Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Logging av feil & mangler

Startet av Obk77, onsdag 18. september 2013, klokken 17:41

« forrige - neste »

Obk77

Hei,
Sikkert andre som har spurt om dette men spørr jeg også.
Jeg har hatt min Acenta i en uke nå. Første elbil..
Veldig fornøyd men litt forvirret om dette med rekkevidden?
Uansett hvor søndagskjører jeg er får jeg bare 161km ut av den etter full ladet. Nissan sier at det som viser i panelet er ikke og bry seg om.
Men for meg stemmer det som viser, klarer ikke lengre uansett hvor sakte jeg kjører.

Så jeg lurer da på har andre samme problemet?
Er det noe galdt med bilen, som jeg mistenker ..

Håper noen kan svare meg og takker masse får hjelpen.

cra

Kjører du da til bilen stopper (eller du får skilpadda)? Eller til det bare står --- på Guess'O'MeteretTM? Etter at --- kommer opp er det fortsatt en del å gå på, men når skilpadda kommer fram er det bare litt igjen før det stopper.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Zero-talent

Jeg er også relativt fersk, men har rukket å kjøre snart 2000 km på en måned. Opplever også at rekkevidden under gode forhold er ca 160km. Lengste turen jeg har hatt er 114, da hadde jeg 50km rest på GOM og forbruk på 12.9 kwh/100km, som er det laveste jeg har klart å kjøre på når jeg kjører E18 og E6 (sol, 20 grader, men en god del vind. Endel 100-sone hvor jeg la meg i 100 på speedometeret).

Merker at bilen bruker en del energi på akselerasjon uansett hastighet, så selv om snittfarta er lav brukes det mye strøm hvis du blir stående i lyskryss, rundkjøringer osv og har mye start/stopp. Særlig om stoppene skjer i oppoverbakke, som de har en lei tendens til å gjøre... Er i det hele tatt mye bakker i dette landet. Lurer på når vegvesenet begynner å tenke på høydeforskjeller og energiforbruk når de bygger vei.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

el-snorre

Rekkevidde på 160 km er bra det da.
199 km er kun under optimale forhold og gitte parametre. Tallet kommer 199 kommer fra en europeisk testsyklus som jeg mener ikke er relevant for Norge.
Et forbruk sommerstid på 1,3 kW ( eller lavere) per mil er intet annet en bra, uansett om det er nye eller gammel Leaf (eller trilling). Altså helt normalt.
På Leaf mener jeg man har tilgjengelig ca 22 av de 24 kWh som er batterikapasiteten. Deler man dette på 0,13 får man 169km
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

reptil

Interessant lesning det siste der; 22 av 24 tilgjengelig.
Da gir forbrukstallene litt mer mening ift kjørelengde etc
Svart Leaf Acenta

Obk77

Sitat fra: cra på onsdag 11. september 2013, klokken 09:59
Kjører du da til bilen stopper (eller du får skilpadda)? Eller til det bare står --- på Guess'O'MeteretTM? Etter at --- kommer opp er det fortsatt en del å gå på, men når skilpadda kommer fram er det bare litt igjen før det stopper.


Hei, nei har ikke fått opp noen padde. Bare streker og ingen posent igjen. Så
Bilen har ikke stoppet.:-D

cra

Da har du fortsatt litt å gå på. Men "problemet" ditt er at du ikke får høyere tall på Guess'O'MeteretTM enn 161? Det skal du i så fall ikke ta så tungt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Obk77

Sitat fra: Obk77 på torsdag 12. september 2013, klokken 11:14
Sitat fra: cra på onsdag 11. september 2013, klokken 09:59
Kjører du da til bilen stopper (eller du får skilpadda)? Eller til det bare står --- på Guess'O'MeteretTM? Etter at --- kommer opp er det fortsatt en del å gå på, men når skilpadda kommer fram er det bare litt igjen før det stopper.


Hei, nei har ikke fått opp noen padde. Bare streker og ingen posent igjen. Så
Bilen har ikke stoppet.:-D
Sitat fra: cra på torsdag 12. september 2013, klokken 11:30
Da har du fortsatt litt å gå på. Men "problemet" ditt er at du ikke får høyere tall på Guess'O'MeteretTM enn 161? Det skal du i så fall ikke ta så tungt. :)

ja stemmer det. utfra det jeg hadde fått av info før jeg fikk den, var at det rekkevidden kunne være 199km
og da regnet jeg med at det ville stå som basis. og dermed blitt redusert utfra min kjørestil.
men der tok jeg meget feil hehe..

takker får svaret :)

Obk77

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 11. september 2013, klokken 12:11
Jeg er også relativt fersk, men har rukket å kjøre snart 2000 km på en måned. Opplever også at rekkevidden under gode forhold er ca 160km. Lengste turen jeg har hatt er 114, da hadde jeg 50km rest på GOM og forbruk på 12.9 kwh/100km, som er det laveste jeg har klart å kjøre på når jeg kjører E18 og E6 (sol, 20 grader, men en god del vind. Endel 100-sone hvor jeg la meg i 100 på speedometeret).

Merker at bilen bruker en del energi på akselerasjon uansett hastighet, så selv om snittfarta er lav brukes det mye strøm hvis du blir stående i lyskryss, rundkjøringer osv og har mye start/stopp. Særlig om stoppene skjer i oppoverbakke, som de har en lei tendens til å gjøre... Er i det hele tatt mye bakker i dette landet. Lurer på når vegvesenet begynner å tenke på høydeforskjeller og energiforbruk når de bygger vei.

hei
det høres jo knall bra ut.
jeg klarer ikke og komme meg under 14.5kw gjennomsnitt forbruk som står på økometeret.
og da har ikke jeg engang hvert utpå 100 sonen!! 

cra

Sitat fra: Obk77 på torsdag 12. september 2013, klokken 14:20
ja stemmer det. utfra det jeg hadde fått av info før jeg fikk den, var at det rekkevidden kunne være 199km
og da regnet jeg med at det ville stå som basis. og dermed blitt redusert utfra min kjørestil.

Ja, Guess'O'MeteretTM er nok "smartere" enn som så, og beregner startverdien ut fra hvor flink du var sist du kjørte. Bor du f.eks. på  toppen av en lang bakke vil du nok ha et dårligere estimat om morgenen enn noen som bor i bunnen av en lang bakke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

klatrechris

har selv motbakke hjemover og gir etter fulllading meg ca 130-145- når jeg har kjørt 25 km til jobb så står det 170-180 igjen:)

har vel ikke klart å presse ut mer enn 160km totalt før lading. ligger på .13 i snitt..

hverdagskjøring gir 120-145km og motorvei 110

skal skaffe en odb2 bluetooth sender så jeg får mer eksakte tall enn geosso meteret gir meg..
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

sven erik

Det virker å ut som batteriene må kjøres inn så 16 mil er bra å når en har da og hvære oppe i 100 km i timen. Prøv rekkevidden ved ca 50   -60 km  da får du nok i allefal ca runt 18 mil

emil

Jeg avslutter med 2-3km nedover/flatmark og kjører tilsvarende oppover hver morgen. "Mister" nesten 2 mil rekkevidde på GOM fra fulladet hver morgen på vei til E18.

Der legger jeg cruisekontrollen på fartsgrensene (ca 35km i 80/90 og 30km i 100) og "cruiser" til jobb. Er ikke veldig i strømsparemodus og ligger på ca 1.6kWh/mil

Blåtann OBDII og lavprofil skjøtekabel er på vei i posten her.

eivisa

Sitat fra: sven erik på torsdag 12. september 2013, klokken 15:53
Det virker å ut som batteriene må kjøres inn så 16 mil er bra å når en har da og hvære oppe i 100 km i timen. Prøv rekkevidden ved ca 50   -60 km  da får du nok i allefal ca runt 18 mil

Det er personen som må kjøres inn, ikke batteriene. ;D ;D ;D
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

sven erik

Begge deler jeg har faktisk kjørt elbil masse nå og min iMiev går lenger etter rundet 20 tusen har kjørt maken bil som hvar gått 10 tusen og fikk kortere rekkevidde samme med Leaf av den første modellen  der fikk en kortere rekkevidde med bilen som er gått kort. Jeg har  kjørt totalt 150 tusen med elbil 60 av de i iMiev 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA