Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

kodalse

Da endret jeg tittelen en smule.
Samtidig takk for innsatsen elektrolux!

Tilbake til holdningen;
"Tilpass deg systemet, ikke tilpass systemet til deg.
Så har du mange penger spart/tjent"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mazzbot

Om vi skulle betalt bompenger måtte det blitt noe sånt:

Elbil: 10% bompenger
Hybrid : 50% bompenger
Bensin /diesel: 100% bompenger pluss dyrere drivstoff

Egentlig veldig trist at vi har så mye utgifter I bompenger Norge Også klarer de ikke få bedre veier , i tillegg betaler vi årsavgift så burde være masse penger til god vei !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

arthur

Bilavgifter er i stor grad bare rene fiskale avgifter og mye av bompengene går til å finansiere utbygginh av kollektivtrafikken, intet hemmelig eller underlig med det egentlig?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tutti

Det er vel to forhold retten har krevd for fritak:

1. Registrering av bilen din hos et bomselskap,
2. En fysisk brikke i vinduet på bilen.

Det første kan jo være praktisk når man kjører gjennom manuell kontroll, men nr. 2 er litt vanskeligere å forstå. Bomselskapene krever selv ikke at man har en fungerende brikke for å bli registret. Manuell kontroll er ok så lenge man er registret. Med brikken følger det også et depositum som er tvilsomt for elbiler.

Det blir spennende å se om saken går videre til lagmannsretten.

TorC

Synd at du tapte.
Jeg har hele tiden ikke helt forstått hvorfor du har ridd prinsippet, men når du først har gjort det, er det synd du tapte. Jeg er faktisk overrasket. Jeg kan forsåvidt forstå agrgumentasjonen som blir brukt av bomselskapet og dommeren, men jeg sliter litt med å skjønne hvordan det i dommen stadig vises til "håndboken" fra 2014, når passeringene er fra 2012. Kanskje jeg er dum... Det henvises til ""Det forutsettes at alle som er innvilget fritak må ha brikke"." i håndboken, men ikke om dette stod i håndboken i 2012.

Hva tenker advokaten om dommen da?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: tutti på tirsdag 08. desember 2015, klokken 14:24
Det er vel to forhold retten har krevd for fritak:

1. Registrering av bilen din hos et bomselskap,
2. En fysisk brikke i vinduet på bilen.

Det første kan jo være praktisk når man kjører gjennom manuell kontroll, men nr. 2 er litt vanskeligere å forstå. Bomselskapene krever selv ikke at man har en fungerende brikke for å bli registret. Manuell kontroll er ok så lenge man er registret. Med brikken følger det også et depositum som er tvilsomt for elbiler.

Det blir spennende å se om saken går videre til lagmannsretten.

Hvor har du punkt 2 fra? Den dommen jeg har lest (15-120753TVI-STAV) nevner ingen ting om brikke i vinduet, kun brikke/abonnement ikke at den må være "lesbar" eller synlig. Er det flere saker som har gått?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Litt merkelig dette.

Når jeg handlet BMW i3 fikk jeg beskjed av selger å skaffe Autopass for å slipp adm gebyr. Derfor kontakten jeg Fjellinjen i Oslo på vanlig måte og fikk beskjed om at jeg ikke kunne bestille brikke da jeg hadde Elbil... Jeg måtte opprette en spesialsak og etter noen dagers behandling fikk jeg godkjent på å få brikke.

Dette rimer ikke hvis det er et krav at alle Elbiler må ha brikke for å slippe avgift !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Har lest saksdokumentene til advokaten, og tro meg, det er ikke der problemet ligger.

Når Tingretten refererer til rettningslinjer utstedt etter at passeringene fant sted brytes også prinsippet om at nye regler ikke skal ha tilbakevirkende kraft.

Her er så mye som skurrer at jeg oppforderer Elbilforeningen å komme på banen og ta denne saken til topps. Tapte selv i forliksrådet og har betalt bompenger på Elbil, men en annen tapte i Tingretten i Trondhjem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:24
Litt merkelig dette.

Når jeg handlet BMW i3 fikk jeg beskjed av selger å skaffe Autopass for å slipp adm gebyr. Derfor kontakten jeg Fjellinjen i Oslo på vanlig måte og fikk beskjed om at jeg ikke kunne bestille brikke da jeg hadde Elbil... Jeg måtte opprette en spesialsak og etter noen dagers behandling fikk jeg godkjent på å få brikke.

Dette rimer ikke hvis det er et krav at alle Elbiler må ha brikke for å slippe avgift !

Det var da underlig for selv opplevde jeg ikke noe slikt problem eller påstander. Diverse passeringer før brikken ble mottatt ble registrert, men selvfølglig ikke fakturert. Med andre ord opplevde jeg det hele totalt smertefritt og kostnadsfritt utover eet depositum på 200 som man jo får igjen hvis/dersom man returnerer brikken. Ser heller ikke noe galt i atman må betale et depositum i denne saken. Ser faktisk heller ikke noe problem med at den enkelte må dokumentere sin rett til gratis passeringer og synes det er utidig, på grensen til ren kverulering, å kjøre sak på dette og ikke akkurat noe som får verden forøvrig til å glede seg over andres fritak for noe de selv må betale for!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Totalt uforståelig at folk velger og bruke penger på og kjempe imot et system som krever at du må ha brikke for og få fritak. Man burde da heller brukt pengene på og påvirke myndigheter til og endre systemet. Allerede i 2011 så opp serverte jeg elbiler med bombrikke. Lurer på om det var fordi de måtte betale avgift eller dokumentere sin rett til fritak?

kodalse

I Trondheim var "Minste motstands vei" å anskaffe brikke. Hvis ikke kom det faktura.
Selv om den ble refundert var det ikke noe jeg hadde ønske om å kaste bort tid på.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

3irikur

Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2015, klokken 08:16
I Trondheim var "Minste motstands vei" å anskaffe brikke. Hvis ikke kom det faktura.
Selv om den ble refundert var det ikke noe jeg hadde ønske om å kaste bort tid på.
Dette er sånn jeg har opplevd fjellinjen i Oslo også. Hvis du ikke har brikke må du søke om fritak for hver enkelt faktura (og det blir alltid godkjent), men med brikke gjøres det automatisk. Ergo gjør brikken det lettere for meg.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

automat

Fikk faktura på kr 42,40 fra Fjellinjen i dag. 17,40 fordi jeg passerte Svinesund i sommer! Og 25kr i gebyr for papirfaktura (jippi).

Men det som er mer interessant var at det fulgte med en 4-siders detaljert passeringsoversikt. Med alle mine 222 passeringer i Oslo, siden jeg fikk bombrikken i oktober 2014. Hvorfor har Fjellinjen behov for å ta vare på den informasjonen så lenge? Lista så ikke ut til å inneholde passeringer i andre bomselskap (utover Svinesund).
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA