Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regn :-(

Startet av davgal, onsdag 18. september 2013, klokken 08:40

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:03
Kollegaen kjører Tesla fra 2013 med bombrikke og opplever aldri noe grønt kryss ved passering. Jeg har kjørt siden 2012 med brikke og opplever grønt kryss hver dag. Kollegaen har aldri hørt noe fra Fjellinjen.

Bilnr sjekkes opp mot evt. abonnement, og passeringen knyttes mot dette hvis det foreligger. Det er vel tilsvarende mange ønsker skal kunne gjøres mot registeret som sier at bilen er en elbil og derfor skal passere gratis, og at det derfor ikke burde være nødvendig med brikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:04
Bilnr sjekkes opp mot evt. abonnement, og passeringen knyttes mot dette hvis det foreligger. Det er vel tilsvarende mange ønsker skal kunne gjøres mot registeret som sier at bilen er en elbil og derfor skal passere gratis, og at det derfor ikke burde være nødvendig med brikke.
Slik sett er ikke brikke nødvendig, men oppslag mot abonnementsregister er billigere enn oppslag mot bilregistere, og brikke er mer automatisert enn foto. At administrasjonsomkostningene dermed blir større om gratis passeringene skaper ekstra administrasjon betyr at de som ikke slipper å kjøre gratis må betale mer.
Det vet vi at elektrolux synes er greit siden det da noen fler kan få jobb i bomselskapet, og at det er personer som eller ikke kan brukes til noe fornuftigere. Han om det.
Derfor sier departementet at bomselskapet kan kreve brikke for at en kan kjøre gratis, men de må ikke. Dette gjelder også for andre enn elbiler, for eksempel handkapp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 17:58
Slik sett er ikke brikke nødvendig, men oppslag mot abonnementsregister er billigere enn oppslag mot bilregistere, og brikke er mer automatisert enn foto. At administrasjonsomkostningene dermed blir større om gratis passeringene skaper ekstra administrasjon betyr at de som ikke slipper å kjøre gratis må betale mer.

Nja og tja. Nå snakker man jo om å droppe brikkene og ta alt via automatisk skiltavlesning av foto, og en enkel filtrering av alle norske skilt som begynner på "EL" eller "HY" er neppe noe stort problem, og behøver ikke resultere i noe oppslag til biltilsynet.

Faren for at noen østeuropeere kan snike seg til gratis passering på den måten om de tilfeldigvis har ett skilt som begynner på EL og ligner på norske skilt er ett ikke-problem. De vil uansett ha store problemer med å kreve inn den passeringen i deres hjemland...

Kanskje det tidligere var mye administrasjon med dette, men når de nå mener at skiltavlesning er godt nok til at de sparer mer på å droppe brikkene så er ikke det lengre noe argument.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

Skulle tro det var rimeligere og mer miljøvennlig å montere automatisk skiltavlesing enn å produsere alle disse autopassbrikkene.

Da slipper en også å gi rabatter og kan få inn enda mer ti studieturer til Portogal.  >:(

Ideelt sett kunne slike data gått rett inn til et statlig register, som automatisk trakk fra bileiers konto. Farvel utbytte og studieturer, og velkommen uavkortede bompenger rett inn på vegbudskjettet. ;)




Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:56
Skulle tro det var rimeligere og mer miljøvennlig å montere automatisk skiltavlesing enn å produsere alle disse autopassbrikkene.

Da slipper en også å gi rabatter og kan få inn enda mer ti studieturer til Portogal.  >:(

Ideelt sett kunne slike data gått rett inn til et statlig register, som automatisk trakk fra bileiers konto. Farvel utbytte og studieturer, og velkommen uavkortede bompenger rett inn på vegbudskjettet. ;)
Problemet med automatisk skiltavlesning er at det ikke har tilfredstillende pålitlighet.
Lysforhold, skitt på skilt, avskrapet maling ol. gir feil avlesninger. For å redusere antallet feilfaktureringer på grunn av OCR-feiltolkinger fotograferes skiltet foran og bak, stemmer det overens er registrering ok. stemmer det ikke må de tolkes manuelt. Skiltet foran og skiltet bak kommer ikke like etter hverandre og må igjen avstemmes, kanskje fler ganger manuelt før en gir opp. Fotografering, databehandling krever også mer strøm enn brikkeregistrering, så selv med perfekt OCR er det langt fra sikkert at miljøvennlig argumentet holler helt til mål.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sant nok.

Enda bedre og enda enklere: 2 kr i økt drivstoffavgift!

Bombesikkert, 100% rettferdig, enkelt å administrere, og sosialt korrekt idet småbiler da vil slippe rimeligere unna enn store SUV'er.

Og igjen null tap i styrehonorarer, utbytte, studieturer, vedlikehold av anlegg, etc. etc. etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:38
Sant nok.

Enda bedre og enda enklere: 2 kr i økt drivstoffavgift!

Bombesikkert, 100% rettferdig, enkelt å administrere, og sosialt korrekt idet småbiler da vil slippe rimeligere unna enn store SUV'er.

Og igjen null tap i styrehonorarer, utbytte, studieturer, vedlikehold av anlegg, etc. etc. etc.
For en gangs skyld er vi i prinsippet enige om dette spørsmålet.
Noen praktiske problemer følger av de politiske-regelverk, og som fra politiker ståsted synes uløslige.
Penger til statskassa kan ikke øremerkes.
Ulike eiere av veiene: Staten eier riksveier, Fylket eier fylkesveier, Kommunen eier noen veier. Da blir det kamp om bensikronene og uenighet om hvilken vei bensinen du har kjøpt brukes på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sigurd

Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:52
Noen praktiske problemer følger av de politiske-regelverk, og som fra politiker ståsted synes uløslige.
Penger til statskassa kan ikke øremerkes.
Ulike eiere av veiene: Staten eier riksveier, Fylket eier fylkesveier, Kommunen eier noen veier. Da blir det kamp om bensikronene og uenighet om hvilken vei bensinen du har kjøpt brukes på.

Det første er vel allerede utprøvd i Tromsø. Om politikerne ønsker det er det også uproblematisk å la disse pengene gå i en egen pott som fordeler dette - opprett f.eks. et statlig fond som disse pengene går inn i, og deretter fordeles ut fra. Krever minimalt med administrasjon, og riksrevisjonen har oversynet med at pengene går til det de skal.

Det siste bør være helt uproblematisk. Bytt ut bompasseringsstasjonene med automatiske trafikktellere. Fordel pengene etter trafikkmengden (og evt. andre kriterier politikerne måtte finne på) på hhv. kommunale, fylkeskommunale og statlige veier. Om en elbil som ikke har betalt bensinavgift blir talt har ingen betydning, det er kanskje heller en fordel siden det fordeler pengene mer korrekt etter "veislitasje".
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Griffel

Sitat fra: Sigurd på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Griffel på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 20:52
Noen praktiske problemer følger av de politiske-regelverk, og som fra politiker ståsted synes uløslige.
......
.....Om politikerne ønsker det er det også uproblematisk ......
Det var akkurat det jeg mente.

Og som de som ikke bare kjører elbil vet er det allerede en avgift på bensin og diesel som i sin tid ble omdøpt fra vegavgift til bensin avgift til miljøavgiftnettopp på grunn av at politikkere ikke liker at av avgifter blir øremerket.
Bom er separate lovvedtak for hvert enkelt prosjekt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sigurd

Sitat fra: Griffel på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:08
Og som de som ikke bare kjører elbil vet er det allerede en avgift på bensin og diesel som i sin tid ble omdøpt fra vegavgift til bensin avgift til miljøavgiftnettopp på grunn av at politikkere ikke liker at av avgifter blir øremerket.
Men likevel blir eksempelvis kringkastingsavgiften fortsatt krevd inn av NRK direkte...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Griffel

Sitat fra: Sigurd på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:08
Og som de som ikke bare kjører elbil vet er det allerede en avgift på bensin og diesel som i sin tid ble omdøpt fra vegavgift til bensin avgift til miljøavgiftnettopp på grunn av at politikkere ikke liker at av avgifter blir øremerket.
Men likevel blir eksempelvis kringkastingsavgiften fortsatt krevd inn av NRK direkte...
Som jo er ganske analogt med at Fjeldlinjen får lov til å samle inn bompenger til Olso pakke 1-2-3-4-5-6....
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg gjentar meg selv fra i fjor:

Ehhhh...

Vi har et stort gode med gratis bompassering, bombrikke gjøre det veldig enkelt å administrere.

Å krangle på et gode fører som oftest til at goden raskere blir avviklet.

Null sympati fra min side for de som nekter å bruke bombrikke.

Alle som ønsker at elbilinsentiver skal fjernes så for som mulig:
Krangle på alt dere kan, så forsvinner de etter FPu sitt ønske (som igjen ikke har forstått grunnen til at det skal være insentiver er å få redusert miljøutslippene ved å fremme bruke av nullutslippskjøretøy). Men insentiver som bare fremmer mer byråkrati og merarbeid er ikke til gode for andre enn kverulanter.....

Sigurd

Sitat fra: Finnøy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 23:37
... Men insentiver som bare fremmer mer byråkrati og merarbeid er ikke til gode for andre enn kverulanter.....
Men det er vel derfor diskusjonen har kommet inn på alternativer til bompenger, som i alle fall ikke kan kalles noe annet enn byråkratisk. Dersom dette hadde blitt krevd inn som en bensinavgift isteden burde egentlig alle (som betyr noe  ;) )bli glade, både elbilister, hybridbilister (som får et ofte etterspurt gode ved å slippe å betale denne avgiften dersom de gidder å lade istedenfor å fylle), autopass-motstandere og generelle bomveimotstandere...
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Griffel

Sitat fra: Sigurd på fredag 17. oktober 2014, klokken 15:21
Sitat fra: Finnøy på torsdag 16. oktober 2014, klokken 23:37
... Men insentiver som bare fremmer mer byråkrati og merarbeid er ikke til gode for andre enn kverulanter.....
Men det er vel derfor diskusjonen har kommet inn på alternativer til bompenger, som i alle fall ikke kan kalles noe annet enn byråkratisk. Dersom dette hadde blitt krevd inn som en bensinavgift isteden burde egentlig alle (som betyr noe  ;) )bli glade, både elbilister, hybridbilister (som får et ofte etterspurt gode ved å slippe å betale denne avgiften dersom de gidder å lade istedenfor å fylle), autopass-motstandere og generelle bomveimotstandere...
I tillegg til byråkratiet som følger av at andre enn elbiler har avgiftsfritak, slik at en må få det samme systemet som for diesel, med farget og ufarget bensin. Eller mener du at handicappede skal miste fritaket og bare elbiler kjøer uten denne avgiften?
En del protester fra de som da får enda dyrere bensin til motorsager, båter etc. må en også forvente.
(som jo var del av grunnen til at navnet ble endret fra vegavgift til bensinavgift i sin tid)

Det er lov å være motstander av bompenger, og da la være å tegne et gratisabonnement og heller velge å betale.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:43
Det er lov å være motstander av bompenger, og da la være å tegne et gratisabonnement og heller velge å betale.

Gjør det på fossilbil og det koster meg 20 % mer, men det er ikke riktig å bli ilagt en straffesats som er uendelig større enn å kjøre uten brikke.

Maks påslag uten brikke er lovfestet av EU til 20%, og det burde det vært også om en kjørte elbil uten brikke. Selvfølgelig et umulig påslag så lenge satsen for elbil er 0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA