Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

Elmo

De kunne jo også bare sjekke alle ELxxxx(x) mot det Norske motorvognregisteret. Sjansen for at et utenlandsk EL skilt matcher en Norsk elbil må da være (under) null.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kringon

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 21:24
De kunne jo også bare sjekke alle ELxxxx(x) mot det Norske motorvognregisteret. Sjansen for at et utenlandsk EL skilt matcher en Norsk elbil må da være (under) null.

Nei -> Det er nok en rekke danske skilt som matcher norske siden vi har samme oppbygning, men enig: det er SKREMMENDE få tilfeller tenker jeg.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

TorC

Sitat fra: kringon på lørdag 09. august 2014, klokken 20:29
Sitat fra: TorC på lørdag 09. august 2014, klokken 19:44
Jeg har snakket med en som jobber i et av bomselskapene, og hun har forklart at det ikke er helt "bare bare" å legge en slik kode ved gjenkjenning. Årsaken er utenlandske kjøretøy som enkelte har EL i starten. Siden de gjerne vil at disse ikke skal slippe unna er det ikke bare å "kode" EL til 0,-.


Hogwash! Den ansatte burde ta seg en tur i tenkeboksen før han / hun kommer med elendige unskyldninger.

Det er kun Danmark + Norge som bruker formatet 2 bokstaver + 5 tall. Danmark har alltid opphold mellom de to første tallene for alt unntatt traktorer og store mopeder (de har kun 3 tall).

Dersom de ikke har andre måter å definere utenlandske biler vs norske biler på, så vil alle danske biler med matchende norske skilter (et eller annet sted) sørge for at tilfeldige nordmenn betaler regningen deres.

For å kunne skille på norske og danske skilt så brukes oppholdet. For de nye EU-skiltene, så har danmark selvsagt DK i skiltet til venstre, slik vi har N. Før EU-skiltene så hadde danskene en herlig blanding med og uten rød stripe rundt, så her vil det være problemer, men vesentlig mindre enn de allerede har (dersom de ikke skiller på mellomrom allerede) med dansker som besøker norge.


Det er ingen annen unskyldning (etter min mening) enn at dette er gode penger for de. De fleste betaler nok :/

De som jobber i bomselskapene er bare som alle oss andre, de er sjeldent betalt for å tenke... De har fått en instruks og til nød en forklaring. Hadde ansatte faktisk brukt hodet ville landet stoppet opp siden majoriteten av oss er ansatte i statlig/kommunal (eller tilknyttet dette) virksomhet. Skulle vi begynt å følge loven ville landet blitt lammet. "Heldigvis" har vi pulverisert ansvaret slik at offentlige ansatte slippe å svare for feilene de gjør, og deres sjefer "tar ansvar" ved å bli sittende og heve høy lønn.

Det er nok ikke NO og DK som har mulighet for EL som første symboler. I Sverige kan man betale for å få nesten hva man vil. I en del andre land skiller man ikke bokstaver og tall, og da vil jo "en av en million" få EL + 5 siffer så lenge man totalt har 7 symboler. Og det er fortsatt mange norske elbiler med "gamle" skilt uten blått felt med "N", noe man må ta hensyn til.

Jeg forsvarer ikke bomselskapene, men det kan altså være momenter som gjør at bomselskapene gjør som de gjør.


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Bomselskapene bør innrette seg etter reglene slik de er og heller forsøke å endre dem enn å tvinge sin fortolkning på uskyldige bilister.

Om noen underbetalte polakker med EL skilt skulle skli gjennom uten avlat er totalt uproblematisk i mine øyne. Vi burde heller vært rause nok til å gi turistene fri bruk av veiene våre slik Danskene og Tyskerne gjør for oss.

Ellers har jeg nå sendt følgende brev til Vegvesenet:

Hallo

Har tenkt litt mer over hensikten med den ordlyden som står i takseringslinjene.

Ordlyden er nok laget den gang en hadde manuelt felt, og muligheten for å få gratis abonnement må ha vært et tilbud til Elbilister slik at de også skulle kunne bruke Autopass filen, og slippe å stoppe opp i manuelt felt og forklare at de kjører elbil hver gang de passerer en bom. Hensikten må dermed være å bedre trafikkavvikling og ikke at dette i senere tid ( les nå)  skal brukes som argument for et brikke påbud!

Et brikke påbud er problematisk i forhold til øvrige norske lover, og ville måtte blitt godkjent av blant annet Datatilsynet.

Er du ikke enig?

Hilsen Robort

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. august 2014, klokken 08:36
Et brikke påbud er problematisk i forhold til øvrige norske lover, og ville måtte blitt godkjent av blant annet Datatilsynet.

Er du ikke enig?

Hilsen Robort
Jeg synes nok at det at bilen har et nummerskilt er mye verre enn en brikke, nummerskiltet kan jo leses og fotograferes av alle og enhvær.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Tenker mer på organisasjonsfrihet. Skilt på kjøretøy er lovfestet, det er ikke Autopass brikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olsleaf

Opplevde å få regning på passering uten brikke ved salg av gammel Think og IMiev. Det er bare 32kr tilsammen men hva sier jeg til Trøndelag Bomveissekskap? Synes det er litt pussig at elbil skal betale når den ikke har brikke.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Griffel

Det er fler enn elbiler som har fritak for bompenger, felles for disse er at de for å få et slik fritak må tegne et gratis-abonnement. Hvorfor kreve spesialordning for elbiler.

Stortinget har gitt elbiler fritak for bompenger, regjeringen har ansvar for den praktiske gjennomføringen og regler. Så er det veivesenet som til slutt lager forskrift. Derfor tror jeg at utfallet i en evt. sak er temmlig åpen. Elektrolux tolkning av regler mot veivesenet tolkning av sitt regelverk, og dessuten forholdet til andre grupper med fritak. Om brikken virker eller ikke i denne sammenhengen er nok mindre vesentlig enn at det er laget en gratis-abonnements-avtale
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Olsleaf på mandag 11. august 2014, klokken 11:09
Opplevde å få regning på passering uten brikke ved salg av gammel Think og IMiev. Det er bare 32kr tilsammen men hva sier jeg til Trøndelag Bomveissekskap? Synes det er litt pussig at elbil skal betale når den ikke har brikke.
De fleste Bomveiselskap stryker denne regningen når du gir beskjed.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på mandag 11. august 2014, klokken 11:10
Det er fler enn elbiler som har fritak for bompenger, felles for disse er at de for å få et slik fritak må tegne et gratis-abonnement. Hvorfor kreve spesialordning for elbiler.

Det er ikke snakk om å kreve spesialordninger. Kun respekt for gjeldene lover.

Imøteser gjerne et krav om brikke, men da må en lovendring til. Om en slik lov kan innføres, ville jeg vært rask med å skaffe brikke.  ;D

Det jeg syntes er betenkelig er å samtykke til at bomselskapene villeder folk til å tro at bombrikke er et krav. En slik villedning er som nevnt tidlig i denne tråden straffbar med inntill 2 års fengsel. Å samtykke til slik praksis mener jeg er feil. Vi kan selvfølgelig være enig i at visse straffbare forhold er riktige i forhold til det overordnete målet, men det gjør forbrytelsen ikke mindre straffbar eller riktig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: Griffel på mandag 11. august 2014, klokken 10:35
Jeg synes nok at det at bilen har et nummerskilt er mye verre enn en brikke, nummerskiltet kan jo leses og fotograferes av alle og enhvær.

Men det er jo ikke noe problem så lenge ingen systematisk avfotograferer/registrerer alle nummerskilt som passerer ett vist punkt. Og det er jo ulovlig...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

Har nå fått vite av Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å frita Elbiler for bompenger. Se vedlagte skriv.

Og jeg som trodde dette var et lovfestet vedtak fra 1997.....

Lurer på om myndighetene har gitt fra seg myndighet til mange typer private AS?

Jeg kunne f.eks tenkt meg myndighet til å justere litt på momsen på ladestasjoner. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Terjer

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 07:29
Har nå fått vite av Vegvesenet at bomselskapene har myndighet til å frita Elbiler for bompenger. Se vedlagte skriv...

Ja det var jo et klart og tydelig svar. Selv var jeg ikke klar over at man måtte opprette avtale og ha brikke før du begynte å skrive om det her på forumet elektrolux, så jeg sjekket med fjellinjen (oslo) sin nettside og endte med å opprette avtale og bestille brikke :/

Slik info burde man få fra forhandler og det burde også stå klart og tydelig i "velkomstpakken" fra elbil foreningen. De, forhandler og elbilforeningen, burde jo også tipse om at man selv må aktivere sitt gratis medlemskap i elbilforeningen.
VW e-up! - Aurskog-Høland

elektrolux

Helt enig i at dette burde vært offentliggjort, men da forutsatt at det faktisk var riktig.

De fortolkningene av reglene jeg hittil har mottatt er ikke med på å klargjøre noe for meg.

Ser også at titusener av fribrikker ikke bare utgjør en miljømessig og økonomisk belastning, men kan bli problematisk om vi på et senere tidspunkt skal ilegges en bomsats.

Det må vel være rimeligere og enklere å omprogramere skiltgjenkjenningsutstyret, enn å administrere alle disse fribrikkene?

Har forøvrig fulgt opp Vegvesenet med følgende skriv:
Hallo Inger

Du sier bomselskapene har myndighet til gi å gi fritak for bompenger? Du mener vel myndighet til å ilegge bompenger i.h.h.t. gjeldende regler. Det hadde vært ny praksis om et AS skulle kunne overkjøre etablerte lover og regler.

Slik jeg forstår det har Stortinget bestemt at elbiler skal være fritatt bompenger fra 1997, og Hydrogen biler fra 2008.

Stortinget har instruert Vegvesenet til å implementere dette, og opplyse brukerene om det på en klar og tydelig måte.

Håndboka er klar på at elbiler er fritatt bompenger, og ingenting der tyder på at der er noen forbehold. At andre kjøretøy trenger Autopass har sammenheng med at disse i utgangspunktet IKKE har et lovfestet fritak.

Du unnlater å kommentere hensikten med ordlyden i takseringslinjene og at tilbudet om fribrikke sannsynlig skyldes trafikkavvikling og ikke hensyn til bomselskapenes behov for enkel identifikasjon av kjøretøyet. Jeg forstår at håndboka er skrevet før de nye automatiske bomstasjonene ble vanlig, men de er jo med på å bedre trafikkavvikling. At disse stasjonene har ekstrautgifter med å identifisere EL og HY skilt er deres egen feil. Kanskje er ekstra utgiftene til å utstedet tusenvis av unødvendig bombrikker høyere enn oppgradering av moderne skiltgjenkjenning ville vært. Dette har aldri blitt dokumentert, og kan således ikke brukes som argument for å ilegge bompenger for Elbiler i strid med stortingets vedtak av 1997.

Jeg mener fremdeles det ikke er hjemmel for å kreve bompenger for Elbiler i Norge. En fortolkning av teksten i takseringslinjene er ikke godt nok. Det må kunne vises til datert vedtekter om krav om brikke.

Skulle også gjerne sett hvordan og når et privat (bompenge) selskap fikk myndighet til å bestemme ting i Norges land.

Hilsen Robort Kristensen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. august 2014, klokken 09:37
Ser også at titusener av fribrikker ikke bare utgjør en miljømessig og økonomisk belastning, men kan bli problematisk om vi på et senere tidspunkt skal ilegges en bomsats.

Det miljømessige og økonomiske aspektet ser jeg, men hva er problemet med dette dersom vi skal belastes senere? Akkurat det tror jeg vi kan være trygge på at selskapene løser nokså kjapt. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA