Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Leif1 på fredag 19. september 2014, klokken 20:23
Jovisst tror jeg den saken klarer å bruke strøm mens den står parkert.
Drev og rotet med noen greier i garasjen her en kveld. Det summer og tikker jevnt i den. (Og nøkkelen lå inne i huset.) Hva den driver med vet ikke jeg, men noen av kjølepumpene går ihvertfall med korte intervaller.
Har du aktiv luftfjøring?  Prøv å setje bilen i jekkemodus og sjå om det vert slutt på lydane.

Terhar

Sitat fra: arnehelge på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:19
I dag er det nøyaktig et år siden jeg fikk bilen.
Har kjørt 26530 km med et forbruk på 5701 kWh det gir et snittforbruk på 215 Wh/km
Hva er snittforbruket for dere andre etter eksakt 1 år?

Ettårsjubileum idag. Kjørt 25400 km, snittforbruk 212 Wh/km.
Snittforbruk fra begynnelsen av mai 183 Wh/km (9000km), så mye småkjøring sist vinter har dratt gjennomsnittet ganske mye opp.
P85, 19 " piggfrie vinterdekk.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

TKL

Dette skrev jeg på en annen tråd, men det passer like godt her, så jeg gjentar meg selv:

Høyden underveis betyr noe. Forskjell på start og slutthøyde har innflytelse på forbruket, og det har også lange opp-/nedstigninger underveis. Jeg har regnet litt på det og sammenliknet med noen erfaringstall. Teortisk vil en stigning på 1000 m kreve et netto tillegg i energiforbruk på 6 kWh for en TMS med 100 kg ekstra vekt, dvs en standardperson og 20 kg bagasje. 2 pers. m bagsje krever 6,27 kWh, 3 pers. 6,54 kWh osv.

Noe av dette vinner man igjen i utforbakkene. Men det er et tap i regenereringen som gjør at man bare får igjen ca 80% av det man har brukt ekstra for å komme opp. Jeg har brukt tre turer mellom Trondheim og Dombås i begge retninger til å anslå det tallet. Det stemmer ganske bra for andre turer jeg har kjørt.

På en tur i sommer fra Aurland til Dombås over Sognefjellet, via Lom og Vågå fikk jeg et forbruk på 52,9 kWh på distansen som er 280 km.

Jeg brukte de teoretiske verdiene for ekstra energi til bakkeklatring og erfaringstallet for regenerering for denne distansen. Jeg antok 170 Wh/km på flat vei og høyeste punkt på turen 1400 m, en liten ekstra topp på 600m mellom Vågå og Sel, Vågå på 370m og Sel på 300m og Dombås på 640m. Det ga teoretisk forbuk med mine erfaringstall på 53,4 kWh. Det er en feil på 0,5 kWh,  eller ca 1%.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

kjølholdt

da har jeg rundet 20000 km med et årlig forbruk på 4578,4 kwh og snitt på 229kwh pr km. er det 1 kr pr kwh som er vanlig å regne.....
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

sisc1337

Sitat fra: TKL på mandag 22. september 2014, klokken 17:40
Dette skrev jeg på en annen tråd, men det passer like godt her, så jeg gjentar meg selv:

Høyden underveis betyr noe. Forskjell på start og slutthøyde har innflytelse på forbruket, og det har også lange opp-/nedstigninger underveis. Jeg har regnet litt på det og sammenliknet med noen erfaringstall. Teortisk vil en stigning på 1000 m kreve et netto tillegg i energiforbruk på 6 kWh for en TMS med 100 kg ekstra vekt, dvs en standardperson og 20 kg bagasje. 2 pers. m bagsje krever 6,27 kWh, 3 pers. 6,54 kWh osv.

Noe av dette vinner man igjen i utforbakkene. Men det er et tap i regenereringen som gjør at man bare får igjen ca 80% av det man har brukt ekstra for å komme opp. Jeg har brukt tre turer mellom Trondheim og Dombås i begge retninger til å anslå det tallet. Det stemmer ganske bra for andre turer jeg har kjørt.

På en tur i sommer fra Aurland til Dombås over Sognefjellet, via Lom og Vågå fikk jeg et forbruk på 52,9 kWh på distansen som er 280 km.

Jeg brukte de teoretiske verdiene for ekstra energi til bakkeklatring og erfaringstallet for regenerering for denne distansen. Jeg antok 170 Wh/km på flat vei og høyeste punkt på turen 1400 m, en liten ekstra topp på 600m mellom Vågå og Sel, Vågå på 370m og Sel på 300m og Dombås på 640m. Det ga teoretisk forbuk med mine erfaringstall på 53,4 kWh. Det er en feil på 0,5 kWh,  eller ca 1%.

Har kjørt 12k km og denne teorien støtter jeg. Jeg har et kjøremønster der jeg kjører i en undervandstunell (T-forbindelsen Haugesund->Mjåsund) til jobb hver gang jeg skal på jobb. Jeg ligger på et snittforbruk som ligger rundt 230 wh/km som er ganske høyt etter min mening. Ser jo at jeg fort er nede i 190 når jeg kjører langturer, men totalsnittet blir dratt opp av kjøremønsteret mitt til jobb samt småkjøring i byen.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

eadie

Merker bra forskjell etter st vinterdekka kom på (Pirelli Sottozero). Mykere dekk, men selv med 48 psi er forbruket høyere. Bor i Bergen, så det er ikke spesielt kaldt, men likevel må batteriene varmes hver dsg til jobb ( ca 2 mil).
Forbruk nå er ca 225 W/km, mens det om sommeren er rundt 200 W/km.
Mye småkjøring
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA