Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Amoss på fredag 20. september 2013, klokken 21:59
Min personlige mening er at INGEN  - hverken private eller offentlige - skal kunne tillate seg å registrere alle slike passeringer! At det i praksis ville bety at hele forretningsideen bak bompengefinansiering kan bli lagt brakk må ansees som en bonus :)
Sitat fra: TB på fredag 20. september 2013, klokken 22:39
Men, det kansje ikkje så mange kjenner til er at det er mulig og be om umiddelbar sletting. Denne informasjon er henta frå: http://www.fjellinjen.no/Om-AutoPASS-avtale/regler-for-personvern/
Med andre ord, så er det mulig og be Fjellinjen om at alle data umiddelbart skal bli sletta. For fossilbilister vil dette ha enkelte negative konsekvenser, men for elbil vil ikkje timesregelen, eller feilaktige registreringer vere relevant. Dvs, om det inngås avtale - og avtaleeiger ber om sletting, så skal det ikkje skje nokon lagring.

Uten avtale vil det ofte bli produsert faktura, som i etterkant blir kreditert via kreditnota. Men, både faktura og kreditnota blir oppbevart i 10 år som bilag.

Oppsummert: Slik dette står skrive vil det vere meir anonymt med avtale, enn uten. Om Fjellinjen likevel lagarar opplysningane, så er dette eit alvorlig brot på personvernet.

Altså om det er registreringen som bekymrer: tegn fritakavtale og forlang umiddelbar sletting av passeringsdata.
Uten fritakavtale blir passeringen registreret med bildet og lagret til «diskusjonen» om regning er avsluttet + 10 år.

Tegn avtale, monter brikke og krev sletting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. september 2013, klokken 00:58
Altså om det er registreringen som bekymrer: tegn fritakavtale og forlang umiddelbar sletting av passeringsdata.
Uten fritakavtale blir passeringen registreret med bildet og lagret til «diskusjonen» om regning er avsluttet + 10 år.

Tegn avtale, monter brikke og krev sletting.

Altså, mitt poeng var nå at jeg mener det er feil å registrere alle som passerer, ikke at det blir mindre feil dersom de påstår at de sletter registrerte data (ja, selv om det blir slettet raskt, så HAR data alt blitt registrert) om tidligere registrerte brukere med spesielle, og registrerte, biler (noe som igjen betyr at de må ha ett register over disse brukerne og hva for slags bil de har) raskere enn andre.

Det har blitt sagt før, og det kan sies igjen - STASI hadde begjærlig grepet mulighetene til å overvåke sine borgere så tett som "demokratier" gjør "frivillig" i dag takket være de nye mulighetene teknologien har gitt oss...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

Det som plager meg mest er å måtte melde meg inn i en ordning jeg er sterkt imot, og måtte bruke en brikke som utvilsomt koster penger for noen.

Automatiske systemer for skilt gjenkjenning eksisterer og burde raskt gjenkjent EL skilt, og dermed ikke gjort noe mer med det. Bare tenk på statens vegvesen sitt utstyr som leser skilt, sjekker om forsikring, årsavgift og EU kontroll er i orden i det bilen kjører forbi. Slik service burde vi forlangt av Bomselskapene også.

Har nå forøvrig sendt saken til datatilsynet, og satt Autopass brikke i den siste Elbilen min. Dermed er alle Elbilene mine utstyrte med Autopass tross stor aversjon mot det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Nordjæren Bompengeselskap har nå brudt enda en regel: De har sendt er bestridt krav til Inkasso.

Selv venter jeg på å ta en rettsak for å få en skikkelig gjennomgang av dette med bompenger og Elbil.

Kan det virkelig være fritt fram for bomselskapene å endre inkrevingen av bompenger slik at det ikke lenger er mulig å vise vognkort og si at en kjører avgiftsfritt kjøretøy? Å si at en må tegne en avtale om fritak og bruke Autopass som skal være en frivillig ordning for å få fritak kan vel ikke være rettskraftig?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ludvig

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. september 2013, klokken 14:39
Nordjæren Bompengeselskap har nå brudt enda en regel: De har sendt er bestridt krav til Inkasso.

Selv venter jeg på å ta en rettsak for å få en skikkelig gjennomgang av dette med bompenger og Elbil.

Kan det virkelig være fritt fram for bomselskapene å endre inkrevingen av bompenger slik at det ikke lenger er mulig å vise vognkort og si at en kjører avgiftsfritt kjøretøy? Å si at en må tegne en avtale om fritak og bruke Autopass som skal være en frivillig ordning for å få fritak kan vel ikke være rettskraftig?

Jeg heier på deg!!!
Dolphingrey P85+
VIN P15328
57000 km

Dette er en teit effekt                                                                                                                                                                                                                          irriterende?

elektrolux

Takk for den. Nå fikk jeg stoppet inkassobehandlingen. Uhørt at bompengeselskapene skal kunne påvirke om jeg skal kunne ta opp lån til nytt hus eller ikke...

Hei,

Vi har mottatt din innsigelse, og stanset sak 404xxxxx pga. tvist.

Vi avventer tilbakemelding fra Vegamot. Du vil få beskjed så snart svar foreligger.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: toppi på torsdag 26. september 2013, klokken 21:52
Tenk at familier i Oslo som bor like ved hverandre og benytter de samme veiene fort kan ha opptil 30 000 kr i forskjell på sin ekstraskatt til veier og infrastruktur i Oslo. Flott ordning  :o  som jeg fortsetter å protestere imot selv om jeg nå kjører gratis.
Du har helt rett denne skattelettelsen for elbiler bør fjernes, slik at denne forskjellen elimineres.
Protesten mot å registere et gratis abbonement kan sikkert bidra i den retning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Griffel er helt klart en bedre diplomat enn meg, men jeg syntes det blir feil å godta overtramp fra en større aktør mot småfolket bare fordi vi er begunstiget med en fin ordning. Det grenser mot korrupsjon.

Jeg mener alle bør følge de reglene stortinget har utformet.

En ting er å bevist eller ubevisst bryte disse, men total mangel på ydmykhet, og arroganse ovenfor menigmann ved å innføre egne regler eller fortolke eksisterende regler bør bekjempes, selv om det i verste fall betyr at reglene endres til ulempe for Elbilistene.

Grunnet den usikkerheten bomselskapet mitt tross alt har klart å skape har jeg nå bombrikke på samtlige Elbiler. Dette er jeg sikker på koster penger, og produksjon av ekstra og unødvendige brikker kan heller ikke være miljøvennlig. Nå gjennstår bare å se om bomselskapet mitt mener de har en god nok sak til å prøve dette i rettsapparatet. Det er snakk om utestående bompenger for Elbil på at par tusenlapper.

 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kenfil

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. september 2013, klokken 07:34
Griffel er helt klart en bedre diplomat enn meg, men jeg syntes det blir feil å godta overtramp fra en større aktør mot småfolket bare fordi vi er begunstiget med en fin ordning. Det grenser mot korrupsjon.

Jeg mener alle bør følge de reglene stortinget har utformet.

En ting er å bevist eller ubevisst bryte disse, men total mangel på ydmykhet, og arroganse ovenfor menigmann ved å innføre egne regler eller fortolke eksisterende regler bør bekjempes, selv om det i verste fall betyr at reglene endres til ulempe for Elbilistene.

Grunnet den usikkerheten bomselskapet mitt tross alt har klart å skape har jeg nå bombrikke på samtlige Elbiler. Dette er jeg sikker på koster penger, og produksjon av ekstra og unødvendige brikker kan heller ikke være miljøvennlig. Nå gjennstår bare å se om bomselskapet mitt mener de har en god nok sak til å prøve dette i rettsapparatet. Det er snakk om utestående bompenger for Elbil på at par tusenlapper.



Hei, jeg håper du oppdaterer oss på dette, jeg bor i samme området som deg, og nekter å betale for passeringene, bombrikke kommer ikke inn i min bil... jeg fikk noen purringer senest i går, og skal skrive nok en klage... av den grunn vil jeg følge ekstra godt med i din sak...
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 27. september 2013, klokken 07:34
Jeg mener alle bør følge de reglene stortinget har utformet. 
Husk bare at detaljene om hvordan reglene skal praktiseres er det veidirektoratet (veivesenet) som lager.
Men siden disse reglene har vært uklare synes jeg nok det vil være riktig å gi fritak fram til de kan legge fram dokumentasjon fra veivesenet at slik skal reglene praktiseres i automatiske bomstasjoner.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toppi

Sitat fra: Griffel på fredag 27. september 2013, klokken 00:11
Sitat fra: toppi på torsdag 26. september 2013, klokken 21:52
Tenk at familier i Oslo som bor like ved hverandre og benytter de samme veiene fort kan ha opptil 30 000 kr i forskjell på sin ekstraskatt til veier og infrastruktur i Oslo. Flott ordning  :o  som jeg fortsetter å protestere imot selv om jeg nå kjører gratis.
Du har helt rett denne skattelettelsen for elbiler bør fjernes, slik at denne forskjellen elimineres.
Protesten mot å registere et gratis abbonement kan sikkert bidra i den retning.

Tror du vil misforstå her.
Det dreier seg selvfølgelig om de som tilfeldigvis havnet på feil side av bommen.
Hvordan en rød regjering kan støtte noe så usosialt er for meg en gåte.

Bompenger er kun et sysselsetningstiltak som mye annet for å holde nede arbeidsledigheten. Tusenvis av mennesker bidrar ikke til noe verdiskapning.

1-2 kr ekstra pr liter drivstoff, eller noen kr ekstra på skatten gir samme summen. Alle er avhengig av vei og infrastruktur.

Jeg betaler min skatt med glede, og gjerne for veien selv om jeg kjører elbil også. Problemet er den ineffektive måten disse pengene kreves inn på.

Jeg protesterer mot noe jeg ikke er enig i, på forskjellige måter. Å synliggjøre kostnadene til selskapene ved å ikke bruke brikke er en av flere måter. Husk at i fossilbilen betalte jeg mer pr passering, slik at inntektene ikke ble mindre i kr og øre.

La oss virkelig håpe at den nye regjeringen får gjort noe med både finansieringen av veiprosjekter, og ikke minst klarer å bygge landet på en mer fornuftig og mer effektiv måte.

God helg
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Griffel

Det er ikke slik ar jeg er tilhenger av bomringer og bompenger, men når de først er vetatt synes jeg at det er viktig at administrasjonen blir så rimlig som mulig, slik at dette ikke er et tiltak for sysselsetting.

Et bidrag vil være at elbiler også registrerer et gratis abonnement. Det reduserer arbeidet med etterkontroll av bilder slik at en større del av det som blant annet jeg betaler går til vei og kollektivtrafikk og ikke til unødvendig billedbehandling.

Fossilbiler uten brikke betaler jo i Oslo 11% ekstra og dekker dermed noe av disse ekstrautgiftene,

Paseringen er like gratis med et gratis abonnement, men koster mindre i administrasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:51
Husk bare at detaljene om hvordan reglene skal praktiseres er det veidirektoratet (veivesenet) som lager.
Men siden disse reglene har vært uklare synes jeg nok det vil være riktig å gi fritak fram til de kan legge fram dokumentasjon fra veivesenet at slik skal reglene praktiseres i automatiske bomstasjoner.

Jeg har etter å ha mottat et relativt saklig skriv fra Vegdirektoratet ( se vedlegg ) satt brikke også i den siste Elbilen min. Som "takk" for dette har har bomselskapet frafallt alle krav på denne denne bilen.

Det gjenstår likevel uenighet om passeringer på div. andre Elbiler før disse fikk brikke. Her kommer purringer som blir besvart med at jeg avventer en eventuell rettskraftig dom på saken.   

Går bomselskapet til retten kan de få inn 300-500 kr, og få en rettskraftig dom på at fritaket fra bompenger på Elbiler betinger Autopass brikke. De kan også tape saken, og oppleve at mange Elbileiere fjerner en autopassbrikke vi gjerne vil være foruten.

Det vesentlige punktet her er hva som egentlig står i takstrettninglinjene: Her står det etter min tolkning at en må ha autopass for å kjøre i fil KUN BEREGNET FOR AUTOPASS BRUKERE. Siden bomringen her i Stavanger er automatisert finnes ingen slike felt lenger, kun felles felt for alle kjøretøy enten med eller uten Autopass.

Videre står det at de som ønsker Autopass KAN få dette. På barneskolen lærte jeg at KAN betyr en mulighet, og ikke et krav. Hadde det derimot stått SKAL ville det etter samme barneskolen betydd at det var et krav, og at Elbil MÅTTE opprettet Autopass, eller fritaksavtale....

Vegdirektoratets sakfører konkluderer så med at siden Nordjæren bomring har innført automatiske systemer medfører dette automatisk Autopassplikt for Elbillister, uten at hensyn til datatilsynet og personlige preferanser er tatt med i vurderingen.

Det positive er at Bomringen fjernet en tekst jeg var sterkt imot. Der stod det nemlig at en ved å tegne autopass avtale samtidig sa seg enig i bomselskapets regler ( som mente Elbiler måtte ha autopass for å passere gratis gjennom bomringen ) Dermed var det tidligere helt umulig å tegne en autopassavtale all den tid jeg faktisk IKKE var enig i denne tolkningen. 

Saken er utvilsomt interresant.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TS

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. oktober 2013, klokken 12:10
Sitat fra: Griffel på torsdag 03. oktober 2013, klokken 00:51
Husk bare at detaljene om hvordan reglene skal praktiseres er det veidirektoratet (veivesenet) som lager.
Men siden disse reglene har vært uklare synes jeg nok det vil være riktig å gi fritak fram til de kan legge fram dokumentasjon fra veivesenet at slik skal reglene praktiseres i automatiske bomstasjoner.

Jeg har etter å ha mottat et relativt saklig skriv fra Vegdirektoratet ( se vedlegg ) satt brikke også i den siste Elbilen min. Som "takk" for dette har har bomselskapet frafallt alle krav på denne denne bilen.

Det gjenstår likevel uenighet om passeringer på div. andre Elbiler før disse fikk brikke. Her kommer purringer som blir besvart med at jeg avventer en eventuell rettskraftig dom på saken.   

Går bomselskapet til retten kan de få inn 300-500 kr, og få en rettskraftig dom på at fritaket fra bompenger på Elbiler betinger Autopass brikke. De kan også tape saken, og oppleve at mange Elbileiere fjerner en autopassbrikke vi gjerne vil være foruten.

Det vesentlige punktet her er hva som egentlig står i takstrettninglinjene: Her står det etter min tolkning at en må ha autopass for å kjøre i fil KUN BEREGNET FOR AUTOPASS BRUKERE. Siden bomringen her i Stavanger er automatisert finnes ingen slike felt lenger, kun felles felt for alle kjøretøy enten med eller uten Autopass.

Videre står det at de som ønsker Autopass KAN få dette. På barneskolen lærte jeg at KAN betyr en mulighet, og ikke et krav. Hadde det derimot stått SKAL ville det etter samme barneskolen betydd at det var et krav, og at Elbil MÅTTE opprettet Autopass, eller fritaksavtale....

Vegdirektoratets sakfører konkluderer så med at siden Nordjæren bomring har innført automatiske systemer medfører dette automatisk Autopassplikt for Elbillister, uten at hensyn til datatilsynet og personlige preferanser er tatt med i vurderingen.

Det positive er at Bomringen fjernet en tekst jeg var sterkt imot. Der stod det nemlig at en ved å tegne autopass avtale samtidig sa seg enig i bomselskapets regler ( som mente Elbiler måtte ha autopass for å passere gratis gjennom bomringen ) Dermed var det tidligere helt umulig å tegne en autopassavtale all den tid jeg faktisk IKKE var enig i denne tolkningen. 

Saken er utvilsomt interresant.

Jeg oppfordrer alle til å skaffe seg brikke.  Når vi er så heldige at vi får passere kostandsfritt, bør vi ikke fremprovosere konflikt og meromkostninger i administrasjon.
Er man redd for at "storebror ser deg" , så får man bytte yrke eller fritidssysler..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: Griffel på onsdag 18. september 2013, klokken 10:30
Elektrolux tror at dersom en kan få alle elbilister til å boikotte Autopass brikker og gratis abonnement , vil bomstasjonene forsvinne.

De som ikke tror på dette bør heller tegne et gratis abonnement og montere brikke i bilen slik at det jeg betaler i bompenger går til veier og kollektivtrafikk istedet for til unødvendig billedbehandling (og korrespondanse mellom bomselskapene og meningsfeller av davgal/Elektrolux).

Riksrevisjonen har påpekt de store ekstrautgiftene passering uten brikke påfører bomselskapene.
Det at en får faktura og deretter må "søke" om fritak og dokumentere at en kjørte elbil kan en anse som et mildt press fra bomselskapet for å ivare ta riksrevisjonens pålegg om å øke antallet brikkepasseringer.

Tidligere sto det på Fjellinjens sider at en enten måtte ha brikke eller "søke" fritak etter passering uten brikke nå står det:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."

+1

Bli voksne .
Jeg trodde det var 18års grense på førerkort og at fjortiser i opposisjon mot autoriteter ikke hadde denne utfordringen med bombrikker..
Kjøp moped om dere ikke vil ha bombrikke. :o

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA