Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av kjølholdt, onsdag 18. september 2013, klokken 20:51

« forrige - neste »

flux

Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.

OddB

Sitat fra: flux på onsdag 11. september 2013, klokken 19:25
Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.
Dette støttes helhjertet !! Når jeg leser det som Transnova og andre skriver om lading så er alt sentrert (naturlig nok) rundt Leaf og andre elbiler med kort rekkevidde og ChaDemoadapter.
Informasjon om Type 2 semihurtige ladepunkter  finner man på Hurtigladerkartet, mens ladestasjoner bare viser tradisjonelle 16A punkter...
Det en Teslaeier ønsker å finne er  (i prioritert rekkefølge)
Type 2 (22 kW)
Type 2 (11 kW)
400V/16A industrikontakt
230V/32A industrikontakt
230V/16A industrikontakt
230V/16A Schuko

De dataene vi finner på kartene skiller ikke (så vidt jeg vet) mellom 22og 11kW på Type 2 stasjonene, og det er vel ikke registrert industrikontakter i det hele tatt ?

Så den oppgaven som står foran oss er vel tredelt ?

-Samle informasjon om eksisterende ladepunkter egnet for Tesla på et sted
-Finne egnede steder for Type 2 ladere
-Få finansiert og installert stasjoner

Utfordringen er stor, særlig nordover der behovet kanskje er størst...
De eneste ladepunktene jeg fant i Nordland fylke er noen få 16A punkter i Saltdal og på Fauske...
Jeg tror veldig mange spisesteder etc vil være villige til å bære installeringskostnadene selv så lenge de ser et markedsførings- og salgspotensiale i å sette opp et ladepunkt. Om så bare å sette opp en industrikontakt kan være bedre enn å ikke ha noen lademulighet i det hele tatt.
Jeg tror det i første omgang er best å få laget en "startpakke" med et lite utvalg av ladestasjoner sammen med krav til strømtilførsel og prisoverslag for montering. Så må alle relevante steder kontaktes og fortelles om at "elbilturismen" snart bryter løs.
Samtidig må man utrede hvordan man i praksis kan bygge opp et Type 2 nettverk på andelsbasis.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Nuvolari

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 20:10
Sitat fra: flux på onsdag 11. september 2013, klokken 19:25
Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.
Dette støttes helhjertet !! Når jeg leser det som Transnova og andre skriver om lading så er alt sentrert (naturlig nok) rundt Leaf og andre elbiler med kort rekkevidde og ChaDemoadapter.
Informasjon om Type 2 semihurtige ladepunkter  finner man på Hurtigladerkartet, mens ladestasjoner bare viser tradisjonelle 16A punkter...
Det en Teslaeier ønsker å finne er  (i prioritert rekkefølge)
Type 2 (22 kW)
Type 2 (11 kW)
400V/16A industrikontakt
230V/32A industrikontakt
230V/16A industrikontakt
230V/16A Schuko

De dataene vi finner på kartene skiller ikke (så vidt jeg vet) mellom 22og 11kW på Type 2 stasjonene, og det er vel ikke registrert industrikontakter i det hele tatt ?

Så den oppgaven som står foran oss er vel tredelt ?

-Samle informasjon om eksisterende ladepunkter egnet for Tesla på et sted
-Finne egnede steder for Type 2 ladere
-Få finansiert og installert stasjoner

Utfordringen er stor, særlig nordover der behovet kanskje er størst...
De eneste ladepunktene jeg fant i Nordland fylke er noen få 16A punkter i Saltdal og på Fauske...
Jeg tror veldig mange spisesteder etc vil være villige til å bære installeringskostnadene selv så lenge de ser et markedsførings- og salgspotensiale i å sette opp et ladepunkt. Om så bare å sette opp en industrikontakt kan være bedre enn å ikke ha noen lademulighet i det hele tatt.
Jeg tror det i første omgang er best å få laget en "startpakke" med et lite utvalg av ladestasjoner sammen med krav til strømtilførsel og prisoverslag for montering. Så må alle relevante steder kontaktes og fortelles om at "elbilturismen" snart bryter løs.
Samtidig må man utrede hvordan man i praksis kan bygge opp et Type 2 nettverk på andelsbasis.

Et 22kW punkt vil fort bli en reell differnsiator for spisesteder og butikker. Kunne til nød spist på mcD om de hadde tilbudt 22kW og jeg trengte 15-20kW for å komme frem.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: flux på onsdag 11. september 2013, klokken 19:25
Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.

Jeg bidrar med glede med 2500,- :)
Men jeg tror betalingsløsninger blir upraktisk å administerer samt dyrt å etablere.
Om vi sponser utstyr og installasjon bør det være mulig å finne kommuner, kjøpesentre, butikker og lignende som sponser selve strømmen?
Dessuten vil nok kostanden i mange tilfeller bli noe større, jeg vil tro trafo behøves mange steder da 400V er lite utbredt. En 50kVA trafo koster dog ikke all verdens. Dessuten tror jeg det bør etableres doble 22kW punkter. Kjipt å komme et sted og finne en Leaf som lader på 6,6kW i 3-4 timer.

Jeg tror det fort bør påregnes 40-50.000,- pr. sted for dobbel 22kW. Dvs. at 2,5 mill. holder til 50 ladestolper.

Et annet alternativ er å samarbeide med en kommersiell aktør. Gi fast støttebeløp på 50.000,- pr. lokasjon med dobbel 22kW så vil sikkert Fortum, Ishavsveien eller noen andre ta ansvar for drift. Vi kan da stille som betingelse at alle som har bidratt mottar et RFID kort som virker på akkurat disse ladestedene, helt gratis i bruk i f.eks 5 år.

Da kan vi fort hente inn mye mer penger enn 2,5 mill. tror jeg. Dermed kan det bygges ut 100-200 slike stolper og da begynner det virkelig å monne. Mange eiere av mindre elbiler med 6,6kW ladere vil sikkert også være interessert i å bidra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2013, klokken 20:31
Sitat fra: flux på onsdag 11. september 2013, klokken 19:25
Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.

Jeg bidrar med glede med 2500,- :)
Men jeg tror betalingsløsninger blir upraktisk å administerer samt dyrt å etablere.
Om vi sponser utstyr og installasjon bør det være mulig å finne kommuner, kjøpesentre, butikker og lignende som sponser selve strømmen?
Dessuten vil nok kostanden i mange tilfeller bli noe større, jeg vil tro trafo behøves mange steder da 400V er lite utbredt. En 50kVA trafo koster dog ikke all verdens. Dessuten tror jeg det bør etableres doble 22kW punkter. Kjipt å komme et sted og finne en Leaf som lader på 6,6kW i 3-4 timer.

Jeg tror det fort bør påregnes 40-50.000,- pr. sted for dobbel 22kW. Dvs. at 2,5 mill. holder til 50 ladestolper.

Et annet alternativ er å samarbeide med en kommersiell aktør. Gi fast støttebeløp på 50.000,- pr. lokasjon med dobbel 22kW så vil sikkert Fortum, Ishavsveien eller noen andre ta ansvar for drift. Vi kan da stille som betingelse at alle som har bidratt mottar et RFID kort som virker på akkurat disse ladestedene, helt gratis i bruk i f.eks 5 år.

Da kan vi fort hente inn mye mer penger enn 2,5 mill. tror jeg. Dermed kan det bygges ut 100-200 slike stolper og da begynner det virkelig å monne. Mange eiere av mindre elbiler med 6,6kW ladere vil sikkert også være interessert i å bidra.

Høres ut som et intressant crowdfunding initiativ. Alle som betaler inn 2500,- får 5år gratis lading som jkirkebo foreslår.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tho

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 11. september 2013, klokken 20:37
Høres ut som et intressant crowdfunding initiativ. Alle som betaler inn 2500,- får 5år gratis lading som jkirkebo foreslår.

Jeg er med.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tullball

#36
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 11. september 2013, klokken 14:25
Snakket med saksbehandler. Det blir ikke 22kw ladepunkt.kun vanlig schuko.Tesla fikk holde på med sitt og siden de ikke tilrettela for at andre skulle bruke deres hurtigladere, ville ikke Sogn og Fjordane fylkeskommune gjøre det heller for tesla, sa saksbehandler
Jeg gadd ikke ta diskusjonen.

Kan eg få epost til denne saksbehandleren?

For øvrig er eg fra Florø, men eg er enig i at det bør komme en Tesla-charger i Førde. Avstanden mellom Bergen og Førde er 177 km, og avstanden mellom Førde og Ålesund er 248 km.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2013, klokken 20:31
Sitat fra: flux på onsdag 11. september 2013, klokken 19:25
Det var ikke meningen å lage noen ny database over eksisterende ladepunkter, men å lage kart der vi foreslår nye lokasjoner, der elbilforeningen (vi/medlemmene) selv oppretter nye AC 22kw ladepunkter.

Dvs. ikke vente lenger på kommersielle leverandører eller politikere/byråkrater.

Om f.eks 1.000 medlemmer betaler et innskudd på 2.500 kr er det et start budsjett på 2,5 mill. AC 22kw punkter kan etableres for 10 - 20 tusen pr punkt om lokasjonen kan benyttes gratis og det er tilstrekkelig strøm kapasitet der.

Elbilforeningen kan søke om støtte, og kan etablere en betalingsordning for bruk av punktene, forumet her kan bidra med forslag til lokasjoner og systemløsninger.

Jeg bidrar med glede med 2500,- :)
Men jeg tror betalingsløsninger blir upraktisk å administerer samt dyrt å etablere.
Om vi sponser utstyr og installasjon bør det være mulig å finne kommuner, kjøpesentre, butikker og lignende som sponser selve strømmen?
Dessuten vil nok kostanden i mange tilfeller bli noe større, jeg vil tro trafo behøves mange steder da 400V er lite utbredt. En 50kVA trafo koster dog ikke all verdens. Dessuten tror jeg det bør etableres doble 22kW punkter. Kjipt å komme et sted og finne en Leaf som lader på 6,6kW i 3-4 timer.

Jeg tror det fort bør påregnes 40-50.000,- pr. sted for dobbel 22kW. Dvs. at 2,5 mill. holder til 50 ladestolper.

Et annet alternativ er å samarbeide med en kommersiell aktør. Gi fast støttebeløp på 50.000,- pr. lokasjon med dobbel 22kW så vil sikkert Fortum, Ishavsveien eller noen andre ta ansvar for drift. Vi kan da stille som betingelse at alle som har bidratt mottar et RFID kort som virker på akkurat disse ladestedene, helt gratis i bruk i f.eks 5 år.

Da kan vi fort hente inn mye mer penger enn 2,5 mill. tror jeg. Dermed kan det bygges ut 100-200 slike stolper og da begynner det virkelig å monne. Mange eiere av mindre elbiler med 6,6kW ladere vil sikkert også være interessert i å bidra.

Jeg blir gjerne med på å prøve å organisere dette.

Enten ved å forsøke å snakke med Transnova og Oslo kommune, eller ved å programmere tekniske løsninger, websider, databaser, betalingsløsninger, osv.

Jeg kunne i tillegg ønske meg at vi snakker med utenlandske ladestolpe-firmaer som Clever i Danmark og RWE og Vattenfall i Tyskland om å få roaming på deres stolper, slik at vi kan forhåndsbetale lading på et norsk ladekort, og benytte dette kortet til lading i Danmark, Tyskland osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA

Tror at dersom Transnova hadde tatt pengene de idag bruker på å gi støtte til hurtigladere, og benyttet dem til å dele ut gratis type 2 ladebokser til kjøpesentre ol, så kunne de tapetsert hele landet med type 2  :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jahnarne

Minner litt om Zero Carbon World (http://www.zerocarbonworld.org/). Disse gir i praksis ladestasjoner til bedrifter eller lignende som vil installere og tilby til allmennheten.

el-fanboy

Jeg begynte å lese noe halvinteressant om om Sogn og Fjordane, og endte med å lese en av de mest inspirerende trådene på lenge (-: Admin bør vel endre navn på tråden nå) Er med på funding!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

OddB

Sitat fra: el-fanboy på onsdag 11. september 2013, klokken 23:08
Jeg begynte å lese noe halvinteressant om om Sogn og Fjordane, og endte med å lese en av de mest inspirerende trådene på lenge (-: Admin bør vel endre navn på tråden nå) Er med på funding!
Helt enig. Det er vel litt i Elon Musks ånd ? Ikke sitt å vent på at "noen" skal gjøre noe. Just do it !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: jahnarne på onsdag 11. september 2013, klokken 23:01
Minner litt om Zero Carbon World (http://www.zerocarbonworld.org/). Disse gir i praksis ladestasjoner til bedrifter eller lignende som vil installere og tilby til allmennheten.

Zero Carbon World er organisert som en veldedig stiftelse, muligens for at man skal få skattefradrag for bidrag til organisasjonen. Er det mulig å få til det samme i Norge?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cato76

Det BØR settes opp en Tesla superlader i Skei. Dette er veikrysset når man kommer fra Bergen og skal nordover på E39 som går kystveien til Trondheim via Ålesund. Dette stoppet kan også brukes når man kommer over fjellet fra østlandet via Gol (får å slippe 60 km omvei til Aurland for å lade).

Skei - Bergen 215 km
Skei - Ålesund 200 km
Skei - Gol 200 km
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA