Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye kan lade med skjøteledning på 1.5mm2?

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 18. september 2013, klokken 21:36

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ser på Renault sine sider at ZE bilene får nye priser 14. januar; blir dette endelig priser uten tvungen batterileie??
Men ingen tvil om at de har tapt mye potensielt elbilsalg i Norge; Zoe og Kangoo hadde et potensiale som har skrumpet inn veldig med et mer mangfoldig tilbud av elbiler.

elektrolux

De har nok mistet forspranget de kunne hatt framfor VW og BMW som nå kommer sterkt. VW e-Up har omtrent samme pris som Zoe, men da inkl 8 års / 160 000 km garanti på batteriet. Tenk hva 8 år med batterileie hadde kostet.

Ellers får vi nå håpe at Renault får det til der de fremdeles har et unikt produkt; nemlig Twizy'en. Dette er det perfekte kjøretøyet for 16 åringer som ønsker en tryggere og mer miljøvennlig form or transport enn det en moped eller lett MC eller sågar buss kan tilby. Spørsmålet er bare om Twizy'en som i Italia kan kjøres av 14 åringer blir lovlig i Norge for 16 åringer med sertifikat for lett MC.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Nye priser kommer 14 jan.

Gleder oss.

Ellers virker det som Renault kanskje ikke er klar over nye norske regler for mopedbiler. De kan nemlig nå kjøres av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Dermed bør 45 km/t varianten av Twizy kunne bli en stor slager blandt tenåringene, og foreldre som syntes 2 hjuls mopeder og buss er nifst.

80 km/t versjonen er registert som L7e kjøretøy. Twizy har nemlig egenvekt på 375 kg og maks effekt på 13 kW.   

I kjøretøyforskriftene kan en lese følgende:

Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd.

Disse er allerede godkjent for bruk av 16 åringer med sertifikat for lett MC. Sertifikat for lett MC betyr kun 4 obligatoriske kjøretimer og trenger ikke koste stort mer enn mopedsertifikat.

§ 3-4.Førerett i klasse A1
Førerett i klasse A1 gjelder for:
1.    Lett motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har et slagvolum på høyst 125 cm³,                    en effekt på høyst 11 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg
2.    Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3.    Klasse AM - jf. minstealderen i § 3-1 nr. 1.
0    Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013), 20 des 2013 nr. 1666 (i kraft 31 des 2013).

16 åringer: LØP og KJØP.
Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

elektrolux

Noen som har klart å finne de nye prisene? Googlet litt og søkte på Renault.no uten hell.
Stavanger:

Ingebrigt

Jeg ville ikke holdt pusten mens jeg venter på de nye prisene.  De bommet på første deadline i oktober og jeg blir positivt overrasket om prisene kommer før eGolfen blir lansert.  Det kan nesten virke som noen i Frankrike ikke ønsker å selge elbil i Norge.

elektrolux

Synd, for jeg kunne tenkt meg å kjøpt en L7e Twizy til guttungen nå som der er glatt på veiene, og mens han enda er under 18 år...
Stavanger:

OPV

Da har endelig prisene kommet! De gjelder fra 20.01.2014. Forventet leveringstid 12-15 uker...

Renault Kangoo Maxi ZE 5 seter, NOK 262.000.

Merkelig nok kan denne ikke fås med tilhengerfeste.

Vedlagt er brosjyre med priser fra Motorforum Drammen.

Smiling when sailing

Takk for informasjon. Med andre ord de vil ha ca. 50000 for batteripakken. Dette er jo ikke så ille.
Så vidt jeg vet kan hengerfesten bare installeres på den korte varebilversjonen.
Blå Leaf, Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Smiling when sailing på torsdag 16. januar 2014, klokken 12:56
Takk for informasjon. Med andre ord de vil ha ca. 50000 for batteripakken. Dette er jo ikke så ille.
Så vidt jeg vet kan hengerfesten bare installeres på den korte varebilversjonen.

Hengerfeste ja...Merkelig at slikt kun (lovlig) kan monteres på den elbilen på markedet som er kanskje aller dårligst egnet til å trekke henger :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OPV

Er det tekniske grunner til at tilhengerfeste kun er på "varebilen"? Eller snakker vi om "salgslogikk"? Det vil si at de tenker at varebilen er for firmaer, som så ha behov for tilhenger? Mens den lange bilen er for privatbruk og da trenger man ikke tilhenger?

I sydlige land er tilhenger sannsynligvis mindre vanlig hos private brukere, men hvorfor skal det gå ut over oss?

Uten sammenligning forøvrig tror jeg nå til og med BMW 7-serie kan fås med tilhengerfeste.

Smiling when sailing

Vet ikke hva som er årsaken til at det ikke kan installeres hengerfeste på den lange versjonen. Men dette gjelder også den lange varebilversjonen. Jeg antar at det er tekniske og årsak, muligens for å beskytte produsenten mot garantikrav. Kan tenke meg at batteri og motoren belastes ganske sterkt med en lastet last henger bak. Selv lille varebil versjonen får bare trekke noe rundt 300 kg mener jeg å huske. Bremsene og annet utstyr kan jo ikke være problemet.
Blå Leaf, Tromsø

agarfors

Takk for info OPV. Motorforum i Bergen gav meg denne "informasjonen" i dag:

'Vi har ikke fått fastslått pris enda, men prisleie skal være alt fra 200.000-230.000,- på to forskjellige modeller, og vi håper å ha bilen innen sommeren.'

Veit Drammen også andre prisar inkl batteri?

PerBear

Kun kr 800,- ekstra for tilhengerfeste, det må være verdensrekord i aggresiv prising!  :D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OPV

Sitat fra: agarfors på torsdag 16. januar 2014, klokken 18:56
Veit Drammen også andre prisar inkl batteri?

Fikk inntrykk at de hadde fått alle prisene i dag. Det hadde vært et selgermøte hos Renault Norge på mandag, hvor de "nye" prisene ble gjennomgått.

Ring Jahn Thomas Formo i Motorforum Drammen på 32 27 61 94.

Twizt

Sitat fra: elektrolux på onsdag 15. januar 2014, klokken 08:21
Synd, for jeg kunne tenkt meg å kjøpt en L7e Twizy til guttungen nå som der er glatt på veiene, og mens han enda er under 18 år...

elektrolux,
er det tilfelle at 16-åringer kan kjøre Twizy 80 på lett-MC lappen?
Mulig jeg skal la niesa mi arve min om et par år :)
Mye bedre alternativ enn tohjuling.
2014 BMW i3 i bestilling
2013 Renault Twizy 80 Classic
1990 Ford Scorpio 2.4i Ghia
1973 Citroën 2CV4
1971 Citroën SM

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA