Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: bb på fredag 24. januar 2014, klokken 11:23
Ny test på samme strekning (10,2 km * 2).
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Utetemperatur: -10°C
- Range mode: on
- Ca 50 kg last i bilen
- Hastighet: 80 km/t

Test 1:
- Temperatur: 18°C
- Range mode on
- Forbruk: 194 Wh/km

Før test 2 lot jeg bilen forvarme i ca. 5 minutter.

Test 2:
- Temperatur: 21°C
- Range mode off
- Forbruk: 224 Wh/km

Test 3:
- Varmeapparat slått av
- Range mode on
- Forbruk: 173 Wh/km

Panoramataket mitt var isolert forresten. Varme ser ut til å ha en betydelig innvirkning på rekkevidden. Skal man virkelig komme langt er lav varme kombinert med lav fart det som skal til.
bra test bb!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sigurdi

Sitat fra: Bonefish på søndag 26. januar 2014, klokken 18:07
Hadde min første "langtur" Sotra-Stolmen-Gulen-Sotra tot 328 km (4 ferger). Tørre veier, 2 i bilen uten bagasje. 0-2 grader. Kjørte delvis uten varme på, fulgte fartsgrensen hele veien. Hadde 100% på batteriet før start.

Ikke mye stigning å snakke om på denne distansen..

Forbruk på 212 W/km. Kom frem med 16 km tilbake på batteripakken. Totalt forbruk på turen 69,7 Kwh.
Må innrømme at dette var litt skuffende under disse forholdene.
Mulig at jeg tapte endel på fergene ved at batteriet ble delvis avkjølt?

Er nok fergene som har endel å si, batteriene vil jo kjøle seg ned når bilen står i ro.
Lengden på fergestrekningene ink ventetiden på kaien, sammen med ute temperatur sier hvor mye batteriene blir kjølt ned.
Dersom en har varmen på i bilen mens en venter på fergen, så tar jo dette noe strøm også.

Så er jo imponerende med 212 W/km i gjennomstnitt på turen. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Øyvind.h

Sitat fra: Bonefish på søndag 26. januar 2014, klokken 18:07
Hadde min første "langtur" Sotra-Stolmen-Gulen-Sotra tot 328 km (4 ferger). Tørre veier, 2 i bilen uten bagasje. 0-2 grader. Kjørte delvis uten varme på, fulgte fartsgrensen hele veien. Hadde 100% på batteriet før start.

Ikke mye stigning å snakke om på denne distansen..

Forbruk på 212 W/km. Kom frem med 16 km tilbake på batteripakken. Totalt forbruk på turen 69,7 Kwh.
Må innrømme at dette var litt skuffende under disse forholdene.
Mulig at jeg tapte endel på fergene ved at batteriet ble delvis avkjølt?
Det ser ut til at du har hatt litt standby-forbruk, for 212Wh/km skulle tilsvare en rekkevidde på 382km inkl. reserven. Dvs. når bilen rapporterer at du har brukt ca 76kWh så sier den 0tkm igjen, og da har du ca 5kWh igjen før bilen stopper. 81,1kWh forbrukt er ca det tallet bilen skal vise når den faktisk stopper.

Så om du har 16tkm igjen på telleren (+ reserve på ca 20-25tkm) mens bilen viser et forbruk på snaut 70kWh så har du brukt noe strøm som ikke er med i turens forbruk.
Sånn kjapt summert ser det ut som du har mistet ca 15tkm i forbruk som ikke er telt med under kjøring. Ikke mye, men litt må man vel påregne med diverse fergeturer/køer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Sitat fra: bb på fredag 24. januar 2014, klokken 11:23
Ny test på samme strekning (10,2 km * 2).
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Utetemperatur: -10°C
- Range mode: on
- Ca 50 kg last i bilen
- Hastighet: 80 km/t

Test 1:
- Temperatur: 18°C
- Range mode on
- Forbruk: 194 Wh/km

Før test 2 lot jeg bilen forvarme i ca. 5 minutter.

Test 2:
- Temperatur: 21°C
- Range mode off
- Forbruk: 224 Wh/km

Test 3:
- Varmeapparat slått av
- Range mode on
- Forbruk: 173 Wh/km

Panoramataket mitt var isolert forresten. Varme ser ut til å ha en betydelig innvirkning på rekkevidden. Skal man virkelig komme langt er lav varme kombinert med lav fart det som skal til.
Ved å regne om tallene dine til effektforbruk finner jeg at framdriften av bilen trekker 10,4 kW i 80 km/t Varmeapparatet trekker 660 W ved 18 gr og 3060W ved 21 gr  når temperaturen ute er -10

Forskjellen mellom å kjøre i 70 og 100 utgjør 3kW

Det betyr at  man kan velge om man skal sitte i T-skjorte i 70 km/t eller i boblejakke i 100 km/t
;)

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bb

Sitat fra: OddB på søndag 26. januar 2014, klokken 23:02
Det betyr at  man kan velge om man skal sitte i T-skjorte i 70 km/t eller i boblejakke i 100 km/t
;)
Etter bare 10 minutter vil det begynne å dugge da :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Sitat fra: bb på mandag 27. januar 2014, klokken 05:42
Sitat fra: OddB på søndag 26. januar 2014, klokken 23:02
Det betyr at  man kan velge om man skal sitte i T-skjorte i 70 km/t eller i boblejakke i 100 km/t
;)
Etter bare 10 minutter vil det begynne å dugge da :)
Da er det bare å lufte , og ta på seg skinnlue og votter ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 26. januar 2014, klokken 20:08
Sitat fra: bb på fredag 24. januar 2014, klokken 11:23
Ny test på samme strekning (10,2 km * 2).
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Utetemperatur: -10°C
- Range mode: on
- Ca 50 kg last i bilen
- Hastighet: 80 km/t

Test 1:
- Temperatur: 18°C
- Range mode on
- Forbruk: 194 Wh/km

Før test 2 lot jeg bilen forvarme i ca. 5 minutter.

Test 2:
- Temperatur: 21°C
- Range mode off
- Forbruk: 224 Wh/km

Test 3:
- Varmeapparat slått av
- Range mode on
- Forbruk: 173 Wh/km

Panoramataket mitt var isolert forresten. Varme ser ut til å ha en betydelig innvirkning på rekkevidden. Skal man virkelig komme langt er lav varme kombinert med lav fart det som skal til.
bra test bb!
Grovt regna så vil rangemode + minimumstemp (som holder i massevis for meg) gi 10% høyere forbruk mens batterivarmer pluss meget komfortabel temp vil gi 30% høyere forbruk.

Tesla Tr.H tur-retur:
-2 C
Temp 18
Rangemode:
Turen dit, mye motvind samt ca 50 høydemeter stigning
212, en drøy aks
Retur, da med klima slått av i ca 1 mil, tidvis medvind, men 50 kg ekstra vekt pga Ikeatur (nei, rakk ikke treffet :()
180

Turen dit var skuffende, faktisk aldri ligget så høyt på forbruk på langkjøring noen sinne. Full regen kom etter 5 mil kjøring forresten så rangemode gir jo litt batterivarme. Returen var mer som jeg ønsker å ha den. Skal teste samme tur igjen om ei ukes tid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mindcrime

Jeg har lurt en del å dette og spesielt dette med "forbruk siden sist lading"
Siden jeg kjører ofte Oslo-trysil,  lader jeg 100% en del.
Sist så ladet jeg 100% og etter diverse omveier osv, kom jeg hjem med typical range på 7 km igjen.
Totalt strømforbruk var 72kwh...
det syntes jeg virket litt merkelig, såpass få km igjen og såpas lite strøm brukt, så jeg kontaktet tesla.
De insisterer på at man har totalt 85kwh tilgjengelig når batteriet er fulladet, de fraråder å kjøre bilen tom, men en Ben Morton påstår hardnakket at jeg kunne kjørt bilen mye lenger før den stoppet, for jeg hadde fortsatt 13 kwh tilgjengelig.

Samme mann hevder også at det ikke er noen reserve i topp/bunn av batteriet: "It is an 85 KWh battery and will need to be charged 85 KWh if the battery is completely drained. There is no reserve."

Men er det noen som faktisk VET hvordan man sjekker kapasiteten på batteriet?
Med 100% lading har jeg en rated range på 486 km.

Jejl

Du har ca 81,1kwh tilgjengelig. Etter at det står 0km har du ca 5 kwh til.
Hvis du står parkert med varme på, telles ikke dette strømforbruket med i totalforbruket.

mindcrime

Ja, jeg har også hørt at man har ca 81 kwh tilgjengelige, men på Tesla insisterer de altså på at man har 85 kwh tilgjengelig...

Forøvrig endte jeg da på null etter under 73 kwh, jeg hadde noe tid i kø, men ikke stillestående, resten av tiden var bilen i bevegelse.
Så det ser ut som om det "mangler" noen kwh.
Slik jeg har forstått det, regnes også varme forbruket med i "since last charge" oversikten?


D.O

Varme regnes ikke med så lenge bilen ikke beveger seg i allefall.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Øyvind Lunde publiserte i dag sin Lunde-test av Tesla Model S.
http://elbil.no/elbiler/1205-myteknuser-lunde-tester-model-s

SitatBMW i3 kjørte samme runde med kun meg som ballast snaut et par timer tidligere og kom i mål med et forbruk på 0,133kWh/km. Tesla Model S med to om bord og en totalvekt på nesten det doble presterte samme distanse på 0,168kWh/km.

SitatNoen dager senere besøkte jeg mine foreldre så de kunne få seg en luftetur med BMW i3. Fra Nittedal og ned til Sjursøya, og på E18 sydover satte jeg cruisekontrollen på 80 km/t fra Hvervenbukta og sørover. Da brukte i3 0,124kWh/km med gjennomsnittfart på 65,3 km/t.

Samme tur med Tesla Model S, i samme hastighet, ga et forbruk på 0,151kWh/km. Merforbruket på ett tonn var altså bare 0,027kWh/km!

Konklusjonen er at Model S fint kan kjøres med et lavt forbruk når du har behov for lavt forbruk, dvs. på langtur.

Forbruket ligger naturligvis høyere til daglig, men det er jo uvesentlig for langtur-rekkevidden :)

Blir spennende å se hvordan denne tråden fylles med langtur-forbruk i månedene som kommer!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Skal kjøre 26 mil i morgen - Tur-retur Auli-Fredrikstad.
Noen formening om at jeg burde planlegge å lade underveis?
Skal ha med 3 kollegaer, så hadde vært greit å slippe det. :)

Øyvind.h

Via Askim eller E6/Oslo?

Klarer du å begrense deg til 110-120km/t burde dette gå helt fint.
Lad til 100% og forvarm.

27 mil er ingen match for Model S :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Via Kjeller og E6.
Forvarme og 100% er en selvfølge. Dessverre blir bilen kald og uten lading i Fredrikstad (finnes det gode ladepunkter nær sentrum?) og forvarming tar deler fra batteri på 13A. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA