Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

vrom

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. januar 2014, klokken 12:01
Sitat fra: vrom på fredag 03. januar 2014, klokken 11:29
jeg hadde trodd at pirelliene hadde relativt lite rullemotstand, iallefall ikke dårligere enn Nokian (hvorfor iallverden har vi ellers blitt prakket på dem), men det stemmer bra at forbruket har vært noen % dårligere enn forespeilet.
Alle med 19" har fått levert middelmådige "sommerdekk" direkte fra fabrikk, så at den billigste vinterdekk-pakken Tesla leverer ikke er fabelaktige kommer ikke som noe sjokk :)
Pirelli-dekkene har godt grep på tørr og våt asfalt i kulde, og er det som kalles kontinentale vinterdekk. Nokian R2 er det som kalles nordiske vinterdekk.

Vil vel heller ikke kalle det "prakket på" når man fikk Pirelli for 15.000,- for et sett 19" originale alufelger med dekk.

15.000 var jo så god deal at jeg ikke kunne si nei, spesielt for cyclone. Men det skyldes jo mva-fritak og stort partikjøp på dekkene. Er dog skfuffende at man ikke får igjen på rekkevidde, det man taper på veigrep, med pirelli. Det går jo for å være bra dekk, til sitt bruk.

trygvelo

Sitat fra: vrom på fredag 03. januar 2014, klokken 09:41
Har noen forsket på hva det "koster" i rekkevidde å ha på takstativ /takboks ?

Hentet takstativ og takboks (whispbar + calix) idag. Halden - Vestby t/r. Cruise i 100 km/t hele veien. 210 wh/km til og 230wh/km tilbake, økning 9,5%, litt mer enn forventet. Jeg antar økningen i forbruk blir større jo fortere man kjører. Det var litt våt asfalt på vei inn, nesten tørt tilbake, ellers likt, +5 grader. Så lenge jeg holder meg under 250wh/km (300 km rekkevidde) er det nok for vår del, men marginene begynner å bli små, kjedelig å måtte ligge i 80-90 km/t på motorveien når batteriet begynner å bli dårligere, men da har det forhåpentligvis blitt mye bedre lademuligheter rundt omkring.

Øyvind.h

Gardermoen-Nordtrand.
Kjørelengde ca 55km
Forbruk 10,9kw
Snittforbruk 195w
Cruise på 100km/t, dog noe lavere siste kilometerne frem til huset.
Ca 7 sekundmeter motvind
7 grader ute og relativt bart

Merker at tallene faller raskt om jeg senker farten, men selv i 100km/t er man blant sinkene, så å kjøre noe særlig under 90-95 ville vært uaktuelt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eclipse

Sitat fra: erikf på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:38
Nå har sikkert folk fått kjørt litt rundtom. Er det noen som har fått testet hvilket beste strømforbruk/rekkevidde TMS man kan oppnå i rimelig kupert landskap? F.eks i terreng med flere høyder på 200-500 meter, altså ganske typisk for vestlandet? Tenker f.eks Stavanger-Førde eller Bergen-Oslo, sommervær.
Stor forskjell på dette og flat mark Oslo-Malmø?
Eller kanskje ingen har prøvd å kjøre økonomisk enda? Man kjører kanskje litt mer "gøy-stil" en stund til?

Jeg har ukependlet mellom Stavanger og Stord siden September og har notert meg følgende forbruk.

I September/Oktober låg jeg på 185 w/km på denne strekningen med ca 15 grader ute.

Etter jeg satte på piggdekk og Whispbar takstativ og temperaturen sank til ca 5 grader så ligger forbruket på samme strekningen på ca 210 w/km på en tørr dag, hvis det regner er det gjerne 225 w/km.

Snittforbruk på de første 7000 km er 215 w/km, men det skal sies at "rikkekjøring" drar opp forbruket betydelig
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

AndersinOslo

Oslo S Gardermoen Oslo S, venstre felt hele veien nordover, dvs 100-120 km/t, litt roligere hjemover. 204 w/km. Våt vei, piggfrie dekk.

Typical range var for øvrig 200 km forbi Alnabru på vei nordover, og 240 km forbi Alnabru på vei sørover.

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Nordtroms

Her er litt tredjehåndsinfo fra kjøring i kaldt vær. Har noen kjenninger som kjørte strekningen Alta Kautokeino Alta en strekning på ca 270 km,  de hadde bare 1,6 km igjen når de var tilbake. Fikk forståelse av at temperaturen for det meste lå på ca 25 blå. De sa at det gikk merkbart mer strøm når temperaturen passerte minus 20. Jeg gjetter at 6kW varme til batteriet står på konstant under sånne forhåld, samt at kupe også trekker brukbare mengder, kanskje så mye som 9 kW tilsammen. Slikt spiser nok rekkevidde så det holder. Som sagt tredjehånsinfo så ta det for det det er verdt. Er det noen andre som har erfaringer med skikkelig vinter? (Da snakker jeg ikke om minus tre). ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

valvolainen

Desverre har det foreløpig vært den varmeste vinteren jeg kan huske (manns minne). Lengter etter noen tørre blå dager.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Nuvolari

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 09. januar 2014, klokken 18:30
Her er litt tredjehåndsinfo fra kjøring i kaldt vær. Har noen kjenninger som kjørte strekningen Alta Kautokeino Alta en strekning på ca 270 km,  de hadde bare 1,6 km igjen når de var tilbake. Fikk forståelse av at temperaturen for det meste lå på ca 25 blå. De sa at det gikk merkbart mer strøm når temperaturen passerte minus 20. Jeg gjetter at 6kW varme til batteriet står på konstant under sånne forhåld, samt at kupe også trekker brukbare mengder, kanskje så mye som 9 kW tilsammen. Slikt spiser nok rekkevidde så det holder. Som sagt tredjehånsinfo så ta det for det det er verdt. Er det noen andre som har erfaringer med skikkelig vinter? (Da snakker jeg ikke om minus tre). ;D

Hvis batteriet konstant varmer med 6kW så antar du at range mode overstyres på så kalde dager og ikke kan bgnyttes?
Evt at de faktisk ikke skrudde på range mode.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

cairnz

6kW spiser da 7,39% av rekkevidden pr time kjøring (av 81,1kWh). Gitt en kjøretur på 270km med snittfart på ca 80, er dette en tur på ca 3,5 time. På den tiden har da ca. 21 kWh (ca 22% av 81,1 kWh) gått bort til å holde batteriet varmt. Gitt et forbruk på 250Wh/km for selve kjøringen er dette 84km "teoretisk" redusert rekkevidde.
Pluss på de 270km de har kjørt og du er på 354km. Legg til ymse forbruk for hist og pist og så er det kanskje ikke så ille? Hadde de ladet til maks range mon tro?
Elbilist

turfsurf

Sitat fra: Nordtroms på torsdag 09. januar 2014, klokken 18:30
Er det noen andre som har erfaringer med skikkelig vinter? (Da snakker jeg ikke om minus tre). ;D
Når jeg hentet bilen fra Bergen og kjørte over Hemsedal tilbake til Vestfold, så var det rundt -15. Da opplevde jeg vel ett forbruk på rundt 270 Wh/km fra Aurland til Gol. Det var med range mode på får det meste.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:04
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 09. januar 2014, klokken 18:30
Er det noen andre som har erfaringer med skikkelig vinter? (Da snakker jeg ikke om minus tre). ;D
Når jeg hentet bilen fra Bergen og kjørte over Hemsedal tilbake til Vestfold, så var det rundt -15. Da opplevde jeg vel ett forbruk på rundt 270 Wh/km fra Aurland til Gol. Det var med range mode på får det meste.
Fra Aurland til Gol er det en del meter høydeforskjell- det bør trekkes fra.
Regner med at forbruket fra Gol ned til Vestfold var vesentlig lavere- gitt samme betingelser ellers  :)

turfsurf

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:39
Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. januar 2014, klokken 21:04
Når jeg hentet bilen fra Bergen og kjørte over Hemsedal tilbake til Vestfold, så var det rundt -15. Da opplevde jeg vel ett forbruk på rundt 270 Wh/km fra Aurland til Gol. Det var med range mode på for det meste.
Fra Aurland til Gol er det en del meter høydeforskjell- det bør trekkes fra.
Regner med at forbruket fra Gol ned til Vestfold var vesentlig lavere- gitt samme betingelser ellers  :)
Fra Gol og nedover kjørte jeg uten range mode på og en del våt vei og ca 5 mil motorvei i 110-115 km/t. Mener det endte på drøye 230Wh/km. Kjørte samme strekk med full bil og takboks etter nyttår, men startet på toppen av Golsfjellet (dog uten regen i starten), endte da på 230 Wh/km. Snittfart på nærmere 80 km/h.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Bjoris

Jeg var så heldig å få prøve en Tesla her om dagen og en av mange ting jeg blir imponert over var forbruket, på det strekket vi kjørte i regn med forbikjøring, litt forsiktig testing av aks, men også en del køkjøring brukte den mindre enn jeg ville gjort med min Leaf... Ganske rått mtp hvor mye tyngre og sterkere Teslaen er...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

teslapower

Siden 8 November har jeg kjørt 5400km med ett snitt på 227kw pr km. Dette er mest småkjøring innen Molde by, med mye start og stopp. Men merker godt de dagene med 5 plussgrader og tørre veier at forbruket går vesentlig ned. Er strålende fornøyd med bilen, forbruket og servicenivået til Tesla :-)
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Muffinman

Kjørt 40-50 mil med en +  med panotak på Hakka pigg fordelt på to etapper. Maks sparekjøring på tørre veier gav 197. Normal kjøring endte på 224. Vel 20 mil på begge etapper, og bar asfalt.

Egen bil, samme forhold og etapper (og til dels samme kveld). P uten panotak, Hakka R2 med 50 psi - frisk kjøring med relativt høy gjennomsnittshastighet endte på 193. Har tidligere kjørt på 173 på samme etapper med egen bil i det sparsommelige hjørnet. 0-5 pluss i alle tilfeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA