Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Din Model S levering.

Startet av kjølholdt, onsdag 18. september 2013, klokken 20:51

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 16:12
Her må vi skille snørr og barter...
Vi legger først alle private ønsker om Tesla-superladere til side..

EU-kommisjonen har gått inn for Type 2 kontakten som en EU-standard.
"On January 24, the Commission in Brussels approved a common European charging connector system. Mennekes' "Type 2" was declared a common standard for charging ports in Europe."
http://green.autoblog.com/2013/02/05/european-commission-decides-on-mennekes-type-2-plug-standard/
Denne standarden har Tesla fulgt ved å sette denne kontakten inn  i de europeiske bilene.

Type 2 er en AC-standard opp til 43kW.
Combo er Type 2 med en DC lader i tillegg.

Det betyr vel at hvis du har en Combo-lader UTEN fast kabel, så kan du plugge inn din egen Type 2 kabel og lade din Tesla med den ?

Det jeg reagerer på er lavt kunnskapsnivå og en utrolig "rar" reaksjon fra denne saksbehandleren.
Det kan sikkert avfeies som en "fillesak" men her ligger det mye prinsipielle problemstillinger og holdninger som noen bør ta tak i.
Man kunne jo tenke seg denne overskriften :D :
Sponser Nissan, boikotter Tesla !
Fylket bygger dyre ladestasjoner for Nissan
og Mitsubishi men vil ikke sette opp rimelige
ladestasjoner som følger EU-standard

Dette lyder helt merkverdig, det straffer jo ikke bare Tesla men alle europiske merker uten Combo som f.eks Renault.
Jeg ville trodd at alle hurtigladestasjoner i tillegg til Combo måtte ha en ren type 2 kontakt 22 kW eller mer.

("en Combo-lader UTEN fast kabel" eller CHAdeMO lader uten fast kabel finnes vel ikke?)

Combokontakten i bilen, kan tilkobles en type 2 plugg eller en Combo plugg.

Comboplugg = DC og kommunikasjon, altså combo utgangen fra lader er ikke Type 2 med DC i tillegg. Det er kontakten i bilen som kan få enten AC fra type 2 eller DC fra Combo, om jeg har forstått dette riktig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cdabel

"Probemet" , for oss i hvertfall, er at Tesla har ikke sagt om de kommer med en Combo adapter. Hvis vi hadde en slik adapter ville vi jublet over slike Combo stasjoner, som det kommer mer og mer av.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

jkirkebo

Sitat fra: OW på onsdag 11. september 2013, klokken 15:10
Tesla er utrolig lure som bygger ut hurtigladernettverk som kun skal gjelde Tesla. Akkurat nå er det vinn-vinn for Tesla og for Tesla kunder, men på sikt så vil det være en stor ulempe for forbrukeren. Det betyr at alle må bygge egne nettverk, og det betyr igjen langt mellom hver lader for forbrukeren. Tenk om Volvo kun kunne fylle på Statoil stasjoner, og de som har BMW kun kunne fylle på Esso? Alle er jo med på hvor dumt det høres ut?

Nja, litt sånn er det jo. Tenk om dieselbiler måtte fylle på dieselstasjoner og bensinbiler på bensinstasjoner? Det har man jo løst elegant ved å tilby både diesel og bensin på samme stasjon. Tesla legger til rette for dette ved å sette av både plass og strømkapasitet til andre tilbydere på sine plasser. Slik sett gjør de langt mer enn de andre tilbyderne.

Nå har jo Ishavsveien satt opp ladere på Lillehammer og Brokelandsheia. Kan vi håpe på et gjensidig samarbeid der det havner en Tesla SC med to uttak på flere av Ishavsveiens plasser? Jeg kunne godt tenkt meg en på Vestby og en på den kommende ladestasjonen på Jaren. Så lenge det alt finnes plass og strøm nok kan det neppe koste all verdens å sette opp en 120kW SuperCharger.

Forøvrig håper jeg de fleste nå går over til å bruke 3-standard ladere slik som Efacec nå tilbyr. CHAdeMO,CCS og 43kW AC i en og samme boks. Genialt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: cdabel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:35
"Probemet" , for oss i hvertfall, er at Tesla har ikke sagt om de kommer med en Combo adapter. Hvis vi hadde en slik adapter ville vi jublet over slike Combo stasjoner, som det kommer mer og mer av.
Siden Combo er en åpen standard, og ChaDemo er omtrent enerådende i Japan der Tesla har tenkt å satse tror jeg nok slike adapter kommer på sikt.
Jeg er klar over at 22 kW er lite sammenlignet med 50,90 og 120 kW DC, men man skal være klar over at det er en VESTENTLIG prisforskjell på hardwaren her...
Nytteverdien av å ha lett tilgang til 22kW AC overalt, oppveier det at hastigheten er litt lavere enn DC-lading.
Særlig når Tesla gir deg superladere på alle de viktige strekkene i landet. Det vil være veldig sjeldent at du trenger å fylle hele batteriet på en AC-lader, den vil være får å gi noen mil ekstra rekkevidde når du beveger deg "på tvers" av hovedveinettet.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2013, klokken 16:47
Forøvrig håper jeg de fleste nå går over til å bruke 3-standard ladere slik som Efacec nå tilbyr. CHAdeMO,CCS og 43kW AC i en og samme boks. Genialt.
Det trodde jeg faktisk at alle produsenter av slike ladere har hatt i produktspekteret sitt en stund.
Hyundai Ionic.

OddB

Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:53
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. september 2013, klokken 16:47
Det trodde jeg faktisk at alle produsenter av slike ladere har hatt i produktspekteret sitt en stund.
Det hjelper lite hvis saksbehandlerne ikke har lest de brosjyrene.... Og her blir du vel diskvalifisert fra anbudsrunden hvis du tilbyr Type 2 AC ?? ;) (Tesla får klare seg sjøl..)
Spøk til side... hvem forteller dem at Transnova har et krav om Type 2 ladere ?

Her er det snakk om TO ladeplasser på TO steder, dvs 100 000 kr pr plass. Det viser at en DC-lader koster ca 10 ganger så mye som en Type 2 lader....

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 16:47
Jeg er klar over at 22 kW er lite sammenlignet med 50,90 og 120 kW DC, men man skal være klar over at det er en VESTENTLIG prisforskjell på hardwaren her...
Nytteverdien av å ha lett tilgang til 22kW AC overalt, oppveier det at hastigheten er litt lavere enn DC-lading.
Særlig når Tesla gir deg superladere på alle de viktige strekkene i landet. Det vil være veldig sjeldent at du trenger å fylle hele batteriet på en AC-lader, den vil være får å gi noen mil ekstra rekkevidde når du beveger deg "på tvers" av hovedveinettet.

Nettopp! Når man skal kjøre f.eks 50-60 mil på veier uten SC vil godt utvalg av 22kW AC stasjoner gjøre turen helt udramatisk alikevel. Bare å lade litt når man spiser, strekker litt på beina osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 17:08
Her er det snakk om TO ladeplasser på TO steder, dvs 100 000 kr pr plass. Det viser at en DC-lader koster ca 10 ganger så mye som en Type 2 lader....
Nå er vel ikke det prisen på lader, med det fylket gir i tilskudd til en som kan tenkes å etablere en slik stasjon, DC lader ferdig installert er nok vesentlig dyrere enn 100 000 per plass. CHAdeMO og Combo må vel oppfattes som et minstekrav for å få bidraget, den som ønsker å drive plassen kommersielt vil ganske sikker også ta med et minst 22 kW AC ladepunkt. Det kan vel hende at fylket ser slik på det at AC ladepunkt kan drives kommersielt uten tilskudd, mens det derimot ikke er mulig å drifte DC hurtiglader uten tilskudd.
Hyundai Ionic.

kjølholdt

Jeg tok meg den frihet å kopiere denne teksten fra forrige side til gjeldende saksbehandler. Får se om jeg det kommer et svar.Nye krav for Transnova støtte sier så vidt jeg kan se at Mode-3, type 2 skal støttes:

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2012/11/P6-2013-endelig-versjon.pdf

Selve ladepunktet forutsettes å ha de sikkerhetssystemene som kreves for
installasjonen. I dette inngår sikring mot lynnedslag, nødvendige alarmer og/eller
utkoblingsfunksjoner ved hærverk og feiltilstander. Som trygghet for å få tilgang til
strøm, skal ladestasjonen ha minst ett uttak for Mode-3.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OddB

Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 17:27
Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 17:08
Nå er vel ikke det prisen på lader, med det fylket gir i tilskudd til en som kan tenkes å etablere en slik stasjon, DC lader ferdig installert er nok vesentlig dyrere enn 100 000 per plass. CHAdeMO og Combo må vel oppfattes som et minstekrav for å få bidraget, den som ønsker å drive plassen kommersielt vil ganske sikker også ta med et minst 22 kW AC ladepunkt. Det kan vel hende at fylket ser slik på det at AC ladepunkt kan drives kommersielt uten tilskudd, mens det derimot ikke er mulig å drifte DC hurtiglader uten tilskudd.
Ja det er selvsagt et tilskudd det er snakk om ja.. :P
Men dette tyder på at det er veldig lite fokus på å sette opp semihurtigladere....

Skal det bli framkommelig i Norge med elbil MÅ det opp AC-ladere med minst like stor tetthet som det er bensinstasjoner i dag. Super og hurtigladere er greit til transportetapper, men det vil alltid være et stort behov for "påfyll"-lading ute i distriktene.. Det vil f.eks aldri komme noen superlader i Lofoten, og du klarer ikke å kjøre t/r Lofoten fra en superlader på E6.

Jeg tror Elbilforeningen har en stor rolle å spille i å få bygd ut et slikt nett. Investeringene vil vel ligge på ca 10-20 000 kr pr ladepunkt hvis strømtilførselen er tilstrekkelig i utgangspunktet ?
Elbilturisme eksisterer vel knapt i dag, men til neste sommer vil det være hundrevis av Teslaer på steder som aldri har sett en elbil før. Å vente på at lokale aktører skal oppdage dette behovet er vel for mye forlangt, og derfor burde de informeres om det kommende behovet. Turistattraksjoner, hoteller og veikroer.

flux

En AC opsjon på en Combo/Chademo lader vil ha minimal ekstra kostnad, så det bør inngå som krav på alle nye hurtig og semihurtig ladesteder.

Abb sin:

flux

Hva om elbilforeningen og alle de gode kreftene her inne i god Tesla ånd tar saken i egne hender og får litt fortgang?

Kan vi lage et nytt AC kart, og en plan for å raskt få opp nye 22kw AC ladepunkter i regi av elbilforeningen?

kjølholdt

God ide kan noen som er over middels gode på data føle "kallet" og lage et kart deretter kan vi komme med innspill.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

valvolainen

Vi har vel kartdataene på ladestasjoner.no, databasen der er stor, det som mangler er et interface der vi kan velge de ladetypene vi trenger.
Det er vel et kall til elbilforeningen som gjelder.

Å Lage enda en database over ladestasjoner er helt døfødt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Griffel

Sitat fra: OddB på onsdag 11. september 2013, klokken 17:54
Ja det er selvsagt et tilskudd det er snakk om ja.. :P
Men dette tyder på at det er veldig lite fokus på å sette opp semihurtigladere....
Men når det gjelder hurtigladeplassene blir det jo slik jeg sa:
Sitat fra: Griffel på onsdag 11. september 2013, klokken 16:31
Jeg ville trodd at alle hurtigladestasjoner i tillegg til Combo måtte ha en ren type 2 kontakt 22 kW eller mer.
Skal den som etablerer en slik stasjon få støtte fra Transnova er dette et krav, støtte fra fylket har ikke like spesifikke krav. Den som etablerer stasjonen vil nok ha slik punkt uansett om det er et krav for å få støtte eller ikke.
Jeg går ut fra at den som etablerer disse stasjonen ønsker støtte fra begge, Transnova er nok de som gir størset bidarget.
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA