Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Æ trudde vi va ferdig med den saken. Men i så fall:

kW = effekt som leveres.
kWh = hvor mye effekt som er lagret opp
kW/t = endring i effekt over tid

Så om man kobler til et 22kW Mode3 punkt og lader i en halv time med en enkel lader så har endringen blitt 5,5kW/t. Så om det va 15kWh på batteriet før lading, så er det 20,5kWh etter lading. (Ser bort fra tapseffekt)
Hadde samme operasjon vært gjort med en bil som har dobbelladder så hadde endringen blitt 11kW/t og etter ladingens slutt så er det 21kWh.

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Asarin

Sitat fra: OddB på søndag 06. juli 2014, klokken 13:48
Sitat fra: Asarin på søndag 06. juli 2014, klokken 13:38
Strøm over tid, ja. Ikke på en gang. :)
Strøm over tid måles i kWh ;)

Joda.

Uansett, poenger var at man bruker mer strøm enn det man ender opp med i batteriet. Siden man minster noe av det på veien. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Car-El

Sitat fra: Asarin på søndag 06. juli 2014, klokken 21:14
.... Siden man minster noe av det på veien. :)


Slutt å slenge ting og tang på veien. Tenk på at andre kommer etter dere og kan kjøre over det.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Da var turen nordover i Norge unnagjort i starten av ferien.

Oslo - Trondheim hadde jeg et forbruk på 154 Wh/km.

Oslo - ~Bjerkvik hadde jeg et forbruk på 164 Wh/km.

Standard 19" hjul/dekk fylt til 46.
Rangemode var på.
Regen stort sett lav utenfor tettbygde strøk.
Vei var tørr. Hele veien... ???


Det drog på seg litt mer nord for Trondheim pga. varmen. Måtte på med noe mer AirCondition for å overleve.

Var fornøyd med at:

  • Jeg ikke ladet mer enn nødvendig på Namskogan, kom frem nesten tom til Mo i Rana
  • Og at jeg heller ikke ladet for mye på Fauske, kom frem enda tommere til Bjerkvik

Må si jeg gleder meg til strekningen får supercharger. Da slipper man å time "overnatting" i forhold til lading.

Bjoris

Veldig bra forbruk:) Jeg har vært ned i 158 til jobb på 3 mil, det er rekord, men da uten klima
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

#411
Ok, min tur siden jeg har hatt en herlig dagstur til tross for noen bekymringer med bilen. P85 med 21", Michelin PS2 med 43psi, stort sett tørt og varmt føre. Rolig kjøring, ikke sparing men heller ikke sløsing.

Turen gikk først fra Averøy via Kristiansund og Oppdal til Dombås med 90% ved oppstart. Til tross for forserte 650 høydemeter endte forbruk på 184wh/km over 26 mil. Ladet fra knappe 90tkm til 391, noe som antagelig tilsvarer 99% SOC før jeg tok løs videre sørover langs E6. Tok av ved Sel, passerte Vågå og Lom i retning Geiranger, tok turen opp på Dalsnibba (1500moh), ned til Geiranger og videre til Eidsdal hvor jeg hadde like mange tkm på telleren som på toppen av nibba :).  Videre opp Valldal og ned Trollstigen, forbi Åndalsnes, forbi Molde og Eide og tilbake til nordligste del av Averøy. Bare desimaler som manglet på 40 blanke mil siden Dombås, og 33tkm igjen + reserve. Forbruk fra Dombås 168 wh/km, her fikk jeg nok igjen for høydemetrene fra Dombås.

Snitt for hele turen (660km) 177 wh/km.

Det er latterlig hvor lite høydeforskjeller gjør med rekkevidden så lenge man "kjører ned på andre siden".

EDIT: Hva er SOC sånn omtrentlig når det er 33 tkm i rest?

sn0le

39km ville vært 10%?
Så 33km vil vel være ca 8%?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

JTB

Hvor mange kwh er en 1% SOC? 1% av 76 kwh? Mener og ha lest at det er det man har tilgjengelig....
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

RaBalder

Sitat fra: JTB på søndag 13. juli 2014, klokken 20:55
Hvor mange kwh er en 1% SOC? 1% av 76 kwh? Mener og ha lest at det er det man har tilgjengelig....

1% av 76 kWh er 0.76 kWh    ;)

Amoss

Sitat fra: JTB på søndag 13. juli 2014, klokken 20:55
Hvor mange kwh er en 1% SOC? 1% av 76 kwh? Mener og ha lest at det er det man har tilgjengelig....


Men 1% SOC på ett 85kWh batteri er 0.85kWh ;)  %vis beregning av SOC må vel være av hele batterikapasiteten, ikke av tilgjengelig kapasitet? Men klart, hvor mye man har igjen av tilgjengelig kapasitet kan være interessant nok det...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Johnny

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. juli 2014, klokken 21:05

Det er latterlig hvor lite høydeforskjeller gjør med rekkevidden så lenge man "kjører ned på andre siden".


Har et par erfaringer med bratt oppstigning og påfølgende slak nedstigning, som har resultert i utrolig lavt forbruk i snitt.

Forbruket i en endeløs rekke etter bobiler og slikt, ligger erfaringsmessig nå på 150. Moralen er altså å legge seg etter en slik en, og nå så langt du vil ;D

TMS og eGolf.

crystallcola

Nå har jeg ikke lest så mange poster her, sitter på front passasjer setet nå og kona kjører.

Min erfaring, SC ved solli hadde jeg 391km, da vi ankomst uddervalla etter og ha kjørt 134km så har jeg igjen 189km.. Jeg har brukt halve "tanken"

Vi skal nå komme til IKEA i Helsingborg 280km for og komme til type2 lade, så må la kona ta over rattet. Cruise controll på 110km/t på.....

Er spent når vi er fremme til Amsterdam ... Og hvor mange ganger vi må lade...

Tekberg

Kjørte Dombås-Steinkjer med forbruk på 164w\km. 30 grader og full spiker på ac. Ingen rangemode, og full regenerering. Kjørte forbi alle bobiler jeg så ( samt et par Audier.... ;)
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

jkirkebo

Sitat fra: crystallcola på mandag 14. juli 2014, klokken 04:43
Nå har jeg ikke lest så mange poster her, sitter på front passasjer setet nå og kona kjører.

Min erfaring, SC ved solli hadde jeg 391km, da vi ankomst uddervalla etter og ha kjørt 134km så har jeg igjen 189km.. Jeg har brukt halve "tanken"

Oj, det er forbruk over 280Wh/km. Skulle tro man måtte opp i 130km/t for å havne så høyt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA