Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Sense

Hvor langt kommer man med 450 km rated på tanken i 130 km/t i snitt?

sn0le

Prøv å legg inn kjørerute i Jurassic Test.
Trur ikke det vil holde til 30 mil rekkevidde med 450km (rated).
For det er vel med 90% SOC?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: Sense på mandag 04. august 2014, klokken 00:40
Hvor langt kommer man med 450 km rated på tanken i 130 km/t i snitt?
Jeg lå på ca. 240-270 Wh/km da jeg kjørte 130 km/t i snitt. Det vil si 250 km rekkevidde. Du bør forresten bytte om til Typical først som sist. Rated er ganske urealistisk rekkevidde.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

#453
Sitat fra: bb på mandag 04. august 2014, klokken 06:49
Jeg lå på ca. 240-270 Wh/km da jeg kjørte 130 km/t i snitt. Det vil si 250 km rekkevidde. Du bør forresten bytte om til Typical først som sist. Rated er ganske urealistisk rekkevidde.
Takk, for svar. 250 km rekkevidde var igrunn litt skuffende lite. Snakker vi da start med nesten full batteri? Da vil man slite litt med å kunne holde disse hastighetene på autobahnen hvis avstanden mellom Superchargerne er ca. 290 km.

(Ja, jeg bruker bare "Typical", men brukte "Rated" som eksempel da jeg innbiller meg at flere relaterer seg til denne referansen.)
Moderator edit: la inn manglende start-qoute

bb

Det er fra 90 % batteri til nesten tomt. Avstanden mellom superladerne er 150-200 km. Det er få steder som har oppmot 300 km mellom superladerne. Dessuten er det vanskelig å holde 130 km/t i snitt i Tyskland fordi det er vegarbeid overalt. Det er lettere å holde 140 km/t i Danmark og Frankrike.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Sitat fra: bb på mandag 04. august 2014, klokken 15:49
Avstanden mellom superladerne er 150-200 km. Det er få steder som har oppmot 300 km mellom superladerne.
Ja, det er mulig jeg har overvurdert avstandene. Mitt utgangspunkt var mellom Middelfart og Hamburg på ca 270 km (uten at adr. i Hamburg er offisielt klar).
Og mellom Hamburg og Berlin ca. 288 km (også uoffisielt).

Ikke det at jeg frykter å ikke komme fram, men det hadde vært ønskelig å gjøre det i venstre feltet, istedenfor i sparemodus bak bobilene.

mj

Nå vet jeg ikke hvor lader i Hamburg er tenkt plassert men den i Berlin er vel ment plassert i området nær  Wittstock ( er jeg blitt fortalt ) som ligger noen mil lenger mot nordvest og dermed vesentlig nærmere Hamburg. Det kommer i tillegg en lenger nord nær grensen som og gjør at man slipper innom Hamburg på vei til Berlin. Jeg kjørte for så vidt greit i fra Tesla Hamburg til Berlin, 299km ved å ligge på rundt 120-130kmt. Det var ca 70 typical igjen etter lading til 99%
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

bb

Sitat fra: Sense på mandag 04. august 2014, klokken 23:36
Sitat fra: bb på mandag 04. august 2014, klokken 15:49
Avstanden mellom superladerne er 150-200 km. Det er få steder som har oppmot 300 km mellom superladerne.
Ja, det er mulig jeg har overvurdert avstandene. Mitt utgangspunkt var mellom Middelfart og Hamburg på ca 270 km (uten at adr. i Hamburg er offisielt klar).
Og mellom Hamburg og Berlin ca. 288 km (også uoffisielt).

Ikke det at jeg frykter å ikke komme fram, men det hadde vært ønskelig å gjøre det i venstre feltet, istedenfor i sparemodus bak bobilene.
Etapper til/fra Hamburg er et unntak. Alle vet at dette området har vært et sort hull. Ser man bort ifra Hamburg er det slik jeg sier, 150-200 km mellom hver SC.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Etapper til/fra Hamburg er et unntak. Alle vet at dette området har vært et sort hull. Ser man bort ifra Hamburg er det slik jeg sier, 150-200 km mellom hver SC.
[/quote]

Stoler på deg der. Jeg prøvde i vinter å kjøre med takstativ og skiboks og var litt overrasket over at ikke økningen i strømforbruk var større på vinterføre i minusgrader.
Men jeg skjønner nå at høy fart gir større forbruk.


arnehelge

I dag er det nøyaktig et år siden jeg fikk bilen.
Har kjørt 26530 km med et forbruk på 5701 kWh det gir et snittforbruk på 215 Wh/km
Hva er snittforbruket for dere andre etter eksakt 1 år?
Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

jkirkebo

Sitat fra: arnehelge på tirsdag 09. september 2014, klokken 23:19
I dag er det nøyaktig et år siden jeg fikk bilen.
Har kjørt 26530 km med et forbruk på 5701 kWh det gir et snittforbruk på 215 Wh/km
Hva er snittforbruket for dere andre etter eksakt 1 år?

Vet ikke ennå siden det er en uke igjen til det er et år siden jeg fikk min ;)

Men foreløpig er snittet 211Wh/km over ca. 33.000km. P85+ med 21" PS2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

trygvelo

Sitat fra: Leif1 på søndag 03. august 2014, klokken 22:20
Lå på ca 120-140 km/h i Danmark. Rundt 230 wh/km.

Halden-Oslo i morges, 115 km/t i cruisecontrol, 9-10 grader ute, P85+ PS2 originaldekk, 48 psi, range mode: 225 wh/km. Vindstille, tørt, optimale forhold sånn sett. Superchargere bør stå maks 180 km fra hverandre for å kunne kjøre rimelig effektivt på motorveien (slippe å lade langt over 60-70% hvor det begynner å gå treigt) . Heldigvis ser jo det ut til å bli fremtiden her i Norge i hvert fall.

cairnz

Sitat fra: trygvelo på torsdag 11. september 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Leif1 på søndag 03. august 2014, klokken 22:20
Lå på ca 120-140 km/h i Danmark. Rundt 230 wh/km.

Halden-Oslo i morges, 115 km/t i cruisecontrol, 9-10 grader ute, P85+ PS2 originaldekk, 48 psi, range mode: 225 wh/km. Vindstille, tørt, optimale forhold sånn sett. Superchargere bør stå maks 180 km fra hverandre for å kunne kjøre rimelig effektivt på motorveien (slippe å lade langt over 60-70% hvor det begynner å gå treigt) . Heldigvis ser jo det ut til å bli fremtiden her i Norge i hvert fall.
Samme i morges (fredrikstad-oslo) i 105 km/t med 19" - forbruk under 190Wh/km.
Elbilist

trygvelo

Sitat fra: cairnz på torsdag 11. september 2014, klokken 12:52
Sitat fra: trygvelo på torsdag 11. september 2014, klokken 09:44
Sitat fra: Leif1 på søndag 03. august 2014, klokken 22:20
Lå på ca 120-140 km/h i Danmark. Rundt 230 wh/km.

Halden-Oslo i morges, 115 km/t i cruisecontrol, 9-10 grader ute, P85+ PS2 originaldekk, 48 psi, range mode: 225 wh/km. Vindstille, tørt, optimale forhold sånn sett. Superchargere bør stå maks 180 km fra hverandre for å kunne kjøre rimelig effektivt på motorveien (slippe å lade langt over 60-70% hvor det begynner å gå treigt) . Heldigvis ser jo det ut til å bli fremtiden her i Norge i hvert fall.
Samme i morges (fredrikstad-oslo) i 105 km/t med 19" - forbruk under 190Wh/km.

Forbruket jeg oppgav var for siste 50 kilometer (på motorvei). Totalt for strekningen med litt lavere fart på start og slutt var ca. 210 wh/km. Var ditt forbruk totalen og i så fall, hvor mye var kjøring utenom motorvei?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA