Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her er el-bilen som går på te-vann

Startet av cra, mandag 16. juni 2008, klokken 00:13

« forrige - neste »

cra

VG skriver i dag om nye regler for biler generelt, deriblandt krav om lettrullende dekk. Det kan jo bli bra for oss som er på leting med lys ig lykte etter de mest optimale dekkene, eller hva?

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=528866
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Glandnyhet for meg.

Bare tenk på hvor mange av oss som kjører rundt med Michelin Energy 3 forde vi ble fortalt at dette var et energivennlig dekk.

Så viser det seg å være væsting på rullemotstand i Adac's test: http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/155_70_R13T/default.asp?ComponentID=173755&SourcePageID=8772#

I rettferdighetens navn må nevnes at det nye Energy saver 4 dekket er bra på rullemotstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Mulig min Tysk er dårlig, men for meg ser jo Michelin bra ut i testen til ADAC.

Og ser du på 195/65-15 så er de best: http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/195_65_R15/default.asp?ComponentID=209136&SourcePageID=8762#
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Tysken din er helt på topp den Lynet, men du ser på Energy Saver 4 ikke Energy 3 som jeg viser til og som var tilbudet fra Michelin helt opp til i vår.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Heter da versjon 4 Michelin Energy Saver, og versjon 3 Michelin Energy E3B ?

Etter min mening er også ver 3 ok, men ver 4 er nok bedre. Men husk at både dimensjon og hastighetskode kan gi variasjoner her.

Øk lufttrykket 20%, og du reduserer rullemotstand mye.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på onsdag 28. mai 2008, klokken 07:37
Øk lufttrykket 20%, og du reduserer rullemotstand mye.

Jeg gjorde dette i dag morges, men hvordan er det; man bør vel ikke gå over det som står som max lufttrykk på dekkene, eller?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Gamle Peugeot'en hadde standard 2,8 bar bak, og 3 bar framme.

De nye har ca 2,3 bar. Jeg bruker konsekvent det gamle trykket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

På Think står det maks 44 psi på dekkene. Jeg kjører med 40 psi og greier over 100 km.
Men ikke gå over det som er maks trykk preget inn i på siden av dekket.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Hjelp, hvor er Griffel?? 3Bar eller 300kpa er litt over 40 pounds per square inch.

Eller en Bar =14psi. De fleste dekk takler dette men midten av dekket kan slites fortere.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#9
Generelt:
For lite luft, dekkene slites på kanten forbruket øker (mye), pass på lufttrykket.
For mye luft dekkene slites på midten forbruket minsker og komfort reduseres.
Selv synes jeg ca 0,3-0,5 bar over bil fabrikantens anbefaling passer, men prøv litt forsiktig å finn ut hva du liker, det merkes på styringen.

Maksimal trykk står på dekksiden med veldig liten skrift, ikke gå over den.

På service mente en mekaniker å fylle dekkene mine til 38 psi men han benyttet feil skala så det ble 3,8 bar istedet (55 psi), og bilen ble nesten umulig å kjøre.  :P. Jeg var sikker på at noe i forstillingen var feil, men fant heldigvis ut av det ganske raskt.

Jeg liker å ha noe mer luft i dekkene enn anbefalt og dekkfabrikantene anbefaler også noe høyere trykk når det er kaldt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Jeg husker ikke hvor mye jeg fylte i, men i går startet jeg i alle fall med fulladet bil til jobb, og etter et par mil fylte jeg til max anbefalt (det som stod på dekkene). I går kveld tenkte jeg å se om det påirket noe, så jeg kjørte batteriet tomt. Da klokket jeg godt over 109,2 km!  :D  :D

På jobbturen kjørte jeg ikke optimalt; jeg satset på å heller følge trafikken og ikke lage dårlig elbil-reklame ved å være en sinke. På veg ut av byen er det også nødvendig å være litt "frekk", så et par halv-kjappe akselerasjoner ble det også. Jeg nærmer meg vannfylling nå, så jeg må "spare" litt på kilometerne, men så snart vannfylling er gjort skal jeg ta meg en dag og se hvor langt jeg klarer å tyne batteriet dersom jeg kjører optimalt hele tiden.

De siste kilometerne i går kunne jeg i alle fall hatt det berømte egnget mellom foten og pedalen, og selv en nyklekket kylling ville sikkert kunne hatt det behagelig mellom foten og pedalen på de siste 2-3 kilometerne. Likevel lå jeg stort sett på 60 (ned på 50 de siste 2-3km)

Da jeg hadde passert 90km var jeg usikker på om jeg skulle klare å slå den forige rekorden på 95km, men den slo jeg altså ned i støvlene!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Det med slitasje på midten ved for mye luft var et problem på diagonaldekk. Med dagens radialbelter er dette problemet mye mindre. En økning av dekktrykket med 20% skal ikke ha noe innvirkning på dekkslitasjen på midten.

En annen sak jeg har oppdaget på Think er at strømgjennomgangen ikke er proposjonal med gasspedalstillingen. 2mm inn med gasspedalen øker strømmen opp til 50%! Fra 50% til 100% inn med pedalen er det nesten ikke forandring i strømmen.....
PakTrakr synligjør dette, og anbefales absolutt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#12
På Thinken som har vekselstrømsmotor vil jeg tro at det er frekvensen ut fra inverter som styres av framdriftspedalen. Altså "ønsket hastighet" (skal-verdi).

Strømmen blir da i prinsipp omtrent proporsjonal med differansen mellom "ønsket hastighet"(skal-verdi) og "virkelig hastighet" (er-verdi). Det er imidlertid bygget inn beskyttelse mot overbelastning som gjør at strømmen begrenses i forhold til dette. (kontrollenheten "ramper" opp med en passende diefferanse som gir et definert maksimum moment)

Er virkelig hastighet større en ønsket hastighet (du slipper opp pedalen) blir motoren en generator og lader batteriet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Gasspedalen på Think'en er definitivt ikke proporsjonal.
Pedalhøyden er satt for å ha en behagelig høydeforskjell mellom gass og brems, noe som medfører at siste halvdel ikke gir særlig mer pådrag.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Er ikke enig i at pedalstilling styrer frekvensen, det ville blitt automatisk fartsholder, jeg har derimot registrert at strømmen er konstant men farten varier med stigning/ flat veg.

Greit det med pedalhøyde, det har man også på andre biler også. Men de har ikke full gass ved halv gass. En mulighet er å paralellkoble en motstand med potmeteret til gasspedalen. Da ville man fått større virkeområde på den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA