Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyutviklet Tesla-batteri!

Startet av Focus, onsdag 18. september 2013, klokken 07:59

« forrige - neste »

Focus

Finnes det noen måte å ha en overgang eller kobling slik at det lar seg gjøre å lade en annen elbil for eksempel miev fra en tesla lader.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

sven erik

eller går det an å koble denne i en bil som ikke har hurtiglader

Elmo

#2
Sitat fra: sven erik på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:47
eller går det an å koble denne i en bil som ikke har hurtiglader
INGEN biler har hurtiglader.
Ved hurtiglading, og Teslas superlading, er laderen utenfor bilen og tilfører likestrøm (DC) rett på batteriene.

Derimot må bilen ha en hurtiglade-inngang som passer til hurtigladeren, og den må ha program for å kommunisere med hurtigladeren slik at batteriet får riktig lading.

Sitat fra: I-MIEV på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:35
Finnes det noen måte å ha en overgang eller kobling slik at det lar seg gjøre å lade en annen elbil for eksempel miev fra en tesla lader.
Nei, det kan du ikke regne med. Pluggen passer ikke, og OM man hadde fått laget en plugg som passet så holder nok Tesla protokollen tett til brystet. De tilbyr tross alt GRATIS lading til alle Tesla biler, for all fremtid.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 20:52
Sitat fra: sven erik på tirsdag 10. september 2013, klokken 15:47
eller går det an å koble denne i en bil som ikke har hurtiglader
INGEN biler har hurtiglader.

Hmm, hva kaller vi Renaults 43kW AC lader da? Den lader jo praktisk talt like raskt som CHAdeMO på Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

tomrh

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 20:52
...så holder nok Telsa protokollen tett til brystet. De tilbyr tross alt GRATIS lading til alle Tesla biler, for all fremtid.
Tror nok at Tesla er villig til å slippe andre til etterhvert, til den rette prisen. Det vil jo være smartere å være alene om ladenettverket og heller bygge det ut og ta royalties for bruk, enn å bare la Tesla-eierne være alene om det mens konkurrerende ladenettverk etterhvert overtar dominans.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TS

Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. september 2013, klokken 20:52
...så holder nok Telsa protokollen tett til brystet. De tilbyr tross alt GRATIS lading til alle Tesla biler, for all fremtid.
Tror nok at Tesla er villig til å slippe andre til etterhvert, til den rette prisen. Det vil jo være smartere å være alene om ladenettverket og heller bygge det ut og ta royalties for bruk, enn å bare la Tesla-eierne være alene om det mens konkurrerende ladenettverk etterhvert overtar dominans.

CEO Elon Musk har dette som visjon.  Da må nok TM levere drivlinjen, eller ialle fall intelligensen i batteripakken.

Og bilprodusenten må betale ekstra for tilgangen til SC. (Det har han uttalt)

Daimler (MB+Smart) og Toyota vill nok være de første.. Om de får hodet opp av brenselcelleprosjektene sine..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Elmo

#7
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 21:10
Hmm, hva kaller vi Renaults 43kW AC lader da? Den lader jo praktisk talt like raskt som CHAdeMO på Leaf.
Joda, det må vel kalles hurtig, men i praksis er svaret mitt riktig.
Og hvor finner du stor nok kontakt til å gi den nok power?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hans Håvard Kvisle

Neimen Elmo da, må kontakten være så stor? Holder det ikke med en Type 2?
I alle fall, jeg mener at Efasec-laderen som er satt opp her:
http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2013/08/%C3%85pning-verdens-f%C3%B8rste-hurtigladestasjon-for-elbil.pdf
skal levere 43 kW AC.
Dessverre har jeg ikke kunnet legge den inn i hurtigladekartet fordi ingen har bekrefta til meg at den virker. Pussig nok heller ikke Ishavsveien. Jeg venter på at en elbilist har vært der og bekrefter at den er i drift.
St.Hanshaugen

Elmo

Så sant, så sant Hans. Jeg er visst litt "living in the past" når det gjelder AC-lade-kontakter.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olsleaf

Er det lov å skyte inn et teknisk spørsmål her? Hva skjer med battericellen når du hurtiglader? Vil den holde like godt på spenningen som når du normal lader den? Opplever at det ikke er tilfelle med vår 2011 Imiev, da normal lading ser ut til å gi litt mer rekkevidde enn hurtig lading.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Griffel

#11
Sitat fra: Terolsen på onsdag 11. september 2013, klokken 16:03
Er det lov å skyte inn et teknisk spørsmål her? Hva skjer med battericellen når du hurtiglader? Vil den holde like godt på spenningen som når du normal lader den? Opplever at det ikke er tilfelle med vår 2011 Imiev, da normal lading ser ut til å gi litt mer rekkevidde enn hurtig lading.
Et batteri er ikke en tank men en kjemiprosess. Hurtiglading skjer med høyere spenning enn somlelading, på grunn av treghet i kjemien varsler batteriet høyere spenning tidligere når ladespenningen er høy enn når den er lavere. Batter "tror" det er mer oppladet enn det egentlig er.
Et bilde av dette ble bruk av en annen tidliger. Skum i ølglasset, fyller du rask blir glasset fullt av skum.

Batterinivå er ikke like enkelt å måle som en tank, det er algoritmer i ladesystemet blandet med mølig av strøm og spenning som angir nivå. Så spørs det hvor gode de er å estimere innhold i batteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Terolsen på onsdag 11. september 2013, klokken 16:03
Er det lov å skyte inn et teknisk spørsmål her? Hva skjer med battericellen når du hurtiglader? Vil den holde like godt på spenningen som når du normal lader den? Opplever at det ikke er tilfelle med vår 2011 Imiev, da normal lading ser ut til å gi litt mer rekkevidde enn hurtig lading.
¨

Hmm, jeg opplever det motsatte med Leafen. Om jeg hurtiglader til f.eks 75% så virker det som om de første 5% varer bortimot dobbelt så lenge som normalt.

Det er sikkert bare BMS som kan bli litt forvirret av høy ladestrøm...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA