Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mye moro med vanity plates

Startet av Lacaixxa, torsdag 19. september 2013, klokken 02:02

« forrige - neste »

sindrej

Sitat fra: Bent på torsdag 12. september 2013, klokken 00:11
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA), så er det vel lov til å være edruelig nok til at elbilincentivene ikke i utgangspunktet var ment for at folk skulle skaffe seg premiumbiler.
Jo det var de da åpenbart. Elbilinsentivene var aldri ment som et sosialt tiltak for å få fattigfolk til å kjøpe seg stygge biler. Hva i all verden skulle hensikten med det være? De er helt eksplisitt ment som et virkemiddel for å få folk til å gi penger til elbilprodusenter slik at det kan utvikles skikkelige elektriske biler som kan ta over oppgavene til den tradisjonelle bilparken. Dette inkluderer selvsagt også fine biler og selv om insentivene ikke er ment for bare fine biler, så var de alltid ment å skulle inkludere også fine biler.

Det du sier er igrunn at politikerne mente å insentivere kjøp av elbiler, så lenge elbilene ikke ble bra. Dette er helt åpenbart i motsetning til det som var hensikten deres, nemlig å hjelpe til med å frambringe bra elbiler.

+1 Hør hør!

Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 00:27
Tror du at politikere ville ha innført elbilpolitikken idag, sett med det de har av info idag? Tror du SV, AP, SP, KrF f.eks. ville ha tatt initiativ til noe slikt? Tror du H hadde tatt initiativ til å la det som omtales som premiumbiler for rikfolk i tabloidene (selv om det er feil) gi disse fri tilgang til kollektivfeltet for å komme raskerer frem enn kollektivtrafikken? Tror du FrP hadde tatt initiativ til å innføre subsidierte fergepriser på Teslaer før "folk flest" får bompengefrie skikkelige veier i storbyene?

Jeg hadde gitt 1000 i odds på at elbilpolitikken i sin form i dag hadde sett liv hvis den ble foreslått i Stortinget i morgen.
Det kan godt hende, og ville i så fall vært et supert bevis på hvor sterk janteloven er i Norge.

NTesla

Kall det hva du vil, janteloven kan vi godt kalle det. Poenget mitt var at det vi har sett den siste måneden, og vil se mer av fremover var aldri hensikten til politikerne. Og det å gi incentiver til folk for å gi penger til elbilprodusenter for å få de til å frembringe gode elbiler og skape arbeidsplasser i Tyskland og USA vil aldri bli en god sak å gå til valg på i Norge.

Bent

Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 00:27
Tror du at politikere ville ha innført elbilpolitikken idag, sett med det de har av info idag? Tror du SV, AP, SP, KrF f.eks. ville ha tatt initiativ til noe slikt? Tror du H hadde tatt initiativ til å la det som omtales som premiumbiler for rikfolk i tabloidene (selv om det er feil) gi disse fri tilgang til kollektivfeltet for å komme raskerer frem enn kollektivtrafikken? (...)
Det som er litt paradoksalt i denne sammenhengen er at så lenge insentivene er der så er jo ikke Model S en ren rikmannsbil: det er fryktelig mange husstander i Norge som kan klare å skrape sammen 450k for en 60kWh basismodell hvis de bestemmer seg for det, og TMS60 er virkelig en fantastisk bil. Sikkerhetsaspektet alene burde få mange barnefamilier til å ringe banken allerede i morgen. Mens hvis insentivene forsvinner så blir det en ren rikmannsbil.

(6 siffer er litt for lite til å kalle noe en rikmannsbil i Norge etter min oppfatning. Og mindre enn 500k er ikke en gang i nærheten.)
Tesla Roadster, 25Mm

Norleif

Skal elbil bli noe annet en stygge brødbokser man bare bruker til nærbutikken, og som må lade mens man handler for i det hele tatt å komme hjem igjen må de med dagens teknologi bli dyre, tunge beist.
Det er bare slik det er.
Så når det nå er etablert at om en elbil skal være et reelt alternativ som primærbilen til folk vil den bli tung og dyr (pga batteriene) så kan man enten sette oppi en symaskinmotor som i en i-MiEV, for at de med sandaler og palestinaskjerf ikke skal gå av skaftet, eller man putter på noen få kilo ekstra med kobber og får 310kW og 600Nm slik at noen faktisk har lyst til å kjøpe bilen. Når man først er i gang, kan man jo ta seg litt ekstra bry med å få bilen til å faktisk se ut som en bil, slik at enda flere kan tenke seg å kjøpe den.
En elbil med 40mil++ rekkevidde, stygg som juling og 90 hester hadde fremdeles kostet mangfoldige hundre tusen, og man er garantert at ingen ville ha kjøpt den.

At folk henger seg opp i 400 hestekrefter er ikke så rart siden skattemyndighetene vanligvis "straffer" slikt med den største slegga de kan finne, og forbrenningsmotorer med slik ytelse ofte er veldig tunge og kostbare å produsere samt ofte har dårlig drivstofføkonomi og lager ekstra mye CO2 selv ved fornuftig kjøring.
For elbiler er dette satt på hodet, siden en elektromotor med større effekt ofte får bedre virkningsgrad ved samme belastning som en mindre motor. Mye tyngre og dyrere blir de ikke heller om man dobler effekten -og siden de uansett utgjør en så forsvinnende liten andel av totalvekten til bilen ser man nesten ingen forskjell på 100 hester og 400 hester.
Med dette i bakhodet blir det bare tåpelig å føye seg etter de misunnelige og begrense seg til symaskinmotorer.

Første gang jeg hørte om Tesla Roadster hadde jeg ufattelig lyst til å kjøpe meg en, bare for å kunne spinne rundinger utenfor partikontoret til SV mens jeg ropte "A-ha ha ha ha!! Det var ikke 2-seters 100% upraktisk supersportsbil dere tenkte på da dere kom med avgiftsfritaket på elbil, eller hva???". Da hadde de nok virkelig sett rødt... Kan tenkes jeg kommer til å gjøre noe lignende når årets julegave fra Tesla kommer, eller jeg nøyer meg med å kjøre igjennom samtlige bomstasjoner innenfor SC-rekkevidde mens jeg smiler og vinker. De må vel sjekke bildene manuelt når jeg ikke har brikke?

Om et blanko avgiftsfritak på elbil er fornuftig eller ikke er fullstendig avhengig av størrelsen på skylappene til den som uttaler seg om saken. For min del er jeg helt overbevist om at det er et fornuftig tiltak uansett perspektiv. Fritt oversatt fra en som kan litt av hvert: "Jeg er overbevist om at all trafikk må bli bærekraftig, og elbil er den eneste måten å nå det målet på. At strømmen per i dag ikke produseres på en bærekraftig måte er ingen grunn til å vente med å elektrifisere transportsektoren siden også strømproduksjonen på sikt nødvendigvis må bli bærekraftig."
For å nå det målet er det viktig at de som utvikler elbiler i dag får all drahjelp de kan, slik at utviklingen av denne teknologien holdes i gang, og man på sikt ikke må betale det som for mange er minst en hel årslønn for å bytte eksosbilen til en likeverdig elbil. Det er ikke norske rikinger som blir sponset, men heller elbil-næringen.

Selv har jeg i dag en inkontinent gammel Mazda som jeg i sin tid betalte 50 lapper for, og siden den nå lekker både det ene og det andre er det på tide å bytte bil. "Jeg tenker på miljøet og huff og huff" så jeg kikket litt på Nissan Leaf og noen andre elbiler men det hadde nok blitt enda en bil til 50 lapper om ikke jeg hadde fått snusen i Model S, så i mitt tilfelle er tapet for Det Store Svarte Hullet (staten) lik null.
Hadde dagens elbiler vært like tungt beskattet som eksosbiler med samme vekt og motorkraft hadde jeg ikke engang tatt meg bryet med å "google" elbil, og jeg tror ikke jeg er alene.

laumb

Det som er fascinerende er å lese amerikanske medier.
Der bilen i enkelte stater er unntatt mva, og kjøper får inntil $7500 tilbake på skatten og $2500 tilbake cash - og får kjøre i kollektivfeltet - så er stemningen god i media. I USA gleder de seg på andre vegne at flere og flere bidrar til miljøet, i stedet for å bitsje over at MS eierne får kjøre i kollektivfeltet, superbil på blå resept osv.

Lille Lance

Sitat fra: Norleif på torsdag 12. september 2013, klokken 03:28
Skal elbil bli noe annet en stygge brødbokser man bare bruker til nærbutikken, og som må lade mens man handler for i det hele tatt å komme hjem igjen må de med dagens teknologi bli dyre, tunge beist.
Det er bare slik det er.
Så når det nå er etablert at om en elbil skal være et reelt alternativ som primærbilen til folk vil den bli tung og dyr (pga batteriene) så kan man enten sette oppi en symaskinmotor som i en i-MiEV, for at de med sandaler og palestinaskjerf ikke skal gå av skaftet, eller man putter på noen få kilo ekstra med kobber og får 310kW og 600Nm slik at noen faktisk har lyst til å kjøpe bilen. Når man først er i gang, kan man jo ta seg litt ekstra bry med å få bilen til å faktisk se ut som en bil, slik at enda flere kan tenke seg å kjøpe den.
En elbil med 40mil++ rekkevidde, stygg som juling og 90 hester hadde fremdeles kostet mangfoldige hundre tusen, og man er garantert at ingen ville ha kjøpt den.

At folk henger seg opp i 400 hestekrefter er ikke så rart siden skattemyndighetene vanligvis "straffer" slikt med den største slegga de kan finne, og forbrenningsmotorer med slik ytelse ofte er veldig tunge og kostbare å produsere samt ofte har dårlig drivstofføkonomi og lager ekstra mye CO2 selv ved fornuftig kjøring.
For elbiler er dette satt på hodet, siden en elektromotor med større effekt ofte får bedre virkningsgrad ved samme belastning som en mindre motor. Mye tyngre og dyrere blir de ikke heller om man dobler effekten -og siden de uansett utgjør en så forsvinnende liten andel av totalvekten til bilen ser man nesten ingen forskjell på 100 hester og 400 hester.
Med dette i bakhodet blir det bare tåpelig å føye seg etter de misunnelige og begrense seg til symaskinmotorer.

Første gang jeg hørte om Tesla Roadster hadde jeg ufattelig lyst til å kjøpe meg en, bare for å kunne spinne rundinger utenfor partikontoret til SV mens jeg ropte "A-ha ha ha ha!! Det var ikke 2-seters 100% upraktisk supersportsbil dere tenkte på da dere kom med avgiftsfritaket på elbil, eller hva???". Da hadde de nok virkelig sett rødt... Kan tenkes jeg kommer til å gjøre noe lignende når årets julegave fra Tesla kommer, eller jeg nøyer meg med å kjøre igjennom samtlige bomstasjoner innenfor SC-rekkevidde mens jeg smiler og vinker. De må vel sjekke bildene manuelt når jeg ikke har brikke?

Om et blanko avgiftsfritak på elbil er fornuftig eller ikke er fullstendig avhengig av størrelsen på skylappene til den som uttaler seg om saken. For min del er jeg helt overbevist om at det er et fornuftig tiltak uansett perspektiv. Fritt oversatt fra en som kan litt av hvert: "Jeg er overbevist om at all trafikk må bli bærekraftig, og elbil er den eneste måten å nå det målet på. At strømmen per i dag ikke produseres på en bærekraftig måte er ingen grunn til å vente med å elektrifisere transportsektoren siden også strømproduksjonen på sikt nødvendigvis må bli bærekraftig."
For å nå det målet er det viktig at de som utvikler elbiler i dag får all drahjelp de kan, slik at utviklingen av denne teknologien holdes i gang, og man på sikt ikke må betale det som for mange er minst en hel årslønn for å bytte eksosbilen til en likeverdig elbil. Det er ikke norske rikinger som blir sponset, men heller elbil-næringen.

Selv har jeg i dag en inkontinent gammel Mazda som jeg i sin tid betalte 50 lapper for, og siden den nå lekker både det ene og det andre er det på tide å bytte bil. "Jeg tenker på miljøet og huff og huff" så jeg kikket litt på Nissan Leaf og noen andre elbiler men det hadde nok blitt enda en bil til 50 lapper om ikke jeg hadde fått snusen i Model S, så i mitt tilfelle er tapet for Det Store Svarte Hullet (staten) lik null.
Hadde dagens elbiler vært like tungt beskattet som eksosbiler med samme vekt og motorkraft hadde jeg ikke engang tatt meg bryet med å "google" elbil, og jeg tror ikke jeg er alene.

YES! Godt skrevet!
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Nuvolari

Sitat fra: Bent på torsdag 12. september 2013, klokken 00:11
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA), så er det vel lov til å være edruelig nok til at elbilincentivene ikke i utgangspunktet var ment for at folk skulle skaffe seg premiumbiler.
Jo det var de da åpenbart. Elbilinsentivene var aldri ment som et sosialt tiltak for å få fattigfolk til å kjøpe seg stygge biler. Hva i all verden skulle hensikten med det være? De er helt eksplisitt ment som et virkemiddel for å få folk til å gi penger til elbilprodusenter slik at det kan utvikles skikkelige elektriske biler som kan ta over oppgavene til den tradisjonelle bilparken. Dette inkluderer selvsagt også fine biler og selv om insentivene ikke er ment for bare fine biler, så var de alltid ment å skulle inkludere også fine biler.

Det du sier er igrunn at politikerne mente å insentivere kjøp av elbiler, så lenge elbilene ikke ble bra. Dette er helt åpenbart i motsetning til det som var hensikten deres, nemlig å hjelpe til med å frambringe bra elbiler.

Helt enig!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OW

Hvorfor tror dere elbilinsentivene i utgangspunktet ble vedtatt? Tenk dere om, hva er egentlig grunnen? Det er i alle fall ikke:

- Gjøre det lettere for "rikingene" i utkanten av Oslo å kjøpe bil nr. 3 som tar de raskt inn til sentrum i kollektivfeltet for så å nyte redusert parkeringskostnader.
- La "rikfolket" få tilgang til billige sportselbiler sånn at de kan bruke resten av bingen på noe annet.

Hvis man virkelig tror det så syntes jeg man skal tenke seg om en gang til. Det dreier seg overhodet ikke om å gi de som har mye penger fra før en fordel. De har allerede mye penger, og helt andre insentiver ville gitt de mer penger. Elbilen blir gjerne bil nummer 2, 3 eller 4 for de rikeste og det er ikke her staten tjener penger. De har like gjerne råd til å bruke 1 000 000 på bil nr. 3 som bil nr. 1 om de ønsker det. Hele poenget med elbilinsentivene er å få en god andel av bilparken over på elektrisk drift. Det er store gevinster å hente på lokal forurensning, og på sikt, når vi forhåpentligvis er mer og mer over på fornybar energi så vil elbilene bli mer og mer miljøvennlige. Det er klart politikerne ser dette. Selv om man noen ganger kan tro de har huet langt oppi r*** så er de ikke så lite gjennomtenkte. Det har kommet mange elbiler som har fungert "bra" på kortdistanse, men for å få til et virkelig løft i elbilsatsningen så må det sterkere krutt til. Noe må overbevise folket om at elbil ikke bare er tull, og det er det kun Tesla som holder på med. Tesla er som en gavepakke for politikerne som ønsker at vi kjører mer elektrisk. Det er en bil som kan erstatte bil nr. 1, og som til og med kan fungere som familiens eneste bil, som det vil gjøre for oss. Vi bytter ut vår eneste bil med en eneste elbil. Det hadde aldri vært mulig hvis det ikke var for Model S. At det er noen rikinger som har skaffet seg Model S gjør overhodet ingenting, over tid vil de være en forsvinnende liten andel om elbilsatsningen skal fungere, og det er sannsynlig at den vil det, og det er takket være Tesla. Tesla vil overhodet ikke være spikeren i kisten for elbilsatsingen i Norge. På sikt er det uansett, om man ønsker det aldri så mye den ene eller andre veien, kun fornybar energi som vil holde verden gående, og elbiler går hånd i hanske med den realiteten. Akkurat det ser politikerne.

Foreløpig er risikoen med å kjøpe elbil så stor at staten må gjøre dealen gunstigere ved å gi elbilene reduserte avgifter. Før det norske folk skjønner at elbil er bedre en ICE-bil (da snakker vi selvfølgelig om massene) så er det ingen grunn til å gjøre noe med de gunstige avgiftene. Det er klart avgiftene på elbil vil komme, men ikke før det er mer naturlig for folk å kjøpe elbil enn alternativet. Folk må ønske seg elbil, og det må være så ønskelig at når avgifter kommer så er elbil fortsatt det som er ønskelig. Vi er overhodet ikke der i dag. Hvis Model S hadde kostet 150 000 kroner mer så tror jeg mange av de som kjøper Model S i dag ikke hadde hatt mulighet til å vurdere kjøp, men selv inkludert. Det betyr sannsynligvis også at avgifter på Model S i dag ville satt spikeren i kisten for videre elbil satsing, og igjen, det er ingen tjent med.

Må-ha begjæret som Model S fremskaffer er akkurat det samme begjæret Apple har klart å mane frem når det gjelder dingser og telefoner. I starten ble Apple produktene kjøpt av de som ønsket å utfordre "status quo", de ønsket noe bedre, og prioriterte litt ekstra penger på elektronikk som fortalte at de ønsket å skille seg ut. De ville ha det peneste, og det "beste". Så kom massene etter, fordi de så det var bedre produkter, ikke bare fordi de så penere ut, men de fungerte også, også var det enklere produkter å bruke. I tillegg hadde Apple en enkel filosofi som folk lett falt for. De ønsket å lage gode produkter. Tesla er i akkurat samme posisjon, og jo flere artikler som blir skrevet om bilen jo mer gnir Tesla seg i hendene. Det spiller ingen rolle om det vinkles som om rikingene får en fordel, det reflekterer ikke folks syn på produktet, men kanskje på politikerne som har bestemt hvordan avgiftene skal være. Tesla får gratis markedsføring og de kan fortsette å fortelle verden hvorfor de lager biler. Det er sannsynlig at Tesla vil klare det samme som Apple har gjort. De selger bærekraftig utvikling, pakket i et nydelig, kult og praktisk produkt som "alle" vil ha. Klarer de i tillegg å levere kvalitet, så er det akkurat det elbilene trenger for å slå gjennom, og et steg i riktig retning i forhold til hva verden trenger, for å flytte forbruk over på fornybar energi på sikt. Politikerne bør være glade og vi bør være glade.

Tesla er smarte, og brikkene faller på plass i forhold til både miljø, produkt, infrastruktur og salgsmåte. "People don't buy what you do, people buy why you do it". http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Havebigfun

I dagens DN s.3 redegjør Tom Nysted fra Agder Energi hvorfor " kabling til kontinentet" er viktig nå. Han forteller at elprodusentene historisk står for høyere verdiskapning enn metallprodusentene! Denne verdiskapningen er truet av for mye kraft "innestengt" i Skandinavia. Grunnen er de grønne sertifikatene som kommer til å fremskaffe så mye miljøvennlig kraft ila kort tid at prisene daler og lønnsømheten synker til bunns :o
Da kommer elbilene inn som en av mange gode løsningsstrategier- Vi hjelper til å bibeholde rentabiliteten i kraftbransjen il beste for stat og kommunene som profiterer av høye kraftpriser 8)
Elbilene er altså sammfunsøkonomisk gode løsninger ;)

OddB

Sitat fra: OW på torsdag 12. september 2013, klokken 08:52
Hvorfor tror dere elbilinsentivene i utgangspunktet ble vedtatt? Tenk dere om, hva er egentlig grunnen? Det er i alle fall ikke:

- Gjøre det lettere for "rikingene" i utkanten av Oslo å kjøpe bil nr. 3 som tar de raskt inn til sentrum i kollektivfeltet for så å nyte redusert parkeringskostnader.
- La "rikfolket" få tilgang til billige sportselbiler sånn at de kan bruke resten av bingen på noe annet.

Hvis man virkelig tror det så syntes jeg man skal tenke seg om en gang til. Det dreier seg overhodet ikke om å gi de som har mye penger fra før en fordel. De har allerede mye penger, og helt andre insentiver ville gitt de mer penger. Elbilen blir gjerne bil nummer 2, 3 eller 4 for de rikeste og det er ikke her staten tjener penger. De har like gjerne råd til å bruke 1 000 000 på bil nr. 3 som bil nr. 1 om de ønsker det. Hele poenget med elbilinsentivene er å få en god andel av bilparken over på elektrisk drift. Det er store gevinster å hente på lokal forurensning, og på sikt, når vi forhåpentligvis er mer og mer over på fornybar energi så vil elbilene bli mer og mer miljøvennlige. Det er klart politikerne ser dette. Selv om man noen ganger kan tro de har huet langt oppi r*** så er de ikke så lite gjennomtenkte. Det har kommet mange elbiler som har fungert "bra" på kortdistanse, men for å få til et virkelig løft i elbilsatsningen så må det sterkere krutt til. Noe må overbevise folket om at elbil ikke bare er tull, og det er det kun Tesla som holder på med. Tesla er som en gavepakke for politikerne som ønsker at vi kjører mer elektrisk. Det er en bil som kan erstatte bil nr. 1, og som til og med kan fungere som familiens eneste bil, som det vil gjøre for oss. Vi bytter ut vår eneste bil med en eneste elbil. Det hadde aldri vært mulig hvis det ikke var for Model S. At det er noen rikinger som har skaffet seg Model S gjør overhodet ingenting, over tid vil de være en forsvinnende liten andel om elbilsatsningen skal fungere, og det er sannsynlig at den vil det, og det er takket være Tesla. Tesla vil overhodet ikke være spikeren i kisten for elbilsatsingen i Norge. På sikt er det uansett, om man ønsker det aldri så mye den ene eller andre veien, kun fornybar energi som vil holde verden gående, og elbiler går hånd i hanske med den realiteten. Akkurat det ser politikerne.

Foreløpig er risikoen med å kjøpe elbil så stor at staten må gjøre dealen gunstigere ved å gi elbilene reduserte avgifter. Før det norske folk skjønner at elbil er bedre en ICE-bil (da snakker vi selvfølgelig om massene) så er det ingen grunn til å gjøre noe med de gunstige avgiftene. Det er klart avgiftene på elbil vil komme, men ikke før det er mer naturlig for folk å kjøpe elbil enn alternativet. Folk må ønske seg elbil, og det må være så ønskelig at når avgifter kommer så er elbil fortsatt det som er ønskelig. Vi er overhodet ikke der i dag. Hvis Model S hadde kostet 150 000 kroner mer så tror jeg mange av de som kjøper Model S i dag ikke hadde hatt mulighet til å vurdere kjøp, men selv inkludert. Det betyr sannsynligvis også at avgifter på Model S i dag ville satt spikeren i kisten for videre elbil satsing, og igjen, det er ingen tjent med.

Må-ha begjæret som Model S fremskaffer er akkurat det samme begjæret Apple har klart å mane frem når det gjelder dingser og telefoner. I starten ble Apple produktene kjøpt av de som ønsket å utfordre "status quo", de ønsket noe bedre, og prioriterte litt ekstra penger på elektronikk som fortalte at de ønsket å skille seg ut. De ville ha det peneste, og det "beste". Så kom massene etter, fordi de så det var bedre produkter, ikke bare fordi de så penere ut, men de fungerte også, også var det enklere produkter å bruke. I tillegg hadde Apple en enkel filosofi som folk lett falt for. De ønsket å lage gode produkter. Tesla er i akkurat samme posisjon, og jo flere artikler som blir skrevet om bilen jo mer gnir Tesla seg i hendene. Det spiller ingen rolle om det vinkles som om rikingene får en fordel, det reflekterer ikke folks syn på produktet, men kanskje på politikerne som har bestemt hvordan avgiftene skal være. Tesla får gratis markedsføring og de kan fortsette å fortelle verden hvorfor de lager biler. Det er sannsynlig at Tesla vil klare det samme som Apple har gjort. De selger bærekraftig utvikling, pakket i et nydelig, kult og praktisk produkt som "alle" vil ha. Klarer de i tillegg å levere kvalitet, så er det akkurat det elbilene trenger for å slå gjennom, og et steg i riktig retning i forhold til hva verden trenger, for å flytte forbruk over på fornybar energi på sikt. Politikerne bør være glade og vi bør være glade.

Tesla er smarte, og brikkene faller på plass i forhold til både miljø, produkt, infrastruktur og salgsmåte. "People don't buy what you do, people buy why you do it". http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
Veldig bra analyse ! og den videoen om WHY er verdt å se .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

stor66

Sitat fra: NTesla på torsdag 12. september 2013, klokken 00:36
Poenget mitt var at det vi har sett den siste måneden, og vil se mer av fremover var aldri hensikten til politikerne.
Bare for å ta de konkrete hensikten til politikerne ifbm. godene en har som el-bilist så er dette en del av klimaforliket. Konkret om nullutslippsbiler står det:
Sitat fra: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuelt/nyheter/2012/klimaforliket-vedtatt-i-stortinget.html?id=684927at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000.
Hensikten er altså å fortsette å gi fordeler til nullutslippsbiler helt fram til 2017 eller det triller 50.000 slike biler på norske veier. Nå er det vel rundt 12.000 slike biler i Norge. Å spekulere om politikerne hadde andre og nødvendigvis skjulte hensikter i denne sammenhengen kan sikkert være festlig, men er og blir spekulasjon og synsing.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

khh

#41
Jon Winding-Sørensen, en av de to som skrev innlegget på bilnorge.no, uttalte følgende til bt.no (Bergens Tidende) i forbindelse med åpningen av Tesla-anlegget på Alnabru i april 2012 (http://bil.bt.no/bil/Blir-dette-en-elektrisk-revolusjon-19094.html#.UjF8Few4WiM ):

"Skepsis. Redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har fulgt elbilmarkedet i en årrekke. Han så ikke det store gjennombruddet på Alnabru, men "et spennende varsel om en utvikling som kan komme". Det er alltid stas å se på nydelige, håndlagde konseptbiler. Men på tross av statlige lånegarantier på nesten en halv milliard dollar, og på tross av tålmodige aksjonærer, er jeg i tvil om realismen i det Tesla nå lover. Det de hittil har levert, har de bestilt fra andres samlebånd i England. Jeg ser ikke helt hvordan de neste halvår skal klare å levere 5000 biler til bare halve salgsprisen av det sportsmodellen koster, sier Winding-Sørensen."

Viser at denne karen allerede da var skeptisk. Og han han tok jo feil i alle sine spådommer!

HABEL

Sitat fra: khh på torsdag 12. september 2013, klokken 10:45Viser at denne karen allerede da var skeptisk. Og han han tok jo feil i alle sine spådommer!

+1
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

OddB

Sitat fra: khh på torsdag 12. september 2013, klokken 10:45
Jon Winding-Sørensen, en av de to som skrev innlegget på bilnorge.no, uttalte følgende til bt.no (Bergens Tidende) i forbindelse med åpningen av Tesla-anlegget på Alnabru i april 2012 (http://bil.bt.no/bil/Blir-dette-en-elektrisk-revolusjon-19094.html#.UjF8Few4WiM ):

"Skepsis. Redaktør Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget har fulgt elbilmarkedet i en årrekke. Han så ikke det store gjennombruddet på Alnabru, men "et spennende varsel om en utvikling som kan komme". Det er alltid stas å se på nydelige, håndlagde konseptbiler. Men på tross av statlige lånegarantier på nesten en halv milliard dollar, og på tross av tålmodige aksjonærer, er jeg i tvil om realismen i det Tesla nå lover. Det de hittil har levert, har de bestilt fra andres samlebånd i England. Jeg ser ikke helt hvordan de neste halvår skal klare å levere 5000 biler til bare halve salgsprisen av det sportsmodellen koster, sier Winding-Sørensen."

Viser at denne karen allerede da var skeptisk. Og han han tok jo feil i alle sine spådommer!
Mannen er jo en elbilentusiast !
http://www.elbil.no/mennesker/744-ny-elbil-observert-i-oslos-gater
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cirion

Er det bare meg som syns regnestykket de la opp i den artikkelen ble for billig?
De har jo glemt det aller viktigeste punktet!

Norsk avanse... Bare se på Leaf.

Prisen må ganges med 2 om vi skal følge Birger N. Haugs eksempel.
Dermed ville en standard Model S60 startet på rett under 2mill mens en P85 ville startet under 3mill inklusiv avgifter. (Det rare, er at jeg tror den fortsatt hadde solgt i Norge)...

Det helt spesielle med Tesla, er ikke alle incentivene fra staten. De er riktignok gode, men det som virkelig monner, er det at Tesla har valgt en hard linje og stått på for at Tesla Model S SKAL selges direkte, og samtidig så billig som mulig. På toppen av det hele, ønsker de å bygge ut et gratis ladenettverk som gjør det mulig å kjøre gratis på kryss og tvers av hele europa. Service skal de ikke tjene penger på, og alt av deler inkluderes i service untatt dekk. På toppen av det igjen, velger de å tilbakebetale differansen på vinterpakka som jeg både har kjøpt, betalt, og fått levert etter beskrivelse...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA