Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mye moro med vanity plates

Startet av Lacaixxa, torsdag 19. september 2013, klokken 02:02

« forrige - neste »

TS

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 22:38
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 22:08
Intensjonen med posten var ikke å diskutere elbil incentivene generelt, men at TMS representerer mye av det som tradisjonelt har vært tungt avgiftsbelagt. Stor tung bil med høy effekt. Vi må jo nesten anta at det har vært et rasjonale bak den politikken. Ref veikapasitet, ulykker, slitasje. Mange momenter som taler mot "sponsingTMS kontra eks. Leaf.

btw:
- Jo, lengre biler gir lengre kø.
-4,5 % av statsbudsjettet er MYE penger. Mange sykehjemsplasser for 50mrd
-Ja, mange kjøper tydeligvis TMS som et alternativ til en gammel fossil. Men som økonom kommer jeg til å le av de som kjøper S8, S500, Panamera fremover.
Her er en gjennomgang av særavgiftene opp gjennom tidene... Luksusskatten (årsavgiften) på bil ble innført i 1917...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/4.html?id=478016

Hvor mange arbeidsplasser skaper Tesla i Norge (og Eu) de neste 2 årene??

Man skal ikke glemme at mange av kjøperne IKKE hadde planer å å kjøpe fabrikkny bil.  Og ialle fall ikke en elbil alene..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Må forøvrig ikke glemme at vi gjør akkurat som regjeringen ønsker at vi skal gjøre - kjøper elbil som skal brukes!
Det koker ned til _en_ ting:
Det er fult mulig å skattelegge hele eller deler av teslaen, men å skattelegge en tesla fremfor en leaf går ikke. Siden det som egentlig skiller de er rekkevidde. Ytelsen er i en viss grad en bivirkning av rekkevidden.
Og det viktigste med en model s er ikke 416HK, det har andre biler klart før, ikke noe heft. Luftfjæring, panoramatak, bakovervendte seter, alt dette er gammelt nytt, tilogmed kombinasjonen av disse!

Det er rekkevidden som en elbil som teller her.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

NTesla

Det blir litt som å snakke imot folk på en Lisa Williams event, å ta opp elbil-incentivene på dette forumet :)

Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA), så er det vel lov til å være edruelig nok til at elbilincentivene ikke i utgangspunktet var ment for at folk skulle skaffe seg premiumbiler. Men det har blitt slik fordi vi har politikere som ikke klarer å se helheten i politikken de fører, og at vi har en bilavgiftpolitikk kombinert med samferdselspolitikk som er helt på tryne. Da ender det med at når endelig folk får en avgiftsfri bil med mulighet til å utnytte større deler av den dårlige infrastrukturen (kollektivfelt) vi har i landet og i tillegg få gjøre dette gratis (bompenger) og på toppen av dette få det subsidiert (ferger) så blir det en no-brainer for mange med tanke på deres daglige bilbehov.

Det å gi politikerne kreditt for denne utviklingen synes jeg er feil. Det er viktigere ting å gjøre for miljøsaken, skattesystemet, helsetilstanden og transportsystemet i Norge enn å gjøre det til en no-brainer for hvermansen å kjøpe såkalte premiumbiler.

Lacaixxa

Mange gode innspill, men står fast på at høy effekt og tung lang bil ikke er optimalt. I diskusjonen rundt fotavtrykk, klimaregnskap og tall rundt astma og co2 regnskap melder jeg pass.

Sitat fra: bjoris på onsdag 11. september 2013, klokken 22:34


TMS er også ett usikkert kort både i forhold kvalitet over tid og verdifall/behov for å bytte batteri etter 8 år etc. Det er også slik at rekkeviddeangsten ikke er helt over heller i denne bilen. Jeg ser f.eks for meg da vi havnet i kollonnekø som varte i 27 timer! HVA gjøre du da???

Litt OT men syntes denne var interessant. Vil det ikke være mer gunstig å sitte fast med en godt ladet TMS enn en dieselbil i kolonne? Hvor mange timer strøm bruker man på 5 setevarmere og varmluft? Kontra 27 timer med dieselmotoren i gang?
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

laumb


Sitat fra: orjan på onsdag 11. september 2013, klokken 22:14
Tenk på hvor mange mennesker som ikke blir langtidssyke/arbeidsufør og dermed kan jobbe til de pensjonerer seg hvis vi får fjernet mesteparten av fossilparken. Det kan fort gi samfunnet en besparelse på langt over summen staten vil miste pga elbiler - hvis man absolutt skal sette tall på alt her i verden. Man må slutte å tenke at en elbil istedenfor fossilbil automatisk betyr tapte penger for staten (med dagens avgifter).

Staten vil ikke ha friskere eldre mennesker. Det staten krever er:
- Unge friske som kan føde soldater.
- Akuratt passe dårlig luft til at soldatene kan brukes til verdiskapning i sine gyldne år.
- Såpass dårlig luft at de må graves ned før de har fått utbetalt pensjonen sin.

Dersom du får 350'000kr i året i pensjon i 10 år, men ryker i grava før dette har staten 3,5 millioner mer å bruke på skole, akutte skadde osv..

For å gå på topic mener jeg at de politikerne som fikk gjennomslag for elbilgodene MÅ ha skjønt at det kommer til å komme en griselekker nummer en elbil. Derimot når jeg tenker på punktene over: Akuratt passe dårlig luft - det stemmer med at hele nasjonen kjører små rotter i sentrumsområdene, og slenger ut litt luftsøppel på landet.

TMS var nok ikke den direkte intensjonen deres. Men, den regjering eller det partiet som går i mot forliket begår nok et heftig partiselvmord. Ikke mye annet stikker hardere på Ola Dunk enn bilavgifter - og en så drastisk endring som å "luke ut store, tøffe biler" fra godene blir garantert sett på som ett svik.

Nei dere, vi har ikke noe mer å frykte enn litt dårlig presse rundt politikk i noen måneder. Deretter om ett års tid får vi 3 måneder med bussjåfører som griner på trykk før det hele blir en vanvittig kampsak igjen ved neste valg; Vi ønsker å videreføre elbilpolitikken til 2025!

el-fanboy

Tydelig at den etablerte bilbransjen i Norge også har begynt å skjelve i buksene nå, ja! Makan til svartmaling... "Politikere som ikke visste hva de gjorde"?? Come on... de er jo i ferd med å oppnå akkurat det som var hensikten med godene!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#21
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47
........ elbilincentivene ikke i utgangspunktet var ment for at folk skulle skaffe seg premiumbiler. Men det har blitt slik fordi vi har politikere som ikke klarer å se helheten i politikken de fører, og at vi har en bilavgiftpolitikk kombinert med samferdselspolitikk som er helt på tryne. .....

Jeg ser på dette fra en helt annen vinkel. Tesla Model S er den elbilen med lengst rekkevidde og som koster minst per kWh batteri. Passasjer- og lastekapasitet/volum tilsvarer en stor stasjonsvogn og Superlader infrastrukturen gjør at man har tro på å kunne bruke bilen på langkjøring og ferie i (sør-)  Norge og etter hvert nord Europa. Hadde dette vært en Mondeo eller Passat med disse egenskapene ville jeg kjøpt den. At den i tillegg er en blir betraktet som en premiumbil er et tilleggsgode, men per i dag er det ingen andre elbiler som er i nærheten av kjørelengde og batterikapasitet til denne prisen. 3,5X kjørelengden av en Leaf til 2X pris og den første som reelt kan erstatte fossilbilen helt og fullt.

Men så langt er det bare Tesla som har fått til dette: hverken Ford, VW, Toyota eller Nissan for den slags skyld har brydd seg om annet en utslippsfrie biler som kun er brukbare i bynære områder. Dermed burde man juble for at noen våger som Tesla våger å satse på elbiler med lang rekkevidde og som kan erstatte fossilbiler helt og holdent- nettopp i henhold til det som burde være de norske insentivene for nullutslippsbiler.

At bilentusiaster og de som er langt rikere enn gjennomsnittet også kjører rundt i en Tesla burde også være positivt totalt sett: hvis ikke hadde de kjørt rundt i noen andre superbiler som langt i fra er vennlige mot lokalmiljøet.

Epleskreller

#22
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47
Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA),...

Sikker på dette?


$73,570 (Price with $7,500Federal Tax Credit) * 5,91 = 434798,7 + lokal tax, feks 7% ?? = ca 465k

(Mulig man må betale sales tax på den fulle prisen før "federal tax credit", da får man legge på ca 3500kr)

Billigere enn 509k..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

NTesla

Jeg synes det er flott at så mange har fått mulighet til å kjøpe en så bra bil på alle mulige måter. Det jeg synes er talentløst av politikere er å satse 110% på det som nå blir et stormløp etter premiumbiler, istedet for å satse mer på infrastruktur, kollektivtrafikk og en mer balansert avgiftspolitikk. Det er jo bare i Norge at vi godtar hinsides avgifter, latterlig veistandard og upålitelig kollektivtrafikk hvis en har det tilgjengelig i det hele tatt. Og det å tro at politikere vet konsekvensene av sine avgjørelser og at dette er en villet utvikling er som å si at "naving" er noe politikerne har ønsket å oppnå.

OddB

#24
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47

Det å gi politikerne kreditt for denne utviklingen synes jeg er feil. Det er viktigere ting å gjøre ffor miljøsaken, skattesystemet, helsetilstanden og transportsystemet i Norge enn å gjøre det til en no-brainer for hvermansen å kjøpe såkalte premiumbiler.
Hvis du tar en titt i kollektivfeltet er det ikke store utvalget i elbiler som kjører der...
Jeg er ute etter en erstatning for min, langt fra premium, Avensis.  Den er romslig har ca 129 hk , har god lastekapasitet og er en god bil å kjøre langt med.  Fortell meg hvilken av de elbilene som kjører i kollektivfelt er det som dekker mine behov ?
Jeg hadde kjøpt Tesla selv om den ikke så ut som en Porsche eller om den hadde halve motorkraften. Den er elektrisk, den har lang rekkevidde og den er sikkert.  Det holder for meg.
Å kjøpe denne bilen er et sjansespill i forhold til en Toyota.  Den sjansen er jeg villig til å ta for å være miljøvennlig, for å hjelpe ideen om at en elbil er en fullgod erstatning for fossilbiler og for å hjelpe Tesla til å klare å forandre bilverdenen. Vi vet alle st denbe bilen er et nødvendig skritt for Tesla på veien til å kunne produsere en "folkebil".

Avgifter er skatter..og de styres politisk. At dagens avgiftsregime vil måtte endres på sikt er en selvfølge. Hvis inntektene fra biltrafikken skal holdes konstant vil man måtte øke avgiftene for noen for at andre skal få lette. De siste årene har avgiftssystemet vridd seg mer mot miljøaspektet og bort fra luksusskatten. Forurenser betaler er et greit prinsipp..Da er det det som kommer ut av eksosrøret som teller. Hvor hardt dette skal vektes er opp til politikerne. Sikkerhet bør etter min mening telle mer enn vekten på bilen.
Elbiler må også bidra med å betale for belastningen de påfører samfunnet. Derfor vil det være naturlig å betale mer i årsavgift (veiavgift) og bompenger. Det samme gjelder denassen de tar opp i rushtrafikken. Det kan f.eks reguleres ved å kreve st det er mer enn en peron i bilen for å få kjøre i kollektivfeltet.
Men dette må komme senere og ikke nå. 15000 biler er ikke mye selv i Norge
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NTesla

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 11. september 2013, klokken 23:30
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47
Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA),...

Sikker på dette?


$73,570 (Price with $7,500Federal Tax Credit) * 5,91 = 434798,7 + lokal tax, feks 7% ?? = 465.234,609

Billigere enn 509k..

Det var en i en annen tråd her som la frem et regnestykke. Og i regnestykket ditt så betaler en fortsatt omtrent like mye som i Norge ved kjøpetidspunktet, en får bare redusert skatt hvis en har mulighet til å utnytte FTC, selv om de fleste som kjøper Tesla i USA vil kunne gjøre det så totalen blir som du sier.

Men uansett, poenget står at den er rasende billig i forhold til alle andre land, og omtrent på samme nivå som å hente den ut i California med de reduserte kostnadene det innebærer.

Epleskreller

Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 23:40
Men uansett, poenget står at den er rasende billig i forhold til alle andre land, og omtrent på samme nivå som å hente den ut i California med de reduserte kostnadene det innebærer.

Den er IKKE billigere enn i USA. Staten gir deg der $7500 mindre i skatt om du kjøper en. Det er støtten sin det! Jeg syns det blir litt tabloid å skrive at den er "rasende billig i forhold til alle andre land", når det landet (USA) som står for 95%(???) av omsetningen til Tesla får bilene billigere..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

NTesla

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 11. september 2013, klokken 23:46
Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 23:40
Men uansett, poenget står at den er rasende billig i forhold til alle andre land, og omtrent på samme nivå som å hente den ut i California med de reduserte kostnadene det innebærer.

Den er IKKE billigere enn i USA. Staten gir deg der $7500 mindre i skatt om du kjøper en. Det er støtten sin det! Jeg syns det blir litt tabloid å skrive at den er "rasende billig i forhold til alle andre land", når det landet (USA) som står for 95%(???) av omsetningen til Tesla får bilene billigere..

Ok, skal moderere meg og si at den er rasende billig sett i forhold til alle verdens land bortsett fra de to i N-A. Hvor utrolig er ikke det i norsk bilhistorie. Det med 95% av omsetningen er en naturlig følge av at den er nylig lansert i Europa, og enda ikke lansert for store deler av verdensmarkedet så er ikke så mange som har hatt muligheten til å ta markedsandeler så langt.

Bent

Sitat fra: NTesla på onsdag 11. september 2013, klokken 22:47Selv om vi alle er superhappy med bilene vi har fått til verdens laveste pris (tom. lavere enn i produksjonslandet USA), så er det vel lov til å være edruelig nok til at elbilincentivene ikke i utgangspunktet var ment for at folk skulle skaffe seg premiumbiler.
Jo det var de da åpenbart. Elbilinsentivene var aldri ment som et sosialt tiltak for å få fattigfolk til å kjøpe seg stygge biler. Hva i all verden skulle hensikten med det være? De er helt eksplisitt ment som et virkemiddel for å få folk til å gi penger til elbilprodusenter slik at det kan utvikles skikkelige elektriske biler som kan ta over oppgavene til den tradisjonelle bilparken. Dette inkluderer selvsagt også fine biler og selv om insentivene ikke er ment for bare fine biler, så var de alltid ment å skulle inkludere også fine biler.

Det du sier er igrunn at politikerne mente å insentivere kjøp av elbiler, så lenge elbilene ikke ble bra. Dette er helt åpenbart i motsetning til det som var hensikten deres, nemlig å hjelpe til med å frambringe bra elbiler.
Tesla Roadster, 25Mm

NTesla

#29
Tror du at politikere ville ha innført elbilpolitikken idag, sett med det de har av info idag? Tror du SV, AP, SP, KrF f.eks. ville ha tatt initiativ til noe slikt? Tror du H hadde tatt initiativ til å la det som omtales som premiumbiler for rikfolk i tabloidene (selv om det er feil) gi disse fri tilgang til kollektivfeltet for å komme raskerer frem enn kollektivtrafikken? Tror du FrP hadde tatt initiativ til å innføre subsidierte fergepriser på Teslaer før "folk flest" får bompengefrie skikkelige veier i storbyene?

Jeg hadde gitt 1000 i odds på at elbilpolitikken i sin form i dag hadde sett liv hvis den ble foreslått i Stortinget i morgen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA