Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Knorway: Varmen krever endel uansett. Conti piggfrie har desverre ganske høy rullemotstand så jeg tipper minium 10 W\h skyldes det alene. Om du bruker 50 psi i dekkene så hjelper det også noen prosenter. 18 C i bilen ville også hjulpet litt, men hørtes allikevel litt høyt ut. P85 ligger generelt litt høyere på forbruk enn S85 (ifølge TMC, muligens siden man lettere henter ut mer effekt og dermed bruker mer?) som igjen ligger høyere enn S60 (pga lavere vekt).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Olauten

Nettopp kjørt min P85+ tur/retur Høvik - Nordby kjøpesenter i Sverige.

Temperatur: -5 til -7.
Føre: Vått med litt nedbør (snø) som smeltet i saltsørpa på veien.
Dekk: 20" Nokian R2 255 bredde dekk med 50psi.
Komfort: Varmeapparat på 19,5 grader + ett sete med hemoroidegrillen på.
Antall pers: 2 personer i bilen.
Vekt: Lastet både frunk/trunk med drikkevarer og mat.
Kjørestil/hastighet: Fulgt alle fartsgrenser rimelig slavisk, myk kjøring.
Rangemode på, men uten resirkulering av luften pga dugging, tviler på at rangemode egentlig utgjør noen forskjell.
Forvarmet batteri: Tja, kjørt varme i kupe med rangemode av i 30min, skrudde så på rangemode ved start kjøring, men tross rangemode var snittet på første milen rundt 380wh/km. Trodde ikke rangemode varmet batteriet under kjøring jeg så det var merkelig mye forbruk ved start - kupe og bil ellers var jo varm.

Snitt på hele turen var 249wh/km.

Lå ca. 8-9wh/km over på returen med fullastet bil og varme i setet på.
Ca. 27mil tur/retur og det hadde nok holdt såvidt uten lading, pr. definisjon skulle jeg hatt 342km rekkevidde med det snittforbruket der - dersom man regner ut fra at alle 85kw/h er tilgjengelige  ;)

Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

D.O

Jeg mener at den ikke varmer batteri i range mode. Men nå etter oppdateringen så varmet den faktisk batteriet i range mode. Enten husker jeg feil, eller så har de endret dette.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

Jeg har ikke den nyeste oppdateringen. Hos meg varmer den ikke batteri i rangemode. Om meldingen om batterivarming dukker opp forsvinner den øyeblikkelig når jeg slår range mode på. Den meldingen ser jeg aldri når den står på.

Trøndertesla

Jeg varmer opp bilen med appen før jeg legger av gårde, og da bruker den ca. 15-20 tkm på ca. 20-30 minutter i garasjen. Nå om dagen er det ca- 2-3 kuldegrader i garasjen. Da er det som regel litt begrensning på regen, men batteriet er som regel blitt fullt oppvarmet. Og når jeg da legger av gårde i varm bil merker jeg ingen store forskjeller i forbruk ved kjøring selv om det er 10 minus.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

bb

Ny test på samme strekning (10,2 km * 2).
- Cruise control: på
- Musikkanlegg: av
- Skjerm: 0 %
- 19" Hakkapeliitta 7 piggdekk og Aero-felger
- Utetemperatur: -10°C
- Range mode: on
- Ca 50 kg last i bilen
- Hastighet: 80 km/t

Test 1:
- Temperatur: 18°C
- Range mode on
- Forbruk: 194 Wh/km

Før test 2 lot jeg bilen forvarme i ca. 5 minutter.

Test 2:
- Temperatur: 21°C
- Range mode off
- Forbruk: 224 Wh/km

Test 3:
- Varmeapparat slått av
- Range mode on
- Forbruk: 173 Wh/km

Panoramataket mitt var isolert forresten. Varme ser ut til å ha en betydelig innvirkning på rekkevidden. Skal man virkelig komme langt er lav varme kombinert med lav fart det som skal til.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

BB:

Hvis jeg har rett i at varmetapet er 150watt mindre etter isoleringen av takluken  vil gevinsten i denne testen bli 1,875 wh/km ved en forskjell på 40 grader ute/inne.

Altså knapt målbart (noen vindpust har sikkert større utslag).

D.O

Det som hadde vært interresant var om du kunne gjort testen med lik temperatur i bilen, kun med forskjell på range mode på og av. Da med forvarmet bil.  :)
Mistenker at range mode av øker komfor uten å nevneverdig øke forbruket på langkjøring. Hvis du i tillegg har aircondition av på begge så tror jeg forskjellen er minimal.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bonefish

Hadde min første "langtur" Sotra-Stolmen-Gulen-Sotra tot 328 km (4 ferger). Tørre veier, 2 i bilen uten bagasje. 0-2 grader. Kjørte delvis uten varme på, fulgte fartsgrensen hele veien. Hadde 100% på batteriet før start.

Ikke mye stigning å snakke om på denne distansen..

Forbruk på 212 W/km. Kom frem med 16 km tilbake på batteripakken. Totalt forbruk på turen 69,7 Kwh.
Må innrømme at dette var litt skuffende under disse forholdene.
Mulig at jeg tapte endel på fergene ved at batteriet ble delvis avkjølt?



Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Havebigfun

Gjennomsnittsforbruket ditt siden bilen var ny må sies å være meget bra med 211Wh/km.
Selv med bevisst kjøring ligger jeg 20 over.
Jeg bor dog i Oslo, mye kaldt og mye snø/slaps.
Det var litt spes at du på langdistanse ligger over dette gjennomsnittet. Er det faktorer du ikke har tenkt på, eks motvind eller redusert trykk i dekkene? Den vanligste årsaken til "høyere" forbruk ligger dog i høyrefoten :P.
Så er det alltid det samme spørsmålet- Hakka 2 eller sotto?

Bonefish

Ikke høyrefoten eller dekk trykk som er årsaken på denne turen. Har vel sjeldent vært så bevist på å bruke den med måte :-)
Kjører på Goodyear Eagle dekkene som kom med.
I og med at jeg ikke trenger bilen så har jeg mulighet å la den stå om forholdene skulle bli vinterlige her vest.
Så langt har ikke det vært nødvendig :-)
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

Black P85+

Spurte tesla dama om jeg kom til å klare Tønsberg-Lyngdal ladestasjon (300km) på vinterstid, og hun sa selvfølgelig. Men etter å ha lest litt her begynner jeg å lure.. Jeg kjører meget aktivt of mye flatt jern der det er mulig, + mye lyd på anlegget.. Blir ikke det samme hvis man må kjøre som en engel for å klare å rekke ladestasjonen 300 km unna.. :/
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

Havebigfun

#312
Hvis du klarer å begrense deg til lyden på anlegget tror jeg det går bra- det går ikke så mye strøm der ;)
Ellers er de fleste her vel kommet ditt at de varierer kjørestilen litt etter hvor langt de skal komme. Å "grisekjøre" og samtidig forvente lang rekkevidde går nok ikke.
Jeg ville kost meg på de korte strekingene- de er det tross alt flest av. 8)

turfsurf

Sitat fra: Black P85+ på søndag 26. januar 2014, klokken 18:30
Spurte tesla dama om jeg kom til å klare Tønsberg-Lyngdal ladestasjon (300km) på vinterstid, og hun sa selvfølgelig. Men etter å ha lest litt her begynner jeg å lure.. Jeg kjører meget aktivt of mye flatt jern der det er mulig, + mye lyd på anlegget.. Blir ikke det samme hvis man må kjøre som en engel for å klare å rekke ladestasjonen 300 km unna.. :/

Du kan jo vurdere underveis og se hvordan du ligger an, kan jo bare stoppe på Cinderella i 10 minutt...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Black P85+

#314
Cinderella visste jeg ikke om engang.. Da er det jo ikke noe problem å besøke familien i Stavanger! ;)
Mx-5 (Svart)
Rx-8 (Svart)
M.L Evo8 (Rød(?!)
Hamann X3 3.0xd (Svart)
MB CLS (Svart)
P85+ (.....svart seff!.. ;)
Husquarna 350ccm bioklipper
Yardman 12hk snøfreser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA