Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: noto på søndag 17. november 2013, klokken 21:16
Pirelli på cyclonefelger ser ut til å dra vesentlig mer enn Goodyear på standardfelger, alt annet inkl. dekktrykk likt.
Er det felgene som lager turbulens eller dekkene- er det noen som har std-felger med pirelli og standard 19" med Goodyear som kan si noe?

valvolainen

Piggfrie vinterdekk er jo friksjonsdekk, så der vel det jo være en vesentlig forskjell uansett.
Må nesten måle felg mot felg med like dekk for å konkludere med at felgen skulle utgjøre noe forskjell.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

RoadRunner

Kjørte Trondheim [Lade] via sentrum til Dombås til Øyer igår.

Saltede/våte veier til Støren, overgang til is og snøføre til Dombås var passert, deretter salt/våt veibane igjen. +2 til -6 grader, vinterdekk med normalt lufttrykk på 19-tommere, cabin-temp 20 grader og to i bilen. Fulgte fartsgrensene, to forbikjøringer. Ikke rangemode.  Surt vær med vind og noe nedbør.

Startet med ca 82% på batteriet, ca 20% og 78km igjen på displayet ved ankomst Dombås.
Distanse 212,5 km, 229 Wh/km.

Ved ankomst Øyer var forbruket 201 Wh/km for hele turen.

Første gangen på sør-siden av Dovre med Teslaen - ufattelig mye mindre forbruk på flat vei i dette dalføret kontra den ujevne topografien på nordsiden / nordvestlandet :-). Her fungerer cruisecontroll mye bedre med tanke på forbruk!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Ladet forøvrig fra 20 til nesten 90% på ca 45 min på superladeren på Dombås. Artig å se 100 kW ladehastighet for første gang! Stor forskjell på 280A kontra 5A i andre enden av ladeskalaen!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Muffinman

Sitat fra: valvolainen på søndag 17. november 2013, klokken 21:25
Piggfrie vinterdekk er jo friksjonsdekk, så der vel det jo være en vesentlig forskjell uansett.
Må nesten måle felg mot felg med like dekk for å konkludere med at felgen skulle utgjøre noe forskjell.
Og med likt trykk i dekkene. Det utgjør nok en målbar forskjell.

Muffinman

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 30. november 2013, klokken 08:28
Ladet forøvrig fra 20 til nesten 90% på ca 45 min på superladeren på Dombås.
La du merke til når hastigheten slakket av? Regner med at 80-90% tok en god del av de 45 minuttene?

RoadRunner

Nei, så på farten rundt 85% og det var over 90 kW da også. Skal innom Lillehammer og lade senere idag, regner med jeg får anledning til å se litt mer på det i detalj.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 30. november 2013, klokken 10:05
Nei, så på farten rundt 85% og det var over 90 kW da også. Skal innom Lillehammer og lade senere idag, regner med jeg får anledning til å se litt mer på det i detalj.

Hmm, det tviler jeg faktisk litt på. Sist jeg stoppet lading på ca. 85% lå farten rundt 36kW på min.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aage M.

Kjørte 33 mil fra Asker til Halden / retur i går. Motorveg nesten hele strekningen.+/- 0 grader, tørr vei. Kjørte i all hovedsak på cruise-control 100km/t. Bilen var ikke forvarmet. Range Mode var påslått (står fast på hele tiden).
Klima på 20 grader. Ikke setevarme.

Startet med 46 mil Rated range (altså ikke helt fulladet). Gjennomsnitt forbruk 207 Wh/km. Hadde 2,4 mil igjen etter endt tur. Dersom man kan kjøre ca 3,5 mil etter at måleren viser null, ville jeg altså ha klart ca 36,5 mil, og med fulladet bil kanskje to - tre mil ytterligere. Tilsammen altså opp mot 40 mil.

Med tanke på minusfaktorene: Ikke forvarmet bil, ikke optimal hastighet - 100km/t, null grader, friksjonsdekk (Pirelli), og klima på 20 grader, synes jeg resultatet var bra, og omtrent som forventet. Parkerte ved ladepunkt i Halden, men hadde lyst til å teste strekningen uten mellomladning. (Med kun 25 km igjen, var det muligens litt dristig). ;-)

RoadRunner

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 30. november 2013, klokken 10:05
Nei, så på farten rundt 85% og det var over 90 kW da også. Skal innom Lillehammer og lade senere idag, regner med jeg får anledning til å se litt mer på det i detalj.
Fikk ikke skikkelig fart på Lillehammer. Startet på ca 50% gjenstående og ladet med 46 kW. På slutten var det 42kW opp mot 90%. Skal prøve på Dombås igjen i morgen.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 30. november 2013, klokken 15:20
Sitat fra: RoadRunner på lørdag 30. november 2013, klokken 10:05
Nei, så på farten rundt 85% og det var over 90 kW da også. Skal innom Lillehammer og lade senere idag, regner med jeg får anledning til å se litt mer på det i detalj.
Fikk ikke skikkelig fart på Lillehammer. Startet på ca 50% gjenstående og ladet med 46 kW. På slutten var det 42kW opp mot 90%. Skal prøve på Dombås igjen i morgen.
Fikk aldri samme hastighet på Dombås - det lå rundt 55 kWh i starten og nede på rundt 30 kWh på 92%. Helt åpenbart at det går saktere på slutten, ja.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

RoadRunner

Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Maartensommer




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA