Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: roaaad på mandag 28. oktober 2013, klokken 19:42
Jeg er overasket over hvor dårlig rekkevidden egentlig er i vanlig landeveiskjøring på Vestlandet.  I  dag startet jeg dagen med "full" tank (uten range lading, d.v.s. 90%?) og 345km på telleren som "typical range" basert på min kjørehistorikk.  I løpet av dagen kjørte jeg 148 faktiske km men "brukte" nesten 200km og kom hjem med rundt 148 gjenstående km som typical range.  Dette var med 21" dekk, regn og 9 grader ute, uten setevarme og med klimaanlegget på 20 grader.  Dette var med en helt vanlig kjørestil som jeg også ville hatt med en fossilbil.  Med vanlig (ikke max) lading kan jeg altså ikke regne med å kjøre mer enn rundt 260km før det står null på telleren.  Jeg kan leve med det i praksis, men det er betydelig under det man kanskje burde forvente.  Hvordan ser dette ut når det er skikkelig kaldt eller slapseføre lurer jeg på.

Hmm, jeg kjørte 98,5km fra Fredrikstad til Oslo i dag morges rundt 04.00. 10 grader, skikkelig våt vei. Kjørte i all hovedsak på cruise-control i fartsgrensa (som er 100km/t ca. 70% av veien). Bilen var ikke forvarmet, men Range Mode var påslått for klimaanlegget (står fast på hele tiden).

Startet med 206tkm og kom fram med 108tkm, altså et forbruk på 98tkm ved 98,5km kjørt. Forbruk 196Wh/km, noe som tilsvarer en rekkevidde på 413km fra helt fullt til helt tomt batteri.

Dog foregikk turen på vinterdekk (Nokian R2).

Er det en større prosent 70/80/90 vei kommer jeg lengre. Kjørte Fredrikstad-Kongsvinger via Kløfta i forrige uke, samme forhold (10 grader, våt vei, grytidlig). Tipper det er 100-grense ca. 50% av veien. Brukte 184tkm på å kjøre 190,6km og 110 høydemeter opp. Forbruk 183Wh/km som tilsvarer rekkevidde på ca. 443km.

Forbruket er definitivt høyere med 21" hjulene når forholdene ellers er like. Det er greit for min del da det er i den kalde årstida rekkevidden er mest kritisk. 21" på sommer og 19" på vinter gjør at rekkevidden mellom årstidene ikke blir like forskjellig som den ellers hadde vært.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#121
Mitt forbruk har blitt ganske mye høyere etter at det ble kaldere. I dag var det bedre igjen, men så var det også litt varmere. Ser ut til at Goodyear-dekkene ruller adskillig tregere når det går under ca 7 grader.

Blir spennende å se etter omlegging til Xi3.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

trygvelo

Opplevde noe jeg syns var merkelig på mandag. Hentet bil på Alna etter at den var 1 uke på service. Kjørte ned til kontoret i sentrum, 170Wh/km, mye nedover og 30-80 km/t på den strekningen. Senere på dagen kjørte jeg til Moss på mosseveien og videre på E6, 110km/t i cruisekontroll hele veien på E6. Syns forbruket var mye lavere enn normalt hele veien og endte opp med 175Wh/km fremme i Moss. Utrolig bra... Det var lett regn og 8-10 plussgrader hele veien. Ble stående å vise frem bilen en stund i Moss da jeg traff en gammel bekjent. Kjørte videre til Halden med cruise fremdeles i 110km/t på E6, men nå var forbruket nesten aldri under 200Wh/km. Endte opp med 215Wh/km, altså sikkert minst et snitt på 230-240Wh/km fra Moss til Halden. Samme temperatur, men en god del mer regn.

petersv

Regn har mer å si enn temp ja, bra observert. Da stemmer teori og praksis. Friksjon er ei kjerring ;)

Cowboystrekk

Sitat fra: eledille på mandag 28. oktober 2013, klokken 20:27
Mitt forbruk har blitt ganske mye høyere etter at det ble kaldere. I dag var det bedre igjen, men så var det også litt varmere. Ser ut til at Goodyear-dekkene ruller adskillig tregere når det går under ca 7 grader.

Blir spennende å se etter omlegging til Xi3.
Husk også at dekktrykket synker ved lavere temp og at bilen bruker mer energi til å varme batteriene... Goodyeardekkene har helt elendig rullemotstand (F) så ikke utenkelig at Xi3 ruller bedre og gir lavere forbruk (C). Goodyear har et par andre ligende dekk (asymetric 2) som får svært gode skussmål i tester, har lav rullemotstand og også er helårsdekk, prisen er heller ikke så ille. At Tesla sette på RS-A2-møkka synes jeg er uforståelig...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:21
Regn har mer å si enn temp ja, bra observert. Da stemmer teori og praksis. Friksjon er ei kjerring ;)

Men allikevel, var ekstremt stor forskjell for ellers like forhold. Eneste jeg kan tenke meg som en slags forklaring er at jeg brukte en god del strøm når jeg stod stille i Moss med døra åpen, opp og ned med frunk/trunk osv. og at dette på en måte ble fordelt utover de neste kilometerne på strømmåleren.

Epleskreller

Sitat fra: trygvelo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:42
Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:21
Regn har mer å si enn temp ja, bra observert. Da stemmer teori og praksis. Friksjon er ei kjerring ;)

Men allikevel, var ekstremt stor forskjell for ellers like forhold. Eneste jeg kan tenke meg som en slags forklaring er at jeg brukte en god del strøm når jeg stod stille i Moss med døra åpen, opp og ned med frunk/trunk osv. og at dette på en måte ble fordelt utover de neste kilometerne på strømmåleren.

Var du lenge i Moss? Jeg syns bilen bruker endel mere strøm i starten.. jeg tenker da at den bruker en del energi på å varme opp kabin og batteri. Om det stemmer, vet jeg ikke..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Trøndertesla

Sitat fra: trygvelo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:42
Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:21
Regn har mer å si enn temp ja, bra observert. Da stemmer teori og praksis. Friksjon er ei kjerring ;)

Men allikevel, var ekstremt stor forskjell for ellers like forhold. Eneste jeg kan tenke meg som en slags forklaring er at jeg brukte en god del strøm når jeg stod stille i Moss med døra åpen, opp og ned med frunk/trunk osv. og at dette på en måte ble fordelt utover de neste kilometerne på strømmåleren.

Vind har mye å si på energiforbruket. Om det var litt nordavind så kan jo det være forklaringsnøkkelen til økt forbruk på retur til Oslo. Vi har vel alle syklet i med- og motvind og kjent forskjellen i energiforbruk - i lårene...
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

DonPedro

#128
Jeg får ofte spørsmål om drivstoffkostnader på Tesla Model S. Det er jo akkurat like mange "det spørs" som på en bensinbil, men det går kanskje ann å si noe generelt likevel. Kanskje dere kan kritisere mitt regnestykke?

Forbruk/km
50% tørt føre: 190Wh/km
15% vått føre: 240Wh/km
35% vinterføre: 300Wh/km
Gjennomsnitt: 236Wh/km

Tap
Leste et eller annet sted at det er ca. 12% tap fra stikk til motor, i form av tap ved lading, batterivarming o.l. Stemmer det?  I så fall er tapet 32,2Wh/km.

I tillegg er det vel vampyrtap på 300Wh/dag? Hvis vi antar 15.000 km/år tilsvarer det 7,3Wh/km.

Totalt forbruk for kjøring + tap blir da 236 + 32,2 + 7,3 = 275,5Wh/km.

Kostnad
Gjennomsnittlig strømpris (ved spotkontrakt) de siste fem år er 37,9 øre/kWh. Nettleia er i snitt 45,7 øre (2012). Dermed er en god referanse for langsiktig strømpris 83,6 øre. [Kilde: SSB]

Med andre ord koster hver mil 10*0,2755*0,836 = 2,30 kroner.

Snittpris på 95 blyfri 2012-13 er kr. 14,49. [Kilde: drivstoffpriser.no]. Det vil si at forbruket på Model S i kroner tilsvarer 0,16 liter på mila ved blandet kjøring.  Det er mao. 80% ned fra en bil som bruker 0,80l/mil og 75% ned fra en som bruker 0,64l/mil.

Gratislading

Dette blir nødvendigvis spekulativt. Men: Jeg mener jeg så en statistikk på at 5 av de 160 millioner "miles" som er kjørt med Model S er ladet fra superladere. Ettersom nettverket blir mer utbygget er det vel en rimelig antagelse at dette vil stige til ca 10%.

Videre er det en del andre muligheter for gratislading rundt omkring (arbeidsgiver, offentlig ladestasjon etc.). Kanskje 10% lading der også for en gjennomsnittssjåfør?

I så fall er vi nede under 2 kroner mila.  Og det er greit belegg for å si at man kutter drivstoffkostnaden med rundt 80% ved å gå over til Model S.

Noen kommentarer til mine utregninger?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på torsdag 31. oktober 2013, klokken 19:36
Gratislading

Dette blir nødvendigvis spekulativt. Men: Jeg mener jeg så en statistikk på at 5 av de 160 millioner "miles" som er kjørt med Model S er ladet fra superladere. Ettersom nettverket blir mer utbygget er det vel en rimelig antagelse at dette vil stige til ca 10%.

Videre er det en del andre muligheter for gratislading rundt omkring (arbeidsgiver, offentlig ladestasjon etc.). Kanskje 10% lading der også for en gjennomsnittssjåfør?

Dette vil nok variere veldig. Jeg ligger selv på ca. 65% gratislading. De fleste vil nok ligge lavere men 10% virket veldig lavt. Jeg tror det havner nærmere 25-30% i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trygvelo

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 31. oktober 2013, klokken 18:41
Sitat fra: trygvelo på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:42
Sitat fra: petersv på torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:21
Regn har mer å si enn temp ja, bra observert. Da stemmer teori og praksis. Friksjon er ei kjerring ;)

Men allikevel, var ekstremt stor forskjell for ellers like forhold. Eneste jeg kan tenke meg som en slags forklaring er at jeg brukte en god del strøm når jeg stod stille i Moss med døra åpen, opp og ned med frunk/trunk osv. og at dette på en måte ble fordelt utover de neste kilometerne på strømmåleren.

Var du lenge i Moss? Jeg syns bilen bruker endel mere strøm i starten.. jeg tenker da at den bruker en del energi på å varme opp kabin og batteri. Om det stemmer, vet jeg ikke..

Bilen bruker ekstremt med strøm i starten ja. Har vært oppe i over 1000Wh/km den første kilometeren. Det er helt klart at verst forbrukstall får man ved mye småkjøring med litt pauser mellom hver tur slik at bilen blir kald  hver gang. Jeg var vel i Moss en times tid, halvparten av tiden med dører åpne og visning av diverse funksjoner osv.

Øyvind.h

#131
I dag var det tid for en skikkelig harrytur, med innlagt besøk på hytta.

Bilen hadde kommet til 98% SOC når jeg dro ut kabelen. Ikke forvarmet, men utetemp var 10 grader (plutselig vårtemp igjen nå!) så det utgjorde nok ikke store forskjellen.

Ca 33 mil totalt.

På vei ned brukte jeg ca 220w/km, totalt ca 33kWh. Lå mellom 115-130km/t. Varme/klima i range-mode og 20 grader. 2,5 pers i bilen :)

På vei hjem brukte jeg ca 245w/km. Totalt ca 38kWh. Lå mellom 125-140km/t. To fulle bagasjerom og 2,5 pers.

Ladet ca 3-4kWh mens jeg var på hytta, så det var helt marginalt påfyll.

Ved ankomst hjemme hadde jeg 30tkm igjen, så i praksis kanskje enda 4-5 mil rekkevidde? Absolutt fornøyd med dette mtp hastigheten jeg holdt. På vei hjem hadde jeg flere kraftige akselerasjoner :) Det jeg er mest fornøyd med er at jeg kjørte omtrent som jeg ville gjort med fossilen (antakelig enda fortere fordi hastigheten på Teslas speedometer er mye mer nøyaktig enn i forrige bil (målte 127km/t med GPS når speedo stod på 129.)

Hadde jeg lagt cruise på 100km/t (eller enda bedre - 90km/t) hadde rekkevidden fint vært 40-45 mil +!

Btw: alle tall, hastigheter her er påfunn, tull og tøys. Oppspinn og kreativt vås  ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Idag med vårtemperatur på 10 grader, tørre veier og solskinn var jeg t/r Arendal for å hente noe.
For gøy lot jeg være å ha på varmeapperat, det trengtes ikke.  Forbruk t/r med helt vanlig/rolig kjøring 165 wh/km. 

Harlex

Startet i Førde med 444 km... 110 da jeg kom hjem ( utenfor Bergen) kjørt strekning 212 km pluss 20 min på ferge. Full bil, ikke regen. første mil, aktiv kjørestil, mye opp og ned (fjelloverganger) 4 passasjerer og mye bagasje, ikke rangemode, lading av ipad og iPhone, ingen sparing på clima-anlegg eller andre ting.
Dumt at jeg ikke noterte meg andre veien da jeg hadde rangemode og passiv kjørestil.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

noto

Pirelli på cyclonefelger ser ut til å dra vesentlig mer enn Goodyear på standardfelger, alt annet inkl. dekktrykk likt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA