Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Bowers, torsdag 19. september 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

Jimpec

Nei!

Solide ytelser - ok pris - nesten gratis å kjøre; gjør at jeg velger MS.

Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Lanber

Ja, ville også kjøpt med 150hk EL motor, det kan ikke sammenlignes med dieselhester som også er momentsterke.
360hk EL er bare helt vilt, overkill men duverden hvor gøy det skal bli!

tk74

Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 13:15
Nei!

Solide ytelser - ok pris - nesten gratis å kjøre; gjør at jeg velger MS.

Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.

+1
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Nuvolari

Med samme pris legger jeg da til grunn S85 til 505.000,-

Til den prisen hadde jeg kjøpt bilen. Det finnes ingen annen bil med like stor bagasjeplass som ser like bra ut og alt det andre bilen har med samme tco (totalkost ink drovstoff og bompenger).

At bilen har 416hk er en bonus som kommer langt ned på listen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tjobben

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 12. september 2013, klokken 13:23
Med samme pris legger jeg da til grunn S85 til 505.000,-

Til den prisen hadde jeg kjøpt bilen. Det finnes ingen annen bil med like stor bagasjeplass som ser like bra ut og alt det andre bilen har med samme tco (totalkost ink drovstoff og bompenger).

At bilen har 416hk er en bonus som kommer langt ned på listen.

Eg au! Uten å mukke.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Øyvind.h

Godt spørsmål, men jeg ender nok på JA. De siste dagers eierskap har bare understreket kraftig det jeg håpte; det er helt uaktuelt å kjøpe bensin eller dieselbil igjen. Bilen er ikke feilfri (jeg har selv en løs list ved bakdør, et knukket deksel til takstativ og oppdaget noen kromlister som ikke flukter slik de skal. Men jeg jeg liker bilen veldig godt, og jeg forventet heller ikke at denne bilen skulle være feilfri fra første stund (det ville vært å lure seg selv).

Jeg må også si at jeg ikke er en av de som er kritiske til interiøret i Model S. Kanskje det er mine preferanser som gjør det (ung, teknologiinteressert)? Jeg liker den store skjermen, jeg liker at knappehelvete er borte, jeg synes setene er OK (de kunne hatt bedre sidestøtte og justerbar nakkestøtte!), jeg liker det minimalistiske, den moderne looken interiøret får i mørket med diverse interiørbelysning +++ Bilen er også stille i kupeen, så jeg skjønner ikke helt de som hevder at den henger langt etter premiumbilene der (Har 19")?

Og spesielt godt liker jeg det Aston-Martin lignende eksteriøret! Naboen som har god utsikt over der bilen står forteller at han flere ganger har oppdaget at bilen har publikum....

At bilen har 370hk er en hyggelig bonus, men den ville gitt meg mye av det samme med 150-200hk også. Så lenge vi fortsatt snakker eldrift. Å kjøpe noe med bensin eller dieselmotor nå er fullstendig uaktuelt, samme hvor tykt skinn det skulle være på setene i en A6.... Tror for øvrig min konfig uten vinterdekk og service endte på 587.000 ca (før tidligrabatt). Da har jeg absolutt alt jeg kunne tenke meg av utstyr som er tilgjengelig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AreLib

JA...bilen har plass og rekkevidde er heller ikke et minus at den er penere enn vw passat...hadde bestilt den selv om det kun var 150 hk
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Norleif

Dette spørsmålet gir kun mening her i avgifts-Norge.

Som jeg har nevnt et annet sted er det, i motsetning til biler med eksosrør, forsvinnende liten forskjell i råvarepris og vekt på en elektromotor med 110 hester og 280Nm kontra 416 hester og 600Nm, så jeg skjønner veldig godt at Tesla kommer med sistnevnte. Det er rett og slett ingen logisk grunn for ikke å gjøre det.
Virkningsgraden i elektromotorer som er konstruert for å tåle høyere effekter vil i de fleste tilfeller også være bedre en svakere motorer ved lik belastning (80km/t bortover landeveien for eksempel), som også er helt motsatt av stempelmotorer.

Nå er vel ikke logikk veldig langt oppe på listen hos de misunnelige med sandaler og palestinaskjerf (eller pressekort i hattebåndet) som tydelig har fått Model S helt i vrangstrupen, men jeg personlig mener at det blir aldeles "høl i hue" å begrense seg til symaskinmotorer når det ikke finnes noen grunn til det.

Skulle vi ta til takke med fattige 150 hester ene og alene for å tekkes de uvitende og misunnelige?

tho

Jeg kjøper et litt dyrt leketøy. Uten heftig effekt hadde den ikke vært på lista engang.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

RunarBT

Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 13:15
...Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.

Baserer du uttalelsene dine på dei gamle demobilene som dei har hatt på alnabru, eller nyproduserte leverte biler?

Eg kjenner meg ikkje igjen i din beskrivelse, når eg sitt i min egen strøkne bil, eller ser andre biler parkert rundtom i Oslo.

Jimpec


Sitat fra: RunarBT på fredag 13. september 2013, klokken 08:29
Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 13:15
...Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.

Baserer du uttalelsene dine på dei gamle demobilene som dei har hatt på alnabru, eller nyproduserte leverte biler?

Eg kjenner meg ikkje igjen i din beskrivelse, når eg sitt i min egen strøkne bil, eller ser andre biler parkert rundtom i Oslo.

Jeg baserer dette på to stk EU spec levert til kunde. Har vært veldig tett på disse to (30 cm avstand) i opptil 20 timer totalt.

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

RunarBT

Sitat fra: Jimpec på fredag 13. september 2013, klokken 08:32

Sitat fra: RunarBT på fredag 13. september 2013, klokken 08:29
Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 13:15
...Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.

Baserer du uttalelsene dine på dei gamle demobilene som dei har hatt på alnabru, eller nyproduserte leverte biler?

Eg kjenner meg ikkje igjen i din beskrivelse, når eg sitt i min egen strøkne bil, eller ser andre biler parkert rundtom i Oslo.

Jeg baserer dette på to stk EU spec levert til kunde. Har vært veldig tett på disse to (30 cm avstand) i opptil 20 timer totalt.

Ok.

Eg har kjørt 250mil totalt med bilen vår siste to ukene, to helgeturer m.m. Har ikkje opplevd ein software bug enda. Paneler som ikkje er justert ordnetlig, mulig det.. eg er ikkje så sensitiv/nøye på det, og synes bilen er ganske så perfekt.;-)

At kvaliteten er lav.. det var uansett ein  ganske drøy påstand.



Jimpec


Sitat fra: RunarBT på fredag 13. september 2013, klokken 08:48
Sitat fra: Jimpec på fredag 13. september 2013, klokken 08:32

Sitat fra: RunarBT på fredag 13. september 2013, klokken 08:29
Sitat fra: Jimpec på torsdag 12. september 2013, klokken 13:15
...Opplevd kvalitet er ganske lav. Paneler som ikke er justerte, kromlister som spriker, dører som ikke er justert skikkelig, samt en del softwarebugs.. Jeg er ikke imponert over dette i det hele tatt - men jeg aksepterer det på et vis siden resten veier opp.

Baserer du uttalelsene dine på dei gamle demobilene som dei har hatt på alnabru, eller nyproduserte leverte biler?

Eg kjenner meg ikkje igjen i din beskrivelse, når eg sitt i min egen strøkne bil, eller ser andre biler parkert rundtom i Oslo.

Jeg baserer dette på to stk EU spec levert til kunde. Har vært veldig tett på disse to (30 cm avstand) i opptil 20 timer totalt.

Ok.

Eg har kjørt 250mil totalt med bilen vår siste to ukene, to helgeturer m.m. Har ikkje opplevd ein software bug enda. Paneler som ikkje er justert ordnetlig, mulig det.. eg er ikkje så sensitiv/nøye på det, og synes bilen er ganske så perfekt.;-)

At kvaliteten er lav.. det var uansett ein  ganske drøy påstand.

Bilen er helt super den.

Ikke glem at jeg legger ut 720' selv for denne bilen da. Jeg driver ikke trolling..
Jeg sa at OPPLEVD kvalitet var lav. Ikke at den faktisk er det. Kvalitet kan være så mangt også.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

daggad

Som Leaf eier mener jeg at det er rekkevidden og aksen som gjør TMS spennende. Leaf er jo så mye penere og trekker langt lettere damer enn denne amerikaneren... 8)

Neida bare tuller selvsagt. TMS er jo et smykke av en bil med fantastisk ytelse.
Jeg har tenkt litt på at TMS knapt kunne være noe "lur" bil på at de har gitt den slike sportslige egenskaper og at de burde bygget en bil med lavere prestasjoner på fart og aksellerasjon.
Men arrester meg gjerne her:
Leaf(v1) har et batteri på 23kW med 21kW tilgjengelig om jeg husker rett. Rekkevidden er 160km. 160/23=7km/kW
TMS har et batteri på 85kW og rekkevidde på 480km. 480/85=5,7km/kW.

Forskjellen er ikke så enormt stor og jeg mener å ha lest at TMS ligger i daglig bruk nærmere oppgitt rekkevidde enn Leaf. Og glem ikke at 85kW batterier veier betydelig mer enn 23kW så en kan ikke direkte sammenligne det uansett.
Det jeg i bunn og grunn mener er at det virker som virkningsgraden i TMS er temmelig god selv om den er en racerbil.

Husk også at TMS ikke er laget for Norge. Den skal konkurrere i USA med fantastiske biler i samme prisklasse og da må den ha denne wow-faktoren. Den hadde aldri solgt der borte om det hadde vært et får i ulveklær.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

daggad: på lik linje med Leaf er heller ikke toppen av 85kWh batteriet utnyttbart. Konsensus sier ca 81kWh tilgjengelig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA