Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Pirelli har vesentlig høyere enn R2 ihvertfall. Flere sier forbruk i samme temp økte fra sommer til pirelli, men kan være at de ikke er innkjørt. Det kan være så mye som 7% forskjell i forbruk ifølge tester.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

#346
Sitat fra: Jejl på fredag 31. januar 2014, klokken 22:18
Har kjørt et par runder på 10 km.
Kjøreturene må kunne kalles bykjøring da det er 8 fartshumper og 14 kryss og fartsgrensen går fra 30-40-60-80-90-40-50-40-80-90-60-40-30. Kjøreturen  begynte  sluttet på samme plass og utetemperaturen var 0 grader og høydeforskjellen er 80 meter på det meste.

Første tur med range mode on og uten varme i bilen, kun setevarmen ga et forbruk på 185wh/km.

Andre tur også med range mode on men temperaturen stilt på 19,5 grader i bilen (ikke forvarmet) gav et forbruk på 239wh/km.

Prøvde å kjøre så likt som mulig på begge turene og snittfarten var 62 km/t. Varmen i bilen økte altså forbruket med nesten 30%.
Plottet inn kjøreruten i jurassictest med 62km/t og fikk opp 198wh/km .
Kjørte samme turen en gang til, men nå var det +7 grader og våt vegbane. Temperaturen innstilt på 19,5 grader og range mode on. Forbruket ble 242wh/km. Våt vegbane virker altså mer negativt inn på forbruket enn de 7 gradene varmere virket positivt på forbruket.

Cowboystrekk

Trondheim - Levanger tur retur:
Uten klima til Trondheim med rangemode 161
18.5 C med rangemode 174
Et par forbikjøringer hver veg. Mye CC, fulgte fartsgrensene, gikk tregt noen km hver veg pga moped dit og trailer hit. Temp 1-8 C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

D.O

Da har jeg testet range modus på vs av. Tur retur Mosjøen - Mo i rana, 9mil med utgangspunkt og endepunkt like høyt over havet.
Samme temp i begge tilfeller både i bilen og ute. Startet hjemme med full regen og varm bil. Dro fra mo med 40 i regen og varm bil. Litt motvind på tur hjem. Og en stopp på tur dit på 30sek for å fylle statoil koppen.
Resultat:
Range modus på og 21'C inne i bilen, ca 0'C ute, en stopp på 30sek.211wh/km
Range modus av og 21'C inne i bilen, ca 0'C ute, motvind i ca 1mil. 203wh/km

Forskjell på klima i bilen var at det føles varmere med 21'C når Range mode er av. Enten er det varmere eller så er lufta i bedre omløp.
Konklusjonen er i allfall ut fra denne turen at Rangemode på langtur i ferdigvarmet bil er totalt bortkastet og fører kun til dårligere klima. Trolig kunne jeg satt temp på 19'C med Range mode av og følt det var like varmt som 21'C var i Range mode på., og dermed fått ennda bedre resultat med Range av i wh/km
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

#349
Interessant. Jeg skal prøve å ha Range mode av på mine turer for å se hva slags inntrykk jeg får av det. Takk for den grundige testen :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ofn

Kjørte Bergen - Gjersetbygda (lite sted 20 km etter Åndalsnes i retning Molde, Rauma kommune) på onsdag via SC i Aurland og deretter Sogndal, Skei, Nordfjordeid, Stranda, Åndalsnes.
- Temp 2-5 grader, tør veibane (etter Voss).
- Range Mode ON, temp i bil 18-19 grader, musikk på hele veien.
- Fart 5-15 over fartsgrense, normal kjøring.
- Michelin X-ice Xi3 dekk (48 psi).
Forbruk strekk fra SC Aurland til Gjersetbygda:
Distanse 407,5 km - Forbruk 67,2 kWh - Gjennomsnitt 165 Wh/km
42 km typical igjen (i tillegg til reserve under 0 på 20-30 km).
Problemet er at jeg ikke får ladet nok her oppe til å kjøre samme rute hjem, må dessverre om Lillehammer.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

trygvelo

Kjørte hjem fra fjellet forrige helg med bil stappet til randen av mennesker og utstyr + full takboks. Rangemode ON, 19 grader. Klarte å holde rundt 200 wh/km i snitt siste 50km nede i dalen så lenge vi lå i 70-85 km/t. På motorveien etter Oslo la jeg cruise i 100km/t, veien begynte å bli tørr, men hadde en del motvind. Lå på rundt 260 wh/km i denne farta. Temp rett over 0 hele veien

Cowboystrekk

Sitat fra: ofn på fredag 14. februar 2014, klokken 00:34
Kjørte Bergen - Gjersetbygda (lite sted 20 km etter Åndalsnes i retning Molde, Rauma kommune) på onsdag via SC i Aurland og deretter Sogndal, Skei, Nordfjordeid, Stranda, Åndalsnes.
- Temp 2-5 grader, tør veibane (etter Voss).
- Range Mode ON, temp i bil 18-19 grader, musikk på hele veien.
- Fart 5-15 over fartsgrense, normal kjøring.
- Michelin X-ice Xi3 dekk (48 psi).
Forbruk strekk fra SC Aurland til Gjersetbygda:
Distanse 407,5 km - Forbruk 67,2 kWh - Gjennomsnitt 165 Wh/km
42 km typical igjen (i tillegg til reserve under 0 på 20-30 km).
Problemet er at jeg ikke får ladet nok her oppe til å kjøre samme rute hjem, må dessverre om Lillehammer.
God til å kjøre økonomisk du :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 03. februar 2014, klokken 20:37
Uten klima til Trondheim med rangemode 161

Ble litt nysgjerrig på dette. Kjørte Tønsberg-Horten (litt bakkete) uten klima, med Xi3 bak og Pirelli foran. Holdt trafikken som gikk i 60-80 km/t, endte opp på 160Wh/km på 2 mil, med temp på +1.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

SimenT

For de som lurer på hverdagsforbruk på vinteren ligger jeg på 280 wh/km over 4000km. Kjører daglig 10km med forvarmet bil. Lunk i batteriet og da høyere forbruk. Ukritisk bruk av varme og til dels aktiv kjøring :) Worst case forbruk. Noen lengre turer. Ren småkjøring gir 300wh/km
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Muffinman

Har mye langkjøring. R2 med 50psi, ikke panotak. Forbruk etter lading på bildet er ikke veldig representativt til tross for svært frisk kjøring - det var 600 meter høydeforskjell inne i bildet. Totalen er siden 30.10.2013.

RoadRunner

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. februar 2014, klokken 09:57
Har mye langkjøring. R2 med 50psi, ikke panotak. Totalen er siden 30.10.2013.
Du frekventerer vel de samme steder som meg, Muffinman ;). Men du har vel mer langkjøring enn jeg virker det som. Jeg har noe blandet kjøring, det går 35-40 km til og fra jobb daglig (innenfor Trondheim). 2-3 ganger til nordmøre i helgene. Da jeg passerte 10.000 km gikk jeg over til å bruke Range-mode for å se om det er noen forskjell - og det er vesentlig forskjell på småkjøring synes jeg.
Kjørt 12.000 km. R2, ikke pianotak. Totalen siden 30.09.2013 er 235 Wh/km.

Dette er forøvrig det samme tallet som Lanber viser til.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

LA-Thing

Ikke i nærheten av disse tallene, 289Wh/km på 4000km. Men mange korte turer for min del, og mye oppoverbakke.

Ser at batterivarming er en joker i beregningen. Er batteriet gjennomvarmt blir forbruket lavt, er det ikke det blir det høyt. Faktisk forbruk ved forvarming blir ikke regnet med, dvs. telleverket går bare når bilen ruller. Min rekord hittil er 151Wh/km på en kort tur, men det var med fullvarmet batteri (>30kW regen strek) og mye nedoverbakke.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman

14000km så langt siden 30. oktober. Snitt 206 wh/km. R2, 50 psi. Ikke panotak.

19quiz76

Mente jeg så en formel en gang på økt forbruk ved stigning - noen som kan henvise til noe slikt?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA