Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

elektrolux

Tenker også på at jeg måtte bruke tid og penger for å trimme en BMW F800S fra 25 kW til 35 kW  grunnet dårlig skrevne regler. Har klaget på dette, og ikke engang fått svar på at klagen er mottatt. Her er hensikten med regelen at en ikke skal kunne trimme ned for mye, noe som er forståelig, men på akkurat denne sykkelen blir det bare tåpelig, da den med 35 kW ikke er nedtrimmet mer enn 50%, mens den med 25 kW har vært lovlig helt til 2013.

Virker som en taper uansett når en ypper seg mot overmakten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Her trenger jeg gode råd:

Etter å ha snakket med advokat har jeg innsett at det blir for risikabelt å anke saken til tingretten.

I verste fall kan jeg da ende opp med egne og motparts advokatutgifter. Velger derfor å la denne gå i bomselskapets favør.

Spørsmålet nå er hva skal jeg gjøre med neste krav: Her er det snakk om en firma Elbil som Elbilhjelpen.no kun eide i en kort periode. Kravet på 1100 kr for noen få bompasseringer + tilleggsavgift ligger nå hos Creno inkasso, noe som faktisk også er lovlig så lenge inkassoselskapet ikke legger på inkassosalærer.

De vurderer å kjøre denne til forliksrådet. Jeg mener selvfølgelig fremdeles at statens vegvesen sin håndbok er så utydelig på dette med om Elbil kan eller må ha Autopass og at Vegvesenet sitt skriv ikke gir en god forklaring på hvorfor de mener at "kan bruke bombrikke" må forstås dit at en "skal bruke bombrikke"

Jeg har faktisk ikke selv klaget til vegdirektoratet, og lurer på om det er beste måten å starte.

Kan også stille mer forberedt i en ny sak i forliksrådet, og ha med advokat som kanskje kan få forliksmedlemmene til å gi en mer saklig dom enn den siste.

Syntes også at Elbilforeningen burde gått ut og krevet en avklaring om dette. Det hadde vært mer ryddig om reglene for bombrikke ikke krever tung tolkning for å forstå. Kreves det bombrikke, burde det i.h.h.t. samme håndbok vært sendt ut en pressemelding om dette, og satsene for å kjøre uten burde vært lavere enn for vanlige biler. Tenker da på Elbilturister som ikke ønsker brikke bare for noen dager i Norge, og som heller ikke ønsker å betale full sats.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorC

Jeg antar at dette er passeringer med straffegebyr?

Det er altså snakk om et temmelig lavt antall passeringer?

Noen ganger kan man ha rett, uten å nødvendigvis få rett.

Jeg ville forsøkt å gå i dialog med kreditor (ikke inkassator, fordi kravet et bestridt) og vært hyggelig og ærlig på at du ventet på å få en avgjørelse fra rettsvesenet. Si at du fortsatt er uenig i avgjørelsen, men at du aksepterer avgjørelsen. Ene og alene fordi det koster deg for mye å kjøre det gjennom retten. Hvis du er hyggelig og alright mot dem, og forklarer at du har ventet på en annen tilsvarende sak, så kan det hende de dropper hele kravet. Evt. gå i forhandlinger. Si at du kan betale ca 1/4 selv om du EGENTLIG skulle hatt det gratis. 1/4 av beløpet dekker en del av deres kostnader. Sånn bare for å få det ut av verden. Hvis de ikke gir seg før etter du har nådd 1/2 av kravet ville jeg bedt dem dra et visst sted og bare betal. Det er jo ikke en formue. Eller gå på inkassator og tilby dem samme avtale. 

Jeg synes ikke dette er noe elbilforeningen bør legge seg opp fordi dette handler ikke om elbilisme, men om personvern. Da er det Datatilsynet som er adressaten.  Synes jeg.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elmo

Jeg er veldig enig med TorC, men en liten nyanse på siste setningen.
Sitat fra: TorC på lørdag 12. juli 2014, klokken 00:02
Jeg synes ikke dette er noe elbilforeningen bør legge seg opp fordi dette handler ikke om elbilisme . . .
Jeg syns det er viktig at Elbilforeningen jobber mot (med?) Vegdirektoratet og bomselskapene slik at reglene blir entydige og ikke til å misforstå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lyse Tanker

#79
Hei. Snakket i går med en som hadde betalt flere fakturaer før han hadde søkt om fritak. Jeg søkte om fritak i går og ettersendte kopi av vognkortet da det lå i postkassa i dag. Fra mandag ettermiddag skal jeg ut på veien med min nyinnkjøpte Leaf og har tenkt å overføre den gamle brikken fra dieseldyret til elbladet elektronisk på mandag ettermiddag, hvis det er mulig, da jeg jo ikke kunne legge inn elbilen før jeg hadde søkt om fritak. Mine spørsmål er 1. Må jeg registrere bytte av bil i flere bomselskaper, Fjellinjen og Østfold for å oppnå avgiftsfritak? 2. Vil fritaket være aktivt fra mandag kveld selv om jeg ikke har mottatt noe svar og gitt mulighet til å bytte bil på Nettet? På forhånd takk. :-)

emil

Jeg ville bestillt ny brikke til elbilen og kjørt uten frem til denne er mottatt. Den gamle ville jeg ha returnert hvis dieseldyr er solgt rett og slett for å være 100% sikker på at du ikke blir fakturert for elbilpasseringer og at eventuell ny eier ikke passerer masse på din regning.

Kjører du på autopass med elbil skal du med normal høflighet på telefon eller epost få slettet eventuelle fakturaer som kommer. Når bilen er registrert som elbil av et bomselskap ligger den inne i fritaksregisteret som alle bomselskapene bruker (der også HC-biler, utrykkningskjøretøy o.l. ligger).

Vet ikke hvordan bomstasjonene på nord-jæren der Elektrolux har passert fungerer i det daglige og skjønner ikke helt hva han mener med denne setningen:

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. juli 2014, klokken 10:58
Forliksrådet tok bl.a ikke hensyn til at jeg aldri har passert "felt kun beregnet for abonnenter eller felt bare beregnet for betaling i automat"

Har han da kjørt rett igjennom felt for manuell betaling og da blitt registrert som sniking?

Hva jeg mener om bruk av Autopass for elbiler har jeg sagt fra andre steder (kortversjon: ja til autopass, hold bomselskapets kostnader nede), men det bør komme en presisering på hvordan bomfritaket gjelder som ikke kan misforstås av noen parter.

kringon

Da har jeg lest igjennom hele tråden *puh*.


TorC har noen gode innspill til hvordan man kan gå frem for å ta saken for tingretten / forliksrådet / kreditor dersom man først har havnet i en tvist.

Etter min erfaring så er denne upressise / utydelige "gratisavtalen" for elbiler til middels stor belastninig for bompengeselskapene og nye elbilister.

Etter litt leting på lovdata.no fant jeg denne paragrafen (Vegtrafikkloven, Kap III, § 13:

Sitat...Departementet kan fastsette forskrift om at kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal være utstyrt med elektronisk betalingsenhet tilknyttet gyldig avtale for kjøring på offentlig veg. Departementet kan gi nærmere bestemmelser om ordningen, herunder bestemmelser om virkeområde og hvilke grupper kjøretøy som skal omfattes....

Det er med andre ord fult mulig for samferdselsdepartementet å bestemme at elbiler (en gruppe kjøretøyer, dog ikke over 3500 kg) må benytte seg av elektronisk betalingsenehet (også kalt AutoPASS).

Jeg sliter derimot med å finne denne informasjonen på samferdselsdepartementet sine sider. Noen forslag?

Jeg syns personlig at elbilforeningen bør ta denne saken videre, da det ikke kun angår personvern, men også hverdagen for elbilister og deres praktiske hverdag.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Rav4_EV

Som dommer i forliksrådet synes jeg dommen i Roborts sak er slett.
Fritaket for elbil er hjemlet i et stortingsvedtak. Vedtaket sidestilles med lov da det er den samme lovgivende forsamling som har fattet det.

Som styremedlem i et bomselskap har jeg fortsatt ikke fått dokumentert at elbiler uten brikke utgjør noen utgiftspost. Skiltnummer blir lest elektronisk og elbiler med EL skilt kan slettes umiddelbart. Dersom lesing av skilt feiles fordi disse er møkkete går de til manuell identifisering av studenter som får 30 øre per skilt.

Som periodevis bussjåfør for en av Norges største busselskap ser jeg ofte at brikken enten mangler eller ikke virker på buss i konsesjonert rute.
Disse bussene har også fritak, og jeg har aldri hørt at disse selskapene får krav dersom brikken mangler eller ikke virker.

Med andre ord utgjør elbil uten brikke neppe noe tap for bomselskapene.
Når andre fritaksgrupper ikke forfølges med krav blir dette forskjellsbehandling.
Det som er enda verre er selskaper med konsesjon for buss i rute benytter de samme bussens for turkjøring. De betaler ingenting mens selskaper som utelukkende driver turkjøring må betale. Dette er sterkt konkurransevridende. Se bare i Oslo der prisen for tungt kjøretøy er nesten 100 kroner per passering. Noen turer gjennom bommen gir faktisk store utslag på bunnlinjen .

Jeg håper du ombestemmer deg Robort og tar den til tingretten.

Stiller gjerne som vitne.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

kringon

Det du sier her er jo særdeles oppsiktsvekkende og burde prøves i rettssystemet. Jeg antar at det finnes representanter for Norsk Elbilforening på dette forumet, og de burde kjenne sin besøkelsestid (les: ta denne saken til tingretten).


Det er urimelig å forvente at en privatperson skal ta denne risikoen selv.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

elektrolux

Alt hadde vært meget enkelt om det stod å lese:

Bomsatser er for kjøretøy inntill 3500 kg etc .... etc.

Elbiler og hydrogendrevne biler kan innvilges fritak for bompenger dersom de bruker bombrikke.

Ikke til å misforstå eller hva?

Ellers er problemet her i Stavanger at der ikke lenger finnes felt "bare beregnet for Autopass" Disse fantes før, og da måtte Elbiler uten Autopass kjøre i manuelt felt, ringe sentralen og forklare at en kjørte Elbil. Valgte en å kjøre i Autopass filen uten bombrikke kunne en i.h.h.t dagens, og datidens regelverk ( Statens vegvesen sin håndbok nr 102 ) ilegges tillegsavgift.

Takker for oppmuntring, men ser at motstanderen blir for stor. Klok av skade velger jeg derfor å betale bompengene bomselskapet mener de har krav på. Siste bil fikk brikke i går.

Når alt det er sagt, kunne Nordjæren bomselskap vært enda mer kyniske enn de har vært. De har ettergitt mye de selv mener å ha krav på, men det er leit at hver diskusjon går i samme ring: Først regning, som bestrides, så henvisning til egen hjemmeside som ikke stemmer med statens håndbok grunnet ekstra * for Elbil og brikke. Så henvisning til håndboka og regelen der det står at en kan få fribrikke. Dette blir selvfølgelig diskutert der jeg mener kan betyr kan, mens bomselskapet mener kan må forstår til skal ha.

Så blir det diskusjon om en i det hele tatt har kjørt i felt "kun beregnet for autopass"

Det står heller ikke i Nordjæren bomselskap sin egenreklame for Autopass at dette gir fri passering med Elbil. Noe som underforstått ville betydd at uten brikke var der bompenger.

Tenk så mye enklere det hadde vært om Elbiler måtte betale bompenger men kunne sluppet om de brukte brikke. Dette er jo i praksis brikketvang, da brikke gir 100% rabatt, noe ingen vil miste, og som antakelig er feil i forhold til EU reglene.

Vegvesenet mener forøvrig at der ikke eksisterer noe generelt fritak for Elbiler. Se vedlegget.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: kringon på lørdag 12. juli 2014, klokken 23:55
Det du sier her er jo særdeles oppsiktsvekkende og burde prøves i rettssystemet. Jeg antar at det finnes representanter for Norsk Elbilforening på dette forumet, og de burde kjenne sin besøkelsestid (les: ta denne saken til tingretten).

Jeg tror ikke det er en gjengs oppfattning at dette er noe Elbilforeningen bør bruke tid på. Ganske mange er av den oppfattning at bompengefritak for elbiler kun bør gjelde de som har brikke. Men selvfølgelig bør da også teksten i forskrift/lovverk endres for å presisere dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kringon

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. juli 2014, klokken 07:17
Sitat fra: kringon på lørdag 12. juli 2014, klokken 23:55
Det du sier her er jo særdeles oppsiktsvekkende og burde prøves i rettssystemet. Jeg antar at det finnes representanter for Norsk Elbilforening på dette forumet, og de burde kjenne sin besøkelsestid (les: ta denne saken til tingretten).

Jeg tror ikke det er en gjengs oppfattning at dette er noe Elbilforeningen bør bruke tid på. Ganske mange er av den oppfattning at bompengefritak for elbiler kun bør gjelde de som har brikke. Men selvfølgelig bør da også teksten i forskrift/lovverk endres for å presisere dette.



Nettopp, og hvordan skal vi få gjort våre lovgivere oppmerksom på at en slik pressisering trengs? Jeg tror at å ta det via rettsapparatet så vil man både få belyst forskjellsbehandlingen bompengeselskapene utøver ovenfor kjøretøygrupper fritatt for avgift og synligjort behovet for at lovteksten endres eller departementet pressiserer gjeldene forskrifter.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

arthur

Når man som eier av en el-bil, som vi også blir om en uke, har så mange fordeler som man har så er det etter mitt syn det minste man kan gjøre å skaffe seg en slik brikke og betale et depositum på hele 200 kroner. Så vanskelig er det vel heller ikke å skaffe seg en slik brikke.
Hvis man ønsker å ta denne saken videre så kan man jo også henvende seg til en ombudsmann, f.eks en stortingsrepresentant fra sitt fylke/område da disse erfaringsmessig er tilgjengelige og tar imot denne type henvendelser. Har selv gjort det ved et par anledninger og blitt svært positivt overrasket over den måten jeg har blitt møtt på av disse.

Greit å minne oss selv, og hverandre, på at Stortinget er vår lovgivende forsamling og representantene der våre lovgivere så da går man rett til kilden!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kringon

Sitat fra: arthur på søndag 13. juli 2014, klokken 08:28
Hvis man ønsker å ta denne saken videre så kan man jo også henvende seg til en ombudsmann, f.eks en stortingsrepresentant fra sitt fylke/område da disse erfaringsmessig er tilgjengelige og tar imot denne type henvendelser.

Will do! Det høres ut som en vei å prøve iallefall :)

Når det gjelder anskaffelse av brikke, så er jeg forsåvidt enig: Det er totalt uproblematisk å gå til anskaffelse og bør gjøres.

Når det er sagt: Det er ingen unnskyldning for måten bompengeselskapene forskjellsbehandler på + upresist lovverk og vedtekter.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

arthur

Sitat fra: kringon på søndag 13. juli 2014, klokken 09:31
Sitat fra: arthur på søndag 13. juli 2014, klokken 08:28
Hvis man ønsker å ta denne saken videre så kan man jo også henvende seg til en ombudsmann, f.eks en stortingsrepresentant fra sitt fylke/område da disse erfaringsmessig er tilgjengelige og tar imot denne type henvendelser.

Når det er sagt: Det er ingen unnskyldning for måten bompengeselskapene forskjellsbehandler på + upresist lovverk og vedtekter.

100% enig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA