Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her er el-bilen som går på te-vann

Startet av cra, mandag 16. juni 2008, klokken 00:13

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. mai 2008, klokken 23:04
Er ikke enig i at pedalstilling styrer frekvensen, det ville blitt automatisk fartsholder, jeg har derimot registrert at strømmen er konstant men farten varier med stigning/ flat veg.


Da er det sikkert riktig som du sier, og det er vell da ingen god grunn til at ikke hele pedalbevegelsen er benyttet for kontroll.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på torsdag 29. mai 2008, klokken 23:04
Greit det med pedalhøyde, det har man også på andre biler også. Men de har ikke full gass ved halv gass. En mulighet er å paralellkoble en motstand med potmeteret til gasspedalen. Da ville man fått større virkeområde på den.

Det har med kjøreopplevelsen å gjøre. PÅ f.eks Alltrax kan man selv velge stigningsrampen. En bil som får forholdsvis mye effekt i begynnelsen av pedalvandringen føles sprekere under vanlig bruk, men er selvfølgelig ikke det.

Mange Rånere bytter ut originale logaritmiske "gasspjeldaktivatorer" med runde linjære, for å få bilen til å føles sprekere. Egentlig selges disse linjære gasspjeldaktivatorene som trimmingsdel, og noen blir kanskje lurt til å tro at bilen faktisk blir sprekere.

Det eneste som trimmes er forholdet mellom gasspedal, og gasspjeld
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Det skulle vel bety at det kunne la seg gjøre å lage innsatser for mer økonomisk kjøring også da?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Jeg selv kunne ønske en mer linær forhold mellom pedal stilling og tilført ampere. Etter å ha montert ampere måler kan man se hvor små bevegelser
fører til store endringer i strømmen til motoren. For de som synes at for store strømtrekk er ødeleggende for batterier er paktrakr eller andre strøm målere til å anbefale.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: cra på fredag 30. mai 2008, klokken 11:23
Det skulle vel bety at det kunne la seg gjøre å lage innsatser for mer økonomisk kjøring også da?  :)

Ja, og det er nettop det den originale saken gjør. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. mai 2008, klokken 11:50
Sitat fra: cra på fredag 30. mai 2008, klokken 11:23
Det skulle vel bety at det kunne la seg gjøre å lage innsatser for mer økonomisk kjøring også da?  :)

Ja, og det er nettop det den originale saken gjør. ;)

pwned...  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Tilbake til rullemotstand, Jeg satte på Bridgestone 165/65-14 som jeg fikk kjøpt på Think da de var i ferd med å gå ut på dato.
Forbruket steg voldsomt på første turen, og har deretter minket jevn og trutt. Nå på fredag kjørte jeg fra Oslo og til Hankø, Ca 85 kilometer med tildels kraftig motvind, motorvei, haglbyger og stående kø på endel av veien. Kom glatt frem med strøm til beste. Dekkene har nå gått15000 kilometer nesten uten synlig slitasje, og bilen vil nesten ikke stoppe.
Derfor kan det være grunn til å spørre, hvordan blir rullemotstanden målt, på nye eller innkjørte dekk?
I 1995 prøvde vi dekk før rallyet Gøteborg -Oslo, og da var det en suveren vinner, Conti eco contact. Disse rullet langt lettere enn alle dekk vi prøvde, til tross for at de var helt nye.

Rullemotstand kan være et fleksibelt emne og jeg tror vi må samle erfaringer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA