Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan lade med skjøteledning på 1.5mm2?

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 18. september 2013, klokken 21:36

« forrige - neste »

elektrolux

Ja. I følge dette skal 80 km/t versjonen kunne kjøres av 16 åringer. Derimot ser det ut som 45 km/t versjonen vil ha 18 års aldersgrense:

80 km/t versjonen er registert som L7e kjøretøy. Twizy har nemlig egenvekt på 375 kg og maks effekt på 13 kW.   

I kjøretøyforskriftene kan en lese følgende:

  Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd.

Disse er allerede godkjent for bruk av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Sertifikat for lett MC betyr kun 4 obligatoriske kjøretimer og trenger ikke koste stort mer enn mopedsertifikat.

§ 3-4.Førerett i klasse A1
Førerett i klasse A1 gjelder for:
1.    Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³,                    en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
2.    Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3.    Klasse AM - jf. minstealderen i § 3-1 nr. 1.
0    Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 20 des 2013 nr. 1666 (i kraft 31 des 2013).

16 åringer: LØP og KJØP.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Twizt

Fantastisk - rart det ikke har blitt skrevet om.
2014 BMW i3 i bestilling
2013 Renault Twizy 80 Classic
1990 Ford Scorpio 2.4i Ghia
1973 Citroën 2CV4
1971 Citroën SM

elektrolux

Tror ikke Renault selv kjenner til dette. D.v.s. jeg har tipset dem om det, og tilbudt meg å teste ut reglene.

Har selv en 3 hjuls Cree SAM som går 120 km/t som guttungen har lov å kjøre. Dessverre døde den omtrent på 16 års dagen hans..

http://en.wikipedia.org/wiki/Cree_SAM
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: OPV på torsdag 16. januar 2014, klokken 11:35
Da har endelig prisene kommet! De gjelder fra 20.01.2014. Forventet leveringstid 12-15 uker...

Renault Kangoo Maxi ZE 5 seter, NOK 262.000.
...
Vedlagt er brosjyre med priser fra Motorforum Drammen.


Ingen tvil om at de nye prisene gjør at Renault Kangoo Maxi ZE 5 seter nå er et meget akseptabelt alternativ for de som trenger mye plass og ikke har kjøremønster som "krever" hurtiglading.

ZerOE

#34
Da er prisene klare på renault.no både for Twizy og Kangoo inkl. batterier.

Twizy 45 CITY 81 690 kr
Twizy 80 CITY 91 690 kr
Twizy 80 CLASSIC 96 690 kr

Kangoo Z.E. 2 seter kr 246 900 kr
Kangoo Maxi Z.E. 2 seter kr 254 900 kr
Kangoo Maxi Z.E. 5 seter kr 261 900 kr

KjetilK

Ojsan, her var jeg visst litt utdatert allerede. Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg en leieavtale, hvis bare vilkårene er rimelige. Har de beholdt "vi slår av laderen din hvis vi finner det for godt?"-klausulen?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

TB

Sitat fra: KjetilK på tirsdag 28. januar 2014, klokken 21:51
Ojsan, her var jeg visst litt utdatert allerede. Jeg kunne forsåvidt godt tenke meg en leieavtale, hvis bare vilkårene er rimelige. Har de beholdt "vi slår av laderen din hvis vi finner det for godt?"-klausulen?

Du tenker på denne?
http://www.inquisitr.com/1033138/renault-cars-shut-down-battery-zoe-model/

Renault vil sikkert tilby leigeavtalen, parallelt med kjøp. Men, prisane har vel så langt vist at det neppe vil lønne seg? Det er 5 år reklamasjon - så om batteriet sluttar og virke i denne perioden vil forbruker uansett ha rett på reparasjon. Etter 5 år kan det bli kostbart, men ved 1000 kr pr mnd har du betalt 60 000 kr i leige på desse 5 år - så det er betre og spare pengar sjølv, enn og betale dei inn til Renault.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjetilK

Ja, det var den jeg tenkte på.

Det kunne jo tenkes at det etterhvert ville lande på et fornuftig prisnivå for leieavtalen, slik at den faktisk ble attraktiv, men da ville også DRM være et tema.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Micromidas

Kjøpte Kangoo i desember og ble "lovt" av leverandøren at jeg skulle få mulighet til å kjøpe ut batteriene når Renault kunne kjøpes uten leasing avtale. De har ikke kunnet gi meg noe svar ennå, så nå lurer jeg på om det er andre i samme situasjon eller om noen vet noe om dette?
Renault Kangoo ZE
Varebil 12/2013
Malvik, Sør-Trøndelag

Lars C. Krogenæs

Dette er et vesentlig avtalebrudd i forhold til det du avtalte.

Krev heving. Da finner de sikkert en løsning.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: Micromidas på onsdag 19. mars 2014, klokken 22:01
Kjøpte Kangoo i desember og ble "lovt" av leverandøren at jeg skulle få mulighet til å kjøpe ut batteriene når Renault kunne kjøpes uten leasing avtale. De har ikke kunnet gi meg noe svar ennå, så nå lurer jeg på om det er andre i samme situasjon eller om noen vet noe om dette?

Har du lovnaden skriftlig står du strekt. Har du den berre muntlig avheng det av om selger "hugsar" avtalen.  ;D

Ved signering av leasing avtale burde det vore lagt ved eit notat som omtalte muligheiten for å kjøpe ut batteriet, signert av begge partar. Dermed ingen tvil i etterkant.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Micromidas

Har dessverre bare et muntlig utsagn fra selgeren om at det skulle bli mulig å kjøpe ut leasingkontrakten til en pris som matchet prisdifferansen med ny bil uten leasing. Føler jeg har dårlige kort på hånden, men selgerens utsagn hørtes ikke urimelige ut.

Har ikke gått hardt på selgeren ennå, men ville bare høre her først om noen visste noe om dette.
Renault Kangoo ZE
Varebil 12/2013
Malvik, Sør-Trøndelag

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA