Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:25
Det påstås at forvarming kan trekke opptil 6kW. Dersom man ikke er tilkoblet 230v vil dette trekkes fra batteriet. Sliter det mye på batteriet å trekke så store strømmengder? For min del vil jeg forvarme basert på batteridrift hver dag.
Jeg trodde det var 6kW for batteriene og 6 kW for kupeen. I forhold til motorforbruket er det bare smuler- jeg tror ikke det er relevant.
Etter hva jeg har skjønt ser man oppvarmingsforbruket på displayet  ved siden av odometeret, eks når man ruller i tomgang. Selv på de hittil kaldeste dagene rundt -2 var det ikke rare greiene som ble trukket.

Øyvind.h

Som det nevnes: 6kW for kupe og 6kW for batterivarmer er peanuts i forhold til de 320kW motoren henter ut :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nordtroms

Normalt kjøreforbruk er vel på omtrent 20 kW
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

laumb

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:36
Etter hva jeg har skjønt ser man oppvarmingsforbruket på displayet  ved siden av odometeret, eks når man ruller i tomgang. Selv på de hittil kaldeste dagene rundt -2 var det ikke rare greiene som ble trukket.

Dette har jeg fått en del spørsmål om tidligere, så jeg lagde en video faktisk!


Griffel

#109
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:57
Som det nevnes: 6kW for kupe og 6kW for batterivarmer er peanuts i forhold til de 320kW motoren henter ut :)
De 320kW er i den korte perioden (ca 2 sek) mens bilen akselererer fra 70 og oppover et stykke med fartspedalen i bunn.
Gjennomsnitts forbruk er noe under 20kW.  (typisk 14-16 kW. ) Så varme kan bli en betydelig tilleggbelastning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Sitat fra: laumb på onsdag 23. oktober 2013, klokken 19:19
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:36
Etter hva jeg har skjønt ser man oppvarmingsforbruket på displayet  ved siden av odometeret, eks når man ruller i tomgang. Selv på de hittil kaldeste dagene rundt -2 var det ikke rare greiene som ble trukket.

Dette har jeg fått en del spørsmål om tidligere, så jeg lagde en video faktisk!


Det har vel ikke noe med dette å gjøre, men hva er den stiplete linjen lenger ned? Ser den er der noen ganger, andre ganger er den helt borte.

tho

Sitat fra: Milzit på onsdag 23. oktober 2013, klokken 20:23
Det har vel ikke noe med dette å gjøre, men hva er den stiplete linjen lenger ned? Ser den er der noen ganger, andre ganger er den helt borte.

Begrenset kapasitet på regenerering pga kalde batterier.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

laumb

Det er _veldig_ relevant faktisk.
Du ser kanskje at kW meteret viser at det brukes en del strøm når varmeanlegget er på - og bilen står i P§ Det viser hvor mange kW varmeanlegget og kolben til å varme batteriet trekker i det aktuelle øyeblikk.

Havebigfun skriver at han har skjønt at man kan se dette på denne måten. Derfor visualiserte jeg det. ;)

Den stiplede linjen betyr at regen er begrenset grunnet; Temperatur på batteri er for kald (eventuelt om batteriet er nært 100% ladet for ikke å overlade det). Denne flytter seg nærmere eller lenger fra 0 alt ettersom temperatur og SOC (State Of Charge).

hhartes

Kan noen gi en god forklaring på dette:

Jeg startet en langtur med 100% på batteriet. Når jeg kom frem samme dag, var det kun noen få km igjen på "tanken" (snakker 1-sifret). På tripteller står det at jeg har forbrukt cirka 73 kWh siden forrige lading. Jeg hadde forventet at jeg måtte bruke tilnærmet 81 kWh for å kjøre den tom...

Regner med at det er større sjanse for at jeg har misforstått noe, enn at det er noe galt med bilen, selv om jeg hadde forventet at jeg hadde mer å gå på på den aktuelle turen.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Øyvind.h

#114
jkirkebo ga en god forklaring på dette. Jeg har selv hatt inntrykk av at bilen underrapporterer forbruk med røft regnet 10% når jeg ser forbruk vs endring i SOC (avlest i VisibleTesla).

Men går man litt i dybden viser funn/erfaringer fra diverse eiere at:
- Når du når 0km range har du forbrukt rundt 76kWh om du startet med 100%SOC
- Deretter har du ca 5kWh i reservetank, noe som betyr at du har ytterligere ca 2,5 mil igjen på tanken v/200w/km.
- Total tilgjengelig kapasitet er dermed ca 81kWh av batteriets totale størrelse på 85kWh.

Du får ikke brukt hverken topp eller bunn av batteriet :)

Jeg er ikke 100% trygg på at forklaringen stemmer og skulle gjerne hatt offisielle uttalelser fra Tesla som beskriver dette i dybden, men forklaringen virker ikke helt feil!

Problemet uten offisiell uttalelse er at ikke mange har lyst til å dra batteriet til 100% SOC og deretter kjøre til bilen kutter :) Det sliter sikkert en del på batteriet (på den annen side, laptop``en min er stort sett på 100% SOC og kjører den helt i bunn med jevne mellomrom. Batteriet holder fint selv etter 3-4 år med slik mishandling. )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dr.Ling

Noen nevnte i en annen tråd at å sette bilen i fri kan spare endel strøm ved kjøring. Er det noen som kjører på den måten? Og hvor bratt og lang skal en bakke være for at skal sette bilen i fri vs å kjøre med regen?
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

ebbrey

Hadde vært bedre om de la disse reservene på toppen av 85! Hvertfall de 4 som ikke er tilgjengelig uansett. :P

Som jeg leste, det hadde vært fint med litt offisiell info på dette her for tallknusere.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

eledille

#117
Sitat fra: Dr.Ling på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:32
Noen nevnte i en annen tråd at å sette bilen i fri kan spare endel strøm ved kjøring. Er det noen som kjører på den måten? Og hvor bratt og lang skal en bakke være for at skal sette bilen i fri vs å kjøre med regen?

Du trenger ikke sette i fri, bare se på effektmåleren at det er null effekt, eller lær deg å kjenne når bilen triller fritt. Du må være lett på foten... Jeg ønsker meg en range-mode for gassen så dette blir lettere. Se annen tråd.

Det har ingen hensikt å rase utfor bakkene, da stiger luftmotstanden voldsomt. Men hvis du f.eks kommer utfor en bakke som går over i motbakke så lønner det seg å regenerere nedover i litt under den farten som du ville holdt på flatmark, og når det bare er litt igjen av utforbakken begynner du å trille i stedet, slik at farten øker den siste biten ned til bunnen. Da kan du gi litt mindre gass oppover mens farten langsomt dabber av til marsjfart igjen.

For eksempel 70 nedover, trille opp til 90 i bunnen, dabbe av igjen til 80 i motbakken. Da får du mye jevnere effektuttak, og det er bra for rekkevidden.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

roaaad

Jeg er overasket over hvor dårlig rekkevidden egentlig er i vanlig landeveiskjøring på Vestlandet.  I  dag startet jeg dagen med "full" tank (uten range lading, d.v.s. 90%?) og 345km på telleren som "typical range" basert på min kjørehistorikk.  I løpet av dagen kjørte jeg 148 faktiske km men "brukte" nesten 200km og kom hjem med rundt 148 gjenstående km som typical range.  Dette var med 21" dekk, regn og 9 grader ute, uten setevarme og med klimaanlegget på 20 grader.  Dette var med en helt vanlig kjørestil som jeg også ville hatt med en fossilbil.  Med vanlig (ikke max) lading kan jeg altså ikke regne med å kjøre mer enn rundt 260km før det står null på telleren.  Jeg kan leve med det i praksis, men det er betydelig under det man kanskje burde forvente.  Hvordan ser dette ut når det er skikkelig kaldt eller slapseføre lurer jeg på.

M.a.o. ikke finn på å kjøpe 60kW med mindre det er snakk om bare nærkjøring sier nå jeg...

Havebigfun

Sitat fra: eledille på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:46
Sitat fra: Dr.Ling på mandag 28. oktober 2013, klokken 18:32
Noen nevnte i en annen tråd at å sette bilen i fri kan spare endel strøm ved kjøring. Er det noen som kjører på den måten? Og hvor bratt og lang skal en bakke være for at skal sette bilen i fri vs å kjøre med regen?

Du trenger ikke sette i fri,...
For eksempel 70 nedover, trille opp til 90 i bunnen, dabbe av igjen til 80 i motbakken. Da får du mye jevnere effektuttak, og det er bra for rekkevidden.

Jeg laget følgende innlegg- sålangt har jeg bare kjørt 1700 km og finjustering gjenstår:
Jeg prøver imidlertid å bli god på dette 8)
Som elledille skriver er det ikke noe poeng å rulle ned bratte bakker med 130km/h da forsvinner gevinsten fort. Jeg bremser ned ved å gå inn -og ut av D/N og finjusterer gasspedalen etter ønsket bremseeffekt. I forhold til vanlig kjørestil tror jeg man kan hente 10-30Wh/km- men det er litt kjedelig kjøring - om neste stikkontakt er langt unna er det en mulighet for å drøye litt. To ulemper: Girbrytern kommer til å slites raskere (ihvertfall hvis man driver dette i utstrakt grad.
Om man ruller nesten til 0, eks foran traffikklys får man ikke inn D uten å ha stoppet helt

Sitat fra: Havebigfun på fredag 18. oktober 2013, klokken 19:03
For maksimal rekkevidde er det ikke bare hastighetene og gasspådrag som er relevant når det gjelder kjøreatferd:
1. bruk "aldri" bremsepedalen medmindre du kommer i en uforutsett situasjon
2. bruk så lite regen som mulig dvs kjør så forutskuende at du bare gir så mye gass som nødvendig
3. om man bruker girvelgeren flittig (mellom D og N) og lar bilen rulle på N så mye som mulig kommer man vesentlig lenger enn ved kjøring kun med hø fot eller med CC. Er nedoverbakken for bratt kan man legge inn litt regenbremsing ved å velge D et lite øyeblikk.

Mens jeg vanligvis ligger på 2-2,2 kWh/mil  med normal kjøring av min P+ kom jeg ned mot 1,6 kWh/mil med denne metoden. Man må venne seg til dette og det er litt kjedelig kjøring men det er lurt å øve/optimalisere dette før man er i alvorlige rekkevidde-problemer.
På den andre siden blir det interessant å bi kjent med bilen sin på flere måter 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA