Min forrige bil var en Carina som døde av "naturlige årsaker" etter 18 år.
Miljø, sikkerhet ,rekkevidde , økonomi og teknologi er for meg mye viktigere enn å vinne "lyskryss-dragrace"
Bilen kommer til å få samme stell som de foregående, dvs en polering og 5-6 vask pr år, det blir en bruksbil !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


RunarBT

Sitat fra: luffe på torsdag 12. september 2013, klokken 12:33
Mitt svar er et klart JA (tror vi egentlig er enig RunarBT, men jeg tolker det slik at det fremdeles er snakk om EL-drivverk...)

I disse dager der misunnelsen er så kraftig i media, tenker jeg at det hadde vært like greit at det kun var 150 HK. Da hadde vi sluppet gnålingen fra de konkurrende fossilene :-[
For meg er det egentlig en normalpriset bil hvis jeg regner på totalkostnad for bilholdet over 5 år. Men jeg får så uendelig mye mer for pengene enn en 2 år gammel Passat ;D

Pluss at vi (forhåpentligvis) hjelper Jorden å bli frisk.

Ah, sånn sett ja.:-)

Da er det et ja fra meg. Rekkevidde og sikkerhet er hovedpunktene. Eg nevnte ytelse over som eit argument for, det er vel heller ein bonus når eg tenker meg om. No er det jo mulig 150hk på 2.2tonn bil hadde blitt litt lite. Eg hadde nok likevel gått for bilen, da økonomi, sikkerhet og rekkevidde hadde vert det samme.

Kreftene brukes sjelden.. men er jo morro å ha det tilgjengelig!

Bowers

Jeg har redigert hovedinnlegget. 150HK EL-motor og samme rekkevidde.

orjan

Jeg ville ikke betalt det samme hvis den hadde hatt 150hk nei, men kanskje 500k istedenfor 700k. Når det er sagt så ønsker jeg meg en elbil med 400km+ rekkevidde og pris ned mot 300k. Setter min lit til Gen3 da det ikke ser ut til at noen andre har lyst til å lage og selge meg en slik bil.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

HABEL

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

R5GTT

Nå er jeg kanskje helt idiot.. men ville midre effekt på motor kunne økt rekkevidden ytterligere?? I så fall 150-200hk og 60-70 mils rekkevidde, så JA ville kjøpt.
Tesla S 85KW
På jakt etter Renault 5 GT Turbo

luffe

Sitat fra: orjan på torsdag 12. september 2013, klokken 13:04
Jeg ville ikke betalt det samme hvis den hadde hatt 150hk nei, men kanskje 500k istedenfor 700k. Når det er sagt så ønsker jeg meg en elbil med 400km+ rekkevidde og pris ned mot 300k. Setter min lit til Gen3 da det ikke ser ut til at noen andre har lyst til å lage og selge meg en slik bil.

Med respekt å melde, Model S koster da ikke 700k - basisnivået på utstyr tilsvarer mediumnivå utstyr på andre biler i samme klasse. Ville du heller kjøpt en dieselbil og øst vekk pengene i diesel de neste årene ;)?

Jeg også gleder meg til Gen3 :)

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA