Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

#240
Sitat fra: trygvelo på søndag 12. januar 2014, klokken 22:54
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 21:48
Sitat fra: tstens på søndag 12. januar 2014, klokken 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. januar 2014, klokken 10:40
Da går turen til Oslo. Var 22 minus i natt, og -17 nå. Forvarmer og bilen har ca 85% SOC.
Og hva ble forbruket?
Gikk fint :) Hadde ladet til kanskje 80%, men forvarmet en halvtime slik at SOC nok falt til rundt 75%.
Det var -17 ved avreise
Ved Lillehammer hadde tempen falt til ca -15
Ved Minnesund hadde den falt til ca -12
Ved Oslo hadde tempen falt til ca -10.
Forbruket ble 212w/km.

Eh, hvilken bil var det du hadde sa du? Det høres for godt ut til å være sant!
Hehe, ja det ble ikke så ille. Skjønte at her var det bare å legge ut bildedokumentasjon :) Som Kallagtunet påpeker hadde jeg høydemeterne med meg. Det ligger betydelig energi i 2,1 tonn løftet 750 meter (hytta var på 850 meter, men hjemme bor jeg på ca 100moh). Samtidig går jo energi tapt i regenerering (inn på batteri, ut av batteri etc), og jeg måtte bruke bremsen innimellom.
Noen som vil regne nøyaktig (inkl. alle parametere) hvor forbruket hadde ligget uten høydediff?

Av andre ting jeg glemte i forrige innlegg kan jeg trekke frem:
- Hadde 10 minutter stopp på Statoil når vi kom ned til E6, for da skulle lillemor på do.
- Føret var stort sett bart, men fuktig vei noen steder.
- 49tkm buffer ble til 22tkm buffer.

Kjør alltid pent i starten, og gi på mot slutten når du ser det går bra! Jeg fulgte trafikken hele veien, og kjørte jevnt og økonomisk. I første 100-sone lå jeg i 97km/t på cruise (den som ender før Espa på vei sydover), og følte ikke at jeg ble forbikjørt eller var noen propp.
Fra Minnesund så jeg at bufferen holdt seg stabilt grei (fortsatt rundt 40tkm), så da la jeg meg i 100 og ga på når jeg hadde lyst. Dvs lå med cruise på 100km/t, men tok forbikjøringer, la cruise på 105 i perioder etc.

Neste gang det er -17 ved avreise og SOC på bare 75% vil jeg antakelig stoppe på SC 10 minutter for å være på den sikre siden. Å ikke komme frem er ikke noe alternativ med småbarn i bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Er det flere enn meg som har lagt merke til at tkm ikke stemmer helt med batteriindikatoren? På fjellturen nylig skrev jeg tidligere at jeg startet med 82-84% SOC ut fra avlest batterimåler.
Men jeg startet jo med ca 305tkm på måleren, noe som i praksis er ca 75% SOC.

På min bil er det ganske mange tkm som fylles på når batteriindikatoren går fra 80% og oppover. Før jeg oppdaget dette var jeg litt bekymret for degradering av batteriet (ladet til 80% og beregnet tkm og rated km ved 100% og fant 5-6% rekkeviddetap....)
Gjør jo nesten aldri range charge (har vært på 99% to ganger i løpet av et halvt år), og jeg ser jeg må opp på 100% for å få korrekt måling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2014, klokken 16:10
Er det flere enn meg som har lagt merke til at tkm ikke stemmer helt med batteriindikatoren? På fjellturen nylig skrev jeg tidligere at jeg startet med 82-84% SOC ut fra avlest batterimåler.
Men jeg startet jo med ca 305tkm på måleren, noe som i praksis er ca 75% SOC.

På min bil er det ganske mange tkm som fylles på når batteriindikatoren går fra 80% og oppover. Før jeg oppdaget dette var jeg litt bekymret for degradering av batteriet (ladet til 80% og beregnet tkm og rated km ved 100% og fant 5-6% rekkeviddetap....)
Gjør jo nesten aldri range charge (har vært på 99% to ganger i løpet av et halvt år), og jeg ser jeg må opp på 100% for å få korrekt måling.

Husk at bilen bygger opp en buffer underveis. 395tkm ved fullt batteri tilsvarer 205Wh/km. Men bilen teller ned 1tkm pr. ~190Wh. Det vil si at når den viser 0tkm igjen er det egentlig ca. 25tkm igjen. Om vi trekker 25tkm fra 395tkm får vi 370tkm brukbart fra full til tom på måleren. 305/370=82,4%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2014, klokken 16:10
Er det flere enn meg som har lagt merke til at tkm ikke stemmer helt med batteriindikatoren? På fjellturen nylig skrev jeg tidligere at jeg startet med 82-84% SOC ut fra avlest batterimåler.
Men jeg startet jo med ca 305tkm på måleren, noe som i praksis er ca 75% SOC.

På min bil er det ganske mange tkm som fylles på når batteriindikatoren går fra 80% og oppover. Før jeg oppdaget dette var jeg litt bekymret for degradering av batteriet (ladet til 80% og beregnet tkm og rated km ved 100% og fant 5-6% rekkeviddetap....)
Gjør jo nesten aldri range charge (har vært på 99% to ganger i løpet av et halvt år), og jeg ser jeg må opp på 100% for å få korrekt måling.

Husk at bilen bygger opp en buffer underveis. 395tkm ved fullt batteri tilsvarer 205Wh/km. Men bilen teller ned 1tkm pr. ~190Wh. Det vil si at når den viser 0tkm igjen er det egentlig ca. 25tkm igjen. Om vi trekker 25tkm fra 395tkm får vi 370tkm brukbart fra full til tom på måleren. 305/370=82,4%.

Litt tullete når vi først har en strek på 205 wh/km at den ikke teller ned etter dette forbruket.

De 77kw de sier vi har til forbruk fra batteriet. Er dette inklusive de 25 skjulte tkm?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

jkirkebo

Sitat fra: ebbrey på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:44
Litt tullete når vi først har en strek på 205 wh/km at den ikke teller ned etter dette forbruket.

Ja, det kan du godt si.

Sitat
De 77kw de sier vi har til forbruk fra batteriet. Er dette inklusive de 25 skjulte tkm?

Nei, det er 75-76kWh + de skjulte. 395*190=75050Wh. Utnyttbar kapasitet er ca. 81kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

#245
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:28
Sitat fra: ebbrey på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:44
Litt tullete når vi først har en strek på 205 wh/km at den ikke teller ned etter dette forbruket.

Ja, det kan du godt si.

Sitat
De 77kw de sier vi har til forbruk fra batteriet. Er dette inklusive de 25 skjulte tkm?

Nei, det er 75-76kWh + de skjulte. 395*190=75050Wh. Utnyttbar kapasitet er ca. 81kWh.

Okei :) 395 Full ladet. Husker ikke helt sist jeg sjekket om jeg fikk dette. Men pleier hvertfall å ha rundt 350 på 90%

Hadde vært fint om de lot oss få ha en egen "typical" da hadde jeg stilt opp min med 20% (jeg må hvertfall legge til 20% på typical trekket pr km i forhold til gjennomsnitt kjørt hittil)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

#246
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. januar 2014, klokken 17:28
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2014, klokken 16:10
Er det flere enn meg som har lagt merke til at tkm ikke stemmer helt med batteriindikatoren? På fjellturen nylig skrev jeg tidligere at jeg startet med 82-84% SOC ut fra avlest batterimåler.
Men jeg startet jo med ca 305tkm på måleren, noe som i praksis er ca 75% SOC.

På min bil er det ganske mange tkm som fylles på når batteriindikatoren går fra 80% og oppover. Før jeg oppdaget dette var jeg litt bekymret for degradering av batteriet (ladet til 80% og beregnet tkm og rated km ved 100% og fant 5-6% rekkeviddetap....)
Gjør jo nesten aldri range charge (har vært på 99% to ganger i løpet av et halvt år), og jeg ser jeg må opp på 100% for å få korrekt måling.

Husk at bilen bygger opp en buffer underveis. 395tkm ved fullt batteri tilsvarer 205Wh/km. Men bilen teller ned 1tkm pr. ~190Wh. Det vil si at når den viser 0tkm igjen er det egentlig ca. 25tkm igjen. Om vi trekker 25tkm fra 395tkm får vi 370tkm brukbart fra full til tom på måleren. 305/370=82,4%.

Den skjønte jeg ikke helt. Min typical rekkevidde er 395tkm, og i tillegg har jeg ca 25tkm under 0, dvs totalt ca 420tkm før bilen stopper. Da ender jeg på ca 192 watt per km.

Om den legger seg opp en buffer under lading så skulle jo det tilsi at den også teller ned i samme tempo, og 1tkm er da rundt 193w/km, ikke 205w/km?

Eller mener du det er forskjell i hastigheten tkm teller ned fra eks 300 til 200 enn fra 400 til 300?

Det eneste jeg ikke har gjort så langt er å måle hvor lang tid bilen bruker på å lade fra eks 50-60% SOC sammenlignet med fra 85-95% SOC (på en ladeeffekt hvor batteriet ikke blir en begrensende faktor).

Når jeg dro fra hytta med 305tkm har jeg da totalt ca 330tkm (av totalt 420). 330/420= 78% SOC. Om dette regnestykket ikke skulle være riktig så må det bety at 1tkm varierer i energi ut fra SOC, noe jeg ikke kan skjønne er logisk? Men det skal sies at 420tkm faktisk ikke er 100% DoD, men 95-96%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2014, klokken 19:58
Den skjønte jeg ikke helt. Min typical rekkevidde er 395tkm, og i tillegg har jeg ca 25tkm under 0, dvs totalt ca 420tkm før bilen stopper. Da ender jeg på ca 192 watt per km.

Om den legger seg opp en buffer under lading så skulle jo det tilsi at den også teller ned i samme tempo, og 1tkm er da rundt 193w/km, ikke 205w/km?

Eller mener du det er forskjell i hastigheten tkm teller ned fra eks 300 til 200 enn fra 400 til 300?

Det eneste jeg ikke har gjort så langt er å måle hvor lang tid bilen bruker på å lade fra eks 50-60% SOC sammenlignet med fra 85-95% SOC (på en ladeeffekt hvor batteriet ikke blir en begrensende faktor).

Når jeg dro fra hytta med 305tkm har jeg da totalt ca 330tkm (av totalt 420). 330/420= 78% SOC. Om dette regnestykket ikke skulle være riktig så må det bety at 1tkm varierer i energi ut fra SOC, noe jeg ikke kan skjønne er logisk? Men det skal sies at 420tkm faktisk ikke er 100% DoD, men 95-96%.

Den teller ned med ca. 190Wh/km ja. Kan godt hende det er 193Wh. Men siden det den teller ned med ikke stemmer overens med virkelig rekkevidde kan man heller ikke sammenligne prosent SOC med prosent tkm. For å ta et ekstremt eksempel, når det er 10 tkm igjen kan du ikke regne ut 10/395=2,5% SOC. Fasiten er nærmere 9% eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

blokhus

Kjørte Bergen - Aurland (SC) - Geilo i helgen. Ser at det er mye diskusjon rundt rett over 200km rekkevidde på den tyske testen. Min erfaring da jeg kjørte fra Aurland og opp fjellet til Hol (ca 1000 høydemeter) var et snittforbruk på rett over 500Wh/km. Jeg kjørte da forholdsvis normalt/noe aktivt. Det var -10 til -20 C.

Hjem igjen fra Geilo brukte jeg ca 240 Wh/km. -20 C over vidda.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

ebbrey

#249
Dagens tur..

Forvarmet bilen i 15 minutter på HI. Mistet ca 15-20tkm på dette.
Startet med 334tkm ved avreise.
88 km i -5 grader og mye vind. E18 var godt saltet halvparten av distansen. Kjørte stort sett i 90.
Forbruk: 22.8kw 260 wh/km. Typical trekket på 118 km totalt (+34%) blir da 194 wh trekk pr tkm.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

ofn

La det inn i en annen tråd også, men kan gjenta det her hvis noen har interesse.
Kjørte tur/retur Bergen - Stavanger/Sandnes i dag.

Ved ankomst Stavanger/Sandnes:
188,9 km kjørt - 35,7 kWh forbruk - 189 Wh/km snitt - 199 km typical igjen

Ved hjemkomst Bergen:
376,8 km kjørt - 68,7 kWh forbruk - 182 Wh/km snitt - 16 km typical igjen

- 2 ferger og 3 undersjøiske tunneler hver vei.
- 5-10 km/t over fartsgrense nedover (4t 10min), moderat fart og mye trafikk hjemover. Veldig kraftig vind, tørr vei, 2-4 grader.
- Range mode ON, Michelin X-ice Xi3 dekk (48 psi).
- Noen km i "tap" ifm 4 fergekøer/fergeoverfarter og 6 timer i Stavanger (~12 km?).
- Ingen lading underveis.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Øyvind.h

Absolutt interessant ofn :) Synes alle bør være flinke til å legge inn erfaringer fra forskjellige turer. At man kan kjøre hardt under ekstreme forhold og få høyt forbruk (type 250w/km +) er godt dokumentert.

Men at det faktisk er mulig å kjøre den rå maskinen Model S pent og få lavt forbruk virker mindre kjent. Det er riktignok vanskelig å kjøre økonomisk, for bilen er jo så rå (og man trenger ikke kjøre pent pga kapasiteten), men det bør gå fint å kjøre langtur på sommeren i moderat tempo med forbruk rundt 150-170w/km. Og det må kunne sies å være bra for en diger familiebil med vanvittige krefter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2014, klokken 22:53
At man kan kjøre hardt under ekstreme forhold og få høyt forbruk (type 250w/km +) er godt dokumentert.
Brukte nærmere 250Wh/km fra Skøyen i dag. Kjørte hverken rått eller hardt, men motorvei ca i fartsgrensen (ca 105km/t). Litt snøvær var det jo, men synes uansett det var høyt...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

#253
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. januar 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2014, klokken 22:53
At man kan kjøre hardt under ekstreme forhold og få høyt forbruk (type 250w/km +) er godt dokumentert.
Brukte nærmere 250Wh/km fra Skøyen i dag. Kjørte hverken rått eller hardt, men motorvei ca i fartsgrensen (ca 105km/t). Litt snøvær var det jo, men synes uansett det var høyt...

Det er svært mange faktorer som spiller inn på forbruket, så tallet i seg selv har liten verdi uten blant annet:
Hastighet, vind, føre, temperatur, forvarming, kupevarme, takstativ, høydeforskjell +++

Det er eksempelvis stor forskjell i forbruk mellom våt og tørr veibane. Og vind som man tidligere ikke tenkte på kan virkelig utgjøre en forskjell. Den drøyeste langutren min så langt (minus småturer) ga et forbruk på 270w/km. Det var noen få plussgrader, kraftig motvind, kraftig regnvær og høy hastighet (120-130km/t). I luften (med motvind) holdt jeg en hastighet på 165km/t. Ser man på luftmotstandens utvikling ift. hastighet blir det klart at vind er viktig :)


Husk at Model S har svært presist speedometer. Dvs. 105km/t på speedometeret er nesten dønn korrekt, og i andre biler må du fort legge deg i 110-115 på speedometeret for å holde samme hastighet som Models S holder når Model S viser 105km/t. Men du merker på trafikken rundt om du er en sinke eller flyter fint :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sigdestad

Hei! Jeg kjørte fredrikstad-trysil før jul - i elendig vær. Full bil og skiboks. Faktisk rekkevidde var noe skuffende 29 mil med en P85 (uten å bruke reserver). 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA