Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Værnes til gråmyra i orkan med flere hissige aks gav forbruk på 172. Skikkelig rolig kjøring på noen gårsveier og rolig bykjøring med kanskje 100 høydemeter mindre fra start til slutt gav 111 :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kthomas

#151
Kjørte i dag Drøbak - Hamar - Drøbak i slapseføre +\- 0 grader. 5 personer med 3 hockeybager, 6 køller og brukte frunken til ryggsekker. Startet dagen med 480km Rated, kunne ikke bruke cruise controll grunnet slaps og snø på veien. Kjørte med 21 grader i kuppeen og måtte vente 20 minutter grunnet spregningsarbeid langs E6 rett etter Minnesund. Kom fram med 225km rated igjen. Turen var 167,4 km brukte Totalt Energy 38.2 kWh 228 Wh/km. Hadde håpet å slippe å lade i Hamar men turte ikke. Fant en 13A kontakt ved ishallen og trakk 10A ut av denne og fikk 85km rated ut av denne og kom hjem med 69 km Rated igjen. Hjemover turen var målt 165,6 km Energy 36,6 kWh 221 Wh/km uten cruise control. Fin tur men glad for at jeg fikk litt lading i Hamar.

Jens

Kona er en rev til å kjøre økonomisk.

Bildet taler for seg selv. Hun kjørte fra Stavanger til Haugesund i mørke, kuling og regn (+3 grader) med piggdekk. Trikset var visstnok å senke temperaturen inne til 18 grader, kjøre 3-5 km/h under fartsgrensa i 80-sonene, og sørge for å ikke bruke mer enn rett over 20kW når man akselererer.

Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Trøndertesla

Jeg har nå kjørt 12.000 km og den "ikke påvirkbare faktoren" som har størst utslag på forbruket er våte veier. Jeg har erfart betydelig forskjell i forbruk både på sommer- og vinterdekk.

Når det gjelder kulde så merker jeg ingen forskjell,  såfremt batteriet er varmt. Ved kaldstart så går det mye til oppvarming, men når batteriet først har blitt varmt så merker jeg ingen forskjell.

Høyrefoten er selvfølgelig en viktig faktor,  men den kan jo reguleres...

Med tung høyrefot, styrtregn og motvind så har man en skikkelig range killer
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

buylove

Hei!
Fikk bilen i Trondheim onsdag. Kjørte fra Trondheim med 432 km igjen på 'tanken'. Var innom et par plasser i Trondheim og kjørte til Dombås 219 km. Hadde da igjen 77 km. Temperaturen varierte fra et par pluss til et par minus grader. En del våt veibane i trøndelag. Jeg kjørte ikke spesielt pent, jeg kjørte forbi ved anledning når noen sinket meg men hadde likevel trodd at jeg skulle ha mer igjen.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Øyvind.h

#155
Tok en handletur til Sverige i dag. Rundt 8-10m/s motvind, øsende regnvær, 5 grader i luften og cruise på rundt 125-130km/t ga et forbruk på solide 275w/km :) Med motvind skulle luftmotstanden tilsi å kjøre i 160-165km/t!

Hadde bare ladet til ca 89%, og kjørte en liten omvei før avreise, så ved ankomst Strømstad hadde jeg brukt 185tkm på å kjøre ca 130km. Hadde bare 150tkm igjen, så tilbaketuren gikk i mer fornuftig tempo med cruise på 110km/t (som hadde tilsvart ca 115km/t på cruisen i Passaten ettersom Teslaen er nesten helt nøyaktig ift reell hastighet).

Kom hjem med ca 10tkm igjen, og et forbruk på tur tilbake på ca 210w/km.

Motvind, øsende regnvær og høy hastighet er virkelig rekkevidde-killer  :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

Samme forhold og strekning som over, men cruise control på 90 og skiboks ga 245Wh/km fra Mortensrud til Råde-avkjørselen. Fullastet julebil med kone og to barn. Samme strekning tilbake et par dager etter, medvind og tørt i 100km/t = 212Wh/km
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Nuvolari

#157
3. Juledag Oslo (Nordstrand) - Hemsedal med full bil og full takboks. 19-20c i bilen. Mye vind, 0-2c og range mode. Forbruk 208Wh/km.

Virker som takboksen ikke gjør mye forskjell.

Forøvrig imponerer bilen stort på snødekte vinterveier. Opp til skarsnuten (Hemsedal) var det ingen andre 2wd som klarte å holde følge. En quattro med nok hester hadde selvsagt klart det.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

tstens

Hei
Brumunddal-Charlottenberg tur retur i dag ca 330 km tot.Startet m 390km  typical .Ladet på ca 60 km i Charlottenberg.Endte på ca 90 km i rest på pakka v hjemkomst.Lå i 80-90 m cruise control hele veien.Endte på ca 210 wh/km .Syns det var litt mye egentlig ,var 3 i bilen og lett lastet.Var drittvær m mye motvind nedover dog,men allikevel.Ser ikke hvordan jeg skal komme under 200.Kjørte m range modus ,50psi i dekkene og lite varme også.
hmm ???
P85,White

Cowboystrekk

19'-dekk antar jeg tstens? Om du bruker pirelli så kan noe av problemet der. Xi3 og R2 har ekstremt lav rullemotstand og bruker merkbart mindre enn pirelli...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

noto

Sitat fra: tstens på lørdag 28. desember 2013, klokken 23:45
Hei
Brumunddal-Charlottenberg tur retur i dag ca 330 km tot.Startet m 390km  typical .Ladet på ca 60 km i Charlottenberg.Endte på ca 90 km i rest på pakka v hjemkomst.Lå i 80-90 m cruise control hele veien.Endte på ca 210 wh/km .Syns det var litt mye egentlig ,var 3 i bilen og lett lastet.Var drittvær m mye motvind nedover dog,men allikevel.Ser ikke hvordan jeg skal komme under 200.Kjørte m range modus ,50psi i dekkene og lite varme også.
hmm ???

Motvind og regn stjeler mye batteri. Kommer heller ikke under 200 da med Pirelli. Kan komme ned litt under 190 på tørr vei i pent vær med noen plussgrader og snittfart knapt 80.

blokhus

Kjørt ca 2000 km nå, og har et snitt på over 280. Sjelden jeg er under 200 i snitt(vet ikke om det har skjedd). Brukes for det meste på småkjøring type 5-30km.
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

Havebigfun

Sitat fra: blokhus på søndag 29. desember 2013, klokken 10:56
Kjørt ca 2000 km nå, og har et snitt på over 280. Sjelden jeg er under 200 i snitt(vet ikke om det har skjedd). Brukes for det meste på småkjøring type 5-30km.
Felger og dekk??
Det er alltid relevant og interessant for oss andre ;)

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 29. desember 2013, klokken 10:59
Sitat fra: blokhus på søndag 29. desember 2013, klokken 10:56
Kjørt ca 2000 km nå, og har et snitt på over 280. Sjelden jeg er under 200 i snitt(vet ikke om det har skjedd). Brukes for det meste på småkjøring type 5-30km.
Felger og dekk??
Det er alltid relevant og interessant for oss andre ;)

Felger og dekk har nok liten interesse i dette tilfellet. Med såpass korte turer er det batterivarmeren og kupévarmeren som stikker av med energien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. desember 2013, klokken 11:05
Sitat fra: Havebigfun på søndag 29. desember 2013, klokken 10:59
Sitat fra: blokhus på søndag 29. desember 2013, klokken 10:56
Kjørt ca 2000 km nå, og har et snitt på over 280. Sjelden jeg er under 200 i snitt(vet ikke om det har skjedd). Brukes for det meste på småkjøring type 5-30km.
Felger og dekk??
Det er alltid relevant og interessant for oss andre ;)

Felger og dekk har nok liten interesse i dette tilfellet. Med såpass korte turer er det batterivarmeren og kupévarmeren som stikker av med energien.
både- og- Med samme kjøremønster ligger jeg på 232Wh/km på vinterhjulene.
De siste dagene hadde jeg bilen i temperert garasje på ca 14C- da er det full regen med en gang og forbruket blir åpenbart lavere.
Selv om jeg er i grunn enig med ressonementet tror jeg aero+ R2 senker forbruket med over 10Wh/km versus cyclone+ pirelli, eksempelvis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA