Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedringer til MS2?

Startet av erikf, tirsdag 17. september 2013, klokken 21:09

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Car-El på tirsdag 01. april 2014, klokken 12:56
Går virkelig ut ifra at bruk av varmeapperat i bilen ikke tar knekken på batteriet.

All strømtrekk tar knekken på batteriet til slutt. Sånn er det bare. Desto mere du trekker pr km, desto fortere ryker batteriet. Hvor mye varmeapparatet bidrar er en kombinasjon av temperatur (ute og inne) og fart. Kjører man lite så varer vel batteriet ut bilens levetid. Jeg kjører såpass mye at jeg regner med at batteriet ryker før resten av bilen. Derfor er det i min interesse å ta vare på batteriet best mulig
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

#391
I går var det tid for første skikkelige langtur (dvs 50 mil +). Har kjørt 35 mil før, men nå var Trondheim destinasjonen :)
Forutsetninger:
- Stappfull bil. Fem personer, fullt bagasjerom foran og bak.
- Fartsgrense + mva der det var forsvarlig. Dvs kjørte nøyaktig slik jeg ville kjørt en fossilbil
- Mange forbikjøringer
- Utetemp  1-12 grader (snitt kanskje 6-8 grader)
- Stort sett bare veier, men vått noen steder og litt regn før Trondheim
- 19" originalfelger med Goodyear-dekkene. Ca 45psi.
- Luftunderstell i low
- Ikke range mode
- 22 grader på klima, dvs godt og varmt i kupeen (ikke noe eco pain modus her nei)

Turen gikk E6 over Dovre fra Oslo til et lite tettsted syd for Trondheim. Totalt 511km i følge bilen.

Oslo-Lillehammer
Startet i Oslo med forvarmet bil søndag morgen. Batteriet var ladet til ca 95% SOC, eller 380tkm.
Kjørte fort og like hardt som jeg ville kjørt en fossilbil. Dvs fartsgrense + mva der det var forsvarlig, kjørte forbi der det var forsvarlig, og fulgte annen trafikk der jeg ikke følte for å kjøre forbi.
Ankom Lillehammer etter 19 mil med ca 45% SOC, 170tkm rekkevidde og forbruk på 213Wh/km
Fikk 94kW ladeeffekt, men viktigst av alt: vi hadde stoppet her uansett, for to av fem i bilen måtte på do! Og på den tiden det tok for alle å gå på toalettet og hunden å strekke på bena litt (25 min) var bilen ladet opp til 320tkm. Vi ventet altså IKKE på lading. Men jeg er motstander av å bruke fasiliteter uten å legge igjen noe business, så vi kjøpte en pose Sørlandschips på Esso til 35,-.

Lillehammer-Dombås:
Startet etappen med ca 80% SOC og 320tkm.
Ankom Dombås med 151tkm, ca 40% SOC. Forbruket var 210Wh/km. Ladeeffekten var 104kW fra start :)
Igjen var det toalettbesøk som var presserende, men det passet bra ettersom det var superlader der. Det tok ca 10 minutter å gå inn på cafeen, gå på toalettet og kjøpe en flaske bruk. Kostnad 39,-.
I løpet av 10 minutter hadde bilen ladet opp til 247tkm (ca 20kWh) og vi kjørte med en gang vi kom tilbake til bilen.

Dombås-Lundamo
Startet etappen med ca 62% SOC og 247tkm. Flott vær over Dombås, men kraftig sidevind. 17m/s :)
Ankom Lundamo med 120tkm og ca 35% SOC. Forbruk 156Wh/km på etappen.

Sammendrag for turen:
511km
99,2kWh
194Wh/km
Brukt totalt 506tkm på å kjøre 511km.

Veldig fornøyd med at jeg kan kjøre "hardt" med stappfull bil på strekningen Oslo-Trondheim, uten å spare på noe som helst i utetemp 6 grader og fortsatt bare bruke 194Wh/km.
Jeg er også veldig fornøyd med at hurtiglading ikke var noe som tok tid. Det var bare noe bilen gjorde mens vi uansett tok en påkrevet pause.  Bilen var ikke fulladet før avreise, og jeg ankom med 120tkm igjen på batteriet. Total ladetid 35 minutter. Totalkostnad for turen er 74,- til en pose chips og en flaske brus. Hadde jeg ladet til 100% hjemme og kjørt litt penere kunne jeg fint droppet lading på Dombås, men nå måtte vi stoppe uansett :)

Det er bare en ting å si: Elbilen er nå langturbil. Fossilbilen er DØD OG BEGRAVET!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Ganske pent forbruk det da :)

Sammenligning R2 mot Goodyeardekkene. Tur til Tr.h fra Levanger med identiske forhold ift temp, tørr veg, vindstille, klima av, 75 km/t snitt.

R2         161
RS-A2   176

RS-A2 ene er ikke innkjørt ennå, men tror de ble det i.l.a turen. Bare kjørt 15 mil før turen. Etter den snart 40 mil så de begynner vell å være der de skal ift forbruk. Neste langtur gir vell et riktig bilde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#393
De delene av turen hvor trafikken fløt jevnt i rundt 75km/t hadde jeg snitt ned i rundt 170-180Wh/km målt over fem mil. Uten høydediff selvfølgelig, og med varme osv på :)
Har tatt en del bilder. Kan prøve å skrive litt om individuelle målinger når jeg kommer hjem på lørdag.

Hadde vært artig å se hva jeg kunne fått til ved å kjøre penere. Sommertemp hadde også fått ned forbruket, for det gikk nok en del til varme av batteri/kupe. Mistenker at r2 ville gitt lavere forbruk også, men synes uansett goodyear dekkene gjør en god jobb totalt sett!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

I morgen går turen hjem igjen fra Lundamo (Trondheim). Skal forsøke å kjøre penere på vei hjem, og dropper supercharger på Lillehammer om ingen av passasjerene krever pause :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BlueS

Jeg deler noen erfaringer fra helgens kjøring i Danmark.  Sol, ca 23 grader og lite vind hele turen.

Frederikshavn - Randers 150 km:
hastighet ca 140, typical range 356 ved start (max er 409), 131 ved ankomst, forbruk 280wt/km, lading 25 min.

Randers - Middelfart 136 km:
Hastighet ca 115, TR start 275, 98 ved ankomst, forbruk 243 wt/km
Middelfart - rundtur - Randers 327 km, TR 382 ved start, 51 ved ankomst, 187 wt/km.  Her ble det spart aktivt! Lå bak en buss i 100 km/t i en del mil og kom da ned i ca 150 wt/km.  Brukte bobiler, trailere, busser og varebiler som "trekkvogn"  :).  Det hjelper veldig, men trailerne kjører sakte, så bobiler eller busser er bedre.  Du kan uansett påvirke forbruket vesentlig.

Randers - Frederikshavn: forbruk 206 wt/km, snitthastighet ca 120 km/t.

Forbruksgrafikken på den store skjermen ble brukt aktivt og fortløpende vurdert opp mot gjenstående distanse. Sparing av strøm startet tidlig på langstrekket.  Det var en god strategi.  Hadde egentlig tenkt å lade en gang til i Middelfart, men det var en voldsom kø fra Jylland til Fyn pga veiarbeid på broa.  Skal du til Danmark så sjekk også ut mitt innlegg i Superchargertråden og god tur!
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

BlueS

Deler med glede!  Jeg kjører på 19" hjul. Kjørte bilen i range mode etter Middelfart, men har ingen føling med hvor mye det utgjorde.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

laumb

Hva opplever dere som har sykler på taket av forbruk i praksis? Lurer på om jeg skal hive 2 sykler på taket og fyke til vestlandet en tur..


Forresten, merket meg at Tesla sin egen kalkulator ikke har tiltro til at man klarer 500km på en ladning (sjekk km vs. strømforbruk).

Asarin

Sitat fra: laumb på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:01
Forresten, merket meg at Tesla sin egen kalkulator ikke har tiltro til at man klarer 500km på en ladning (sjekk km vs. strømforbruk).

Det er nok mer at noe av energien forsvinner før den kommer frem til batteriet. Så det går 100+ kW ut fra nettet ditt, som du kan se på strømtelleren din, men Teslaen får "bare" 85kW.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

mecanica vergara

Status etter 1 mnd og 3689km, med 60kW bil og 19" hjul.
Klatrer stadig nedover.
185 fra jeg hentet bilen.
182 fra 1 juni
165 i dag fra Lier-Oslo og Blommenholm som jeg står nå.

Jeg ligger stort sett i fartsgrensen og kjører t/r Lier-Oslo hver dag + litt småkjøring på kveldene.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Kjærra

Fire sykler på taket Oslo - Sandefjord i 100-115 km/t ga snittforbruk på 305 Wt/km..
Var noe motvind, men likevel et formidabelt forbruk. Begynte å få rekkeviddeangst allerede før Drammen..
TMS P85, april 2014
VW E-Up!, februar 2015

laumb

Aiaiai... Det hørtes mye ut.
Får regne på det da - tenkte å kjøre fra Auli og til Haugastøl for å få syklet Rallarvegen...

Havebigfun

Hvis du demonterer sykklene noe og putter de i en takboks + bagasjerom blir det sikkert vesentlig lavere forbruk.

OddB

Sitat fra: Asarin på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:17
Sitat fra: laumb på torsdag 26. juni 2014, klokken 12:01
Forresten, merket meg at Tesla sin egen kalkulator ikke har tiltro til at man klarer 500km på en ladning (sjekk km vs. strømforbruk).

Det er nok mer at noe av energien forsvinner før den kommer frem til batteriet. Så det går 100+ kW ut fra nettet ditt, som du kan se på strømtelleren din, men Teslaen får "bare" 85kW.
Prøver du å trekke du 100kW fra stikkontakten hjemme kan jeg garantere at sikringen går, slikt bør du overlate til Superladere ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Asarin

Strøm over tid, ja. Ikke på en gang. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA