Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

eledille

#90
På onsdag sparekjørte jeg til jobb. Sparekjørte i den forstand at jeg holdt meg mellom 80 og 90 og fulgte trafikken i venstrefeltet på RV4 og Ring 3, men brukte en del av triksene for økt rekkevidde uten å overdrive. Da ble det 133 Wh/km, men jeg fikk ikke gjennomført returen som planlagt.

I dag sparekjørte på samme vis begge veier, men det var adskillig kaldere i dag. Første fem km hadde jeg et massivt ekstra strømtrekk fra batterivarmeren, så turen dit endte på 163 Wh/km. Hjem igjen ble det 211. Snitt ble 187 Wh/km. Varmen sto på 21 grader.

Brukbar batterikapasitet er 81,1 kWh, så rekkevidden ville vært 434 km i temmelig kupert terreng og en del trafikk.

Hvis man regner sammen turen dit uten batterivarmer på onsdag og turen hjem igjen i dag, så blir forbruket 172 Wh/km og rekkevidden 472 km. Ikke verst.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

LED

Liflig lesing, Eledille  ;D

Gler meg til jeg får min, men det blir ikke før i april måned.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på fredag 11. oktober 2013, klokken 19:32
Så vidt jeg husker er brukbar batterikapasitet 80,1 kWh, i så fall ville rekkevidden vært 428 km i temmelig kupert terreng og en del trafikk.

81,1kWh skal det være.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flyvern

Sitat fra: Cirion på onsdag 11. september 2013, klokken 10:24
Jeg lider av en ekstemt tung høyrefot, og er ikke spesielt lettere i høyrefoten om en MC kommer opp på siden min og ruser motoren for å yppe... Sekunder senere hørte jeg hylet av MC'en som gasser opp så jeg hvilte hørefoten på gasspedalen mens jeg så MC'en forsvinne i bakspeilet...

For morroskyld, tenkte jeg å se hva som skjer med forbruk på en tur hvor jeg kjører økonomiskt... Noen andre enn meg som ser forskjellen?


Cirion, hvordan får man triptelleren opp i instrumentpanelet slik bildet ditt viser?
Multi-Rød Model S 85

Lanber

Trykk og hold inne rulleknapp på den siden av rattet du vil ha forandret. Da kommer valgene opp, rull til den du vil og slipp rulleknapp.

eledille

jkirkebo: Takk, jeg korrigerte tallene mine.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Terhar

Jeg har lastet ned VisibleTesla som har en sheduler som fungerer utmerket til oppvarming av bilen på morgenen. Har derfor alltid bilen tilkoblet strømnettet.
Idag la jeg imidlertid merke til at selv om bilen sto tilkoblet strøm, så ble rangen redusert med 5 km i løpet av ca 20 min oppvarming. Jeg trodde at dette skulle trekkes fra strømnettet og ikke fra bilens batteri? Andre som har samme erfaring?
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Patosan

Sitat fra: Terhar på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:20
Jeg har lastet ned VisibleTesla som har en sheduler som fungerer utmerket til oppvarming av bilen på morgenen. Har derfor alltid bilen tilkoblet strømnettet.
Idag la jeg imidlertid merke til at selv om bilen sto tilkoblet strøm, så ble rangen redusert med 5 km i løpet av ca 20 min oppvarming. Jeg trodde at dette skulle trekkes fra strømnettet og ikke fra bilens batteri? Andre som har samme erfaring?
Har inte undersökt detta väldigt metodiskt, men min erfarenhet stämmer gott med din.
VIN 15026

LinkedIn

jkirkebo

Sitat fra: Terhar på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:20
Jeg har lastet ned VisibleTesla som har en sheduler som fungerer utmerket til oppvarming av bilen på morgenen. Har derfor alltid bilen tilkoblet strømnettet.
Idag la jeg imidlertid merke til at selv om bilen sto tilkoblet strøm, så ble rangen redusert med 5 km i løpet av ca 20 min oppvarming. Jeg trodde at dette skulle trekkes fra strømnettet og ikke fra bilens batteri? Andre som har samme erfaring?

Du får bare 3kW fra veggen mens kupevarmer+batterivarmer i verste fall trekker 12kW til sammen. Altså er ikke trekk fra veggen til å unngå så lenge vi bruker schuko.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terhar

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:35
Sitat fra: Terhar på onsdag 16. oktober 2013, klokken 21:20
Jeg har lastet ned VisibleTesla som har en sheduler som fungerer utmerket til oppvarming av bilen på morgenen. Har derfor alltid bilen tilkoblet strømnettet.
Idag la jeg imidlertid merke til at selv om bilen sto tilkoblet strøm, så ble rangen redusert med 5 km i løpet av ca 20 min oppvarming. Jeg trodde at dette skulle trekkes fra strømnettet og ikke fra bilens batteri? Andre som har samme erfaring?

Du får bare 3kW fra veggen mens kupevarmer+batterivarmer i verste fall trekker 12kW til sammen. Altså er ikke trekk fra veggen til å unngå så lenge vi bruker schuko.

Oppklarende! Takk for svar.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

NTesla

Så langt har jeg rundt 195 for blandet kjøring, og ~180 for langkjøring i kupert terreng. Begge relativt rolig (og lite høy fart (100+) i mangel på motorvei her i Rogaland), men selvfølgelig med innlagte Tesla-grins.

Hva får folk her av vampire drain og teller dette inn på gj.snittlig energiforbruk? Burde jo være relativt ubetydelig så lenge en stort sett kjører litt hver dag men allikevel. Tesla oppgir 1% men jeg har sålangt fått litt over det, samt at det virker ganske tilfeldig når det inntreffer.

Havebigfun

Sitat fra: NTesla på onsdag 16. oktober 2013, klokken 22:48
Hva får folk her av vampire drain og teller dette inn på gj.snittlig energiforbruk? Burde jo være relativt ubetydelig så lenge en stort sett kjører litt hver dag men allikevel. Tesla oppgir 1% men jeg har sålangt fått litt over det, samt at det virker ganske tilfeldig når det inntreffer.
3km/ døgn når bilen er i dypsøvn, når den er slått av slik at du kan få kontakt via app ca 10km/døgn

toppi

Tok det med ro til jobben i dag. Varmt batteri, lett høyrefot, litt fuktig veibane, og hastighet mellom 50 og 80 km/t.
23 km endte på snitt 110 w/km.  :)

Nå skal det sies at høydeforskjellen er på ca 110 meter. Var likevel overrasket da jeg vanligvis ligger på rundt 200 w/km, med mer aktiv kjøring.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: toppi på onsdag 23. oktober 2013, klokken 18:15
Tok det med ro til jobben i dag. Varmt batteri, lett høyrefot, litt fuktig veibane, og hastighet mellom 50 og 80 km/t.
23 km endte på snitt 110 w/km.  :)

Nå skal det sies at høydeforskjellen er på ca 110 meter. Var likevel overrasket da jeg vanligvis ligger på rundt 200 w/km, med mer aktiv kjøring.

Høydeforskjellen utgjør ca. 30Wh/km. Dvs. at du egentlig fikk 140Wh/km, som også er veldig bra :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Det påstås at forvarming kan trekke opptil 6kW. Dersom man ikke er tilkoblet 230v vil dette trekkes fra batteriet. Sliter det mye på batteriet å trekke så store strømmengder? For min del vil jeg forvarme basert på batteridrift hver dag.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA