Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 28. februar 2014, klokken 13:48
Mente jeg så en formel en gang på økt forbruk ved stigning - noen som kan henvise til noe slikt?
E=m*g*h med m i kg, g = 9,81 sån omtrent, og h i m. Vil E bli svaret i Wsek. Deler du så 3600000 får du svaret i kWh.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Sitat fra: Griffel på fredag 28. februar 2014, klokken 13:53
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 28. februar 2014, klokken 13:48
Mente jeg så en formel en gang på økt forbruk ved stigning - noen som kan henvise til noe slikt?
E=m*g*h med m i kg, g = 9,81 sån omtrent, og h i m. Vil E bli svaret i Wsek. Deler du så 3600000 får du svaret i kWh.

OT: Wsek=J. Blir som å skrive J/s*s. Har aldri likt den betegnelsen. kWh er greit, det innfører en konvertering, Men Joule pr sekund sekunder blir så meningsløst  :)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. februar 2014, klokken 14:11
Sitat fra: Griffel på fredag 28. februar 2014, klokken 13:53
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 28. februar 2014, klokken 13:48
Mente jeg så en formel en gang på økt forbruk ved stigning - noen som kan henvise til noe slikt?
E=m*g*h med m i kg, g = 9,81 sånn omtrent, og h i m. Vil E bli svaret i Wsek. Deler du så 3600000 får du svaret i kWh.
OT: Wsek=J. Blir som å skrive J/s*s. Har aldri likt den betegnelsen. kWh er greit, det innfører en konvertering, Men Joule pr sekund sekunder blir så meningsløst  :)
Mer OT: Nå skrev jeg jo ikke J/s*s men Ws (som er en helt korrekt enhet siden både watt og sekund er Si enheter, slik sett er kWh "like dumt" som Ws siden en kWh egentlig bare er det samme som 3,6milioner joule) dermed slipper jeg å forklare hvorfor du med å dele 3600000 får kWh. Forøvrig skrives enheten joule med liten j mens forkortelsen J er stor J. Joule er personen Joule og så derfor er jeg enig i at "Joule pr sekund sekunder blir så meningsløst"

(Nå er jo joule en avledet enhet så en kan jo istedet skrive kg m2/s2 og for W da følgelig kg m2/s3) Forøvrig har jeg flere ganger her på forumet sett at noen skriver kWh/h.  ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hybriden

Ser på noen tiltak Tesla eiere bruker for å redusere strømforbruk og øke rekkevidden!
Redusere varme i kupé og kjøre saktere,  dette er vel ok men kan jo være en sikkerhetsrisiko. Dårlige sikt,dårligere inneklima i bil og kødannelse hvor man kjører saktere enn fartsgrensen! Må være nok med mopedbiler i 50..
Mer luft i dekk enn anbefalt, dårligere veigrep og ujevn dekkslitasje! Dette er direkte livsfarlig!!
Så kommer spørsmålet mitt: hvorfor setter dere eksterne dekk på bilen,når dere trenger mer rekkevidde?  BMW har feks satt smalest mulige dekk på i3...
Kjører med original dekk på min SUV og har bedre framkommelighet, mindre dekkstøy,mindre forbruk(ikke viktig :)) enn en pimpa bil 8)
Kjører bensin SUV som trekker campingvogn(2000 kg). Finnes ikke elbilalternativ, men snart hybrider som dekker dette behovet!

scoot

hybriden -

Kontra sin størrelse så har vel ikke TMS så enorme dekk?
2009 Revai

ELbilist1

Tur fra Kristiansand, Hirtshals-Fredrikshavn-Ålborg-Hirtshals tilbake til Kristiansand.

224Km, og  258W/km
(Får det ikke til å stemme helt....
Startet med 483, og bare 101km igjen nå.....
(brukte 382km på 224km??)
Lå i ca 120 og et par aks,er..

Standard 85.

Ha en fin helg alle sammen :) :)
:) Ren nytelse, hvær dag!

Øyvind.h

Sitat fra: ELbilist1 på lørdag 01. mars 2014, klokken 01:45
Tur fra Kristiansand, Hirtshals-Fredrikshavn-Ålborg-Hirtshals tilbake til Kristiansand.

224Km, og  258W/km
(Får det ikke til å stemme helt....
Startet med 483, og bare 101km igjen nå.....
(brukte 382km på 224km??)
Lå i ca 120 og et par aks,er..

Standard 85.

Ha en fin helg alle sammen :) :)
Høres ut som da har rekkevidde-angivelsen innstilt på rated. Bytt til typical. Rated er ubrukelig annet enn pen langkjøring på sommeren.
Skjønner ikke hvorfor Tesla har rated som standard angivelse når den er så irrelevant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hhartes

Jeg må alltid tenke meg om når folk spør hvor mye strøm jeg bruker. Skal liksom gjøre det så avansert for å sikre at det blir riktig. Men "vanlige" folk har ikke behov for å få det så nøyaktig, så nå har jeg gått over til en forenkling:

På sommerstid kan man dele antall kjørte kilometer på 4 for å få reelt forbruk, inkludert ladetap, vampire drain, tap i regenerering osv. På vinterstid må man dele på 3, fordi man bruker mye energi på varme på småturer.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

cairnz

Ved spørsmål som "Bruker den mye strøm?" så svarer jeg "koster ca 2,50 / mil". Da blir det som regel stille.
Elbilist

tSla

Jeg har ingen problemer med å få slikt forbruk på Sunnmørsveier nå "vinterstid" med Nokian R2. Følger trafikken. Ved lokal blandet kjøring blir det noe mer ujevnt kraftforbruk og jeg ligger på ca. 220.

Totalt kjørt 3300km, avg. energy: 232 Wh/km
Tesla Model S P85+

Jejl

Har i dag kjørt 85 km med bykjøring med 3-5 stk i bilen. Totalt ca 13-14 forskjellige kjøreturer med stopp/start og alle ute av bilen over ca 4 timer. Sikkert kjørt over minst 150 fartshumper, og det var endel høydeforskjeller og veldig mye endring i farten fra 30-90 soner.
Endte opp med 190 wh/km siden sist lading.
Hadde det vært regn og vind tipper jeg forbruket på samme kjøreruten hadde blitt rundt 280wh/km.
Det var unødvendig å ha på varme i bilen i dag, for sola varmte såpass at det var ca 20 grader i bilen uten å ha på varmen.
Det som var litt morsomt å se var at forbruket over noen litt legre strekninger med 40-60 soner lå på bare 106-150wh/km de siste 10 km.
Føler meg rimelig trygg på at jeg kan komme rundt 500km på en lading nå når våren er kommet, bare farten ikke er for høy, og det ikke regner.

Bjørn

Testet hva resultatet ble om jeg kjørte *sakte*.. holdt 60 km't i 5 mil kupert tereng, cruise på hele tiden, klima av, ingen høyde dif v 5 mil, 50 psi, range mode on, varmt bat.

burde gi nært 60 mil, hvis man bare gidder.. :P

trygvelo

Sitat fra: ELbilist1 på lørdag 01. mars 2014, klokken 01:45
Tur fra Kristiansand, Hirtshals-Fredrikshavn-Ålborg-Hirtshals tilbake til Kristiansand.

224Km, og  258W/km
(Får det ikke til å stemme helt....
Startet med 483, og bare 101km igjen nå.....
(brukte 382km på 224km??)
Lå i ca 120 og et par aks,er..

Standard 85.

Ha en fin helg alle sammen :) :)

Helt normalt forbruk i sånne hastigheter med vinter/høstvær. Har vært oppe 280wh/km med 110-120 i fart i -7 grader og bra med varme i bilen, 21 grader tror jeg det var.

teslaslaven

Straks 10000 km nå.

Har blyfot og liker varm kupé på vinteren, så har et snitt på 291 Wh/km fra jeg fikk bilen for 6 måneder siden.

turfsurf

Sitat fra: teslaslaven på mandag 10. mars 2014, klokken 13:45
Straks 10000 km nå.

Har blyfot og liker varm kupé på vinteren, så har et snitt på 291 Wh/km fra jeg fikk bilen for 6 måneder siden.
Kjørte Tønsberg-Skøyen-5 timer på service-Åsgårdstrand, 25 mil hvorav 20 mil på motorvei i 110km/t med 18 grader på klima, 4-5 pluss ute og regnvær. Snitt på 220Wh/km.

Det som overasket mest var hvor lite den egentlig bruker i motorveihastighet når det er noen plussgrader ute. Tror høye hastigheter gir dobbel straff når det er skikkelig kaldt ved at man både får tillegget for luftmotstand som jo øker med kvadratet av hastigheten, og varmetapet fra kupe øker vesentlig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA