Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye kan lade med skjøteledning på 1.5mm2?

Startet av MapleLeaf, onsdag 18. september 2013, klokken 21:56

« forrige - neste »

MapleLeaf

Finnes det noe måte å lade bilen langs veikanten? Eller må bilen hentes av Falken eller tilsvarende?

Ser her bort fra laaange skjøteledninger...

jkirkebo

Sitat fra: MapleLeaf på onsdag 11. september 2013, klokken 16:10
Finnes det noe måte å lade bilen langs veikanten? Eller må bilen hentes av Falken eller tilsvarende?

Ser her bort fra laaange skjøteledninger...

Honda EU30iS er én mulighet. Jeg bruker EU65iS på hytta innimellom, uten problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Saxo

Godt spørsmål. Har opplevd å gå tom 1 gang. Jeg ble da slept hjem av en grei fossil bilist. Ble litt stressa da han var litt ivrig på å komme i gang mens jeg måtte "starte" bilen for å få av det elektriske handbrekket. Ble litt stressa samtidig som det lukta vel mye svidd kløtsj av han som hjalp meg. Fikk landa bilen uten problem når jeg kom hjem.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Ladefabrikken

Har kjørt Leaf snart i to år og aldri gått tom, kjører ofte nære slutten. Gikk tom en gang med en gamel el 106 som hadde sliten batteripakke og stoppet lenge før den skulle. Da gikk jeg inn til en butikk som var i nærheten og fikk lånt litt strøm. Ikke noe problem å spørre om litt strøm hos folk hvis man er i nød, strøm er det jo over alt.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Vikingo

Akkurat 2EL. Straum har ein no nesten overalt. Det er velvilje overalt.
Ser berre på dei turane eg har hatt frå Ålesund til Oslo. Bensinstasjonar er velvillige til å låne ut ei kontakt.
(har no brukt litt på fosilstoff med dei i historia då...) så det e berre smil å få kvar ein er.

På den andre sida e no vi elbilista ute etter kontakt....  ;)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

knnygar

Såg ein film på Youtube her ein dag der dei slepte ein Leaf og brukte regen for å lade batteriet.
Skulle ikkje vere noko forskjel på sleping og vanleg nedoverbakke ang. regen?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

sven erik

Sitat fra: knnygar på onsdag 11. september 2013, klokken 21:33
Såg ein film på Youtube her ein dag der dei slepte ein Leaf og brukte regen for å lade batteriet.
Skulle ikkje vere noko forskjel på sleping og vanleg nedoverbakke ang. regen?
dette går ikke om du er helt tom da vil den ikke lade men før reservene kan det gå men ikke anbefalt

cra

Har kjørt Think'en tom en gang, og da slepte fruen meg hjem med Caravella. En tur på ca 4km, og da vi kom fram var det ca 5% på batteriet. :)  Genialt å slepe med regen, siden du da holder litt stramming på slepetauet, og slipper den klassiske rykkinga når tauet strammes og slakkes.

Og som allerede nevnt så er det jo strøm der det er lys, så det er bare å spørre om å få kjppe litt. Det vanker gjerne en kopp kaffe og en prat også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Det burdte jo være mulig å få til en slags "reservekanne"-løsning? Tenker da på å ha et oppladet 12V gelbatteri med i bilen, og så nødlade fra det vha. inverter. Et 100Ah gelbatteri burdte kunne gi fra seg halvparten uten å tape seg for mye, dvs. 50Ah * 12V = 600 Wh eller 0,6 kWh. Hjelper noen kilometer til ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Reservekanne-løsninga burde kunne la seg gjøre "elektronisk" ved at man selv kunne legge inn et ekstra buffer, slik at bilen stopper når man skal begynne på denne bufferen. Så må man inn i menyen for å manuelt godkjenne at man skal ta ut siste rest av det som er igjen i batteriet. Da stopper bilen, og du skjønner at nå er det korteste vei til nærmeste kontakt som gjelder, i stedet for å tenke at "Jeg klarer sikkert den siste tunnellen". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. september 2013, klokken 10:42
Det burdte jo være mulig å få til en slags "reservekanne"-løsning? Tenker da på å ha et oppladet 12V gelbatteri med i bilen, og så nødlade fra det vha. inverter. Et 100Ah gelbatteri burdte kunne gi fra seg halvparten uten å tape seg for mye, dvs. 50Ah * 12V = 600 Wh eller 0,6 kWh. Hjelper noen kilometer til ihvertfall.
Tar tilbake denne idéen. :D
Ved 10A lading og vanlig nettspenning trekkes det jo 2 - 2,3 kW. Ett enkelt AGM-batteri vil ikke klare å levere strømmer nær 200A over særlig lang tid, og så må man jo ha monsterkabler mellom batteri og inverter for å unngå spenningsfall og varmgang. Upraktisk og brannfarlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

thoru

#11
Bensinaggeregat i bagasjerommet? (mener jeg leste at leafen vil ha kjører en test som feiler på bensinaggregat. men skal vistnok gå an å få til på et vis.)
Det dumme med det er jo at hele bagasjerommet blir okkupert og at det vil jo ta rimelig lang tid før man får ladet opp.

Liker denne ideen (V2H system eller V2V):
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349&start=50

I såfall kunne viking ha hatt en leaf på lasteplanet for å lade andre leafs ute på veien

tomrh

#12
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. september 2013, klokken 10:42
Det burdte jo være mulig å få til en slags "reservekanne"-løsning? Tenker da på å ha et oppladet 12V gelbatteri med i bilen, og så nødlade fra det vha. inverter. Et 100Ah gelbatteri burdte kunne gi fra seg halvparten uten å tape seg for mye, dvs. 50Ah * 12V = 600 Wh eller 0,6 kWh. Hjelper noen kilometer til ihvertfall.
Jo - det er faktisk mulig. Ble litt nysgjerrig på dette og kontaktet "bly" her på forumet, han har peiling. Må ha 2,5 kW inverter og bruke lithium-batterier for å få nok strømstyrke og redusere vekt. Han anbefalte 3 stk Heter 55Ah (3*8kg =24 kg), det ville kunne stå og lade en time. Jeg mener at 4 stk Heter 3,3V LiFePO4 115Ah i serie vil gå, det blir 3,7kg * 4 = 14,8kg batteri. De kan levere 230A kontinuerlig, burdte ha kapasitet til en halvtimes lading. Mellom batteri og inverter trenger man kort 35 mm2 eller 50 mm2 kabel. Blir dyr reservekanne da, ikke akkurat en hundrings på Europris.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sven erik

Det beste er å ha mer en lang nokk rekkevidde og vi med iMiev har ca en mil å kjøre fra skilpadde kommer å det kommer du deg stort sett til en kontakt med

eivisa

Skaff deg en odb2 bluetooth, så ser du nøyaktig når du må stoppe kjøringen.
Hos meg kommer skillpadden på når det gjenstår 1,1kw.... ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA