bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

kodalse

Da endret jeg tittelen en smule.
Samtidig takk for innsatsen elektrolux!

Tilbake til holdningen;
"Tilpass deg systemet, ikke tilpass systemet til deg.
Så har du mange penger spart/tjent"
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mazzbot

Om vi skulle betalt bompenger måtte det blitt noe sånt:

Elbil: 10% bompenger
Hybrid : 50% bompenger
Bensin /diesel: 100% bompenger pluss dyrere drivstoff

Egentlig veldig trist at vi har så mye utgifter I bompenger Norge Også klarer de ikke få bedre veier , i tillegg betaler vi årsavgift så burde være masse penger til god vei !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

arthur

Bilavgifter er i stor grad bare rene fiskale avgifter og mye av bompengene går til å finansiere utbygginh av kollektivtrafikken, intet hemmelig eller underlig med det egentlig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tutti

Det er vel to forhold retten har krevd for fritak:

1. Registrering av bilen din hos et bomselskap,
2. En fysisk brikke i vinduet på bilen.

Det første kan jo være praktisk når man kjører gjennom manuell kontroll, men nr. 2 er litt vanskeligere å forstå. Bomselskapene krever selv ikke at man har en fungerende brikke for å bli registret. Manuell kontroll er ok så lenge man er registret. Med brikken følger det også et depositum som er tvilsomt for elbiler.

Det blir spennende å se om saken går videre til lagmannsretten.

TorC

Synd at du tapte.
Jeg har hele tiden ikke helt forstått hvorfor du har ridd prinsippet, men når du først har gjort det, er det synd du tapte. Jeg er faktisk overrasket. Jeg kan forsåvidt forstå agrgumentasjonen som blir brukt av bomselskapet og dommeren, men jeg sliter litt med å skjønne hvordan det i dommen stadig vises til "håndboken" fra 2014, når passeringene er fra 2012. Kanskje jeg er dum... Det henvises til ""Det forutsettes at alle som er innvilget fritak må ha brikke"." i håndboken, men ikke om dette stod i håndboken i 2012.

Hva tenker advokaten om dommen da?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: tutti på tirsdag 08. desember 2015, klokken 14:24
Det er vel to forhold retten har krevd for fritak:

1. Registrering av bilen din hos et bomselskap,
2. En fysisk brikke i vinduet på bilen.

Det første kan jo være praktisk når man kjører gjennom manuell kontroll, men nr. 2 er litt vanskeligere å forstå. Bomselskapene krever selv ikke at man har en fungerende brikke for å bli registret. Manuell kontroll er ok så lenge man er registret. Med brikken følger det også et depositum som er tvilsomt for elbiler.

Det blir spennende å se om saken går videre til lagmannsretten.

Hvor har du punkt 2 fra? Den dommen jeg har lest (15-120753TVI-STAV) nevner ingen ting om brikke i vinduet, kun brikke/abonnement ikke at den må være "lesbar" eller synlig. Er det flere saker som har gått?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ingeniøren

Litt merkelig dette.

Når jeg handlet BMW i3 fikk jeg beskjed av selger å skaffe Autopass for å slipp adm gebyr. Derfor kontakten jeg Fjellinjen i Oslo på vanlig måte og fikk beskjed om at jeg ikke kunne bestille brikke da jeg hadde Elbil... Jeg måtte opprette en spesialsak og etter noen dagers behandling fikk jeg godkjent på å få brikke.

Dette rimer ikke hvis det er et krav at alle Elbiler må ha brikke for å slippe avgift !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Har lest saksdokumentene til advokaten, og tro meg, det er ikke der problemet ligger.

Når Tingretten refererer til rettningslinjer utstedt etter at passeringene fant sted brytes også prinsippet om at nye regler ikke skal ha tilbakevirkende kraft.

Her er så mye som skurrer at jeg oppforderer Elbilforeningen å komme på banen og ta denne saken til topps. Tapte selv i forliksrådet og har betalt bompenger på Elbil, men en annen tapte i Tingretten i Trondhjem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. desember 2015, klokken 19:24
Litt merkelig dette.

Når jeg handlet BMW i3 fikk jeg beskjed av selger å skaffe Autopass for å slipp adm gebyr. Derfor kontakten jeg Fjellinjen i Oslo på vanlig måte og fikk beskjed om at jeg ikke kunne bestille brikke da jeg hadde Elbil... Jeg måtte opprette en spesialsak og etter noen dagers behandling fikk jeg godkjent på å få brikke.

Dette rimer ikke hvis det er et krav at alle Elbiler må ha brikke for å slippe avgift !

Det var da underlig for selv opplevde jeg ikke noe slikt problem eller påstander. Diverse passeringer før brikken ble mottatt ble registrert, men selvfølglig ikke fakturert. Med andre ord opplevde jeg det hele totalt smertefritt og kostnadsfritt utover eet depositum på 200 som man jo får igjen hvis/dersom man returnerer brikken. Ser heller ikke noe galt i atman må betale et depositum i denne saken. Ser faktisk heller ikke noe problem med at den enkelte må dokumentere sin rett til gratis passeringer og synes det er utidig, på grensen til ren kverulering, å kjøre sak på dette og ikke akkurat noe som får verden forøvrig til å glede seg over andres fritak for noe de selv må betale for!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sele

Totalt uforståelig at folk velger og bruke penger på og kjempe imot et system som krever at du må ha brikke for og få fritak. Man burde da heller brukt pengene på og påvirke myndigheter til og endre systemet. Allerede i 2011 så opp serverte jeg elbiler med bombrikke. Lurer på om det var fordi de måtte betale avgift eller dokumentere sin rett til fritak?

kodalse

I Trondheim var "Minste motstands vei" å anskaffe brikke. Hvis ikke kom det faktura.
Selv om den ble refundert var det ikke noe jeg hadde ønske om å kaste bort tid på.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

3irikur

Sitat fra: kodalse på onsdag 09. desember 2015, klokken 08:16
I Trondheim var "Minste motstands vei" å anskaffe brikke. Hvis ikke kom det faktura.
Selv om den ble refundert var det ikke noe jeg hadde ønske om å kaste bort tid på.
Dette er sånn jeg har opplevd fjellinjen i Oslo også. Hvis du ikke har brikke må du søke om fritak for hver enkelt faktura (og det blir alltid godkjent), men med brikke gjøres det automatisk. Ergo gjør brikken det lettere for meg.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

automat

Fikk faktura på kr 42,40 fra Fjellinjen i dag. 17,40 fordi jeg passerte Svinesund i sommer! Og 25kr i gebyr for papirfaktura (jippi).

Men det som er mer interessant var at det fulgte med en 4-siders detaljert passeringsoversikt. Med alle mine 222 passeringer i Oslo, siden jeg fikk bombrikken i oktober 2014. Hvorfor har Fjellinjen behov for å ta vare på den informasjonen så lenge? Lista så ikke ut til å inneholde passeringer i andre bomselskap (utover Svinesund).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA