Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mye moro med vanity plates

Startet av Lacaixxa, torsdag 19. september 2013, klokken 02:02

« forrige - neste »

teslapower

Sitat fra: Cirion på torsdag 12. september 2013, klokken 11:07
Er det bare meg som syns regnestykket de la opp i den artikkelen ble for billig?
De har jo glemt det aller viktigeste punktet!

Norsk avanse... Bare se på Leaf.

Prisen må ganges med 2 om vi skal følge Birger N. Haugs eksempel.
Dermed ville en standard Model S60 startet på rett under 2mill mens en P85 ville startet under 3mill inklusiv avgifter. (Det rare, er at jeg tror den fortsatt hadde solgt i Norge)...

Det helt spesielle med Tesla, er ikke alle incentivene fra staten. De er riktignok gode, men det som virkelig monner, er det at Tesla har valgt en hard linje og stått på for at Tesla Model S SKAL selges direkte, og samtidig så billig som mulig. På toppen av det hele, ønsker de å bygge ut et gratis ladenettverk som gjør det mulig å kjøre gratis på kryss og tvers av hele europa. Service skal de ikke tjene penger på, og alt av deler inkluderes i service untatt dekk. På toppen av det igjen, velger de å tilbakebetale differansen på vinterpakka som jeg både har kjøpt, betalt, og fått levert etter beskrivelse...

Jeg har svært liten tro på at bilen med en prislapp på 2-3 mill hadde blitt solgt i mange eksemplarer i Norge. Jeg kjenner ingen som bruker eller ville ha brukt så mange penger på bil.
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Oreo

Synes det er rart denne debatten kommer opp i avisene med en gang TMS kom på veienen. Hvorfor ikke når Leaf strømmet ut i kollektivfeltene? Eller trillingene for den del?
Hele saken minner meg om El Camino (et stykke ned på siden) saken jeg leste om som ung bilentusiast.
SitatNoen i Vegdirektoratet fikk for seg at El Camino var for fin til å være varebil. Man mente at bilen ikke var "hovedsakelig innrettet for transport av gods".
Kanskje ikke så overrasket likevel, da det tydligvis kan være vanskelig å glede seg på andre sine vegner i dette landet.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Epleskreller

#47
Sitat fra: khh på torsdag 12. september 2013, klokken 10:45
"Skepsis. Redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har fulgt elbilmarkedet i en årrekke. Han så ikke det store gjennombruddet på Alnabru, men "et spennende varsel om en utvikling som kan komme". Det er alltid stas å se på nydelige, håndlagde konseptbiler. Men på tross av statlige lånegarantier på nesten en halv milliard dollar, og på tross av tålmodige aksjonærer, er jeg i tvil om realismen i det Tesla nå lover. Det de hittil har levert, har de bestilt fra andres samlebånd i England. Jeg ser ikke helt hvordan de neste halvår skal klare å levere 5000 biler til bare halve salgsprisen av det sportsmodellen koster, sier Winding-Sørensen."

Viser at denne karen allerede da var skeptisk. Og han han tok jo feil i alle sine spådommer!

Såvidt jeg husker klarte ikke Tesla å levere 5000 TMS ifjor.. Så han fikk en slags rett :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lacaixxa

Er det rart at diskusjonen kommer med TMS?
Sitat fra: Oreo på torsdag 12. september 2013, klokken 11:27
Synes det er rart denne debatten kommer opp i avisene med en gang TMS kom på veienen. Hvorfor ikke når Leaf strømmet ut i kollektivfeltene? Eller trillingene for den del?


Rart at diskusjonen kommer nå?

Små elbiler som trillingene og Leaf har kostet tilsvarende som en Aygo og Golf. Nå kommer det en type bil som - i fossil utgave- har blitt straffet hardt pga vekt, størrelse og antatt ulykkesrisiko. Da slår plutselig mva og avgiftsfritak inn på en helt annen måte.

Vi må jo tro at avgiftene har vært der for å styre hvilke biler som er ønsket på veien i forhold til ulykkesrisiko, veislitasje og "kjøring for moro skyld"

Synes tråden består av mange ensidige innlegg hvor inntekter for staten ikke kan settes opp mot lite målbare miljøfaktorer.

Politikere har gjort mer drastiske tiltak enn å påføre mva på en bil som kan fremstå som "unødvendig stor, luksuriøs og rask", men opprettholde bilfordelene for folk flest. Som mange har yndet å påpeke; Janteloven står sterkt. Ser ikke den lovendringen som spesiell kontroversiell historisk sett.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Oreo

JA, jeg synes det er rart, men overhodet ikke overraskende. Leaf er også en forholdsvis tung bil, ca1600kg om jeg husker rett?
Hvor går grensen din for hvor tung en bil bør være? Batterier veier tross alt littegrann. Tesla Model S er og blir en nullutslippsbil. Punktum finale slutt!
Dens problem er tydeligvis at den er for fin og muligens luksuriøs i noens øyne (Leaf kan da også bestilles med skinn)?
Tilbake til El Camino saken.
Skal TMS avgiftsbelegges, bør også twitzy, trillingene, i3 osv. Det også. Da kjøper færre folk batteribiler og muligens mer eksosutslipp i byene.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

orjan

Husk at Model S er eneste elbil som for øyeblikket kan erstatte fossilbilen fullt ut. Du kan ikke kjøre langturer med Leaf, Focus osv uten at det blir unødvendig mange og lange stopp underveis. Du har heller ikke like mye plass til unger og alt mulig utstyr i disse andre elbilene. Model S har potensiale til å erstatte helt andre typer fossilbiler enn det disse mindre byfokuserte variantene, og dermed mener jeg at den slettes ikke er en samfunnsøkonomisk bommert men heller et nødvendig steg på veien mot det vi ønsker - at hele bilparken vår slipper ut så lite møkk i lokalmiljøet vårt som overhodet mulig.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Cirion

Sitat fra: teslapower på torsdag 12. september 2013, klokken 11:24
Sitat fra: Cirion på torsdag 12. september 2013, klokken 11:07
Er det bare meg som syns regnestykket de la opp i den artikkelen ble for billig?
De har jo glemt det aller viktigeste punktet!

Norsk avanse... Bare se på Leaf.

Prisen må ganges med 2 om vi skal følge Birger N. Haugs eksempel.
Dermed ville en standard Model S60 startet på rett under 2mill mens en P85 ville startet under 3mill inklusiv avgifter. (Det rare, er at jeg tror den fortsatt hadde solgt i Norge)...

Det helt spesielle med Tesla, er ikke alle incentivene fra staten. De er riktignok gode, men det som virkelig monner, er det at Tesla har valgt en hard linje og stått på for at Tesla Model S SKAL selges direkte, og samtidig så billig som mulig. På toppen av det hele, ønsker de å bygge ut et gratis ladenettverk som gjør det mulig å kjøre gratis på kryss og tvers av hele europa. Service skal de ikke tjene penger på, og alt av deler inkluderes i service untatt dekk. På toppen av det igjen, velger de å tilbakebetale differansen på vinterpakka som jeg både har kjøpt, betalt, og fått levert etter beskrivelse...

Jeg har svært liten tro på at bilen med en prislapp på 2-3 mill hadde blitt solgt i mange eksemplarer i Norge. Jeg kjenner ingen som bruker eller ville ha brukt så mange penger på bil.
Selv du sier den ville solgt i Norge... Riktignok ikke mange eksemplarer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 22:56
Litt OT men syntes denne var interessant. Vil det ikke være mer gunstig å sitte fast med en godt ladet TMS enn en dieselbil i kolonne? Hvor mange timer strøm bruker man på 5 setevarmere og varmluft? Kontra 27 timer med dieselmotoren i gang?

Min dieselbil må ihvertfall ha webastoen i gang konstant for å holde varmen vinterstid. Den bruker 0,5l/time. I tillegg bruker motoren ca. 0,9l/time på tomgang. Den må gå, ellers tømmer webastoen batteriet på en time eller to. Så på 27 timer går det fort oppunder 40 liter. Det kan fort bli problematisk.

Model S med 85kWh batteri holder antageligvis grei varme med forbruk på 1,5kW når den står stille. Ca. halve batteriet på 40 timer altså, bedre enn dieselbilen.

Men om jeg ble stående i kulda i 27 timer er det nok andre ting som ville bekymret meg mer. Dobesøk, mat osv. Jeg hadde neppe lagt ut på turen overhodet om det var risiko for langvarig kolonnekø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lacaixxa

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. september 2013, klokken 17:36
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 22:56
Litt OT men syntes denne var interessant. Vil det ikke være mer gunstig å sitte fast med en godt ladet TMS enn en dieselbil i kolonne? Hvor mange timer strøm bruker man på 5 setevarmere og varmluft? Kontra 27 timer med dieselmotoren i gang?

Min dieselbil må ihvertfall ha webastoen i gang konstant for å holde varmen vinterstid. Den bruker 0,5l/time. I tillegg bruker motoren ca. 0,9l/time på tomgang. Den må gå, ellers tømmer webastoen batteriet på en time eller to. Så på 27 timer går det fort oppunder 40 liter. Det kan fort bli problematisk.

Model S med 85kWh batteri holder antageligvis grei varme med forbruk på 1,5kW når den står stille. Ca. halve batteriet på 40 timer altså, bedre enn dieselbilen.

Men om jeg ble stående i kulda i 27 timer er det nok andre ting som ville bekymret meg mer. Dobesøk, mat osv. Jeg hadde neppe lagt ut på turen overhodet om det var risiko for langvarig kolonnekø.

Takk for svar - Da faller Bjoris sin kolonnebekymring i elbil på steingrunn. Og jeg ble bekymret for å kjøre over fjellet vinterstid med to barn. Elbil eller ikke....
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

timingbeltkiller

Tesla S - til tross for oppregningen av minuspunkter hos trådstarter - gis samme økonomiske og ikke-økonomiske særfordeler som alle andre elbiler.

Elbiler gis disse fordelene av miljøomsyn.
Av samme grunn er det for fossilbiler progressivt avgiftsnivå stort sett etter størrelse og prisnivå.
Det er fullt mulig å gjøre det samme med elbiler.

Så lenge det ikke gjøres, behandles el storbiler som Tesla som om de var mindre miljøskadelige enn de allere minste fossilbilene - eksempelvis Up og Smart.
Du skal være temmelig ensporet dersom du mener dette er fakta i en vugge-til-grav kalkulasjon.

Et miljømessig minus med elbilene er bortimot null i drivstoffkostnad utvilsomt fører til mer kjøring enn med fossilbil med de høye pumpeprisene.
Dette kan du antakelig bare motvirke med km-avgift slik dieselbilene hadde da de tanket avgiftsfritt på pumpene.

Mot det igjen kan du si oppmuntre/muliggjøre å kjøpe bil for deretter bruke den minst mulig, utvilsomt lukter meningsløst.
Det samme gjelder det mer generelle å gjøre alle biler billigere i kjøp og dyrere i drift.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#55
Sitat fra: toppi på onsdag 11. september 2013, klokken 21:24
Ja det koster litt penger, men det er det vært, og det har Norge råd til.
Norge har ikke råd til:
- anstendig vareta våre gamle pleietrengende
- dekke sykehusbehovet
- vedlikeholde offentlige bygninger og veier
- bemanne politi og andre utførende offentlige etater tilstrekkelig
- ......
- ......

Den mest utbredte politikerløgnen er "Dette går ikke ut over noe annet".
Eller som det ble sagt om de offisielle 33 og virkelige 133 milliarder til en to-ukers orgie i idrettsgrenen TV- og tilskuersport:
"Disse pengene gror på egne OL trær."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Porsgrunn

Tror jeg oppfatter hvor du vil med dette. Ser allikevel litt anderledes på noe av det.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 13. september 2013, klokken 18:05
Tesla S - til tross for oppregningen av minuspunkter hos trådstarter - gis samme økonomiske og ikke-økonomiske særfordeler som alle andre elbiler.

Elbiler gis disse fordelene av miljøomsyn.
Av samme grunn er det for fossilbiler progressivt avgiftsnivå stort sett etter størrelse og prisnivå.
Det er fullt mulig å gjøre det samme med elbiler.

Så lenge det ikke gjøres, behandles el storbiler som Tesla som om de var mindre miljøskadelige enn de allere minste fossilbilene - eksempelvis Up og Smart.
Du skal være temmelig ensporet dersom du mener dette er fakta i en vugge-til-grav kalkulasjon.

Et miljømessig minus med elbilene er bortimot null i drivstoffkostnad utvilsomt fører til mer kjøring enn med fossilbil med de høye pumpeprisene.
Dette kan du antakelig bare motvirke med km-avgift slik dieselbilene hadde da de tanket avgiftsfritt på pumpene.

Mot det igjen kan du si oppmuntre/muliggjøre å kjøpe bil for deretter bruke den minst mulig, utvilsomt lukter meningsløst.
Det samme gjelder det mer generelle å gjøre alle biler billigere i kjøp og dyrere i drift.

Sånn jeg ser det vil transport elektrifiseres til slutt uansett, oljen er ikke fornybar og aksepten for giftlokket over byene våre vil bli mindre og mindre. Tilslutt vil det bli som med røykeloven vi skammer oss litt over hvordan vi tenkte noen tiår tilbake(var selv en kraftig motstander).

Det er selvfølgelig mulig å være mot bil rent prinsipielt, det er tilogmed mulig å ordne verden slik. Alle måtte da bod sentralt uten hytter og annet som ga transportbehov til distriktene. Ja litt usaklig og satt på spissen, men helt utenom privatbiler kommer vi ikke uten store omlegginger.

Siden jeg ikke ser noe annet enn strøm som kan erstatte oljen blir spørsmålet hvor lang tid det skal ta. Det vi trenger nå er utvikling og utbygging av nødvendig teknologi og innfrastruktur. Det er også avgjørende å få flere modeler og aktører på banen. Da tror jeg dette kan bevege seg videre forbi privatbiler og til transport og distribusjon(vurderer ikke Posten allerede å bruke et stort antall elbiler).

Overgangen vil også bety at dagens system for avgifter går ut på dato. For elbilen er mange av komponentene ikke aktuelle og systemet må endres uansett.

Det gamle systemet vi har idag har iallefall til intensjon at forureser betaler, jeg synes det er et godt prinsipp, for elbil må vel det innebære en brukskomponent.

Som sagt mener jeg at vi er i en overgangsfase hvor vi m ta stilling til om vi ønsker den skal vare i 10 år eller dra det ut til 50. Jeg ønsker at det skal gå så fort som mulig uten annen tvang enn insentiver og gradvise avgiftsvridninger.

Det er jo nå det starter, flere modeler og helt nye merker kommer på banen i raskt tempo forover. At noen utslag er rare og ikke max gunstige i denne fasen bør ikke ha fokus. Is i magen og en saklig og langsiktig debatt om hva skal vi lage istedet trengs mer. Panisk lapping av det enkelte kaller smutthull gir sjelden gode resultater.

Jeg mener også at helt uavhengig hva enn synes om Model S sin størelse og alt annet, så har de vekt konkurentene nok til å ha flyttet elektrifiseringen mange år nærmere. Selv uten en revulusjon, bare en fortsatt evulusjon så vil batteri vekt og bilvekt komme enormt ned de neste 10-15 årene. Rekevide vil øke, noe som vil øke brukligheten slik at stadig fler vil se på elbilen som et naturlig valg også de som trenger bil i næringsvirksomhet.

Beklager om dette bli litt rotete og usamenhengende


jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 13. september 2013, klokken 18:05
Et miljømessig minus med elbilene er bortimot null i drivstoffkostnad utvilsomt fører til mer kjøring enn med fossilbil med de høye pumpeprisene.

Det bør ikke være et minus. Ja, vi kommer til å kjøre mer. Men det kommer til å gå på bekostning av flyreiser. Kommer ikke til å ta fly til Bergen noe mer når jeg kan kjøre P85+ og ha bil tilgjengelig der ;)
Samme neste sommer, tar heller bilferie til Nordkapp enn flyferie et annet sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#58
Sitat fra: OW på torsdag 12. september 2013, klokken 08:52
Hvorfor tror dere elbilinsentivene i utgangspunktet ble vedtatt? Tenk dere om, hva er egentlig grunnen?
Den egentlige grunnen var for å legge bedre til rette for "Industrieventyret Think". Drømmen om at Think skulle bli et Norsk Tesla :)


http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/1997-1998/980318/ordinarsporretime/6/

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Referater/Stortinget/1998-1999/990324/ordinarsporretime/6/

Elmo

Sitat fra: Oreo på torsdag 12. september 2013, klokken 11:27
Synes det er rart denne debatten kommer opp i avisene med en gang TMS kom på veienen. Hvorfor ikke når Leaf strømmet ut i kollektivfeltene? Eller trillingene for den del?

Ren missunnialisme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA